Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett
mofs
09.06.2022 kl 20:32
1560
Teknisk analyse er ikke noe jeg til vanlig driver med, men hvis du ser på LSG charteret, så er det vanskelig å ikke se trippel topp formasjonen. Når den siste toppen ikke holder. så sendes ofte aksjen dramatisk nedover, ofte drevet av tradere som shorter i bøtter og spann. Når aksjen beveger seg nedover mot motstandsnivåer, som jeg leser ligger rundt 68 kr,- så dekker shorterne seg inn, salgstrykket svekkes og aksjen får en liten bounce. I bear-markets er disse små sprettene oppover ofte dead cat bounces, fordi markedet liker å teste motstandsnivået på nytt igjen. Brytes motstanden på 68, så er det lite motstand å spore før du beveger deg ned mot 40 kr. Basert på fundamentale forhold, tror jeg ikke på dramatiske kursbevegelser verken opp eller ned i LSG. Sjømat gjør det for bra for at vi får se 40 tallet i LSG på langvarig basis, men selskapet gjør det heller ikke så bra at den fortjener å se 90 tallet. Markedet har allerede gitt oss svaret på dette. Om sentimentet blir svakere, så er det ikke unormalt at markedet gir selskapet en P/E-ratio på 12, og vice versa om sentimentet styrkes, så kan vi se en P/E-ratio på 16. Om LSG tjener en femmer per aksje i 2022, så får du en trading range mellom 60 og 80. Jeg tror den vil etablere seg i nedre del av dette intervallet. LSG produserer rett og slett for svak vekst i fri kontantstrøm til å handles vedvarende på multipler opp mot 20. For at dette skal skje må selskapet levere en årlige vekst i fri kontantstrøm på over 10 % og hvis du sjekker tallene, er LSG langt unna. LSG har ikke den samme kvaliteten som Novo Nordisk, Microsoft og Amazon. Jeg sier ikke dette for å være slem. Det er rett og slett bare sånn verden er.
Rapportér innlegg
Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.