Okeanis: UTBYTTE for Q1 - siste frist i dag

Slettet bruker
OET 18.05.2020 kl 07:31 16741

I dag er siste sjans for å sikre seg rett til utbytte på $ 0,5 i Okeanis

• Aksjen vil handles eksklusiv utbytte fra og med i morgen tirsdag 19 mai.
• Utbytte vil tilfalle alle som er registrert som aksjonærer innen onsdag 20 mai.
• Utbytte vil bli utbetalt 2 juni.

https://newsweb.oslobors.no/message/505447

Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 11:07 4833

Hehe nei troll som deg som skriker om selg med utallige innlegg uten noe innhold er litt mere seriøse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Utlandsinvestor
25.05.2020 kl 12:34 4732

Du har nok veldig lite fartstid på dette forumet.
Longsitinbulk er vel en av de investorene/spekulantene på HO med best resultater når det kommer til shipping.
Hans måte å resonere på er vel ikke alltid diplomatisk, men fra hva jeg leser treffer han 8/10 ganger (?), så å høre på ham er nok ikke dumt.

Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fastinvest
25.05.2020 kl 13:26 4643

Når man setter kursmål hvor langt frem i tid gjelder det?
Teknisk analyse?

Over tid er det veldig vanskelig å trade. De fleste går i minus.
OET som i dag står i 57kr vil trolig klare å betale ut 10% avkastning per år frem til 2023 hvor markedet skal bli veldig bra ifølge analytikere.
Kursmål ligger mellom 40kr å 120kr
Så om du kjøper nå og kursen faller til 40kr vil du da selge på turen ned? Om kursen stiger vil du da kjøpe og håpe at kursen faller for da skal du kjøpe?
Om du kjøper på 57kr og selger på 120kr i 2023 vil du ha gjort 100% + 30% i utbytte.
Man kan også vente med å kjøpe eller selge nå og kjøpe igjen på 40kr og da tjene 160% som selvklart er enda bedre.
Problemet er at om du timer feil ender du med å ikke kjøpe og heller vente til kursen synker til det nivå du ønsker å kjøpe. Slik er det med alle aksjer.
Poenget er at OET er en veldig god tank aksje. Selskapet har nye båter og vil tjene gode penger i Q2. Selv Q3 vil bli bra ettersom båter nå signes for Q3 på gode rater selv om de var bedre for en stund siden.
Selskapet har også flere båter på lange kontrakter så nedsiden er ikke så stor. Selv med break even rater vil selskapet kunne dele ut utbytte på 10% per kalenderår. Q1 var utbytte over 7% noe som vil si jeg har 23% igjen for å få 30% på 3 år og da kan jeg om jeg vil doble penga på aksjesalg om analytikerne har rett.
Sitt gjerne der å se på tekniske analyser osv for å treffe bunn eller så kjøper man litt nu og litt mer om den faller. Stiger aksjen kan man ta gevinst men uansett vil du doble penga på 2-3 år + du får utbytte. Handler man for litt større summer blir det gode penger.
OET er tross alt nede på ATL noe som sier at OET er ett kjempekjøp på dagens nivå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Grylls
25.05.2020 kl 14:36 4567

Havner nok ikke langt unna 10% med dagens kurs, nei. Merkelig at kursen er på historisk lave nivåer midt i historisk høy inntjening. De har tjent $50 millioner siden de ble stiftet i 2018...

Med dagens kurs vil de potensielt kunne tjene inn 75% av børsverdien sin i år, det er jo helt spinnvilt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 12:15 4280

Endelig begynner noen å skjønne at det blir gull å sitte i denne fremover. Kursen er latterlig lavt nede og dette er i mine øyne beste tank aksje å kjøpe.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
JonasKr
28.05.2020 kl 12:20 4266

Regner med at Hannisdahls disipler, som solgte på 56kr, er fornøyde med valget sitt nå...

#deterlovåtenkesjæl
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Tøff
28.05.2020 kl 12:55 4208

Det ser bedre ut for OET med dagens oppgang. Ratene har jo steget, og det ganske mye. Mye enig i det Fastinvest skriver lenger oppe, men da er man jo ganske langsiktig. Lykke til videre. Jeg har andre prioriterte aksjer akkurat nå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 17:39 4126

Noen begynner ihvertfall og våkne . Dnb oppgraderer tank markedet og det skulle bare mangle.

KOMMENTAR: TANK-AKSJER STEG PÅ FLAT OSLO BØRS

16:28
Oslo (TDN Direkt): Tank-aksjene steg bredt på en ellers flat Oslo Børs torsdag.

Dagratene for VLCCer ble onsdag vurdert til 60.919 dollar pr dag, tilsvarende en oppgang på 46,5 prosent fra foregående handelsdag, ifølge en liste fra Pareto Securities torsdag.

