Tar Hannisdahl feil når det gjelder tankmarkedet?

fattigstakkar
TANK 20.05.2020 kl 19:44 69103

På oppfordring fra Flipper starter jeg en ny tank-tråd siden contangotråden var lang og vanskelig å navigere i. Contango er ikke lenger det mest aktuelle for tankmarkedet heller, selv om det fort kan komme tilbake.

Naturlig å starte denne tråden med Cleaves Tanker-rapport som kom for få minutter siden hvor han nedgraderer hele sektoren til selg. Det lå i kortene etter at han nedgraderte OET til tross for at de slo alle hans forventninger.

Hele rapporten kan leses her: https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_50cd97b835c54a35a5b6b967577b4318.pdf

Han tegner et dystert bilde for de neste to årene. Her er innledningen:

After a period of incredible earnings, Oil Tanker spot rates have now collapsed from the peaks of March/April. We remain pessimistic towards 2H20 and beyond and now transition to trough pricing of the Oil Tanker segment. As we think the new reality will inevitable dawn on investors, we further downgrade the segment to SELL (from HOLD)

Market: As we alluded to when we downgraded the Oil Tanker segment to HOLD (from BUY) 13 April, the imminent rout in oil supply left floating storage the only element supporting demand for Oil Tankers. The oil market is rebalancing even sooner than we had expected, with the deteriorating contango in the oil price futures curve by large removing floating storage as an option over the course of only one month. The new reality is a large fall in demand for oil transportation with the upcoming inventory destocking cycle adding to shipowners’ woes. The only thing saving Oil Tankers from potentially the worst down-cycle in many decades is the lowest orderbook since 1996. Thus, we expect that a strong rebound in Oil Tanker demand in 2023E against a very low fleet growth could push earnings into super-cycle territory.

Investments: With both the short- and medium-term outlook looking bleak, we transition to trough pricing which is based on: 1] An expected ~20% asset value depreciation, 2] cash-flow ahead of the expected trough and 3] a historical discount to trough-NAV. We calculate an average 31-32% downside to our covered Oil Tanker companies using several different methods. The only company not receiving a SELL rating is ADS Crude Carriers (HOLD/N22) which has a low elasticity towards falling asset prices and is already priced quite low. We see the biggest downside in Nordic American Tankers (SELL/$1.6).

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 09:56 3848

Spennende muligheter for trading når de ulike tankaksjene utvikler seg så forskjellig fra dag til dag. Tok gevinst på shorten i ASC i går og litt av shorten i STNG. Tok gevinst long i EURN i Belgia nå. Kjøpt tilbake FRO på OSE tilsvarende det jeg shortet i USA i går 5% høyere. Har økt litt i OET, ADS og Hunt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 09:58 3855

Interessant at noen ønsker å shorte Hunt på dette nivået. Hva er begrunnelsen din for det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:04 3827

Begynner jeg å trade på denne måten så taper jeg på hver trade, både i short og long. Sitter stille i ads - enn så lenge. Vurderer å handle mer i ads. Grunnet forventet godt q2 og forventet dårlige utsikter vil vi se en volatilitet og "pump and dump" som vi sjelden ser. Sikkert bra for tradere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fastinvest
22.05.2020 kl 10:06 3830

Kepler Cheuvreux' Petter Haugen har en kjøpsanbefaling på aksjen og et kursmål på 160 kroner.
Denne kom vel i går og gjelder frontline

Ganske utrolig at div. analytikere kan se så forskjellig på tank markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
polakk
22.05.2020 kl 10:08 3848

Tenker at det er merkelig, deretter får han spalteplass i media.
Okeanis vil med en kurs på 38 kr ha en markedspris på 1250 000 000 kr, I år vil rederiet garantert tjene inn 60 - 70 % av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Volga
22.05.2020 kl 10:20 3789

Har du lenke/konkret henvisning til hvor han sier at han holder på kursmålet etter presentasjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 10:20 3794

pretrade USA: EURN +1%, FRO -7%. Sjelden man ser så ulik bevegelse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:32 3797

Det er mye i verden som er usikkert, men en ting er sikkert: Hunter skal ned! Her må det komme en eller flere refinansieringer fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 10:39 3780

Kan du vise til hvilke forpliktelser de ikke vil klare å betjene med vanlig cashflow? En emisjon i Hunt finner jeg utenkelig. De har sikret mange skip på lange kontrakter og vil hent fint klare å betale renter og avdrag med disse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fastinvest
22.05.2020 kl 10:43 3744

Hva som er sjukt er at så og si hele flåten er fullbooka i Q2 til kanon rater.
I mai starter leien av VLCC til Equinor på $48.000 per dag i 3 år.
Er nesten så jeg håper kursen faller til 30kr så jeg kan laste kraftig opp. Dette er jo en topp 3 utbytte aksje på OSE de neste 10 årene
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:43 3741

Tankmarkedet vil bli svarte natta fremover. Rederne skjønner det ikke selv, og kontraherer nye skip. "Super-cykelen" i 2023 som Hannisdahl snakker om blir derfor ikke super i det hele tatt. Fredly, Spettet og greske redere får nye skip i 2022. Disse skipene er belånt, og må gjennom refinansiering sammen med annet møkk. Tank anno 2020 er som drilling anno 2014 - på kanten av stupet. Hvem trodde i 2014 at Seadrill skulle refinansieres årlig i all fremtid?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tuja
22.05.2020 kl 10:48 3744

Ikke alle er enige med Hannisdahl:

TANK II: Men analytikerne er uenige om om hvor lenge tankfesten vil vare. Hannisdahl ovenfor er svært negativ, mens Clarksons Platou tror markedsfallet blir kortvarig og at oljeproduksjonen til OPEC+ allerede fra 2021 skrus kraftig opp mens Kepler også er positiv til utsiktene og har f.eks et kursmål på Frontline på NOK 160. Frontline-sjef Robert Hvide Macleod er forberedt på at tankmarkedet vil korrigere i forbindelse med at det fremover blir lagertrekk av olje, men viser til at ordreboken er den laveste på 25 år og tror oljeproduksjonen vil komme tilbake. (FA)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:50 3725

Moroklumpen. Ikke siden 96 har det vært så få nybestillinger av skip samtidig som snittalderen øker betraktelig. Av alle analytikere er det Cleaves som er mest pessimistisk over tid. Du er enda mer pessimistisk... OK.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 10:54 3708

Hvis du er så pessimistisk for tankmarkedet skjønner jeg at du ønsker å gå short, men begriper ikke hvorfor du velger Hunt som allerede er priset med en kraftig rabatt til NAV. Hvorfor ikke velge f.eks. NAT. Nedsiden er langt større der.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:55 3707

Det kalles "out-of-consensus-trade". Oljepris 65 $ om 5 uker. Tank halvert om 5 uker.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:00 3703

NAT skal nok også i dass. Det er bare det at jeg misliker denne Fredly typen. Må derfor shorte ekstra Hunter Group. Det er ikke alt på børs som er rasjonelt, enkelte ganger må man ta personlige valg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:01 3703

Markedet overvurder, danske bank gjentar kjøps anbefaling.

FRO: DANSKE BANK NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 95, GJENTAR KJØP


09:05


Oslo (TDN Direkt): Danske Bank Markets nedjusterer kursmålet på Frontline-aksjen til 95 kroner pr aksje fra tidligere 135 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en oppdatering datert torsdag.

Meglerhuset mener at antydninger om at råoljetank-markedet er svakt er overvurdert, siden spot-inntjeningen fortsatt er rundt 50.000 dollar pr dag.

Men forward-rater peker mot en nedgang ettersom det er ventet at redusert lagring, lavere råoljeproduksjon og et trekk i lagre sannsynligvis vil dytte ratene ned, skriver Danske Bank Markets-analytikerne.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70


© TDN delayed
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 11:22 3623

Hvorfor skal tank falle med stigende oljepris? Det henger ikke på greip. En stigning i oljepris vil skyldes økt etterspørsel etter olje, som også gir økt etterspørsel etter frakt. Det var et unntakstilfelle at lav oljepris var bull for tank. Contango er ikke lenger en driver for tankmarkedet og da er ikke lenger stigende oljepris negativt, men positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
22.05.2020 kl 11:26 3609

Contangoen for olje vil bli borte som er det rederne tjener på nå, personlig syntes jeg ikke contango er bra for rederiene siden det blir svarte natte for dem når oljen går opp siden mange land vil ta olje fra lagerene sine
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:27 3610

Nei, en stigning i oljepris trenger ikke bety økt etterspørsel. Kan også bety redusert tilbud. Her blir det globalt tilbuds-samarbeid fremover. Hvert land har sine kunder. Mindre total oljeproduksjon, kombinert med kortere fraktdistanse, og ikke-eksisterende contago betyr opplag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:30 3605

@fattigstakkar: Nå snakker du mot bedre vitende. Du vet veldig godt at økende oljepris svekker contango - og derigjennom frigjør store mengder olje og tonnasje. Du vet også veldig godt at lav oljepris gjør olje mer attraktivt i forhold til alternative energikilder - noe som selvfølgelig er svært postitivt for tankmarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
FollowtheFlow
22.05.2020 kl 11:32 3593

Jeg ser at du stadig vekk påstår at shipping ikke er noe for langsiktige investorer. Vel, noen av landets mest velstående mennesker og familier har blitt rike fordi de er langsiktige i shipping (feks Fredriksen, Wilhelmsen, Høegh mfl), så denne påstanden du stadig kommer med er bare fjas!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 11:34 3588

Amerikanske produsenter er ikke bundet av kutt og de blør i dagens situasjon. Skulle oljeprisen dobles, slik du tror, vil de produsere alt de kan igjen. Jeg tror ikke Russland og SA vil sitte og se på at amerikanerne tar markedsandel fra dem på høye oljepriser, så har null tro på en dobling av oljepris. Men skulle det skje vil det bety økt eksport fra USA, som er bull for tank, så resonnementent ditt halter så kraftig at det trenger to krykker om ikke rullestol.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 11:36 3576

Selvfølgelig svekker økt oljepris contangoen. Har jeg sagt noe annet? Contangoen er ikke lenger noen driver for tankmarkedet med dagens rater. De var det for en måned siden, men nå er det over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:36 3582

Hehe om han ikke gang skjønner at sitter man langsiktig i tank tar man stadig ut utbytter så får kursen gå opp og ned som den vil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:36 3593

Nei, dette blir helt feil. Kopierer inn innlegg fra i går.

Og US kommer IKKE til å øke oljeproduksjonen mye ved oljepris 50-60$. Dynamikken i oljemarkedet har endret seg. US og Putin vet at Bin Salman er sjefen. På "bakrommet" har Bin Salman gitt tydelig signal til Trump om at han ikke aksepterer at US tar over globale markedsandeler. Bin Salman tillater bare at US produserer like mye olje som de forbruker selv. Bin Salman og Putin har verden ex. US for seg selv, og Putin vet at man ikke skal tulle med Bin Salman fremover. Dermed blir det prissamarbeid og oljepris 65 $ om 5 uker fra nå. Det blir likevektspris de neste par årene.

De siste årene har oljeprisen vært 65$. Ser man på kursutviklingen til oljeprodusentene i US (f.eks https://www.nordnet.no/market/etfs/16116256-i-shares-us-oil eller https://www.nordnet.no/market/etfs/16117013-spdr-select-sector), ser man at shale ikke er konkurransedyktig selv på 65$. Hvorfor skal da Bin Salman selge olje til 30$ de neste par årene og ikke 65$. Mao. ingen grunn til at oljeprisen skal stoppe før 65$. I tillegg, Trump og shale-gutta vet hva som skjer hvis de øker produksjonen for å kapre globale markedsandeler. Da blir det priskrig der Bin Salman og Aramco knuser de. Det skjønner alle parter. Så det gjelder å oppføre seg fint. Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 11:40 3587

hehe, troverdig å bruke sine egne gammel innlegg som sannhetsvitne :) Du må selvfølgelig ha en slik teori, men det blir ikke fasit av den grunn. USA krever at Kina skal kjøpe mer amerikansk olje.

US Energy Secretary Dan Brouillette:
"Hopefully that will allow us to stabilize this recovery and also begin the process of perhaps increasing our production and seeing this industry come back as strong as it was pre-pandemic and hopefully even stronger," he added. "It's very important that we see this energy industry come back to pre-pandemic levels."
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/052120-us-oil-production-shut-ins-top-22-million-bd-during-pandemic-doe-chief

Uttalelsen kom i går.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:50 3552

Dersom etterspørselen i US går opp kan seff US produsere mer oil, med tillatelse fra Bin Salman. Det finnes ulike typer olje, der noen typer olje er spesielt velegnet til noen typer formål. Bin Salman sender noen lass olje til US, og Trump får dermed sende noen lass ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 12:01 3505

Markedsføring. Trump, Putin og Bin-Salman vil alle fremstå som seierherrer. Win-win for alle parter. Bin-Salman har satt seg i respekt hos de to andre. Men vil jo ha mest mulig for oljen sin også. Hvorfor da selge olje til 20$ de neste 10 årene, når US er i zombie-mood selv på 65$? Trump, Putin, Bin Salman og Kim Jong Un er gode kompiser som forstår hverandre. Like barn leker best.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.05.2020 kl 14:45 3290

Oil Rally Continues as Output Cuts Hit Supply Glut

Fine greier dette. Nå selger de fra lager, og så får vi runde 2 med Corona,
for derfor å fylle på igjen. Traderne som kjøpte lavt, selger med stor
fortjeneste ... gunker nok til en ny runde - All is good
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 14:52 3287

Blir spennende å følge med om det kommer flere bestillinger av nye skip framover. Skal helst ikke blir for mye av dette for at super-bull-caset for tank i 2023 blir svekket.
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/pistiolis-childhood-dream-comes-true-with-vlcc-debut-order/2-1-812868
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
renai
22.05.2020 kl 15:33 3188

Hannisdahl har mistet pejling på det vigtigste.:

Da flere shipping aksjer ( ADS, Fro, Nordic A tankers) har en veldig lav Break even ratio- på faste udgifter.
Da flere af disse shipping aksjer, har sikret sig kontrakter flere kvartaler frem.
Derfor er der fortsat stor overskud, fremad.

Hvordan kan Hannisdahl, sænke kursmål til lave tal, på denne baggrund.

SVAR
Kanskje Hannisdahl har drukket stærk dansk øl, og russisk vodka til sin Lunch.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Lafreri
22.05.2020 kl 15:35 3198

Er du sikker på at han har lov til å drikke alkohol
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.05.2020 kl 15:53 3113

Han tar nok, '' en liten en '' som i Dansker sier.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.05.2020 kl 16:16 3163

CHINA OIL DEMAND:

Consultant IHS Markit pegs Chinese oil demand at more than 90% of normal pre-covid levels
in late April and moving higher (that's equal to ~12.9m b/d using as a pre-covid level demand
of ~14.3m b/d and puts Chinese demand almost flat yoy

https://twitter.com/JavierBlas/status/1263733647259172866
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare