Er slipset tilbake?
Snipp, snapp, snute – slipset er ute, var status for et par år tilbake. Nå er kanskje slipset på vei tilbake. I hvert fall om vi skal tro luksuskonglomeratene. Og iallfall til jul.
Telefonen ringer hos Kapital, en gang i høst. Og en ivrig stemme proklamerer fra andre enden, om en trend på catwalken:
– Jeg har sett endel slips i motehusenes visninger for høst- og vintersesongen, samt vår/sommer 2025.
Stemmen tilhører David Strømman Nedal. Han lever av å selge dyre, luksuriøse dresser og har tidligere vært jurymedlem i Finansavisen Premiums kåring “Best kledd i business”, som sist ble avholdt i 2020.
Er det slipstid igjen? Eller hva skjer? Vi minnes umiddelbart en artikkel i Finansavisen fra 2020, med følgende tittel og ingress, som da var meningsbærende i det motsatte sjiktet: “Snipp, snapp, snute – slipset er ute. Slipset har forduftet fra finansdistriktene, begravelsene og privatskolene.” Kanskje trenden har snudd?
– Men er det virkelig flere som går med slips nå? Merker du noe på kundene dine nå? Er slipset faktisk tilbake?
Tittelen “Slipset er tilbake” hadde det kanskje ikke vært belegg for. Ennå.
– Slipset er jo ikke hundre prosent tilbake. Folk tenker kanskje mer på det, siden det har vært en såpass casual stil blant folk flest såpass lenge. Det går jo i perioder. Men folk er mer bevisste nå! Og da er det enda viktigere at om man først skal gå for slips, må det ikke stå av seg selv etter siste julebord. Det skal heller ikke se ut som forrige gang det var in med slips.
Så ikke helt ute, ikke helt tilbake.
– Det jeg merker, er at folk kanskje er mer bevisste om de først går med slips.
– Det interessante er at de toneangivende motehusene fortsetter å vise slips, selv om kanskje ikke flere går med det. Publikum ligger etter. Men det betyr at de som selger slips har tro på at det skal komme tilbake.
– Og det er et tegn på at det er trygt å ha slips under juletreet i år. Nå vil man at man skal gå tilbake til det. Det er i usikre tider at luksustilbyderne går litt back to basics, tilbake til det trygge.
En annen ting man kan notere seg fra motevisningene, er at slipset er unisex.
– Det som pushes først til damene, kommer til menn litt senere. Og nå er det jo en trend med slips for damer, uttaler Nedal og viser eksempelvis til hva celebritetene har ikledd seg på den røde løperen i år.
Huskeliste for slipsbruk
DO’S
- Bruk knuten «four-in-hand».
- Lag en asymmetrisk dimple.
- Lek gjerne med farger.
DONT’S
- Ikke bruk samme mønster på slipset som på lommetørklet.
- Styr vekk fra overdådige knuter, som “eldredge” og “trinity”. Da slipper du å se ut som en fjortenåring på skoleball.
- Ikke la deg friste til å løsne på slipset.
- Dropp slipsnål og pins.
- Ikke kombiner slips i samme farge som skjorten. Spesielt om slipset er ensfarget og uten mønster.
Slips, stang ut
En rask sjekk hos søkemotoren Google og dens søkehistorikktallknuseravdeling Google Trends, som gir innsikt i hvor populære gitte nøkkelord er, viser ikke noen markant økning utover variasjoner i sesong. Slips – i Norge – er ikke overraskende mest populært å søke etter rundt 17. mai, i konfirmasjonssesongen og nå til jul.
Dette kan også suppleres med anekdotisk bevis fra Kapitals utsendte på Finansavisens Eiendomskonferanse i slutten av november. Der ble det observert svært få slips blant folket i eiendomsbransjen.
Men det finnes lyspunkter, om man leter. The Wall Street Journal kjørte i april en artikkel med blant annet “Neckties Are Waging a Comeback” i tittelen. Business of Fashion noterte seg allerede i januar, under forrige vinters moteuker, at “på de innflytelsesrike visningene til Prada og Gucci var slips overalt, ettersom tilbakevendingen til formelle arrangementer, påkledning til kontoret og nye regelbrytende måter å bære dem på, vekker forbrukernes interesse”.
I butikk
– Slips har hatt en relativt stadig tilvekst hos oss de seneste årene. Vi har så klart også notert oss slipsets tilbakekomst på motevisninger og i etterspørselen. Dog kan vi ikke se at salget skal ha økt i perioden vi er i nå sammenlignet med foregående år. Derimot var våren betydelig sterkere i år versus 2023. Slipssalget har vokst mer ute på våre europeiske markeder enn her på hjemmebane i eksempelvis Sverige og Norge.
Det sier Rasmus Motten Wernerby i nettbutikken Care of Carl, som omsetter mye herrebekledning av det litt dyrere slaget.
– Vi håper trenden fortsetter i rett retning, og for å feire slipsens gjenkomst holdt vi for en måned siden et event sammen med den kanskje mest fremstående slipsprodusenten i verden, E. Marinella. Der hadde våre kunder muligheten til å sette sammen sitt eget slips.
– Er det noen endring i hvor dyre slips folk kjøper?
– Nei, hittil er det ingen direkte forandring i hvor dyre slips kundene kjøper.
... lisseslips!
Om slipsets retur kanskje ennå er litt usikker, kom vi over en mer overraskende trend i arbeidet med denne artikkelen. Det er snakk om lisseslips, som har hatt en forrykende økning i antall Google-søk den siste tiden.
Litt rask googling serverer oss artikler som bringer opp lisseslipset – bolo på godt engelsk – som mer enn akseptabelt alternativ til halspryd fra mer eller mindre toneangivende nettsteder som Robb Report (som foreslår lisseslipset til smoking til nyttår) og Vogue (som setter det hele i sammenheng med at western-inspirert bekledning er inn igjen).