Vi lever i x-ens tid. Hvor mer eller mindre uventede varemerke-samarbeid som Louis Vuitton x Supreme, Nike x Apple og Swatch x Omega er et svært populært verktøy for å kombinere markedsføringskrefter og selge mer.
Siste nytt er BMW x Kith. BMW kjenner du til allerede, tysk og premium bilprodusent. Kith er en New York-basert klesforretning skråstrek eget varemerke, som med sjef og gründer Ronnie Fieg bak roret har gjort det stort innenfor verdenen av hype- og streetwear (spesielt sneakere). Kapital har tidligere omtalt et annet av Kiths samarbeider, da med klokkemerket Tag Heuer, hvilket resulterte i re-lanseringen av 80-tallsikonet Tag Heuer Formula 1.
Kith
BMW har på sin side gitt Fieg, som for øvrig er storsamler av vintage BMW på privaten, nøklene til deler av deres imperium. Designeren og gründeren – blant fans hyllet for sin gode smak og evne til å kuratere – har tatt utgangspunktet i sportsbilen M1 (E26) som opprinnelig ble lansert i 1978, den første bilen til å bære M-navnet og starten på BMW Motorsport.
Mange logoer
Helt spesifikt har Fieg først kjøpt og så gitt et eksemplar fra 80-tallet Kith-behandlingen. Det innebar en restaurering (gjort hos BMW) med en rekke custom designdetaljer og originaldeler fra det tyske bilmerkets omfattende arkiver. For å nevne noe: Kith-mønstret skinninteriør overalt, en svært sjelden lilla eksteriørfarge, mer Kith-branding og mekanisk overhaling.
Den spesiallagde M1-en er trolig en slags intro og et markedsføringsstunt i forkant av det som er forventet å være en hel kleskolleksjon Kith har gjort sammen med BMW, og som blir lansert i desember. Det spekuleres også i en slags Kith-edition av en av BMWs 2025-modeller.
Kanskje en julegaveidé til sneakerhodet i din familie?
Dette er for øvrig ikke første gang BMW og Kith arbeider sammen. Samarbeidet har vart over flere år, og resultert i alt fra kostbare klær til Kith-utgaver av nye sportsbiler.