Qfuel: Oppstart av første fabrikk (Skive)

Herman*
QFUEL 12.05.2020 kl 14:22 38859

Da Pareto tok opp dekning av aksjen i desember, satte de et kursmål på 250 kroner, da med 38% rabatt. Enda mer interessant er hva de sier om potensialet fremover; « Ifølge Kristiansen kan kursmålet på 250 kroner mer enn dobles i løpet av det neste året, «ved bevis på kommersialitet».». Nå er det slik at selskapet (noe forsinket av Corona krisen) åpner sitt første kommersielle anlegg i løpet av dette kvartalet. Fungerer det operasjonelle, har de bevist sin kommersialitet da de allerede har avtaler på råstoff og salg av ferdigprodukter. Da forventer jeg at Pareto øker kursmålet til 500-600. Videre vil selskapet i løpet av noen uker avsløre identiteten til en ny strategisk eier. De har allerede bla BASF på eiersiden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Nanoq
17.08.2020 kl 19:00 5737

..."noteres på Oslo børs etter nyttår?"

Så vidt jeg har forstått i et intervju med CEO Bøhn, så er planen en notering i hovedindexen på OSE enten i Q4 i år, eller i Q1-2021.

Dette vil jo bl.a. bety at også fond kan kjøpe aksjer i Quantafuel når det skjer (mange grønne aksjefond der ute i disse tider...og ja, mange av dem vil sikkert kjøpe billett til denne grønne reisen med QFUEL).
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2020 kl 20:19 3687

Mer fra QFUEL 2020-Q1 presentasjonen:
http://vxz.eu/2020-05-27__QFUEL-Life-Cycle-Assessment
https://newsweb.oslobors.no/message/506543

QFUEL sier at de ved resirkulering av plastavfall med sin teknologi fjerner 90% av ALLE drivhusgassene (GHG) i plastavfallet og i den opprinnelige "råoljen" plasten ble laget av. Ikke bare 90% av CO2/carbon, men 90% av SAMTLIGE drivhusgasser.

QFUEL har sågar en Life Cycle Analysis/Assessment
https://en.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_assessment
for 90% reduksjon av drivhusgassene i plastavfallet og i den opprinnelige "råoljen" plasten ble laget av - som automatisk sertifiserer QFUEL som et ultra miljøvennlig og super-grønt firma.

Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Sydney
19.08.2020 kl 20:22 5192

Veldig bra. Nå må de bare få skrudd på fabrikken
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2020 kl 20:38 5143

 
Mer fra QFUEL 2020-Q1 presentasjonen:
http://vxz.eu/2020-05-27__QFUEL_Kommersielt-samarbeid-med-VITOL
https://newsweb.oslobors.no/message/506543

Straks Skive1 er oppe og kjører, starter byggingen av 2 gigantanlegg i Nederland sammen med VITOL, som hvis jeg husker riktig, har investert omtrent det samme i QFUEL som BASF, dvs ca NOK 200 millioner.
http://vxz.eu/2020-05-27__QFUEL_Kommersielt-samarbeid-med-BASF

Hvordan USD/NOK utvikler seg fremover er umulig å spå, så for enkelthetsskyld har jeg her brukt USD 1 = NOK 10.

De 2 fabrikkene i Nederland koster skjorta, ca NOK 1 milliard hver, hvorav halvparten faller på QFUEL, dvs NOK 1 milliard totalt.
Men de årlige inntektene er deretter, ca NOK 1,5 milliarder og NOK 1 milliard EBITDA - hvorav QFUEL får halvparten.

Det gir QFUEL NOK 750 millioner i inntekter og 500 millioner EBITDA = NOK 6 hhv. NOK 4 per aksje!
I tillegg kommer Skive1, Skive2 og fabrikken i Kristiansund.
Gleder meg til 2-3 kroner i utbytte per aksje.

Ser for meg 200 slike gigantanlegg i løpet av neste 10 år hvor QFUEL eier minst 50%.
Vil isåfall gi QFUEL NOK 75 milliarder i inntekter og 50 milliarder EBITDA = NOK 600 hhv. NOK 400 per aksje!
Og kanskje 200-300 kroner i utbytte per aksje?

Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Nanoq
19.08.2020 kl 20:56 5092

Herlig med noen superoptimistiske kommentarer her i dette forum...takk for den. Selv er jeg meget tilfreds hvis det "bare" blir halvparten...

Kan forøvrig se at tyskerne på Tradegate også er optimistiske i kveld, QFUEL- aksjen handles nå - ca.1 time før lukk - i 37,3 NOK (3,54 EUR).
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Herman*
19.08.2020 kl 20:56 5234

Du peker på mye relevant info. Vil også supplere litt: Det er ikke helt riktig at halvparten av investeringskostnaden på 1 milliard kroner faller på Quantafuel. Fabrikken blir jo plassert i et eget selskap, og dette selskapet vil kunne lånefinansiere 60-70% av investeringskostnadene. Dernest må Qufuel dekke 15-20% av investeringskostnadene, men de vil også være leverandør av fabrikkene og har i den forbindelse en bruttomargin på selve leveransen. Dette betyr i praksis at Qfuel må skaffe ca. 10% av investeringsrammen per fabrikk. Når det gjelder utbytte blir det jo bare gjetting for oss alle, men vi kan vel være enig i at hvis ledelsen klarer å utnytte det teknologiske forspranget de nå har, kan det om noen år være realistisk å betale ut utbytte som er høyere en dagens market cap. De vil dog trenge kontantstrømmen til å finansiere veksten, så dette vil nok ikke skje før veksten flater litt ut.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2020 kl 21:13 5195

Drømmer om noen sånne scenarier jeg også, men det er jo det det er: Drømmer. Det er mye usikkerhet på veien dit, både driftsmessig og finansieringsmessig. Men det er en ting jeg IKKE drømmer om på en lang stund ennå, og det er utbytte. Blir inntjeningen noe i nærheten av det vi her drømmer om finnes det ikke noe bedre sted å ha pengene enn i QFUELS drift.

Kursen snuste på 36 i dag. Da blir det vel 38 i morgen. Ser ut som vi har fått en «fastrenteavtale» med 2 kr pr dag. Ikke dårlig det 😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
kelle
19.08.2020 kl 21:35 5144

NANOQ
Jeg har både NEL og HEX på tradegate, men får ikke inn QFUEL. Har du adressen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
kelle
19.08.2020 kl 21:46 5122

Takker. Ser bra ut det der.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 00:03 4944

Når jeg skrev: «hvorav halvparten faller på QFUEL» mente jeg med det IKKE at QFUEL må skaffe det som egenkapital, men skaffe de pengene på en eller annen måte, f.eks. lånefinansiert som du skriver.

Når Quantafuel når kritisk masse, 2-3 STORE anlegg (som de i Nederland), blir inntektene så store at finansieringen av stadig flere anlegg kan tas av overskuddet, sammen med lån, på bekostning av utbytte, men senest med 6-7 STORE anlegg bør det også bli litt utbytte, som vokser etterhvert som gjelden nedbetales hurtig, over 2-3 år i følge tidligere QFUEL presentasjoner om Skive2.

200 fabrikker om 10 år er kanskje å ta litt hardt i, men selv med "bare" 20-30 bør årlig utbytte per aksje ligge rundt dagens aksjekurs.

En må huske på at Quantafuel ikke bare skal resirkulere plast, men også har et samarbeid med AVINOR for å produsere flybensin basert på biomasse. Se meldingen datert 2019-06-21 10:48:12 på
https://otc.nfmf.no/public/company/487.html

Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Sydney
20.08.2020 kl 00:16 4968

Hvordan fungerer egentlig tradegate. Kan man for eks registrer dine norske aksjer å selge de der eller hvor kommer aksjene på tradegate fra?
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Sydney
20.08.2020 kl 00:17 5015

Ja det høres jo fantastisk ut. Håper på en glad melding om oppstart snart. Det var vel bare snakk om å få kinesere til å starte den opp?? De forretningshemmeligheter bør de verne godt om. Skeptisk til å ha kinesere i fabrikken for å si det sånn. Men men.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 00:29 5006

Svaret på spørsmålet ditt finner du her:
https://www.tradegate.de/orderbuch_handeln.php?lang=en

Så vidt jeg vet, er det ingen norske meglere som tilbyr handel på Tradegate. Du må bli kunde hos en av bankene/meglerne nevnt her:
https://www.tradegate.de/orderbuch_handeln.php?lang=en
og så ordne deg en aksjehandelkonto hos den banken/megleren.

En oppegående norsk bank/megler, vil kunne flytte aksjer registret på norske VPS til en av bankene/meglerne som tilbyr handel på Tradegate, men regn med at det koster et par lapper pga en del manuelt arbeid.

For at f.eks. QFUEL i utgangspunktet skal kunne handles på Tradegate, eller andre utenlandske børser, kjøper utenlandske banker/meglere aksjer på OSE som de deretter tilbyr/selger på Tradegate eller andre utenlandske børser. Det tjener de mer penger på enn å tilby kundene sine å handle direkte på OSE.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.08.2020 kl 09:02 4745

Key suppliers on site in Skive

https://newsweb.oslobors.no/message/511704
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
SilverTailFox
20.08.2020 kl 09:22 4852

Dette er jo fantastisk. Jeg var veldig usikker med ny oppblomstring om det kunne bli mer utsettelser. Men at de er her er MEGET betryggende. Verste fall er det 10 dager Karantene så kan de få dette i gang. Antar de ikke får reise før alt virker. 10 dager igen av aug og 1 ukes tid til Q2. Nå kan det bli spennede her.
Selv med en evetyrlig avkastning så tør jeg ikke selge enda nei.

After arriving in Denmark last week from China and awaiting the results of the
mandatory Covid-19 tests, our supplier of pyrolysis reactors has arrived in
Skive for the final preparations for start of production. We will during the
coming period conduct testing and training, and prepare to introduce plastic
into the system shortly.

Even if there have been only a few new Covid-19 cases in Skive the last couple
of weeks, the municipality has been placed in a red zone by Norwegian
authorities as part of Midtjylland. We are working closely together with our
employees and subcontractors to find a working schedule that allows sufficient
manning at site during start of production.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
2030kommer
20.08.2020 kl 09:42 4921

Strålende nyheter på morrakvisten!
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Sydney
20.08.2020 kl 09:50 4918

Ja dette var godt nytt. Det virker som om år med utsettelser og planlegging kommer til endes nå. Lykke til folkens. Dette blir svært spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 22:37 4587

 
Screenshot i fra den eldste QFUEL presentasjonene jeg har, fra et ZERO seminar i april/mai 2016:
http://vxz.eu/2016-04-27__QFUEL_1,9__ZERO-seminar_Creating_clean_high-quality-diesel_from_plastic-waste

Forstår jeg det som står på side 9 riktig, har Quantafuel siden 2013 hatt et pilotanlegg for produksjon av "Plastic To Diesel" (PDT) med en kapasitet på 500 liter i timen.

Hele presentasjonen kan lastes ned her:
http://docplayer.net/38873117-Creating-clean-high-quality-diesel-from-plastic-waste.html
KLIKK på "Save this PDF as: WORD"
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 22:50 5743

 
Screenshot i fra den nest eldste QFUEL presentasjonene jeg har, fra AVINOR ELfly-konferansen i mars 2018:
http://vxz.eu/2018-03-22__QFUEL_7__AVINOR-ELfly-konferansen

Der står det svart på lyseblått angående oppstart av Skive:  «Expected first oil Q3 2018»
Så vi er nå "bare" 2 år på overtid.  På tide å komme igang.

Hele presentasjonen kan lastes ned her:
https://avinor.no/contentassets/c29b7a7ec1164e5d8f7500f8fef810cc/kjetil-bohn_quantafuel_oslo-22-march-2018_without-video.pdf

Videoen som er integrert på side 2 i presentasjonen, kan sees her:
https://www.youtube.com/watch?v=liK2AtE4Tio
fra 1:32 til 3:17
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Nanoq
20.08.2020 kl 23:17 5704

Finansiering tror jeg slett ikke blir noe problem. Hvis teknologien fungerer og en stabil 24/7 drift kan etableres, så vil investorene stå i kø for å være med her. Ikke minst (grønne) fond og institusjonelle investorer.

Aksjekursen vil stige til "himmels" når det skjer - hjulpet av at selskapets aksjer blir flyttet fra Merkur-listen til hovedlisten på OSE. Sannsynligvis i 1H. - 2021.

PS.: Fasten your seat belts...soon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Tradenixxx
20.08.2020 kl 23:23 5692

🚀🚀 blir bare mer å mer overbevist om at dette er ett fint selvskap og invistere i! Vi må bare krysse fingrene på at alt går som det skal! Det blir mer og mer aksjer omsatt for hver dag som går så noe er i ferd med og skje! Har vært en hyggelig reise fra 10 tallet og til nå
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.08.2020 kl 23:37 5668

Bare en liten kommentar:
Hvorfor skal GRØNNE fonds være interessert i QFUEL? Et selskap som IKKE er grønt!
QFUEL smelter om plast til olje. Man lager mao et NYTT fossilt produkt av et annet (plast).

For å bli GRØNT må selskapet kunne AVKARBONISERE dritten (plasten).
DET gjør VOW via sin pyrolyse, men ikke QFUEL - som nå er verdsatt til det DOBBELTE av VOW!

QFUEL med ETT produkt - som fortsatt ikke er fungerende (så vidt jeg vet). En fabrikk i DK - som er sterkt overskredet mtp ferdigstillelse.

Dette i motsetning til VOW som DOMINERER innen "storcruise" med sine renseanlegg - og som nå har tatt steget på land med en MENGDE ulike produkter for å gjøre det samme der! Forstå det - den som KAN - angående det med verdifastsettelsen!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 23:39 5668

Anbefaler Hammers å lese QFUEL 2020-Q1 presentasjonen:
http://vxz.eu/2020-05-27__QFUEL-Life-Cycle-Assessment
https://newsweb.oslobors.no/message/506543

QFUEL sier at de ved resirkulering av plastavfall med sin teknologi, fjerner 90% av ALLE drivhusgassene (GHG) i plastavfallet og i den opprinnelige "råoljen" plasten ble laget av. Ikke bare 90% av CO2/carbon, men 90% av SAMTLIGE drivhusgasser.

QFUEL har sågar en Life Cycle Analysis/Assessment
https://en.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_assessment
for 90% reduksjon av drivhusgassene i plastavfallet og i den opprinnelige "råoljen" plasten ble laget av - som automatisk sertifiserer QFUEL som et ultra miljøvennlig og super-grønt firma.

Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 23:45 5644

At VOW/ETIA med sin teknologi kan redusere karbon eller andre drivhusgasser, finnes det på hjemmesidene til ETIA og VOW null dokumentasjon på!
https://etia-group.com
https://www.vowasa.com


Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Nanoq
20.08.2020 kl 23:53 5585

Takk, Reserven. Orket ikke selv...

ellers merkelig at noen kommenterer aksjer/selskaper som de stort sett har 0 - NULL - innsikt i.

Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.08.2020 kl 23:58 5615

.... all interesse er positivt selv om noen kan være skeptiske grunnet mangel på kunnskap og da er det godt at det finnes forum som ønsker å dele så man får muligheten til å bli rikere både på kunnskap og ikke minst penger ... ;)

Ser vi 40 tallet i morgen eller må vi vente til over helgen?
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 00:20 5569

Søren også! Her trodde jeg at jeg hadde skutt gullfuglen, men så er ikke dette selskapet ESG/grønt likevel? Her har EU gått på en skikkelig smell med sine krav til gjenvinning av plast. Godt vi har Hammers og HO. Jeg selger alt i morgen. Det er vel fortsatt tid før andre oppdager dette?
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.08.2020 kl 01:06 5532

Hvis du skynder deg så får du høy 30 for aksjene - er du sen på avtrekkeren så må du ta til takke med 40 tallet ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 01:40 5522

 
09.06.2020   Quantafuel AS | Signed contract with Grønt Punkt Norge
https://newsweb.oslobors.no/message/507412

Quantafuel er så grønn at Grønt Punkt Norge BETALER Quantafuel for å resirkulere plastavfallet deres.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.08.2020 kl 01:51 5507

Bare en liten HAKE med det hele.
Noe selv en "Taxi-driver" kan se med det ene øyet lukket:

"The waste plastic will be chemically recycled at Quantafuel’s plant in Skive, Denmark, and further processed
into NEW PLASTIC MATERIALS by the chemical industry leader BASF".

ALTSÅ:. Man omgjør gammel plast til et et nytt plastmateriale (olje?).
Dritt inn - dritt ut..........og avkarbonisering er fortsatt et fremmedord for selskapet!
Man er LIKE LANGT på den "Grønne Mil"!

At noen kaller seg "Grønt punkt" betyr selvsagt IKKE at man gjør noe spesielt aktivt for å rense miljøet.
Ref dritt inn - dritt ut!

Videre er spørsmålet; NÅR står anlegget i Skive egentlig operativt klart? Så langt RENNER vel pengene ut av kassa?
Regnskapet tyder i hvert fall på det!

Hilsen Hammers........med en liten gjesteopptreden - for balansens skyld!
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Pojohansson
21.08.2020 kl 07:06 5398

Hammers: vad er problemet med cirkulær økonomi? Har du missat att det er åt de håller vi går ihht. Konsumtion?
Om man tenker som deg så er ikke vindkraft Grønnt, då de kreves enorme mengder stål og energi for å producera ett vindkraftverk (for å ikke tale om en vindkraftpark).

