Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett
mofs
09.06.2022 kl 10:06
1626
Benny, alle kan dra fram fingeren og finne på tall. Om du skal få solgt LSG til 90 kr.-, så tilsvarer det en P/E-ratio på snaue 20. Dette betyr at invesorfelleskapet må utvise en helt annen "animal spirits", enn det gjør i dag. For det første er du avhengig at markedets breakeven inflation rate kommer ned. Dette kan skje. Den er ned en halv prosent på bare en måned, noe som blant annet har gitt den rentefølsomme Nasdaq.indeksen et lite byks. Du trenger definitivt mer av dette for å mane fram animal spirits. Sentimentet rundt dyre levekostnader er verre å få gjort noe med i det korte bilde og går nok ikke ned like fort som langsiktige inflasjonsforventninger. Jeg betaler dobbelt så mye formueskatt som i fjor. Renta går opp, og stjeler mer av folks forbruk. Bensinpriser har doblet seg på to år. Stromprisene er høye, og det er lite vann i magasinet. I bakgrunnen lurer Putin, og Europas energiforsyning er ikke sikret før vinteren. Samlet sett bidrar alt dette til at det blir mindre penger blant folk til å kjøpe "stuff": nye biler, mobiltelefoner, god mat og alt mellom himmel og jord, inkludert aksjer. Den intelligente investor er ikke villig til å kjope noe til høye multipler, selv de ulike segmentene befinner seg i en syklisk peak. Så jeg gjentar spørsmålet Benny: hvor skal dine 20 kr.- komme fra. Jeg synes det er mye mer sannsynlig at LSG fortsetter å handles på rundt 14, eller litt mindre, slik som i dag. Får LSG forward earnings på rundt 5 kr.-, så får du svaret. Det blir ikke 90 med min matte.
Rapportér innlegg
Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.