Grønne aksjer

Reserven
30.03.2021 kl 00:45 4480

Hastverk er lastverk. Tålmodighet er en dyd.
Er en kun ute etter en kjapp gevinst, bør en sannsynligvis finne andre investeringer enn QFUEL. Hvis ikke, slutt "å syte".

Fra  https://pro.ing.dk/wastetech/article/nordmaend-satser-stort-paa-kemisk-genanvendelse-danmark-12521

"»Fokus er ikke længere på brændstofproduktion. Stort set alle petrokemiske virksomheder har i stedet kastet sig over genanvendelse af plastik. Derfor har vi også ændret vores forretningskoncept. Nu skal vi producere et produkt, der kan transformeres til ny plast på den lettest mulige måde.«

Derfor har der også været lidt snak på de indre linjer om hvorvidt firmaet burde skifte navn, men så vidt er det ikke kommet endnu. Til gengæld har virksomheden satset helhjertet på at blive førende indenfor kemisk genanvendelse siden forretningsstrategien blev lagt om."

Denne betydelige endringen av fokus tror jeg er grunnen til at Skive tar lengre tid enn planlagt og tidligere kommunisert. For å få ut mest mulig NAFTA, og minst mulig andre fraksjoner, må katalysatoren og raffineriet i prinsippet bygges helt om og konfigureres på nytt. Mitt inntrykk er at det er det QFUEL nå gjør i Skive og i Kristiansund.

Den langsiktige planen til QFUEL er å rulle ut mange titalls (kanskje hundretalls) 100.000 tonn plastavfall per år (eller større) fabrikker. Disse fabrikkene koster +1 milliard norske kroner per fabrikk. Det er en for stor investering per fabrikk til at en etter at siste mutter er trukket til, eventuelt må bruke måneder på å få fabrikken opp å kjøre 100% med 100% riktig resultat.

Derfor må alt først testes ut penibelt til minste detalj i Skive og i Kristiansund, til en finner 100% riktig konfigurasjon som gir optimalt resultat, "uansett hvor lang tid det tar". Slik at når hver nye 100.000 tonn plastavfall per år fabrikk er ferdig, og siste mutter er trukket til, kan fylle opp med plastavfall, trykke på START-knappen, og fabrikken produserer optimalt.

Jeg kjøpte mine første QFUEL aksjer i juli 2018, og har benyttet senere tids kursfall til å laste mer, både på 60-tallet, 50-tallet og 40-tallet. For meg personlig er det uvesentlig om Skive kommer opp og kjører optimalt i år eller først i 2022. Jeg er en VELDIG langsiktig investor. Det eneste som betyr noe for meg, er at QFUEL til slutt kommer opp med en optimal konfigurasjon, begynner å rulle ut de store fabrikkene, og jeg om 4-6 år kan begynne å få fete utbytter.

Redigert 30.03.2021 kl 00:46

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.