Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett

mofs
29.09.2022 kl 23:33 750

Jeg synes Vedum klarte seg ganske godt i debatten på ARK. Han sa akkurat nok til å få dette gjennom i Stortinget. Han dikotomiserte mellom hvor stort utbytte MOWI betaler ut i forhold til hvor "liten" grunnrenteskatten var. Dette holder i lange baner for å få hovedstadpressen, SV, Rødt og MDG med på laget når dette skal opp i Stortinget. Der Vedum får problemer riktignok, er i sitt eget bakland. Først mye intern opposisjon. Dernest tap i oppslutning. I løpet av 2023 vil det derfor oppstå kraftige diskusjoner i SP om det er tjent med å sitte i regjering med AP. Jeg tror konklusjonen på dette er at SP på nytt vil ta en U-sving i norsk politikk, og vende seg mot høyre. Må ikke glemme det at i min barn- og ungdomstid, så var SP et borgerlig parti. EU diskusjonen og antimodernisme bidro til å trekke partiet mot venstre, fordi det på venstresiden var et rom der partiet kunne dyrke sin statisme. I løpet av 2023 vil partiet se at dette rommet har blitt så trangt at det må komme seg ut for å få luft. (...) Men, ja, grunnrentebeskattningen blir innført, og det viser seg; at så snart en skatt er innført, så blir det veldig vanskelig å bli kvitt den. Hvor mange borgerlig styrte kommuner har for eksempel klart å fjerne eiendomsskaten de siste årene? - Kommer dere på noen, jeg gjør ikke det.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.