Plastavfall och bruk av plast er ett jätteproblem i världen.
Det som Quantafuel gjør er å bryte ner plast til nafta, så den kan brukas igjen. Quantafuels process er såpass ren, att den resirkulerte nye plasten kan brukas i matindustrien.

Du kanske har merker att ex Grandiosa pizza består av en kartong men for å beskytte pizzaen kreves plast.

Det som EU diskuterar er å Inføra en skatt på plast, som ikke er resirkulert. Det ger incitament til bedrifter att bruke resirkulert plast i sin produksjon.
Exempel Nestlé er veldig intresserat av de Quantafuel driver med (I tilleg till Lego, BASF, Vitol).

Vi kommer mest sannsynlig se att det lägges in en pant på produkter som innehåller plast, likt flasker. Dette skjer samtidigt som plastskatten kommer i bred grad (så konsumenten skall gidde å sortere også plastavfall i hushållet).

Jag Regner med att du ikke ser Tomra som ett Grønnt selskap?
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Nedward
21.08.2020 kl 07:22 5351

Poenget er jo ikke å bli kvitt plast, QFUEL skal heller bidra til at man slipper å deponere (altså rett og slett grave ned) plast som ikke lar seg resirkulere med dagens teknologi. Samlet sett vil det redusere behovet for "ny" olje til produksjon samtidig som man får et sted å gjøre av den gamle plasten som man normalt ikke kan resirkulere. Det må da være bedre enn å bare kaste ubrukelig plast?
Regner med du forstår at etterspørselen etter plast kommer til å vedvare selv om fokuset på avkarbonisering utvilsomt har blitt større. Det er nettopp dét QFUEL angriper med teknologien sin.

Når det gjelder oppstart. Selskapet selv har ikke kommet med en ny eksakt dato og CEO har uttalt at de ikke kommer til å gjøre det. Dels pga. det er mye som kan gå galt under oppstart som skaper forsinkelser og at det dermed er vanskelig å forplikte seg slik. Komplekst anlegg med mange komponenter har han sagt i podcasten til DNB (Utbytte). Jeg tolker meldingene fra selskapet og uttalelsene til CEO slik at det er veldig sannsynlig at det blir oppstart i 2020. Det er da iløpet av de neste 4 månedene.
Pengene kommer forsåvidt til å fortsette å renne ut av kassa i 2021. Kanskje det blir nullresultat eller marginalt overskudd. Fra 2022 og utover er det meningen at det skal være positiv cashflow. Blir ikke overrasket om det blir et par rettede emisjoner før den tid for å si det slik.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
addyfred
21.08.2020 kl 07:26 5332

God morgen alle sammen. Hammers troller bare. La han få være i fred. Ikke tillat ham å ødelegge trådene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 07:38 5304

Er enig i det her, men setter pris på dem som gidder å argumentere mot. Det er viktig at vi ikke havner i et ekkokammer der vi avviser for mange motforestillinger som trolling el.l. Ved å diskutere kan det hende at man en gang i blant finner ut at «oi, det var visst noe i dette». Men ikke denne gangen...
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
addyfred
21.08.2020 kl 07:54 5277

Jeg er 100 % enig i dette. Jeg velkommer skribenter som vil utfordre trådens konsensus, så lenge det gjøres på saklig vis :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Nedward
21.08.2020 kl 08:11 5237

QFUEL har litt å bevise. Prisingen av selskapet er frisk. Men det er også estimatene for framtidig inntjening.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
addyfred
21.08.2020 kl 08:28 5202

Tilbake til når jeg kjøpte for det som føles evigheter siden, drømte jeg ikke om en slik kurs selv etter first oil Skive. Du har rett i at selskapets prising er frisk, men ESG-hypen ulmer og da skyter aksjen fart. QFUEL har potensial til å bli et grønt selskap med milliarder i EBIT, men før den tid har de mer enn nok å bevise.

Planleggingen av de tre fabrikkene i hhv. Nederland og Tyskland er allerede godt i gang og nær fullført. Det jeg har fått høre er at FID på disse leveres kort tid etter at Skive er oppe og går. Tidslinjen blir sannsynligvis noe a lá dette: First oil --> børsnotering og emisjon --> FID.

I tillegg planlegger selskapet ytterligere én fabrikk i DK med kapasitet på 50k tonn. Kapasiteten i DK vil etter dette også nærme seg 100k tonn med Skive 2 inkludert i beregningen.

Man må heller ikke glemme prosjektene deres sammen med Avinor og Equinor. Det er lett å bli i overkant optimistisk, så det gjelder å ha føttene plantet på jorda.

For øvrig har jeg også sett at én av de to oppfinnerne, Erik Fareid, er tidligere spiondømt. Ikke akkurat en kjempegreie, men ser han har fått en mindre og mindre rolle i selskapet i takt med veksten selskapet har hatt. Dette er selvsagt noe jeg har med i min vurdering av investeringen, men man må også anta DD fra Vitol, BASF og til sist KIRKBI har dekket denne delen langt grundigere enn hva undertegnede har gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
21.08.2020 kl 08:45 5152

Takker for flott oppdatering.Driver å kjøper meg inn,
Leser meg opp og dette var ett av fin bidrag.
Må si att det virker som dette selskap har utrolig potensiale.
En skal heller ikke undervurdere hvor populære grønne aksjer blir fremover.
Det som skjer med NEL er jo helt hinsides, men noen har tjent mye penger på selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
d12m
21.08.2020 kl 09:14 5069

Hammers: plast er ikke dritt. Det er faktisk et meget bra produkt. Det er veldig lett noe som gjør at man kan emballere og frakte større mengder enn ved annen emballasje. I tillegg gjør det at holdbarhet for mat er betydelig lengre, og matsvinn er en stor klimatrussel som plast altså er med på å redusere.

Plast-avfall- er dritt og det er jo nettopp avfallet Quantafuel gjør noe med ved at man resirkulerer det.

Du får lese deg litt opp slik at du skjønner hva som er dritt og hva som ikke er dritt. Jeg mistenker at du kan ha noe på leggen din ;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.08.2020 kl 11:04 5095

Brukt plast er DRITT.
Det er selvsagt DET vi snakker om!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Pojohansson
21.08.2020 kl 11:15 5074

Vad tänker du en lösning for brukt plast er då Hammers?
Skall vi bara fortsätta att elda upp plasten istedet?
Skall vi gräva ner det i marken?
Kaste det i havet?
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 11:45 5015

MAP-teknologien til VOW i grove trekk :

– Vi har en reaktor og kjører mikrobølger inn i den. Avfallet i reaktoren absorberer energien i mikrobølgene slik at søppelet varmes opp og begynner å pyrolysere. Pyrolysen foregår uten oksygen, hvilket er definisjonen på prosessen. Avfallet omdannes til henholdsvis trekull, brennbar gass, et kondensat eller væske som inneholder hydrokarboner, tjære og olje.
Tjære, Hammers . Fy pokker for noe svineri. Hva dør folk av når de røker? Jo , nettopp Tjære
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 11:47 5009

Der treffer du faktisk spikeren på hodet. Flaks da at vi har et selskap her som omgjør brukt plast til ny plast.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 12:06 4963

Ja, slik er det. Gjenbruksbølgen burde skyllet inn ove verden langt tidligere
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.08.2020 kl 12:16 4831

Tjære har vært brukt i Norden i mange hundre år for å beskytte og bevare trebygninger, båter, brygger og bruksgjenstander. Foruten at den naturlige tjære beskytter trekonstruksjoner mot råte, er tjære også svakt antiseptisk. Denne egenskapen gjør at tjære brukes i en rekke ulike farmasøytiske og veterinære produkter.

Det er vel selvsagt ikke noe man skal lage en "rullings" av! Dette er et salgbart produkt til flere industrier!

Hilsen Hammers..........som synes det usaklige idiotiet begynner å nå et NYTT lavmål.......når det gjelder enkelte skribenter!
Men høflig som jeg er - så nevnes ingen navn!
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 12:36 4786

Vel, at tjære brukes og har vært brukt er ikke noe argument. Det er mye som brukes og har vært brukt som ikke er helsemessig bra
Det med røyken var bare et eksempel for å illustrere

Regner med at tjære vil bli et stoff som snart blir forbudt
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 13:12 4721

Diskuterer man Pavens skjegg? Hvor stor er tjære andelen, og hva brukes dette reststoffet til?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
canarias
21.08.2020 kl 13:34 4684

Vi tror Hammers vil komme høyt opp på listen når det gjelder lavmål, vi er faktisk fristet til å nominere ham til førsteplassen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare