Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett
ibyx
13.05.2022 kl 19:56
2186
Égentlig har jeg undret meg enda mer over LSG/AUSS kræsjtest idag. LSG handles nå på samme nivå som for et år siden. Samtidig er lakseprisen betydelig høyere over relativt lang tid, ihvertfall relatert til q1 vs q1(21). Jeg skjønner at Lerøy har utfordringer med «nedstrøms» segmentet sitt. Men en stor del av dette skyldes jo også økte utgifter som er lik for andre som ikke driver med en del videreforedlng som Lerøy. Hvorfor snakker ikke deres CEO om disse «utfordringene» like eksplisitt? Det ligner litt unødig egenbaissing fra LSG? Grieg som har gått fenomenalt mye sterkere nylig har jo ikke gratis for etc de heller? Hvorfor gni det inn i markedet slik? Jaja. Billigere aksjer blir det jo. Men er redd momentet som er satt har en egenkraft som sender kursen enda lavere før utbytte om en drøy ukes tid. CEO fyrer opp robotene rett og slett. Hva tenker spesialistene om P/E og sånn i sektoren komparativt nå og særlig etter dagens sprell?
Hard bottom line:
Resultat etter skatt q1 22 887,1mnok vs 663,6 21
Ergo samme kurs som nå, men 33,68% bedre etter skatt… (tar vi høyde for inflasjonen er verdien/kursen faktisk lavere nå)
Videre «guides» det:
Lerøy venter nå at inntjeningen i andre kvartal 2022 blir *vesentlig bedre* (min utheving) enn i andre kvartal 2021*, samt at inntjeningen for året 2022 som helhet forventes å bli vesentlig bedre enn den ble i år 2021.
Hva er dette for tøysete vridd kommunikasjon med overfokusering på økte utgifter?
*q2 1 var bedre enn q1 22
Se: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/9KwPXE/leroey-dobler-nesten-driftsresultatet-i-foerste-kvartal
Hard bottom line:
Resultat etter skatt q1 22 887,1mnok vs 663,6 21
Ergo samme kurs som nå, men 33,68% bedre etter skatt… (tar vi høyde for inflasjonen er verdien/kursen faktisk lavere nå)
Videre «guides» det:
Lerøy venter nå at inntjeningen i andre kvartal 2022 blir *vesentlig bedre* (min utheving) enn i andre kvartal 2021*, samt at inntjeningen for året 2022 som helhet forventes å bli vesentlig bedre enn den ble i år 2021.
Hva er dette for tøysete vridd kommunikasjon med overfokusering på økte utgifter?
*q2 1 var bedre enn q1 22
Se: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/9KwPXE/leroey-dobler-nesten-driftsresultatet-i-foerste-kvartal
Redigert 13.05.2022 kl 20:45
Rapportér innlegg
Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.