Olje- og tank-analytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities sier til TDN Direkt torsdag at stortankmarkedet har snudd kraftig denne uken etter en svakere tendens i en periode.

- Global oljeetterpsørsel er i rask bedring etter korona-kollaps i mars og april. Når oljeproduksjonen nå reduseres, spesielt fra Midtøsten, så må Kina og andre importland i Asia se seg om etter andre leverandører. Det har satt press oppover på markedet i Atlanterhavet, som er en vesentlig lengre reise enn fra Midtøsten, sier han, og legger til:

- I tillegg så er anslagsvis rundt 10 prosent av VLCC-flåten fortsatt bundet opp som lagerskip og derfor ute av det ordinære fraktmarkedet, sier han til TDN Direkt.

Hunter Group steg på Oslo børs etter å ha lagt frem et driftsresultat på 15,4 millioner dollar i første kvartal 2020, mot -0,2 millioner i samme periode året før.

Fearnley Securities-analytikerne Espen L. Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby skriver i en rapport torsdag at resultatene var på linje med deres forventninger.

Rederiet har dekket 89 prosent av dagene for andre kvartal 2020 til en gjennomsnittlig estimert rate på 85.850 dollar pr dag.

Fearnley-analytikerne skriver videre at de oppnådde ratene i første kvartal og bookingene for andre kvartal er på linje med sammenlignbare selskaper, noe som ikke bør være for overraskende ettersom Tankers International Pool er en grei indikator for markedet.

Pareto Securities og Arctic Securities skriver også at rederiet la frem resultater på linje med deres forventninger, ifølge meglerhusenes respektive rapporter torsdag.

I oppdateringen før børsåpning torsdag skriver Arctic-analytikerne at de ventet aksjen vill handles på linje med sammenlignbare selskaper i etterkant av rapporten.

Hunter Group endte opp 3,33 prosent til 3,72 kroner.

Tidligere torsdag oppgraderte DNB Markets anbefalingene på tank-aksjene meglerhuset dekker til kjøp fra hold. Frontline-kursen ble oppjustert til 98 kroner pr aksje fra tidligere 88 kroner, og kursmålet på Hunter Group ble hevet til 4,8 kroner pr aksje, fra tidligere 4,4 kroner.

Meglerhuset skriver at oppbyggingen i globale oljelagre ser ut til å bare være 25 prosent av hva de tidligere fryktet, og en bedring i oljeetterspørsel og priser ventes gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn.

DNB Markets-analytikerne peker videre på at VLCC-ordreboken er på 7,3 prosent av flåtekapasiteten, som kombinert med historisk lavt VLCC-ordrereserve og et stort skrapepotensial i eldre VLCCer, kan gjøre rebalanseringen i markedet en raskere enn normal prosess.

Vi teller så mye som 99 VLCCer (12 prosent av flåten) mer enn 20 år gamle i de neste tre årene, skriver meglerhuset.

Frontline steg 4,23 prosent til 89,95 kroner.

Hovedindeksen på Oslo Børs stengte uendret på 806,19 poeng, omsatt for 5.725 millioner kroner.

lars.kjollesdal@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 17:42 4122

Kraftig comeback i tank
På den positive siden var stortank i siget. Frontline steg 4,2 prosent til 89,95 kroner, mens Hunter Group la på seg 3,3 prosent til 3,72 kroner etter kvartalstall.
Ifølge Arctic-analytiker Ole-Rikard Hammer har markedet snudd kraftig opp denne uken.
– Global oljeetterspørsel er i rask bedring etter coronakollapsen i mars og april. Når oljeproduksjonen nå reduseres, spesielt fra Midtøsten, må Kina og andre importland i Asia se seg om etter andre leverandører. Det har satt press oppover på markedet i Atlanterhavet, som er en vesentlig lengre reise enn fra Midtøsten, sier han til TDN Direkt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
oppturen
28.05.2020 kl 18:30 4083

Disse analytikerne klarer jo ikke å spå fremover fra 12 til middag.
Er nå pokker ingen overraskelser, hause troll som vil ha stor omsetning er det.
Tank har gått ned 20% på analyse svada.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 19:54 4008

DnB har ikke noe kursmål på Okeanis. Noen som vet hvilket kursmål diverse meglerhus har?
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
oppturen
29.05.2020 kl 19:38 3821

Hva skal pengene brukes til på Tirsdag da ?
Noen som skal laste opp mer ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fastinvest
29.05.2020 kl 20:03 3795

Tror OET skal litt ned, kanskje ned på 4x tallet så da burde man bruke penga til å kjøpe mer.
Jeg begrunner det kun med at jeg tror vi vil få en dårlig spotrate utvikling i juni/juli.
Nå har jo OET de fleste båtene på kontrakt i Q2 til gode rater men jeg tror tank skal ned og da følger OET etter.
OET er beste tank aksje på OSE så innlegget er ikke negativt ment
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
polakk
29.05.2020 kl 21:11 3736

