Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett
mofs
06.06.2022 kl 09:36
1625
Nei, men det er et signal om at sjømat har nådd en syklisk peak, og at det er vanskelig for å se at en multipelkompresjon skal drive markedet betydelig når rentene er på vei opp og prisene er så høye at det begynner å bite på etterspørselen. Mye konolidering har også skjedd når NTS, NRS og Frøy er tatt av kartet. Og ja, det er mye innovasjon med landbasert oppdrett, vekst på Island og merder langt til havs, men det er jo også sånn at hvis en skal dra nytte av de høye prisene i dag, så må en også ha produksjon nå og ikke om ti år. Med økende rente må all ny biomasse nediskonteres til en lavere nåverdi. Så ja, jeg er litt enig med teoretikerne som tror at dette vil påvirke prisingen negativt på børsen det nærmeste året. Selv er jeg en langsiktig investor som akter å stå gjennom syklen, og jeg gjør det ved å holde kvalitet (Salmar). Nye kjøpsmuligheter kommer til å komme, men i dag er jeg hold. Som sagt på andre steder i forumet, Det er andre steder i markedet hvor en finner systematisk feilprising basert på fundamentale forhold. Nye penger inn i markedet fra meg vil derfor gå til de sektorene.
Rapportér innlegg
Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.