IMORGEN RASER NEL NEDOVER
https://www.dn.no/nyheter/2018/08/30/1800/Miljo/hyop-sjef-ulf-hafseld-det-har-ikke-kommet-noen-nokas-bil-med-pengesekker
Det ser ut som Hydrogen har møtt veggen og imorgen raser nok KURSEN på NEL langt nedover. Det ble ikke så lønnsomt som alle trodde og kostnadene blir skyhøye. SØK DEKNING og kast dere over Mrs Bond aka Lorden, og ta med dere reddningsvester. HER skal det synkes NED all positivisme og hausinger på forumet har bare vært regne løgner.
Linken er publisert 30.08 kl 18.00 ETTER STENGE TID på Oslobørs. Mange som vil ut !!!
Det ser ut som Hydrogen har møtt veggen og imorgen raser nok KURSEN på NEL langt nedover. Det ble ikke så lønnsomt som alle trodde og kostnadene blir skyhøye. SØK DEKNING og kast dere over Mrs Bond aka Lorden, og ta med dere reddningsvester. HER skal det synkes NED all positivisme og hausinger på forumet har bare vært regne løgner.
Linken er publisert 30.08 kl 18.00 ETTER STENGE TID på Oslobørs. Mange som vil ut !!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Boblegutt
30.08.2018 kl 19:05
11641
Denne nyheten kom jo lenge før stengetid mister.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Ja det är nog lika bra att man lägger ner skiten, tiotals miljoner i stöd från EU och staten. Ändå går det inte runt. Men vad ska man vänta sig, nel går inte heller runt trots massa enova-pengar. Man har inte ens fått rotolyzern att gå runt trots att eldsjälarna som utvecklade den lyckades. Kan inte nel läsa en bruksanvisning frågar man på forum.
Trots massiv pengapumpning, det må vara från stat, EU, aktionärer, så kommer verkligheten en dag ikapp.
En eloge till mackägarna som tar sitt ansvar. Nel borde ta sin del av ansvaret. Hur mycket mer pengar ska vi behöva skjuta till? Ska du behöva bekosta nels lekstuga? Vi anser att nel bör stoppas, och verksamheten istället bedrivas på forskningsnivå tex på ntnu.
Trots massiv pengapumpning, det må vara från stat, EU, aktionärer, så kommer verkligheten en dag ikapp.
En eloge till mackägarna som tar sitt ansvar. Nel borde ta sin del av ansvaret. Hur mycket mer pengar ska vi behöva skjuta till? Ska du behöva bekosta nels lekstuga? Vi anser att nel bör stoppas, och verksamheten istället bedrivas på forskningsnivå tex på ntnu.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Collo
30.08.2018 kl 19:22
11457
Fra samme artikkel: Enova har en utlysning ute med søknadsfrist 19. september hvor de planlegger nye tilsagn innen utgangen av året. Det betyr potensielle gode nyheter for NEL i desember!
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Zuq
30.08.2018 kl 19:28
11390
Helt rett, hadde ikke lest dette før nå, men viktig å få med seg alle detaljer i teksten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
oppvigår
30.08.2018 kl 19:36
11298
Ser at du må være en skikkelig molboer i molbolandet Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.08.2018 kl 20:01
11076
Der kom plutselig orakelet investorXYZ, alias Karlsson, Larsson, Larsson jr., Hildur NOK på banen.
Makan til tulliball skal man lete lenger etter. At det går an å lire så mye vrøvl utav seg, er nesten uforståelig.
"Jag er inte dum, jag er bara svensk".
Jaja, nå er ikke den der Novice noe bedre. For en verden. Hvor mange tullballer skal vi måtte leve med?
Makan til tulliball skal man lete lenger etter. At det går an å lire så mye vrøvl utav seg, er nesten uforståelig.
"Jag er inte dum, jag er bara svensk".
Jaja, nå er ikke den der Novice noe bedre. For en verden. Hvor mange tullballer skal vi måtte leve med?
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
kelle
30.08.2018 kl 20:03
11022
oppvigår skrev Ser at du må være en skikkelig molboer i molbolandet Norge.
En kan vel ikke forvente at stasjoner som kun tilbyr hydrogen som drivstoff kan gå med overskudd, når en kun har et femtitalls biler i landet.
Hydrogen vil komme på eksisterende bensinstasjoner som vil tilby dette drivstoffet. Om ikke så alt for langt fram i tid tror jeg det kan fylles hydrogen på alle UNO X stasjoner i Norge.
Iflg. TK. er Uno x ute etter tomt for å bygge en ny bensinstasjonstasjon som skal tilby både lading for El-biler og hydrogen i Kristiansund
Selv om det går litt tregt her på berget, blir det nok også her mye arbeid for NEL. Selv om den største aktiviteten blir utenfor norges grenser.
Ser veldig lyst på fremtiden for hydrogenbiler og NEL.
Hydrogen vil komme på eksisterende bensinstasjoner som vil tilby dette drivstoffet. Om ikke så alt for langt fram i tid tror jeg det kan fylles hydrogen på alle UNO X stasjoner i Norge.
Iflg. TK. er Uno x ute etter tomt for å bygge en ny bensinstasjonstasjon som skal tilby både lading for El-biler og hydrogen i Kristiansund
Selv om det går litt tregt her på berget, blir det nok også her mye arbeid for NEL. Selv om den største aktiviteten blir utenfor norges grenser.
Ser veldig lyst på fremtiden for hydrogenbiler og NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
30.08.2018 kl 20:16
10899
Dette hovedinnlegget må være blant topp 5 av de mest tåpelige jeg har sett :)
Go hard - go long
Go hard - go long
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
kreinh
30.08.2018 kl 20:18
10837
Om det går tregt i Norge har H2 Mobility Deutschland som mål å bygge et nettverk med 50 stasjoner i drift innen utgangen av 2018, og ytterligere 50 i drift innen 2020. NEL har 2 stasjoner som leveres H2 Mobility medio 2019 etter en ordre som kom inn i juli. Her kan det bli mer på NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Scuba.
30.08.2018 kl 20:34
10675
Typisk DN artikkel. Alt de skriver om hydrogen er negativt vinklet. Skrev ikke et ord om utbyggingen og siste investering og virker helt fraværende på hydrogenmulighetene. Dårligste blekka som finnes. Dette med hyop har jo vært kjent siden hegnar skrev om det i går, så at noen nisser ikke har fått det med seg før nå er jo uforståelig.
Løkke til. 3,65 slutt i morgen er mitt tips.
Løkke til. 3,65 slutt i morgen er mitt tips.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
kreinh
30.08.2018 kl 20:36
10637
Norge er en sinke i forhold til det som skjer i utlandet. Vil bare nevne enda en gang:
Nikola Awards Nel Hydrogen Contract to Support 30 Fueling Stations
The Nikola One Nikola's hydrogen-electric Class 8 tractor. Nikola partnered with Nel Hydrogen as it prepares to roll out a U.S. fueling network. (Nikola Motor Co.)
Nikola Motor Co. has awarded a contract to Nel Hydrogen for 448 electrolyzers — which separate water into hydrogen and oxygen — and associated fueling equipment, as Nikola prepares to roll out a fueling network in the United States of 30 stations to support commercial and passenger vehicles operating on hydrogen fuel cells.
Tests with two stations are scheduled toward the end of 2018, with deployment of 28 more beginning in 2020. Nikola plans fleet tests of its hydrogen electric semitrucks in 2019. The first two stations will be installed in Arizona and California, depending on permit timelines.
“The future for zero-emission trucks has never been brighter,” Nikola CEO Trevor Milton said in a statement. “This is an incredibly exciting time, and we have now contractually set in motion the largest network of hydrogen in the world.”
The contract also includes an initial order for a pre-engineering package of around $1.5 million, where Nel Hydrogen will develop a station design, including electrolyzers, specifically made for fast fueling of Nikola trucks. Nel will continue to work, in collaboration with Nikola, to finalize the detailed station design and other technology elements to be deployed for the commercial stations.
For å møte denne bestillingen: Vil NEL bygge verdens største elektrolysørfabrikk og gjøre hydrogen mainstream.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Nel-vil-bygge-verdens-stoerste-fabrikk-paa-Notodden
Skjer det noe i hydrogen forbruk i Norge så er det bonus...
Nikola Awards Nel Hydrogen Contract to Support 30 Fueling Stations
The Nikola One Nikola's hydrogen-electric Class 8 tractor. Nikola partnered with Nel Hydrogen as it prepares to roll out a U.S. fueling network. (Nikola Motor Co.)
Nikola Motor Co. has awarded a contract to Nel Hydrogen for 448 electrolyzers — which separate water into hydrogen and oxygen — and associated fueling equipment, as Nikola prepares to roll out a fueling network in the United States of 30 stations to support commercial and passenger vehicles operating on hydrogen fuel cells.
