Sport og spill

YNWA250505
22.02.2018 kl 07:25 6404

- Jeg er glad jeg ikke forstår svensk, for det sies mye rart der. De har ikke skjønt luftveisdebatten og medisineringen vår. De har vært smålige hele veien og tatt på seg et lillebrorstempel. Jeg skjønner ikke hvorfor. De har jo åtte millioner innbyggere og er mange flere enn oss, sier Løfshus til Dagbladet.

Den svenske langrennslegenden Mathias Fredriksson, som vant verdenscupen sammenlagt i 2002/03, hadde selv astma.
- Jeg hadde selv astma og konkurrerte mot mange andre som hadde astma.

Løfshus er tydelig på at deres rutiner handler om helse, miljø og sikkerhet (HMS) og at de beskytter utøverne mot varige luftveisplager.

- Astmamedisin er mye brukt i internasjonal langrenn og slik vil det fortsette. Det er kanskje den idretten med størst fare for yrkesskade i lungene. Når man puster inn 300 liter luft i løpet av minutt i 10-15 kuldegrader, kan du tenke deg hvor mye det tærer på lungene, mener langrennssjefen.

BEST: Mathias Fredriksson hadde astma og vant verdenscupen sammenlagt i 2003.

- Det er spesielt forstøverapparatet som er problemet. Det er kritikk mot hele medisineringen. Det spiller ingen rolle om Sverige gjør det samme. Mange vil bare ikke forstå.

- Hva tenker det svenske folk om at mange svenske utøvere bruker astmamedisin?

- Folk er ikke kritiske når Calle Halfvarsson tar astmamedisin. Hovedkritikken er mot forstøverapparat. Jeg tror Løfshus har helt rett, at mange svensker prøve å misforstå. Sverige er lillebrødre. Det er det ingen tvil om.

Da legger vi denne astmaproblematikken på hylla. Litt morsomt at du snakket om norske sykdommer. I fjor var omtrent alle svenske landslagsløpere syke hele året.

Redigert 21.01.2021 kl 02:16

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.