Dersom ratene holder seg nest uke også, så tror jeg at OET er sikret seg avtaler på 3 båter som ser ut for meg er ledige eller blir sannsynligvis ledig for nye turer.
Dei vil da ha jobb langt inn i august med gode rater, og er nokså sikker på at vi fort kan snakke om inntjening på minst 5 NOK per aksje i Q3, selv om resten av slutningen blir dårlige
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2020 kl 22:17 3679

Kan garantere deg en ting og der at hele mitt utbytte skal inn i denne så raskt pengene står på konto tirsdag. Så får vi håpe aksjen ikke flyr før jeg får kjøpt. At denne handles her nede er et komplett galskap satt i system her på ose.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.06.2020 kl 11:27 3392

Solgte meg ut av OET i dag og flyttet over i Hunt som hadde falt mer. Begge blir nedgradert av Fearnley Securities i dag, men jeg er litt mer bekymret for OET på grunn av gjeldssituasjonen. Hannisdahl påstår at de vil komme i brudd med egenkapitalkrafene om et par kvartal om hans prognose for ratene slår til. Når flere meglerhus nå kommer med nedgradering av sektoren er jeg litt bekymret for at det blir fokus på dette framover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Grylls
02.06.2020 kl 12:58 3316

Da selger de bare et par skip.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.06.2020 kl 13:12 3298

Ja, det er alltid en mulighet, selv om det ikke er gunstig å selge høns i regnvær. Mener ikke at det er noen krise for OET, men at den antakelig vil prises med mer rabatt enn sammenlignbare selskap hvis det blir ruskevær.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2020 kl 13:24 3269

Hvorfor kjøper dere ikke aksjer som skal opp?
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2020 kl 13:27 3263

Venter på utbytte i dag så skal jeg kjøpe fortsatt ikke på konto.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fastinvest
02.06.2020 kl 14:32 3199

OET tjente store summer i Q1 og Q2 blir enda bedre. Ratene er nå veldig gode og Q3 kontrakter som blir inngått blir derfor til gode rater.
Flere av båtene deres er på lange kontrakter, se f.eks Equinor avtalen.
OET er det beste shipping caset tilsammens med Hafnia. OET er priset lavere en HUNT, har flere båter en HUNT og har høyere rater i Q1 og Q2.
De har også mye kontanter og om det blir nedgang i ratene for Q3-Q4 og inn i 2021 vil de ikke ha noen problem med gjeld så lenge de ikke betaler ut utbytte.
Vi må huske at Q1 dekket alle kostnader for 2020 og Q2 dekker alle kostnader for 2021. Dette før utbytter men de tjener brutalt nå
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.06.2020 kl 14:39 3172

Bortsett fra gjeldsbekymringen er jeg enig i at OET virker til å være svært attraktiv. Har du sett på den siste analysen til Cleaves? OET er det eneste selskapet som han har laget en egen oversikt over utfordringene med å opprettholde låneforpliktelsene. Fint om andre kikker på det og ser om han har et poeng.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2020 kl 15:06 3134

Tipset ditt om utbytte skal jeg gjøre neste gang fattigstakkar så jeg får det med engang. Ønsker å kjøpe for disse før kursen rykker opp igjen, men fortsatt ingenting på konto.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2020 kl 16:15 3087

Mulig tank markedet generelt får seg en dupp nå derfor hadde det vært j.. bra å få disse utbytte kronene. Noen som har fått?
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
MicroChip
02.06.2020 kl 16:47 3045

Jeg har ikke fått utbyttet ennå. Jeg har handlet via Nordnet i Sverige.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.06.2020 kl 10:34 2821

Pareto advarer for risikoen med high leverage i dagens marked:

What COVID-19 however has resulted in, is more uncertainty across the
broader energy and industrial markets. This will continue to impact
shipyards and suppliers negatively and add further pressure to already
falling newbuild prices (relatively strong US Dollar also contributing). While
the monster LNGC order from Qatar will be a positive, we still see newbuild
prices pushed down towards mid/low USD 80m. Along with plummeting
demolition prices, this will push the whole newbuild parity curve
downwards – and reduce NAVs. Companies with high leverage and the most
modern ships will be impacted the most; i.e. Frontline, Scorpio Tankers, and
Okeanis.
Specifically, we here see NAVs of these three companies falling as much as
20 – 35% through Q3, vs. 10 – 15% from the rest of the peer group (DHT the
least with 11% downside from current NAV). While current share prices
reflect most of these reductions, we still struggle to see positive momentum
until a floor in rates is found.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Grylls
04.06.2020 kl 10:58 2788

De fikk nedbetalt litt gjeld i Q1 og har muligheten til å nedbetale mye mer i Q2 og Q3, i tillegg til at de har en solid andel av flåten på TC'er. Dette punktet har vel også Cleaves vært inne på i sine analyser, og med NAV ned går pris ift. NAV også ned.