Tests with two stations are scheduled toward the end of 2018, with deployment of 28 more beginning in 2020. Nikola plans fleet tests of its hydrogen electric semitrucks in 2019. The first two stations will be installed in Arizona and California, depending on permit timelines.
“The future for zero-emission trucks has never been brighter,” Nikola CEO Trevor Milton said in a statement. “This is an incredibly exciting time, and we have now contractually set in motion the largest network of hydrogen in the world.”
The contract also includes an initial order for a pre-engineering package of around $1.5 million, where Nel Hydrogen will develop a station design, including electrolyzers, specifically made for fast fueling of Nikola trucks. Nel will continue to work, in collaboration with Nikola, to finalize the detailed station design and other technology elements to be deployed for the commercial stations.
For å møte denne bestillingen: Vil NEL bygge verdens største elektrolysørfabrikk og gjøre hydrogen mainstream.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Nel-vil-bygge-verdens-stoerste-fabrikk-paa-Notodden
Skjer det noe i hydrogen forbruk i Norge så er det bonus...
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
kvalf
30.08.2018 kl 20:54
10483
Du passer best på rosabloggene, ja hvis du i det hele tatt blir vurdert på en rosablogg da. Makan til vrøvl!
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
kreinh
30.08.2018 kl 21:08
10316
Gjengir hva som nylig er publisert på Facebook, "Hydrogen Investors"
"Vi tror at hydrogen er nøkkelen til å oppfylle vårt oppdrag. Hydrogen har potensial til å styrke samfunnene til å bli bærekraftige samtidig som de utvider økonomien og skaper nye arbeidsplasser. På Kawasaki er vi fullt forpliktet til den globale hydrogenovergangen. Vi vil fremme de teknologiske og infrastrukturelle løsningene som er nødvendige for å forsyne verden med bærekraftig, sikker, stabil og rimelig hydrogenenergi. Hydrogensamfunnet ligger rett rundt hjørnet."
http://hydrogencouncil.com/60-seconds-with-kawasaki-heavy-industries/
"Vi tror at hydrogen er nøkkelen til å oppfylle vårt oppdrag. Hydrogen har potensial til å styrke samfunnene til å bli bærekraftige samtidig som de utvider økonomien og skaper nye arbeidsplasser. På Kawasaki er vi fullt forpliktet til den globale hydrogenovergangen. Vi vil fremme de teknologiske og infrastrukturelle løsningene som er nødvendige for å forsyne verden med bærekraftig, sikker, stabil og rimelig hydrogenenergi. Hydrogensamfunnet ligger rett rundt hjørnet."
http://hydrogencouncil.com/60-seconds-with-kawasaki-heavy-industries/
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.08.2018 kl 21:15
10223
Her var det mange ømme tær...
Hvor mange hydrogenbiler er i daglig drift i Norge. Hva er prisen i forhold til en tilsvarende på vanlig fuel eller strøm?
Det er et ord som går igjen i alt jeg snubler over om hydrogen. Potensiale!
Det er et veldig slitt, blankpolert og innholdsløst ord.
Gi meg noen vektige argumenter som får meg til å ta opp til vurdering om min neste bil burde gå på hydrogen. Sett kunden i fokus, ikke NEL.
Hvor mange hydrogenbiler er i daglig drift i Norge. Hva er prisen i forhold til en tilsvarende på vanlig fuel eller strøm?
Det er et ord som går igjen i alt jeg snubler over om hydrogen. Potensiale!
Det er et veldig slitt, blankpolert og innholdsløst ord.
Gi meg noen vektige argumenter som får meg til å ta opp til vurdering om min neste bil burde gå på hydrogen. Sett kunden i fokus, ikke NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Da var vi kvitt en liten konkurrent. NEL har monopol i Norge nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
....jamen, vadå konkurs.... tyskland har planer på 50 stationer, Nikola har planer på 100 stationer.,,,etc etc.
Ví får aldrig glömma att de här mackägarna också hade planer, och vi får inte förringa deras svårigheter idag. De har fått känna på hur det fungerar med Hydrogen i praktiken, trots alla löften och rosa drömmar. Mackägarna slås i konkurs relativt omgående. Det är för dyr utrustning. En laddstolpe kan inte gå i konkurs på samma sätt. Mackägarna dras med skulder och skam för livet.
"Tala inte med mig om hydrogensamhället. Jag har sett det, jag har upplevt det, och jag hatar det" - en kommentar från tidigare mackägare.
Ví får aldrig glömma att de här mackägarna också hade planer, och vi får inte förringa deras svårigheter idag. De har fått känna på hur det fungerar med Hydrogen i praktiken, trots alla löften och rosa drömmar. Mackägarna slås i konkurs relativt omgående. Det är för dyr utrustning. En laddstolpe kan inte gå i konkurs på samma sätt. Mackägarna dras med skulder och skam för livet.
"Tala inte med mig om hydrogensamhället. Jag har sett det, jag har upplevt det, och jag hatar det" - en kommentar från tidigare mackägare.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
kreinh
30.08.2018 kl 21:34
10156
Hydrogen er en trend som ikke vil la seg stoppe av verken XYZ eller andre nisser....
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.08.2018 kl 21:35
10118
InvestorXZY: TULLBALL
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
tjena
30.08.2018 kl 21:40
10038
La oss nellere tjene penger i fred. Det er så mye unødvendig støy her. Skjønner ikke at noen engasjerer seg i noe som de ikke har tro på og forstår.
Jeg hadde da ikke brukt tiden på noe som ikke inntreserte meg.
Ikke noe igjen å handle for kanskje?
Jeg hadde da ikke brukt tiden på noe som ikke inntreserte meg.
Ikke noe igjen å handle for kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
StalkingStock
30.08.2018 kl 22:08
9850
Ingen baiser en aksje de selv ikke er interessert i;) er bare noen som prøver å overtale andre til og selge for og komme seg selv inn billigere ;)
Hyop melding kom vell i går eller tirsdag?
Hyop melding kom vell i går eller tirsdag?
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
30.08.2018 kl 22:24
9722
"Gi meg noen vektige argumenter som får meg til å ta opp til vurdering om min neste bil burde gå på hydrogen. Sett kunden i fokus, ikke NEL"
Et god argument. Dette skiftet kom ikke fordi bensin/diesel ikke var effektivt nok, men pga. forurensning lokalt og globalt.
Da kom elektrisk drift som en god løsning. Takket være Tesla/Musk så verden at elektrisk transport kunne være mer en Think, og gi bedre kjøreopplevelse enn forbrenningsmotor. Selv om det var for spesielt interesserte med lader hjemme i eneboligen, og/eller de som synes det er greit å planlegge kjøring.
Så kom NEL og Nikola, som vil gi samme kjøre/fylle-frihet som bensin/diesel. forurensingsfritt og fornybart. Og til en lavere km.-pris enn bensin/diesel.
Det vil bli marked og muligheter for både (kun) batteri-elektrisk, og med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. Ingen grunn til uro. Men vi, og andre land,trenger ingen over-oppgradering av det elektriske nettet. Vi trenger ikke rekkevidde/tyngde-angst. Vi kan få med ALL transport forurensningsfritt og rimligere både på land og til sjø, i arbeid og fritid.
Noen vil fylle "gratis" hjemme, og velger batteri-elektrisk. Noen vil fylle hjemme når det er muligheter ,uten rekkeviddeangst, og kjøre langt & tungt som med dagens fyllemuligheter, og velger elektrisk med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. Men rimligere og uten forurensning.
Så får vi la markedet bestemme etter at fyllestasjoner og ladestasjoner er ferdig utbygd. En full utbygging i Norge lik dagens bensinstasjo-antall vil koste nasjonen 20 milliarder. Som lett kan betales av hydrogen-prisen, og den blir allikevel rimeligere enn dagens bensin/diesel. (Fangst og deponering av CO2 vil koste samfunnet 25 milliarder.)
Bilene er der, NEL er der, bilprodusenter vil selge det markedet vil ha. Vi venter på masseproduksjon. Og vet at elektriske biler, med eller uten hydrogen som rekkeviddeforlenger, vil gi et enklere og billigere bilhold.
God tur.
Et god argument. Dette skiftet kom ikke fordi bensin/diesel ikke var effektivt nok, men pga. forurensning lokalt og globalt.
Da kom elektrisk drift som en god løsning. Takket være Tesla/Musk så verden at elektrisk transport kunne være mer en Think, og gi bedre kjøreopplevelse enn forbrenningsmotor. Selv om det var for spesielt interesserte med lader hjemme i eneboligen, og/eller de som synes det er greit å planlegge kjøring.
Så kom NEL og Nikola, som vil gi samme kjøre/fylle-frihet som bensin/diesel. forurensingsfritt og fornybart. Og til en lavere km.-pris enn bensin/diesel.
Det vil bli marked og muligheter for både (kun) batteri-elektrisk, og med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. Ingen grunn til uro. Men vi, og andre land,trenger ingen over-oppgradering av det elektriske nettet. Vi trenger ikke rekkevidde/tyngde-angst. Vi kan få med ALL transport forurensningsfritt og rimligere både på land og til sjø, i arbeid og fritid.
Noen vil fylle "gratis" hjemme, og velger batteri-elektrisk. Noen vil fylle hjemme når det er muligheter ,uten rekkeviddeangst, og kjøre langt & tungt som med dagens fyllemuligheter, og velger elektrisk med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. Men rimligere og uten forurensning.
Så får vi la markedet bestemme etter at fyllestasjoner og ladestasjoner er ferdig utbygd. En full utbygging i Norge lik dagens bensinstasjo-antall vil koste nasjonen 20 milliarder. Som lett kan betales av hydrogen-prisen, og den blir allikevel rimeligere enn dagens bensin/diesel. (Fangst og deponering av CO2 vil koste samfunnet 25 milliarder.)
Bilene er der, NEL er der, bilprodusenter vil selge det markedet vil ha. Vi venter på masseproduksjon. Og vet at elektriske biler, med eller uten hydrogen som rekkeviddeforlenger, vil gi et enklere og billigere bilhold.
God tur.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
tjena
30.08.2018 kl 22:45
9513
Stemmer det,at den kom vel egentlig tirsdag. Bekymrer meg ikke en plass over meldingen om Hyop. Hydrogen vil nok bli en del av fremtiden. Men det kan gå trått litt fremover nå. Men på sikt er det revolusjonerende.
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
profit1
30.08.2018 kl 23:27
9302
Muligheten for en drop i morgen er tilstede, men NEL er på lang sikt på vei opp
Redigert 21.01.2021 kl 05:40
Du må logge inn for å svare
Nå har NEL falt to dager på rad - i dag med relativt sett lavere volum enn tidligere - og det er ikke kommet noen nyheter ift det fundamentale av negativ karakter og teknisk ser den også sterk ut. Jeg har tidligere i en annen tråd argumentert for hvorfor jeg tror NEL vil ligge rundt 3.60 en stund (før den igjen tester motstanden på 3.70). Nå ligger den på 3.552 - tviler derfor at NEL skal noe særlig lenger ned denne omgang, Har heller tro på at den vil stige til rundt 3.60 før helga. Tiden vil vise:)
Lykke til!
Lykke til!
oppvigår
31.08.2018 kl 00:12
9297
Hvorfor skal kursen på NEL, langt nedover i morgen ? Det er ute i den store verden, med de store markedene, som NEL vil tjene penger. Norge er bare en bitteliten dråpe i markedet. Ser derfor ingen grunn til at NEL skal falle, bare fordi vi er noen sinker i utviklingen, som medfører at noen Hydrogenstasjoner legges ned.
Novice kan ikke ha fått med seg avtalen mellom Nikola og Nel.
I Norge skal det ikke mye til for å møte veggen. Men når vi nå får summet oss litt, og ser utviklingen ellers i verden, så kan vi jo prøve å rive den ned litt etter litt. Må huske på å ta hensyn, for det kan tenkes at en eller annen molbo blir redd.
Novice kan ikke ha fått med seg avtalen mellom Nikola og Nel.
I Norge skal det ikke mye til for å møte veggen. Men når vi nå får summet oss litt, og ser utviklingen ellers i verden, så kan vi jo prøve å rive den ned litt etter litt. Må huske på å ta hensyn, for det kan tenkes at en eller annen molbo blir redd.
Ecotricity
31.08.2018 kl 07:06
8839
Alt tyder jo på at trådstarter har rett... ikke....
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Hexagon-kontrakt-i-Nord-Amerika
- Vi fortsetter å se sterk vekst i Mobile Pipelines-markedet, sier Hexagon Lincoln-sjef Jack Schimenti i en kommentar.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Hexagon-kontrakt-i-Nord-Amerika
- Vi fortsetter å se sterk vekst i Mobile Pipelines-markedet, sier Hexagon Lincoln-sjef Jack Schimenti i en kommentar.
Redigert 31.08.2018 kl 07:07
Du må logge inn for å svare
Airbag
31.08.2018 kl 07:20
8746
Vet ikke hva "novice" skrev. Har blokkert han sammen med blant annet "abroker" "simpson"....
Ser noen kommenterer DN artikkelen. Er jo feil det som er skrevet.
"Når stasjonene stenger, blir det kun to fyllestasjoner igjen i Norge: en i Sandvika i Bærum og en i Bergen."
Ikke det to i Bergen da? Er vel en i Åsane og en på Søreide tror jeg det er...
Ser noen kommenterer DN artikkelen. Er jo feil det som er skrevet.
"Når stasjonene stenger, blir det kun to fyllestasjoner igjen i Norge: en i Sandvika i Bærum og en i Bergen."
Ikke det to i Bergen da? Er vel en i Åsane og en på Søreide tror jeg det er...
nordnes
31.08.2018 kl 07:53
8551
Der skal være en hydrogen fyllestasjon i Åsane og en på Søreide. Antar at begge stasjonene her i Bergen er åpnet.
Redigert 31.08.2018 kl 07:56
Du må logge inn for å svare
upsidedown
31.08.2018 kl 08:50
8363
Någirvigass:
Ser den med lokal forurensing, men globalt er vel et særdeles diskutabelt spørsmål. Det trengs mye energi for å produsere hydrogen, og den energien må hentes ut fra noe annet en rein luft. Sol og vind er et argument, men det er et hav av tid før de er betydelige energibærere i det globale markedet. La oss ta Tesla som eksempel. I sommer har Tesla-folket cruiset rundt på en god del importert strøm fra kontinentet. Hvilket kullkraft, atomkraft eller oljekraftverk som har produsert denne strømmen forblir uvisst. På toppen har de slitt på batteriene som også har en miljøkostnad globalt.
Den gordiske knuten er energi, nok energi til å løse alle oppgavene. I de neste 40 årene er det bare atomkraft som kan løse en brå overgang fra fossilt til alternativ energi som ikke gir synlige lokale utslipp. Men igjen det har en kost og muligens veldig høy kostnad i det globale perspektiv på sikt.
Så æres de som jobber hardt for et bedre miljø, men det er mange lange motbakker før de er i nærheten av målet. I dag kan REC kjøpes for 76 øre på Oslo børs og de har vært lenge i gamet. Hva prissettingen er på NEL når de har gått samme distansen er et åpent spørsmål.
Ser den med lokal forurensing, men globalt er vel et særdeles diskutabelt spørsmål. Det trengs mye energi for å produsere hydrogen, og den energien må hentes ut fra noe annet en rein luft. Sol og vind er et argument, men det er et hav av tid før de er betydelige energibærere i det globale markedet. La oss ta Tesla som eksempel. I sommer har Tesla-folket cruiset rundt på en god del importert strøm fra kontinentet. Hvilket kullkraft, atomkraft eller oljekraftverk som har produsert denne strømmen forblir uvisst. På toppen har de slitt på batteriene som også har en miljøkostnad globalt.
Den gordiske knuten er energi, nok energi til å løse alle oppgavene. I de neste 40 årene er det bare atomkraft som kan løse en brå overgang fra fossilt til alternativ energi som ikke gir synlige lokale utslipp. Men igjen det har en kost og muligens veldig høy kostnad i det globale perspektiv på sikt.
Så æres de som jobber hardt for et bedre miljø, men det er mange lange motbakker før de er i nærheten av målet. I dag kan REC kjøpes for 76 øre på Oslo børs og de har vært lenge i gamet. Hva prissettingen er på NEL når de har gått samme distansen er et åpent spørsmål.
Redigert 31.08.2018 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
oppvigår
31.08.2018 kl 09:52
8170
Tror du må sette deg på skolebenken igjen. Når du bruker ordet "raser", så forventer man minst 30 øre eller mer. Kanskje du heller skulle brukt bare "faller".
Men dagen er ennå ung ;-)
Men dagen er ennå ung ;-)
abroker
31.08.2018 kl 09:57
8104
Litt vel tungvint å måtte ta en Tysklandstur for å tanke, så risikerer man at tanken er tom likevel,
ved hjemkomst!
dessverre
ved hjemkomst!
dessverre
tror du må lære der mere av aksje, den svinger opp ned hele tiden :)
Jeg har også blokkert Novice for lenge siden. Helt uten interesse å lese. Jeg har sannsynligvis ikke gått glipp av noe.
Redigert 31.08.2018 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
oppvigår
31.08.2018 kl 10:09
7940
Da kan dere vel ikke få med dere hva fienden kommer med, og forsvare det dere står for, om jeg har forstått denne blokkeringen rett.
giggs_mri
31.08.2018 kl 10:13
7892
Nei, den på Søreide er utsatt, åpning 2019. Uno-X forventer åpning av ny stasjon på Hvam i slutten av 2018 samt Ås i 2019, begge i Akershus.
really
31.08.2018 kl 11:00
7387
Du må ikke finne på å kjøpe hydrogenbil nå om du ikke bor ved en fyllestasjon eller ønsker å vise deg frem som hydrogenfantast. Norge henger etter, men det betyr ikke at hydrogen ikke blir en viktig energibærer i Norge etter hvert også. De store landene går foran, US, Japan, Tyskland, Frankrike og Korea.
Hydrogen dreier seg om lave utslipp og transportabelt energi. Det ligner på bensin og diesel ved at det kan transporteres og har elbilens utslippsfordeler.
P.t. Er hydrogen dyrt for forbruker. Mye fordi det ikke masseproduseres for forbrukermarkedet, bilene er dyre fordi de produseres i mikroantall, fyllestasjoner trenger høye marginer siden volumet de selger er for lite.
Alle disse punktene vil forbedres radikalt med volum, slik en ser i all annen industri. NEL er instrumentell i denne utviklingen. De leverer kritisk utstyr for produksjon av H2. Kapitalkost på utstyret de leverer skal kraftig ned når volumet går opp. De antyder selv 40%. Produksjonen har strømforbruk som hovedkostnad. Plassert rett sted med rett utstyr blir produksjonen billig og uten utslipp. Med dagens miljøsituasjonen er det en kritisk faktor.
En kan jo se for seg økende avgifter på forbrenning av oljeprodukter om global oppvarming gjør det nødvendig.
Dette er tunge argumenter. Ikke for å kjøpe hydrogenbil nå, men for at hydrogen blir en dominerende energibærer i løpet av noen år. Det er få gode alternativer, selv om bedre batteriteknologi delvis kan være et alternativ. Spørsmålet er bare hvor fort det kommer til å gå.
Hydrogen dreier seg om lave utslipp og transportabelt energi. Det ligner på bensin og diesel ved at det kan transporteres og har elbilens utslippsfordeler.
P.t. Er hydrogen dyrt for forbruker. Mye fordi det ikke masseproduseres for forbrukermarkedet, bilene er dyre fordi de produseres i mikroantall, fyllestasjoner trenger høye marginer siden volumet de selger er for lite.
Alle disse punktene vil forbedres radikalt med volum, slik en ser i all annen industri. NEL er instrumentell i denne utviklingen. De leverer kritisk utstyr for produksjon av H2. Kapitalkost på utstyret de leverer skal kraftig ned når volumet går opp. De antyder selv 40%. Produksjonen har strømforbruk som hovedkostnad. Plassert rett sted med rett utstyr blir produksjonen billig og uten utslipp. Med dagens miljøsituasjonen er det en kritisk faktor.
En kan jo se for seg økende avgifter på forbrenning av oljeprodukter om global oppvarming gjør det nødvendig.
Dette er tunge argumenter. Ikke for å kjøpe hydrogenbil nå, men for at hydrogen blir en dominerende energibærer i løpet av noen år. Det er få gode alternativer, selv om bedre batteriteknologi delvis kan være et alternativ. Spørsmålet er bare hvor fort det kommer til å gå.
really
31.08.2018 kl 11:19
7244
Ser den svorske masseprodusen av nick og negative innlegg argumenterer med en avdanket Mack-eier som ikke liker hydrogen etter å ha gått konkurs.
I min verden ser en på forretningsplaner før en investerer og den som får en forretningsplan for en hydrogen fyllingsstasjon til å se bra ut basert på privatkunder nå bør nok ta seg et kurs i økonomi. Og skal en inn i et slik konsept må det helt andre inntekter til foreløpig. Næringskunder og subsidier er mulige kilder, eller at stasjonen knyttes til annen næring som gir overskudd til fyllingstasjonen bærer seg selv.
Så når noen går konkurs så er det et sett av mulige årsaker
- planen var for dårlig
- innsatsen er for liten
- folkene en fikk tak i var ikke gode nok
- motpartsrisiko materialiserer seg
- konkurrenter endrer forutsetningene
- kundene endrer adferd
- tilfeldige hendelser
Og listen kan gjøres ganske lang.
Men at vedkommende har sett hydrogensamfunnet?
In his dreams. Det finnes ikke i dag.
Men veldig ofte er det forretningsplanen som ikke holder mål.
I min verden ser en på forretningsplaner før en investerer og den som får en forretningsplan for en hydrogen fyllingsstasjon til å se bra ut basert på privatkunder nå bør nok ta seg et kurs i økonomi. Og skal en inn i et slik konsept må det helt andre inntekter til foreløpig. Næringskunder og subsidier er mulige kilder, eller at stasjonen knyttes til annen næring som gir overskudd til fyllingstasjonen bærer seg selv.
Så når noen går konkurs så er det et sett av mulige årsaker
- planen var for dårlig
- innsatsen er for liten
- folkene en fikk tak i var ikke gode nok
- motpartsrisiko materialiserer seg
- konkurrenter endrer forutsetningene
- kundene endrer adferd
- tilfeldige hendelser
Og listen kan gjøres ganske lang.
Men at vedkommende har sett hydrogensamfunnet?
In his dreams. Det finnes ikke i dag.
Men veldig ofte er det forretningsplanen som ikke holder mål.
Herr Blom
31.08.2018 kl 11:29
7142
Hovedinnlegget
No vise at all?
Det voldsomme fallet idag -3 øre/0,9 % skremmer ikke så veldig mye.
Her er god plass i dørene til alle som vil ut, som du snakker om.
No vise at all?
Det voldsomme fallet idag -3 øre/0,9 % skremmer ikke så veldig mye.
Her er god plass i dørene til alle som vil ut, som du snakker om.
really
31.08.2018 kl 12:35
6968
Oppvigår, det er forskjell på fiender og tidstyver. Fiender kan det lønne seg å studere, men tidstyver ignorerer jeg. Og tråder startet av bånn i bøtta åpner jeg ikke, alle innlegg vedkommende skriver er blokkert. Det gjelder enkelte andre også. Det er et par kandidater på denne tråden også. Tullprat gidder jeg ikke lese.
really, bra at du skrev det innlegget, så trengte ikke jeg å gjøre det. :)
For dere som fortsatt ikke har en bruker så anbefales det å lage en, selv for den som ikke har tenkt å skrive noe, fordi innlogging gir tilgang til blokkeringsfunksjonen som er en veldig god måte å spare tid på.
For dere som fortsatt ikke har en bruker så anbefales det å lage en, selv for den som ikke har tenkt å skrive noe, fordi innlogging gir tilgang til blokkeringsfunksjonen som er en veldig god måte å spare tid på.
Rolfbruun
31.08.2018 kl 13:05
6791
Ja da stiger volumet her....og kursen likeså. Det beviser nok en gang at døråpningen er liten og trang.
Go hard - go long
Go hard - go long
upsidedown
31.08.2018 kl 13:07
6760
really:
Tror dessverre majoriteten av NEL-aksjonærene, i hvert fall på HO, allerede drømmer om et luksusliv på gigantiske profitter allerede i overmorgen.
De om det, jeg går fortsatt for olje og gass. Når sol, vind og hydrogen er levedyktig uten pustehjelp, da skal jeg bruke profitten til å handle i fornybart....hvis jeg lever så lenge da?
Tror dessverre majoriteten av NEL-aksjonærene, i hvert fall på HO, allerede drømmer om et luksusliv på gigantiske profitter allerede i overmorgen.
De om det, jeg går fortsatt for olje og gass. Når sol, vind og hydrogen er levedyktig uten pustehjelp, da skal jeg bruke profitten til å handle i fornybart....hvis jeg lever så lenge da?
Rolfbruun
31.08.2018 kl 13:14
6698
Upsidedown: Jeg er ihuga Nel aksjonær og tenker at du nok har helt rett i det du sier vedr. majoriteten av selskapets aksjonærer. De fleste brenner seg nok bare mens noen tar grei gevinst og andre tar store gevinster. Jeg tilhører selv allerede sistnevnte, sett i forhold til return/investment, så lenge ikke alt rakner her. Totalt investert 2 mill. Realisert 350.000 siden 2015 og har ca. 400.000 urealisert gevinst pr. idag. Olje og gass vil vi nok ha rundt oss i lang tid enda, men risikoen øker for hver dag som går. Jeg har selv endel i tank, gass og oljeservice - men det er et sorgens kapittel :)
Go hard - go long
Go hard - go long
-
«
- 1
- 2 »