Emisjon

Slettet bruker
SSO 19.05.2020 kl 13:49 1913

Hei!

Jeg har vært aksjeeier i en del selskaper, men er overhodet ikke godt kjent innen "aksjefaget". I løpet av årene har jeg til stadighet irritert meg over alle disse rettede emisjonene. Av hva jeg kan lese meg opp på (for eksempel her: https://www.pwc.no/no/tjenester/kapitalmarkedstjenester/rettede-aksjeemisjoner.html), så skjønner jeg det slik at det må være en saklig grunn til forskjellsbehandling:

"En rettet emisjon må følgelig begrunnes med at selskapet har saklig grunn til forskjellsbehandling, dette er beskrevet nærmere nedenfor. For børsnoterte selskaper med mange aksjonærer kan en rettet emisjon være tidsbesparende, og flertallet av emisjoner som gjøres på Oslo Børs er rettede emisjoner."

Nå har altså SSO utført en rettet emisjon. Er det noen som vet hvor jeg kan finne den saklige begrunnelsen til emisjonen/forskjellsbehandlingen i dette tilfellet?

Mvh. Emil
Redigert 20.01.2021 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 13:57 1884

Sånn er det når man er en liten fisk i et stort hav med haier :)

De får et meglerhus til å ringe til folk med mye penger og så får de pengene fort og med lite styr.

Om man skal ha med alle oss småfisker så må de til med tegningsretter eller andre løsninger man kan melde seg på.
Slettet bruker
19.05.2020 kl 13:59 1866

Det skjønner jeg, men jeg skjønner det også slik at man må ha en begrunnelse. Det er helt i orden at det finnes en begrunnelse. Men jeg lurer på hvor jeg kan lese begrunnelsen? :)
Redigert 19.05.2020 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
SunBurned
19.05.2020 kl 22:10 1707

Det er hakke før hele driten kollapser.
Strømprisene går ned mot null.
SSO er rene luftslott.
Redigert 19.05.2020 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
optimist68
19.05.2020 kl 23:03 1638

Saken er den at man trenger som regel ikke bli invitert til å bli med i en rettet emisjon når man kan kjøpe aksjene stort sett alltid billigere dagen etter når børsen åpner. Det samme skjedde med SSO idag, ca 161 kr mot 164 emisjonskurs.
Slettet bruker
28.05.2020 kl 13:38 1294

Nå begynner jeg å gå mektig lei av denne aksjen. Emisjon på høsten i fjor, emisjon nå i mai i år og nettopp ferdig med den så begynner de å snakke om enda mer opptrykk av masse mer aksjer og enda mer emisjon. Aksjen går jo baklengs! Hver gang den går 10 kr opp faller den 20 kr tilbake. Jeg har hatt aksjer lenger nå, men nå er det faen meg slutt. Unnskyld, men jeg er møkka lei. Vi får jo ikke tegneretter ved emisjonene engang. Det er det bare storkarene som får. Hva slags måte er dette å behandle aksjonærene på? Makan til idiotisk pengesluk dette har vært. Nei, takk, nå er det over og ut. Venter og ser om kursen blir noe bedre senere i uken for om jeg skal ha sjanse til å få tilbake mest mulig av hva jeg betalte. Det er latterlig hele greia. Hva er egentlig dette selskapet verdt? Jeg har sett syke luftslott-antagelser og like syke søppel-antagelser, alt fra sann verdi på 35 kr til 180 kr. Selv det klarer jo ingen å enes om. Men når selskapet annenhver måned må hente inn mer penger for å klare å investere i nye prosjekter, kan det neppe være så bra stilt med dem. Meningen var jo at inntektene fra salg av solstrøm skulle gå til å reinvestere i å bygge flere solparker. Det har jo bare vist seg å være bullshit, i hvert fall i det siste året.
Sundancer
28.05.2020 kl 13:56 1265

Jeg er meget fornøyd med at de ikke må ta opp gjeld for å finansiere byggingen av flere solparker. Det gjør selskapet knallsolid. De henter inn penger på høyere og høyere kurser som kommer oss eldre aksjonærer til gode. Hvis du er utålmodig av natur så er ikke dette aksjen for deg. Slow and steady wins the race, som de sier.

Pareto kommer jevnlig med salgsanbefaling og da faller kursen +- 10 prosent. Bare å venne seg til.
optimist68
28.05.2020 kl 14:02 1242

Hvorfor høre mer på Pareto en disse ?

Meglerhus ser en skinnende fremtid i Scatec Solar | Finansavisen
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/05/05/7524227/meglerhus-ser-en-skinnende-fremtid-i-scatec-solar

Carnegie anbefaler kjøp av børsraketten Scatec Solar | Finansavisen
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/02/20/7499663/carnegie-anbefaler-kjop-av-borsraketten-scatec-solar
JonasKr
28.05.2020 kl 14:18 1221

Sol & vind er fremtiden, men man må huske at dette er en lavmarginsbransje, det er ikke olje. Prisingen av selskapet er basert på troen på en enorm vekst, ikke inntjening. Scatec virker godt drevet, og det kan hende de vokser enormt i årene som kommer, men de er fryktelig stivt priset. Det bøttes penger inn i relativt få ESG aksjer. I og med at marginene er små må de hente penger til vekst gjennom emisjoner eller lån.
Redigert 28.05.2020 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Odi.1
28.05.2020 kl 15:15 1174

De kommer til deg når kassen er skrapt... Det gjør de i alle selskap.