Jeg håper de fortsetter å betale ut litt av overskuddet fremover, virker som eneste mulige form for avkastning i overskuelig fremtid i denne aksjen.

Noen som vet gjeldsgraden til peers?
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
ks1977
04.06.2020 kl 13:21 2711

Da er spørsmålet; Er det OET eller Pareto som kjenner selskapet og markedet best?

OET har i hvert fall muligheten til å bygge krigskassa ytterligere, så da er spørsmålet om de gjør nettopp det eller om de betaler ut for mye i utbytte for Q2-Q4...
Normalt sett så burde dette være en ikke-sak, så det eneste spørsmålet er om OET i så fall undervurderer evt betydelige fall i asset value
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.06.2020 kl 14:05 2674

Så vidt jeg forstår er det ikke likviditetsutfordringer Pareto er opptatt av for OET (i motsetning til Cleaves), men at høy gearing og nye skip presser NAV ned og dermed prisingen på aksjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
ks1977
04.06.2020 kl 14:24 2650

Ah. Ja, dersom asset value skal ned så vil det vel være naturlig at nye skip faller mer (i USD) enn gamle. Personlig så tror jeg at ca 7 år gamle skip er de som vil holde seg best (fin alder i 2030; egentlig tid for skraping, men også mulighet for å forlenge dersom ratene er gode tidlig 2030-tall), så OET sin flåte er litt for ny for det.

Spørsmålet er om asset prices skal vesentlig ned (Robert i FRO virker i hvert fall sulten på skip, men ikke nybygg), noe som forutsetter at ratene skal brutalt ned (vi må vel avvente og se det før vi konkluderer med at asset prices skal ned) og enda viktigere at rederne selv må forvente at ratene skal forbli veldig lave for en lengre periode (hvem vil vel selge skip til skampris dersom ratene er gode eller de tror at ratene skal bli gode om kort tid?). En liten joker her er jo evt dumping av pris for nybygg, men hvordan dette utspiller seg i såfall er jeg jaggu usikker på (mye kan skje på de 18-24 mnd det tar før det skipet er på vannet, og det er vel ikke så mange tankredere som ønsker helt nye skip nå - kan bli en merkelig mekanikk dette, alt avhengig av hvordan markedet blir)

Ellers så er det naturlig at OET handler til lavere P/NAV enn f.eks FRO, men samtidig så er jo OET et av få selskap som i følge Cleaves skal gjøre det tålelig greit selv om vi går inn i et krisescenarie (i motsetning til FRO). Skal OET da fortsatt prises rabattert til sine konkurrenter? Det er fullt mulig at Mr Market synes så, men personlig så vil jeg heller ha et selskap som går ca i null i krisetider og bra etterpå, enn ett som går med saftig underskudd.

Eller sagt på en annen måte; Er det den til enhver tid gjeldende asset value som blir det styrende kortet her, eller vil også inntjening (både i evt krisetid og etterpå) ha innflytelse? (spesielt i et marked hvor "alle" "vet" at det kommer gode tider innen relativt kort tid - det er vel ingen av analytikerne som tror at asset prises i 2023 vil være lavere enn i dag?)
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Hellboy
04.06.2020 kl 14:29 2639

ang nybygg så er vel faktisk muligheten for nybygg betydelig redusert frem til 2027 var det vel. Qatar gikk bananas med bestilling av LNG-skip som beslaglegger store deler av verftskapasiteten til 2027 (eller var det 28, husker ikke helt i farten)
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.06.2020 kl 14:39 2624

Det er også verdt å legge merke til at Pareto gjorde den samme endringen som Cleaves, og nå gikk over til å prise aksjene etter trough-NAV siden de forventer flere kvartal med lave inntekter.

As argued above, we believe tanker values will continue to be dictated by
newbuild prices. Historically, the correlation between secondhand tanker values
and time-charter rates was high, but after the financial crisis the difficult situation
for shipyards has prevented newbuild prices from really gaining any ground. 15Y
and older ships will obviously be able to price significantly higher than newbuild
parity, but in our view modern ships will not. Consequently, we use newbuild
parity with lower yard prices as our trough valuation method. Our NAVs are
already factoring in values in line with parity.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.06.2020 kl 11:10 2482

Hvis dette skulle slå til er OET et godt kjøp på 60 kr. Da er det ingen grunn til å bekymre seg for verken likviditet eller inntjening.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/04/7534797/tror-ikke-pa-sommerkollaps-i-tank
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare