Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett
mofs
06.06.2022 kl 19:56
1493
Så rett så rett NTS-whisperer. Jeg må imidlertid ta litt issue med Ibyx. Et selskap kan stige på børs på to måter: enten ved bedre resultater eller ved multipelekspansjon. Jeg har ingen tro på en sterk ekspansjon i multiplene den nærmeste tiden. Når du leker med multiplene sånn som du gjør Ibyx, så er det bare en lek: det er ingenting som tilsier at peak-multipel er en rekord som nødvendigvis må slås av markedsaktørene. Det er ingen idrettskonkurranse. Selskaper kan imidlertid med tiden vokse inn i multiplene gjennom oppkjøp, god drift og organisk vekst. Jeg mener Salmar er et slikt selskap, som kan styrke seg gjennom syklen. Salmar har voksende produksjon i Norge, og så kan det få til noe på Island, samtidig som det kan få til noe med Aker langt til havs. At en investering i Salmar gjør deg mye rikere i resten av 2022, har jeg riktignok ingen tro på, men valuasjonene blir nok bedre på sikt, og da vil selskapet begynne å gå igjen. Da har det vokst inn i multiplene
Rapportér innlegg
Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.