Første nye på 25 år
Patek Philippes første nye modellserie på 25 år er lansert. En stor satsing, men mottakelsen har vært svært blandet.
Det var på det første produksjonsmøtet Cecilie Mosli innså forskjellen mellom Hollywood og Norge.
Året var 2018. Hun var hentet over Atlanteren for å regissere prestisjeserien “Grey’s Anatomy”. I den aktuelle episoden befant et canadisk Black Hawk-helikopter seg på rollelisten.
Slikt koster.
– Jeg forsto av innspillingsplanen at helikopterscenene var spredt utover flere dager, mimrer Mosli humørfylt.
Hun sitter på stamkafeen på Grünerløkka i Oslo, passende nok med en dobbel americano foran seg.
– Som nordmann var jeg vant til å tenke rasjonelt med budsjettet, og vant til å planlegge særdeles grundig, fortsetter hun.
– Så jeg sa til produsentene at “hvis vi flytter den hit og den dit, så kan vi kanskje klemme inn alt med helikopteret på én dag”.
Gladnyheten falt på stengrunn Over There.
– “Hvorfor skulle vi det?” spurte de. “Vel, for å spare penger,” svarte jeg.
Mosli flirer.
– Det var da én av dem skar igjennom: Money is not a problem.
Cecilie Mosli
Hjem til jul
Seks vintrer senere er Mosli spillefilmklar på hjemmebane. Konteksten er jul – igjen. Som skuespiller har du kanskje registrert henne i “Home for Christmas” (2010) og “Snøfall” (2016–2023). Sist hun grep til regiroperten, ble Tre nøtter til Askepott (2021) resultatet.
Nå handler det om strømmeeventyret Snøsøsteren, basert på Maja Lunde og Lisa Aisatos bestselger ved samme navn. Boken er trykket i et norsk opplag på 250.000 eksemplarer og oversatt til over 30 språk, melder forlaget.
Jeg er allergisk mot juletrær.
Cecilie Mosli, regissør
Det eneste som skurrer, er at Mosli ifølge eget utsagn er lite julete ellers.
– Jeg er allergisk mot juletrær, humrer hun.
– Da ungene var små, foreslo jeg at vi skulle kjøpe et sånt kunstig tre i stedet. “Glem det,” sa de. Siden har tradisjonen vært at vi har en yuccapalme som vi pynter og går rundt.
Mer alvorlig tilkjennegir Mosli at hun sliter med den krampaktig koselige glansbildejulen vi ofte blir presentert for.
– Misforstå meg rett, jeg er glad i å tilbringe julen sammen med familien min.
Hun gestikulerer over bordet.
– Men det er noe med at vi kommer litt tettere på følelsene våre i løpet av den. Og da skal vi huske at julen ikke er like fantastisk for alle. Hvis man for eksempel har mistet eller ikke får anledning til å være sammen med visse mennesker, føler man gjerne ekstra sterkt på det. Enda tøffere kan det bli av at “alle” andre, særlig på sosiale medier, virker så forbasket lykkelige.
Snakk om sorg
Snøsøsteren kretser rundt vesle Julian (Mudit Gupta), som har bursdag julaften. Normalt hersker fryd i heimen, men ikke etter at han mistet storesøsteren sin sommeren i forveien. Foreldrene, lillesøster og han går gjennom adventstiden med tunge, tause hjerter.
Snøsøsteren
Så møter han den sprudlende Hedvig (Celina Meyer Hovland) – og det blir åpning for både kommunikasjon og moro. Spørsmålet er bare om alt duoen etter hvert opplever i det mystiske, Pippi Langstrømpe-lignende huset hennes, er virkelig.
– Jeg tør påstå at alle juleprosjektene mine har problematisert julen på en eller annen måte, sier Mosli, for sikkerhets skyld iført nisserød bluse.
– Her handler det, for meg, om at det å snakke om sorg har vært litt tabu i Norge. Det kan jo være fordi vi lever så lenge, at mange opplever sorgen så sent at man ikke har behov for å snakke om den. Uansett virker det som om folk tar det som et forvarsel hvis du tillater deg å diskutere sorg og død.
Det var da én av dem skar igjennom: Money is not a problem.
Cecilie Mosli, regissør
Det hører med at Moslis erfaringer gjorde det nye prosjektet svært personlig. Hun mistet faren sin da yngstebrødrene i søskenflokken på seks var henholdsvis 11 og 16.
– Selv om jeg var voksen selv, og bygda vår var kjempestøttende, så jeg hvor vanskelig det ble for de unge å snakke om sorg med omverdenen, forklarer hun.
– Utenfor bygda krysset folk nesten gaten for å slippe å høre om det som fylte dem. De klarte ikke å ta imot sorgen deres. Og med boken til Maja og Lisa kjente jeg at her kunne vi gi mennesker – voksne så vel som barn – et vokabular til å tørre å snakke. For hvis vi ikke kan snakke om dem vi elsker som er gått bort, blir det som om de aldri har eksistert. Budskapet i Snøsøsteren er at du må romme sorgen. Du må ta den inn – du må leve med den.
På en bølge
Det var personlig nok også den gangen Mosli satte seg på Amerika-flyet. Sammen med kolleger som Eva Sørhaug og Anne Sewitsky fløy hun høyt på en bølge av ettertraktede norske regissørdamer. Dette var i kjølvannet av “Metoo”-kampanjen, og Hollywood bestrebet seg – iallfall offisielt – på å utjevne sine famøse kjønnsforskjeller.
Ikke at “Grey’s Anatomy” trengte noen ny programerklæring. Bak står den feministiske kreativsentralen Shondaland, anført av Chicagos store datter Shonda Rhimes. Blant de senere titlene hennes finner vi “How to Get Away with Murder”, “Bridgerton” og “Inventing Anna”.
You are never alone in Shondaland. It’s where all the badasses live, heter det sisterhood-suverent på selskapets nettsider.
– Jeg har tre kvinnelige helter: forfatterne Siri Hustvedt og Margaret Atwood – og Shonda. Hun var hele grunnen til at jeg dro, erklærer Mosli.
– Det første jeg fikk høre ved ankomst, var: “Velkommen skal du være. Vi trenger kvinnelige regissører. I Shondaland har vi nemlig bestemt at siden 51 prosent av verdens befolkning er kvinner, skal 51 prosent av regissørene våre være det.” Shonda er så modig, så klok. Hun har en klar agenda og utfordrer fordommer med historiene sine. På tidspunktet var kvinnerollene i “Grey’s Anatomy” bedre enn kvinnerollene i Skandinavia.
Da Mosli likevel trengte overtalelse, var det fordi de nevnte barna hennes var i skolepliktig alder. Og av samme grunn ble det med helikopterepisoden og én til i 2019-sesongen – foreløpig.
– Så lenge du kommer inn i det amerikanske seriesystemet, kan du egentlig jobbe så mye du vil. Imidlertid skjønte jeg at jeg måtte flytte familien dit hvis det skulle bli orden på ting, erkjenner Mosli med et hint av sukk.
– Og hvis vi skulle klare kostnadene med å leve trygt og praktisk i LA, måtte jeg ha jobbet non-stop, sånn at jeg knapt ville fått se familien. Og det føltes som en veldig dårlig løsning for alle parter å skulle flytte for ikke å sees.
Tradisjonskrig
Hun røper at betalingen kan bli bedre bak enn foran kamera på de store dramaføljetongene.
– Å være regissør er tross alt en mer omfattende jobb, påpeker hun.
– Skuespillere har kanskje en høyere dagsgasje, men er gjerne ferdige etter tre dager. Dessuten avhenger det naturligvis av i hvilken grad du “har et navn”, og hva du har å vise til. Og det er jo engang sånn at de fleste hovedrollene tilfaller menn. Tenk på alle krigsfilmene som lages i Norge – da sier det seg selv at gutta får flest jobber.
– Hva er status i USA, syv år etter “Metoo”?
– Jeg føler at utviklingen mot likestilling har stoppet litt opp. For det første er “hele verden” blitt anti-woke. I tillegg kommer det som er så vanskelig i kunst: Vi sier alltid at vi må ha den beste. Men hvem er det som velger hvem som er den beste? Og hvem er det som velger hvem som har den beste historien?
Mosli fekter retorisk med hendene.
– Den tradisjonelle historien handler om en mann som kjemper mot noe, og så vinner han. Det blir utradisjonelt bare idet du har med en kvinne – da blir det plutselig innovativt. Og selv om vi i det siste er blitt eksponert for flere kvinnedrevne prosjekter, så er de fortsatt mot normalen – normalen vi har hatt i tusen år. Uten en hvit mann i føringen blir det liksom kontroversielt.
Hva skjedde?
Ikke for det, Mosli har òg fått en smak av Drømmefabrikken som skuespiller. Allerede i 2017 medvirket hun i Tommy Wirkolas sci-fi-thriller What Happened to Monday. Dermed fikk hun bryne seg mot internasjonale størrelser som Noomi Rapace, Glenn Close og Willem Dafoe.
– Det var bare en bitteliten rolle, understreker hun.
Tilnærmingen er tilsynelatende: ‘Vi tenker sånn og slik. Men vi stoler på det du gjør.’
Cecilie Mosli, regissør
– Jeg var med fordi Tommy og jeg hadde jobbet sammen tidligere og har kjempegod kjemi. Han er en veldig lojal type som jeg elsker å jobbe med. Innspillingen foregikk i Romania, så da var vi en hel gjeng nordlendinger som reiste nedover.
Hun ler.
– Jeg har aldri vært så nervøs i hele mitt liv. Det foregikk på engelsk, settet var utrolig digert, og det var så mange som så på. Jeg måtte igjennom alt fra uttale- til stunttrening, fordi det var stunt involvert. Men først og fremst var det utrolig gøy å se Tommy i sentrum for det hele. Dette var før jeg selv hadde fått prøve meg i Hollywood-rammer.
Mosli har videreført det lojale sporet ved å bruke venner og kjente fra Troms som statister i Snøsøsteren. Og hun flørter ennå med de Hollywood-rammene, i den forstand at oppdragsgiver er Netflix. Riktignok skred hun til oppgaven med skrekkblandet fryd, vedgår hun, og ikke bare fordi strømmepremiere betyr at hun går glipp av kinolerretet.
– Jeg hadde selvfølgelig hørt mye rart om sånne digre selskaper – men følte jeg fikk det motbevist, sier Mosli.
– Netflix Nordic-folkene er blant de beste bestillerne jeg har vært borti. Når de bestemmer seg, så er de på ditt lag. Og de er særdeles kompetente, og har kommet med enormt nyttige tilbakemeldinger, samtidig som jeg har fått veldig tillit. Tilnærmingen er tilsynelatende: “Vi tenker sånn og slik. Men vi stoler på det du gjør.”
Neste akt
Imens pryder “Grey’s Anatomy”, inne i sin 21. sesong, atter buss-skur og reklameboards i Oslo. Mosli legger ikke skjul på at hun kaster et og annet lengselsfylt blikk i retning dem.
– Jeg blir varm om hjertet og stolt. Jeg blir glad for at serien finnes, fordi det var en stor opplevelse å få være med og regissere, sier hun.
– Shonda & Co. har et budskap i hver episode – enda viktigere gitt den politiske situasjonen der borte. De reiser problemstillinger og issues folk møter, enten det gjelder politikk, økonomi, helseforsikring, kvinne- eller LGBTQ-vinklinger. Da synes jeg selvsagt det er stas at den ruller videre.
– Nå som barna dine er eldre, ligger alt til rette for comeback?
– Vel, det vil bli lettere for meg å si ja til utenlandske prosjekter. Det betyr ikke at de trenger å skje i USA. Ærlig talt frister det ikke voldsomt å dra dit akkurat for øyeblikket. Jeg nevnte Margaret Atwood – i flere stater er bøkene hennes blitt forbudt. Og hvis det skal innføres sensur i landet, så blir det vanskelig å være kunstner.
Om det skulle herske tvil: Mosli har tenkt å forbli kunstner.
– Jeg har definitivt historier jeg har lyst til å fortelle. Og det er noe med å bli voksen og skjønne at du ikke har ubegrenset med tid. Hvert regiprosjekt tar så mange år å utvikle at jeg må være hyperfokusert på ting jeg føler er viktige å belyse. Ikke minst er det viktig for meg å tilby nye og friske perspektiver, noe som kan være vanskelig å finne finansiering til. Jeg vil ikke gjenfortelle historier.
– Og enn så lenge er slutten i Snøsøsteren hollywoodsk nok?
– Ha, den finnes ikke hollywoodsk!
Hun protesterer lattermildt, skjønt spesialeffektene rår når radarparet Julian og Hedvig må ta farvel.
– Vi tenkte bare at vi skulle være så ambisiøse vi kunne innenfor budsjett, siden vi visste at sluttsekvensen måtte bli magisk, sier Mosli.
– Den er ikke tatt fra boken. Den er hentet fra en gammel myte, om at du blir en del av Nordlyset hvis du vinker til det. Vi syntes det var morsomt å bruke noe som de aller fleste i Nord-Norge kjenner til. Da kunne vi ta det hjem.