IKT og Tech

Føleren
15.12.2020 kl 12:14 1855

Prisen er som kjent summen av hva investorene tror om fremtidig inntjening. At folk har mindre tro nå enn i mai er jo lett å skjønne nå i ettertid, mtp vaksine osv. Men jeg synes den har gått for mye ned.
En vanlig multippel for SaaS med årlig vekst over 30% er 10XARR. Fra å ha vært oppe i over 15 X ARR i mai er den nå nede i ca 8. For det det er verdt.
Grunnen til at jeg sitter med Pexipaksjer er at selskapet:
-siste 3 kvartaler har visst stabil veksttakt på ca 70%
-er i marked som mest sannsynlig kommer til å gjøre det veldig godt selv Post-Corona
-etter sigende har en unik posison teknologisk i markedet spesielt rettet mot større bedrifter samt flere ulike vertikaler med spesielle behov (helse, lov og rett osv). Jeg tror veksten vil komme sterkere her enn i mainstreammarkedet som for eksempel Teams opererer mest i.
-har holdt det har lovet så langt.
Hvis du tror Pexip på sikt kommer til å ha en stigningstakt på over 30% så er dette en rimelig trygg investering med stor oppside. Og som en sikkerhetsline bak der er det rimelig å tro at Google, Microsoft, Zoom, Salesforce eller mange andre mulige kandidater kan se seg tjent med å kjøpe selskapet, på grunn av markedets størrelse (altså IT-kommunikasjon) og mulige strategiske betydning fremover.
Jeg mener Pexip i det minste bør verdsettes til 10 x ARR pt, noe som er ca 20% over dagens kurs. Og hvis veksttakten fortsetter i samme stil som hittil vil det jo kunne bli meget spennende fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 01:56

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.