Q1 og Q2-2020
Vi venter en forsinket Q1-rapport, og med alle begivenhetene i NAS fra Q2-startet til nå, så blir det mye gammelt nytt i Q1 rapporten. Mest spenning i denne er knyttet til:
* Disagio på andelen av valuta-gjeld
* Agio på flyverdier vs nedskrivning av flyverdier
* Q1-tap på Fuelhedge
* Driftsresultat for Q1, med halve mars i lockdown
Gjeld:
Hvis en antar at kun 60 mrd i gjeld (av totalt 81 mrd) var i valuta med 15% valutatap, så blir disse 60 mrd til 69 mrd. Og ny totalgjeld 90 milliarder.
Så kan en ta Q2-begivenheten: er 12,7 mrd gjeld er konvertert, og netto gjeld etter gjeldskonvertering blir 77,3 mrd.
Så kommer de 3 mrd med statsgarantert lån på 3,0 mrd, og man er på 80,3 mrd i lån etter konvertering. Mye gjeld er vel da rentefri et års tid. men 80,3 mrd er fortsatt j....mye gjeld.
Så egenkapital:
Den var på 4,1 mrd ved årsskiftet. Så er det tilført 12,7 mrd i gjeldskonvertering nå i Q2. Og emisjon 400M. Samlet blir dette 4,1 mrd+13,1 mrd = 17,2 mrd.
"Brutto Totalbalanse":
Brutto totalbalanse blir da 80,3 mrd + 17,2 mrd = 97,5 mrd
Men så har det jo skjedd aktivitet siden sist, slik at denne bruttoen-skal ned, og det må da skje ved saldering av Egenkapitalen:
Hvis en forutsetter at Agio på 60 mrd i flyverdier er +15%, så kan dette f.eks. motregnes mot 15% nedskrivning av flyverdier, slik at anleggsmidlene består uforandret. Dette er kanskje for optimistisk, jeg tror flyverdiene er mer ned enn valutagevinsten på 15%, men ikke sikkert alt kommer nå i Q1-rapporten.
Men en må trekke fra 1 mrd i tap på fuelhedge, videre kanskje 200 mill i tap i hele Q1 (hvorav 18 dager var i lockdown. Så 400 mill i tap i april, og 400 mill i tap i mai (inkludert da kostnader på 130 mill for emisjonen). Samlet blir dette tap på 2 mrd. Dette reduserer egenkapitalen fra 17,2 mrd til 15,2 mrd
"Netto totalbalanse" blir da 80,3 mrd + 15,2 mrd = 95,5 mrd.
Hvis NAS har lave renteutgifter ut året, og tap på f.eks. 400 mill pr mnd også fra juni og ut året, vil egenkapitalen "lide" nye 2,8 mrd, slik at den ved nyttår er 12,4 mrd, mens gjeld er uforandret. Gjeldsandel av totalkapital blir da ved nyttår 85%.
Helt forenklet dette her og med noen indikative tall. En ser her at selv 5 mrd i erstatning fra Boeing selvsagt hjelper noe, men det er overhodet ikke noen "ny verden" å snakke om. Motsatt så har vi øvrige utfordringer som ikke er tatt med.
Konklusjon: Den storinvestor som eventuelt skulle kjøpe seg skikkelig opp i NAS, kjøper det pt svært dyrt i forhold til hva konkurrentene prises til, og kjøpet innebærer at man får svært mye gjeld med på kjøpet, alt for mye gjeld!
Husk å være klar ved pumpene i morgen kl 09:00
* Disagio på andelen av valuta-gjeld
* Agio på flyverdier vs nedskrivning av flyverdier
* Q1-tap på Fuelhedge
* Driftsresultat for Q1, med halve mars i lockdown
Gjeld:
Hvis en antar at kun 60 mrd i gjeld (av totalt 81 mrd) var i valuta med 15% valutatap, så blir disse 60 mrd til 69 mrd. Og ny totalgjeld 90 milliarder.
Så kan en ta Q2-begivenheten: er 12,7 mrd gjeld er konvertert, og netto gjeld etter gjeldskonvertering blir 77,3 mrd.
Så kommer de 3 mrd med statsgarantert lån på 3,0 mrd, og man er på 80,3 mrd i lån etter konvertering. Mye gjeld er vel da rentefri et års tid. men 80,3 mrd er fortsatt j....mye gjeld.
Så egenkapital:
Den var på 4,1 mrd ved årsskiftet. Så er det tilført 12,7 mrd i gjeldskonvertering nå i Q2. Og emisjon 400M. Samlet blir dette 4,1 mrd+13,1 mrd = 17,2 mrd.
"Brutto Totalbalanse":
Brutto totalbalanse blir da 80,3 mrd + 17,2 mrd = 97,5 mrd
Men så har det jo skjedd aktivitet siden sist, slik at denne bruttoen-skal ned, og det må da skje ved saldering av Egenkapitalen:
Hvis en forutsetter at Agio på 60 mrd i flyverdier er +15%, så kan dette f.eks. motregnes mot 15% nedskrivning av flyverdier, slik at anleggsmidlene består uforandret. Dette er kanskje for optimistisk, jeg tror flyverdiene er mer ned enn valutagevinsten på 15%, men ikke sikkert alt kommer nå i Q1-rapporten.
Men en må trekke fra 1 mrd i tap på fuelhedge, videre kanskje 200 mill i tap i hele Q1 (hvorav 18 dager var i lockdown. Så 400 mill i tap i april, og 400 mill i tap i mai (inkludert da kostnader på 130 mill for emisjonen). Samlet blir dette tap på 2 mrd. Dette reduserer egenkapitalen fra 17,2 mrd til 15,2 mrd
"Netto totalbalanse" blir da 80,3 mrd + 15,2 mrd = 95,5 mrd.
Hvis NAS har lave renteutgifter ut året, og tap på f.eks. 400 mill pr mnd også fra juni og ut året, vil egenkapitalen "lide" nye 2,8 mrd, slik at den ved nyttår er 12,4 mrd, mens gjeld er uforandret. Gjeldsandel av totalkapital blir da ved nyttår 85%.
Helt forenklet dette her og med noen indikative tall. En ser her at selv 5 mrd i erstatning fra Boeing selvsagt hjelper noe, men det er overhodet ikke noen "ny verden" å snakke om. Motsatt så har vi øvrige utfordringer som ikke er tatt med.
Konklusjon: Den storinvestor som eventuelt skulle kjøpe seg skikkelig opp i NAS, kjøper det pt svært dyrt i forhold til hva konkurrentene prises til, og kjøpet innebærer at man får svært mye gjeld med på kjøpet, alt for mye gjeld!
Husk å være klar ved pumpene i morgen kl 09:00
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Mr Fox
22.05.2020 kl 23:58
1890
Effekten koverteringen av leasingforpliktelser har på egenkapitalen kommer jo an på hvor mange måneders forpliktelser som er kovertert, og hvor mange måneder de "bokfører" at flyene står på bakken. Er disse like er effekten 0, er førstnevnte større er den positiv.
Eneste jeg har sett tall på er at de har konvertert leasinggjeld tilsvarende drøye to år til DP Aircraft. (Som eier LN-LNA og LN-LNB) og det ser ut som det er konvertert mest per fly hos disse.
Eneste jeg har sett tall på er at de har konvertert leasinggjeld tilsvarende drøye to år til DP Aircraft. (Som eier LN-LNA og LN-LNB) og det ser ut som det er konvertert mest per fly hos disse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 00:14
1878
Nettopp. Særlig mer er det ikke lett å se at dassen er verd. Tvert i mot.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.05.2020 kl 00:24
1871
Problemet nå er at dassen er tett. Verdien gjenspeiler en tett dass! Hva er dassen verdt når vi får åpning?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 00:33
1859
Noen drømmer om at dassen blir verd mer enn Yaras 90mrd i MCAP. Til det er å opplyse at for å forsvare en slik verdsetting stiller Yara opp med 2,5 mrd I driftsresultat i Q1..ligger altså an til 10 mrd i driftsresultat for året 2020. Dassen har aldri eller vil aldri komme nærheten av dette med nåværende strategi og plan.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.05.2020 kl 00:42
1852
Tja. I mitt hode er en tett dass verdt svært lite.
Men det er ikke alle som bryr seg om dassen til sine bekjente er tett. Det er jo noe man kan score billige poeng på..
Når flyene er i luften er ikke børsverdi på 18-20 milliarder utopi. Avhenger av tiden det tar selvfølgelig
Men det er ikke alle som bryr seg om dassen til sine bekjente er tett. Det er jo noe man kan score billige poeng på..
Når flyene er i luften er ikke børsverdi på 18-20 milliarder utopi. Avhenger av tiden det tar selvfølgelig
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 06:44
1797
18 mrd vil si aksjekurs 6 kroner for Nas. Det er i såfall 6 ganger SAS sin market cap. Tror likevel ikke det er drømmen om bare en dobling fra kr 3 til 6 som driver NAS småaksjonærer, selv om også en slik pris er et luftslott. Det er mer en fraværende innsikt i enkel kapitalmarkedsforståelse som er rådende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
23.05.2020 kl 11:55
1721
Helt utrolig at noen seriøst kan tro/mene at NAS forsvarer en børsverdi på i nærheten av 10 milliarder i dag, og til og med fantaserer om børsverdi opp mot det dobbelte!
Her har vi åpenbart med "jorda-er-flat-fundamentalister" å gjøre, som ikke er villig til å ta innover seg fakta uansett hva som legges frem av "bevis". Og det er jo de samme folka som hardnakket har forsvart NAS-kursen hele veien ned fra 100 kr +, og tapt bøttevis av penger. Men innse at de har tatt feil?; NEI ikke f..!
Problemene står i kø for NAS de kommende månedene og nærmeste par årene. Selv med den mest positive utviklingen som reelt sett er sannsynlig, så vil det komme flere emisjoner i NAS og flere utvanninger. Det har jo til og med selskapet erkjent selv. Mange babler nå om at Kina har kjøpt seg tungt inn i NAS og hva det kan innebære. Det er bare å glemme de drømmeriene. De nye store aksjonærene i NAS har IKKE blitt aksjonærer fordi de har troen på selskapet, men fordi de hadde en pistol mot hodet; KONVERTÉR - ELLER TAP ALT! Det eneste de som betyr noe for dem fremover er å komme seg ut av dette NAS-marerittet med minst mulig tap.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 12:13
1704
Så enig. Helt utrolig naivitet ute å går blant NAS småaksjonærer. Nå har utenlandske eiere plutselig blitt nærmest det beste som kunne skje med NAS i deres øyne.
Vel vel.. en kan jo slå seg til ro med at så lenge vi har slike aktører på Oslo Børs så blir det lett tjente og nokså risikofrie penger å hente ut der innimellom.
Vel vel.. en kan jo slå seg til ro med at så lenge vi har slike aktører på Oslo Børs så blir det lett tjente og nokså risikofrie penger å hente ut der innimellom.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Tigerberget
23.05.2020 kl 16:26
1635
Du traff jo ikke spesielt bra i denne spådommen....
——————————————————————————————
MASTERCLASS
14.05.2020 kl 16:38 3252
Blir faktisk litt spennende å se hva kursen slutter på onsdag 20. mai når 400 MILLIONER ferske NAS-aksjer til kostpris 1,00 kr slippes løs på markedet.
Jeg er nesten helt sikker på at den IKKE slutter under 1,50, selv om den logisk og etter alle økonomiske vurderinger burde gjøre det.
Tipper sluttkurs til onsdag blir 2,40 kr, men at den faller videre til 1,70-1,90 allerede fredag 22. (stengt for Himmelspretten torsdag)
——————————————————————————————
MASTERCLASS
14.05.2020 kl 16:38 3252
Blir faktisk litt spennende å se hva kursen slutter på onsdag 20. mai når 400 MILLIONER ferske NAS-aksjer til kostpris 1,00 kr slippes løs på markedet.
Jeg er nesten helt sikker på at den IKKE slutter under 1,50, selv om den logisk og etter alle økonomiske vurderinger burde gjøre det.
Tipper sluttkurs til onsdag blir 2,40 kr, men at den faller videre til 1,70-1,90 allerede fredag 22. (stengt for Himmelspretten torsdag)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
23.05.2020 kl 17:03
1599
Nei, det er sjelden jeg har flaks i Lotto. Å tippe kursen i et ultrarisikoselskap som NAS på daglig basis er som å tippe Lotto. Det handler bare om flaks eller uflaks. De fleste mistforstår og tror det har noe med dyktighet å gjøre, og derfor taper de fleste her penger så det renner! Men jeg hadde flaks og TIPPET ganske bra på sluttkursen onsdag og at den ikke skulle under 1,50 ( som ble laveste kurs), så to av tre rett i tipping er jo ikke så verst.
Men RETNINGEN på NAS-kursen de siste månedene, RETT NED, har jeg og svært mange hatt rett i hele tiden. Ikke at det er noe å skryte av, for det har jo vært åpenbart for alle med iq høyere enn skonummeret sitt. Like åpenbart som at kursen skal videre NED fra dagens kurs de neste 12-15 månedene. LANGT NED!
Hyggelig om du henter opp denne meldingen igjen om 12-15 måneder Tigerberget!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Tigerberget
23.05.2020 kl 17:31
1569
Retningen de siste månedene kunne jo selv bestemor har gjettet seg til så å ha rett i det er ingen bragd.
Når flyene står på bakken så sier det seg selv.
Nå er det andre tider og det er ikke like åpenbart lenger.
Om jeg orker å finne den meldingen om 12-15 måneder er jeg usikker på.
Du får minne meg på det sånn inni mellom 😊
Når flyene står på bakken så sier det seg selv.
Nå er det andre tider og det er ikke like åpenbart lenger.
Om jeg orker å finne den meldingen om 12-15 måneder er jeg usikker på.
Du får minne meg på det sånn inni mellom 😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
God underholdning å lese disse trådene her. Når man begynner å trekke inn psykologien hos kineserne eller at investorer tar hensyn til kostprisen sin når de skal vurdere om de skal selge, da er det ganske svart. De som putter penger i dette nå med alle disse lockupaksjene må virkelig elske risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 19:54
1481
Da er det svart ja. At leasing selskaper... over 20 stk med ryggen mot veggen, plutselig skal drive flyselskap med stor entusiasme er jo gøyal fantasi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
På mandag åpner børsen igjen. Bunnfiske i NAS på disse nivåene, flaks jeg rekker å få lønn før denne tar fart igjen til himmelen.!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »