Norge skal etter planen motta seks F-35 i løpet av 2023. Nå vedgår Forsvaret at de er usikre på hva som nå skjer med leveransene.
– Vi er kjent med hendelsen med et F-35B og at Lockheed Martin har besluttet å sette en del fly på bakken, sier Stine Barclay Gaasland, talsperson for Forsvaret til Finansavisen.
I romjulen stanset Lockheed Martin all testflyging og meldte stans i alle leveringer av multirolle flyet. Finansavisen skrev nyttårsaften at det amerikanske forsvarsdepartementet setter av 300 milliarder kroner for å kjøpe nesten 400 fly av Lockheed Martin.
Ulykken i Texas medfører nå at dette etter alle solemerker ikke lar seg gjennomføre. Ifølge Lockheed Martin fikk de heller ikke til å levere de 148 flyene de skulle ha levert Pentagon i løpet av 2022.
Sjekket alle norske F-35
Barclay Gaasland forteller at Norge i romjulen har gått over alle norske F-35, og det ikke er funnet forhold som tyder på at de norske flyene er omfattet av samme utfordring.
– Det er foreløpig for tidlig å si noe om hvorvidt den midlertidige leveransestoppen på nye fly vil påvirke de norske leveransene i 2023, men Norge følger saken tett gjennom F-35 programmet, sier hun.
Hun mener at åpenheten om ulykken og Lockheed Martins varsel om leveransestopp, er en av styrkene til F-35 programmet.
– Det er ingen dramatikk i en slik prosedyre - det er snarere et godt eksempel på forsvarlig forvaltning av personell og materiell gjennom å eliminere potensielle risikoer for å unngå at samme ulykke gjentar seg, sier hun.
Lockheed Martins talsperson, Laura Siebert, sier i en pressemelding at produksjonsplanen er under press med en rekke bestillinger til Europa som skal leveres.
Deriblant Tyskland.
Norge mottar hvert år seks nye F-35 fra fabrikken ved Lockeed Martin i USA. Norge har mottatt 37 av 52 innkjøpte fly til en innkjøpskostnad på 64 milliarder kroner.