Shipping

Struts
08.07.2022 kl 14:18 3427

Skal ikke påberope så mye innsikt. Men LNG markedet (som mange innen shipping) er ofte sesongbetont, og som sådan dårlig om våren og bedre siste halvår. For LNG (innbiller jeg meg muligens) er markedet spesielt volatilt, da det er et nisjemarked (ulikt bulk/tank osv). Selv om interessen har nærmest eksplodert siste tiden (se eksempelvis Qatars massive nybygnings-program av 174,000 m3 skip), er det klart at spotmarkedet for LNG (som alle markeder) har blitt influert av Putins invasjon av Ukraina 24.02.22. I Norge (Melkeøya) har terminalen vært nedstengt, nylig også den i Freeport, USA.

Så, for å gjøre en lang historie litt kortere, spotmarkedet er nå på (la oss si) $ 55,000 så er det ganske enkelt fordi befraktere vet å utnytte situasjonen akkurat nå. Rederne følger selvfølgelig også med, og posisjonerer seg mot et forventet bedre høst/vintermarked. Og for det vil de ikke ta av seg verken bukse eller truse foreløbig. Så for forward levering er nok det ($ 130-140k om dagen) som gjelder nå. Skal ikke spå om hvem som får rett og hvilken vei markedet vil bevege seg, det er nok av spåkoner der ute som faktisk tar seg VELDIG godt betalt for akkurat det. De er også kjent under kategorien anal-
ytikere.

Har selv en del aksjer i ALNG. Må innrømmes de er nå i minus fra investerings tidspunkt (mange av mine shippingaskjer er det samme siste ukene). Men ser ikke Armageddon i horisonten!

Muligens ikke svar du søkte, men det lille bidraget jeg kunne komme med. Lykke til videre, og riktig god sommer!
Redigert 08.07.2022 kl 14:46

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.