Et elektrisk Cessna fløy 100 miles til en kostnad av 6 dollar.
Et vanlig Cessna fly på tilsvarende distanse vil bruke noen hundre dollar i jetfuel.
https://www.zerohedge.com/technology/worlds-largest-all-electric-passenger-aircraft-makes-maiden-flight
https://www.zerohedge.com/technology/worlds-largest-all-electric-passenger-aircraft-makes-maiden-flight
Redigert 30.05.2020 kl 17:20
Du må logge inn for å svare
atnorhe
30.05.2020 kl 21:01
755
Tror det er langt frem til dette blir noe alternativ, men en vet aldri. De aller fleste bilprodusenter har nå en el-versjon. Enten bygget på et eksisterende, eller en helt ny plattform.
Det er ikke mange år siden tonen var at "dette tror vi ikke er kommersielt lønnsomt".
Det er ikke mange år siden tonen var at "dette tror vi ikke er kommersielt lønnsomt".
Batterikostnaden må legges til her. Ofte må batteriet byttes etter en stund.
Oskar2
30.05.2020 kl 23:53
707
Tror dette er et forsøk på litt vinkling at flyet forbruker mindre energi ved bruk av el er vel lite troverdig, som vi ser er der de underligste påfunn uten å dokumentere om parametere er sammenlignbare.
Widerø,har da et el.fly som flyr passasjerer.Tror det var bygget i Brasil.NAS leide det inn til å fly passasjerer til AYT en dag i uken om jeg husker rett.Vi tok det flyet en gang.
Jeg er igrunnen enig med deg. jeg forstod ikke denne store forskjellen i energiforbruk.
Fjordgubben
31.05.2020 kl 10:38
638
Kapasiteten er fremdeles altfor liten, og husk at med et fly må man alltid ha mye reserve i tilfelle man må fly til en annen flyplass pga dårlig vær eller noe annet som gjør at man må sirkle, bli omdirigert til en annen flyplass etc så at elektriske fly skal bli et alternativ før 2050 er svært lite trolig for annet enn de aller minste flyene.
Og det med 6 dollar tviler jeg sterkt på, man har nok målt dette på en finurlig måte som ikke speiler den virkelige verden, elbiler bruker jo ikke noe mindre energi en vanlige biler, fordelen er at avgiftene på strøm er vesentlig lavere, noe som er politisk bestemt.
Og det med 6 dollar tviler jeg sterkt på, man har nok målt dette på en finurlig måte som ikke speiler den virkelige verden, elbiler bruker jo ikke noe mindre energi en vanlige biler, fordelen er at avgiftene på strøm er vesentlig lavere, noe som er politisk bestemt.
Redigert 31.05.2020 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
børst
31.05.2020 kl 11:41
626
Det er ingen batteriteknologi i dag som er i nærheten av fossile energikilder når det gjelder energitetthet. El-teknologi er utrolig ineffektiv og man trenger å ta med seg flere tonn med battericeller i stedet for noen hundre liter med flybensin. Og da blir det ikke så mye vekt igjen til nyttelast.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Jeg ser ikke bort fra at slike små eletriske fly kan ha et marked for private kjøpere. Litt større elektriske fly kan nok også erstatte mindre passasjerfly som idag flyr på kryss og tvers i Europa med relativt korte avstander. Batteriteknologien utvikler seg lynkjapt.
Fjordgubben
31.05.2020 kl 13:15
609
Batteriteknologien utvikler seg lynraskt??
Nei det er ikke tilfelle, allerede for over 100 år siden kunne man kjøre opp til 35 mil med elbil, utviklingen går veldig sakte selv om det har skjedd ting de siste 10 årene.
Man snakker om faststoffbatterier men man kan ikke kjøpe disse i dag, og når/dersom de endelig blir tilgjengelige hva blir prisen?
Som man sier over her så kan energitettheten til et batteri aldri bli tettere enn f.eks diesel, gass eller bensin, så i f.eks et fly der plass og vekt er et problem vil det være ekstremt vanskelig.
Man fabler også om elektriske lastebiler, samme problem der, vekten av batteriene gjør en elektrisk lastebil nærmest ubrukelig pga altfor liten lastekapasitet.
Og til slutt: husk at selv om ting kan være teknisk mulig på papiret så er det ikke praktisk mulig pga at det ikke er kostnadseffektivt, lett å glemme for nordmenn som tror penger er en uendelig ressurs, bare å spørre staten om støtte, tilskudd etc.
Nei det er ikke tilfelle, allerede for over 100 år siden kunne man kjøre opp til 35 mil med elbil, utviklingen går veldig sakte selv om det har skjedd ting de siste 10 årene.
Man snakker om faststoffbatterier men man kan ikke kjøpe disse i dag, og når/dersom de endelig blir tilgjengelige hva blir prisen?
Som man sier over her så kan energitettheten til et batteri aldri bli tettere enn f.eks diesel, gass eller bensin, så i f.eks et fly der plass og vekt er et problem vil det være ekstremt vanskelig.
Man fabler også om elektriske lastebiler, samme problem der, vekten av batteriene gjør en elektrisk lastebil nærmest ubrukelig pga altfor liten lastekapasitet.
Og til slutt: husk at selv om ting kan være teknisk mulig på papiret så er det ikke praktisk mulig pga at det ikke er kostnadseffektivt, lett å glemme for nordmenn som tror penger er en uendelig ressurs, bare å spørre staten om støtte, tilskudd etc.
Redigert 31.05.2020 kl 13:27
Du må logge inn for å svare
"Batteriteknologien utvikler seg lynraskt??
Nei det er ikke tilfelle, allerede for over 100 år siden kunne man kjøre opp til 35 mil med elbil"
Nå sier jo de som utviklet prototypen i følge artikkelen følgende:
Magnix and AeroTEC believe economically-feasible all-electric commercial flights are just around the corner and could transform regional commuting. Electric planes have been limited for many years because of lagging battery technology -- however, that has all changed.
Nei det er ikke tilfelle, allerede for over 100 år siden kunne man kjøre opp til 35 mil med elbil"
Nå sier jo de som utviklet prototypen i følge artikkelen følgende:
Magnix and AeroTEC believe economically-feasible all-electric commercial flights are just around the corner and could transform regional commuting. Electric planes have been limited for many years because of lagging battery technology -- however, that has all changed.
Avinor har også eksperimentert med EL-fly. Desverre crashet testflyet. Det var Avinorsjefen selv som satt bak spakene men det gikk heldigvis bra.
https://www.tu.no/artikler/norges-forste-elfly-nodlandet-i-arendal-med-avinor-sjefen-bak-spakene/471557
(Merkelig at jeg ikke hadde fått med meg denne nyheten :-))
Widerø samarbeider med rolls royce og har som mål å ertatte 30 fly med nullutslippsfly innen 2030.
https://www.tu.no/artikler/wideroe-har-startet-samarbeid-med-rolls-royce-om-a-utvikle-nullutslippsfly/472682
Mer nyheter om EL-fly fra TU.
https://www.tu.no/emne/elfly
https://www.tu.no/artikler/norges-forste-elfly-nodlandet-i-arendal-med-avinor-sjefen-bak-spakene/471557
(Merkelig at jeg ikke hadde fått med meg denne nyheten :-))
Widerø samarbeider med rolls royce og har som mål å ertatte 30 fly med nullutslippsfly innen 2030.
https://www.tu.no/artikler/wideroe-har-startet-samarbeid-med-rolls-royce-om-a-utvikle-nullutslippsfly/472682
Mer nyheter om EL-fly fra TU.
https://www.tu.no/emne/elfly
Redigert 31.05.2020 kl 15:02
Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
31.05.2020 kl 15:54
563
“Just around the corner”
Joda, dette har man sagt nå i mange år.
Se på fakta, ikke hva de hele tiden påstår.
Og ser at det prosjektet RR har med Widerøe er som vanlig i Norge støttet av innovasjon Norge, altså i god gammel kommunistisk ånd støttet staten et prosjekt som garantert blir lagt ned den dagen staten ikke finansierer dette lenger.
Joda, dette har man sagt nå i mange år.
Se på fakta, ikke hva de hele tiden påstår.
Og ser at det prosjektet RR har med Widerøe er som vanlig i Norge støttet av innovasjon Norge, altså i god gammel kommunistisk ånd støttet staten et prosjekt som garantert blir lagt ned den dagen staten ikke finansierer dette lenger.
Redigert 31.05.2020 kl 16:02
Du må logge inn for å svare
"Joda, dette har man sagt nå i mange år."
Nå har jo utviklingen og salg av elbiler gått mye kjappere enn det man trodde var mulig for 10 år siden så jeg er ikke helt enig med deg i dette.
Nå har jo utviklingen og salg av elbiler gått mye kjappere enn det man trodde var mulig for 10 år siden så jeg er ikke helt enig med deg i dette.
Fjordgubben
31.05.2020 kl 16:52
544
Og hvordan forklarer du at rekkevidde på elbiler omtrent ikke har forbedret seg de siste 5 årene, bortsett fra de som har fått større batterier, disse bilene veier jo opp mot 2.5 tonn, en uhørt vekt på en normal familiebil.
Og som sagt fantes det elbiler som kunne kjøre opp mot 350 kilometer på en lading for over 100 år siden, utviklingen går sakte.
Og som sagt fantes det elbiler som kunne kjøre opp mot 350 kilometer på en lading for over 100 år siden, utviklingen går sakte.
En elbil laget av karbonfiber vil kunne lagre strømmen i selve karosseriet, mener svenske forskere. Vekten på bilen vil i tilfelle reduseres med 50 prosent.
https://www.motor.no/artikler/2018/oktober/svenske-forskere-med-revolusjonerende-batteriteknologi/
Ny batterikjemi kan doble rekkevidden
https://www.motor.no/artikler/2020/mars/elbil-australske-forskere-tror-nytt-batteri-kan-doble-rekkevidden/
https://www.motor.no/artikler/2018/oktober/svenske-forskere-med-revolusjonerende-batteriteknologi/
Ny batterikjemi kan doble rekkevidden
https://www.motor.no/artikler/2020/mars/elbil-australske-forskere-tror-nytt-batteri-kan-doble-rekkevidden/
Fjordgubben
31.05.2020 kl 17:04
534
Akkurat, det er det man kaller «teknisk mulig», problemet et at prisen vil være sinnsyk.
Oskar2
31.05.2020 kl 17:09
525
Ja, det er i kommunistisk ånd dette med at el skal være lønnsom utover har jeg liten tro på, de fysiske lover bestemmer hva som er mulig og de tillater ikke avvik der populistiske formler kan settes inn, dette ser vi igjen i vindkraft og el-bil der ideell produktivitet benyttes, husk det er alltid noen som må betale for politikken og subsidiene, dette blir pålagt nettleige, effektavgift og dette med bom /veiavgift. -har forbruker noen goder fra Enova?-det tror jeg ikke !
Jeg har aldri forbundet kommunisme med teknologiske fremskritt. Angående vindkraft så handler ikke diskusjonen lenger om det er lønnsomt, det er det, men hvor store inngrep vindmøllene gjør i naturen.
Oskar2
31.05.2020 kl 17:29
512
Hvis du har lest i en bok at vindkraft er lønnsom, kan du lese et annet sted at det er den ikke det uten subsidier, vindkraftverk produserer ca 30% av oppgitt kapasitet og ustabiliteten tillater ikke mer enn 15 % tilført stabilt nett, overskrides dette må backup benyttes.
Edit: Kommunisme er at ideene er gode, men de fungerer bare ikke, dette ser vi kanskje en del av nå ?
Edit: Kommunisme er at ideene er gode, men de fungerer bare ikke, dette ser vi kanskje en del av nå ?
Redigert 31.05.2020 kl 17:43
Du må logge inn for å svare
Har du link til disse påstandene dine om vindkraft? Om man setter opp en vindmølle på flatmark så er det nok billigste kraftverket man kan bygge per i dag. Også offshore vindkraft er nå meget konkurranedyktig på pris.
The UK’s next wave of offshore windfarms will generate clean electricity at no extra cost to consumers after record low-subsidy deals fell below the market price for the first time.
New offshore wind projects will power millions of British homes under “zero-subsidy” support contracts within the next four years, following a record-breaking government subsidy auction.
On Friday, the results of the auction showed offshore wind costs had tumbled by a third to about £40 per megawatt hour, which is less than the price of electricity in the wholesale energy market.
This means households will not face extra costs to support the new projects, which may even help to bring down energy bills.
The prime minister, Boris Johnson, said: “It’s great news that millions more homes will be powered by clean energy at record low prices. Seizing the opportunities of clean energy not only helps to protect our planet, but will also back businesses and boost jobs across the UK.”
https://www.theguardian.com/environment/2019/sep/20/new-windfarms-taxpayers-subsidies-record-low
The UK’s next wave of offshore windfarms will generate clean electricity at no extra cost to consumers after record low-subsidy deals fell below the market price for the first time.
New offshore wind projects will power millions of British homes under “zero-subsidy” support contracts within the next four years, following a record-breaking government subsidy auction.
On Friday, the results of the auction showed offshore wind costs had tumbled by a third to about £40 per megawatt hour, which is less than the price of electricity in the wholesale energy market.
This means households will not face extra costs to support the new projects, which may even help to bring down energy bills.
The prime minister, Boris Johnson, said: “It’s great news that millions more homes will be powered by clean energy at record low prices. Seizing the opportunities of clean energy not only helps to protect our planet, but will also back businesses and boost jobs across the UK.”
https://www.theguardian.com/environment/2019/sep/20/new-windfarms-taxpayers-subsidies-record-low
Redigert 31.05.2020 kl 17:51
Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
31.05.2020 kl 18:05
495
Det du beskriver jabba er en utopi som ikke er økonomisk bærekraftig, Norge med alle sine oppsparte oljepenger kan selvsagt «invistere» i dette men når kassa er tom vil alle se galskapen i det, men da er pengene borte.
At mange politikere snakker om at dette er framtiden betyr ikke annet enn at de ikke aner hva de snakker om.
De vindfarmene du refererer til er heller ikke bærekraftige da prisen på strøm etterhvert vil stige voldsomt når alle de økonomiske incentivene forsvinner, når vindmøllene viser seg å bare ha halvparten av den levetiden man har regnet med og man må konvertere strømmen til hydrogen fordi det er den eneste måten å lagre overskuddstrøm på.
At mange politikere snakker om at dette er framtiden betyr ikke annet enn at de ikke aner hva de snakker om.
De vindfarmene du refererer til er heller ikke bærekraftige da prisen på strøm etterhvert vil stige voldsomt når alle de økonomiske incentivene forsvinner, når vindmøllene viser seg å bare ha halvparten av den levetiden man har regnet med og man må konvertere strømmen til hydrogen fordi det er den eneste måten å lagre overskuddstrøm på.
Redigert 31.05.2020 kl 18:15
Du må logge inn for å svare
Om Boris Johnson lyver om disse offshore vindmølleparkene så må du nesten skylde på ham og ikke meg.
Oskar2
31.05.2020 kl 19:13
474
-det er jo som Fjordgubben beskriver:At mange politikere snakker om at dette er framtiden betyr ikke annet enn at de ikke aner hva de snakker om.
Hvorfor skulle jeg ikke tro på fakta om denn auksjonen? Dette er offentlige auksjoner av lisenser for vindkraft utbygging. Tror du Boris Johnson har betalt budgiverne under bordet?
Fjordgubben
31.05.2020 kl 19:47
458
Innlegget er slettet
Jeg tror veldig mange er feilinformert, problemene kan sammenlignes med utopier av det man så i kommunistiske samfunn.
Redigert 31.05.2020 kl 19:48
Du må logge inn for å svare
Så nå kaller du Boris kommunist også?
Fjordgubben
31.05.2020 kl 19:51
451
Nei, han et ikke kommunist, men et offer for løgner og misforståelser som kommer som et produkt av utopier produsert av grupper og individer som har produsert ideer basert på utopier, utopier som kan sammenlignes med de utopiene som kommunistiske samfunn ble bygget på.
Hele ideen om «det grønne skiftet» er en slik utopi.
Hele ideen om «det grønne skiftet» er en slik utopi.
Redigert 31.05.2020 kl 19:53
Du må logge inn for å svare
Så du vet altså bedre enn Boris. Du kaller ham dum og lettlurt.
Det er litt morsomt at du kaller alt og alle for kommunister bortsett fra en av dine store helter, eks-KGB offiser, Vladimir Putin.
Det er litt morsomt at du kaller alt og alle for kommunister bortsett fra en av dine store helter, eks-KGB offiser, Vladimir Putin.
Redigert 31.05.2020 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Biggest UK solar plant approved
https://www.bbc.com/news/business-52841223
Uten subsidier. Kostnadene har falt med 2/3 siden 2010.
https://www.bbc.com/news/business-52841223
Uten subsidier. Kostnadene har falt med 2/3 siden 2010.
Redigert 31.05.2020 kl 20:58
Du må logge inn for å svare