NEL: Tirsdag 30 juni 2020

rogneveien
NEL 01.06.2020 kl 14:52 155393

God morgen.
Etter ønske og innspill er det ny tråd som starter med historiske kurser i NEL.

Historiske kurser mnd for mnd.

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)

ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 12.06.20 kr 20,20
ATH. Kurs................12.06.20 kr 20,38

Løkke til videre i 2020
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Nikko
16.06.2020 kl 20:49 7309

– At dere nok en gang henter penger, er det et signal om at det vil ta lang tid før dere går med overskudd?

– Vi har ikke vært så spesifikke på det. Men alt tyder på at hydrogen kommer til å bli stort, og på størrelse med vind og sol. Vi ligger bare noen år etter, sier Løkke, og legger til:

– Markedet i fjor var på 100 megawatt, mens verden trenger mange tusen gigawatt med elektrolysører. Hvis vi skal bli like store som Vestas er i vindkraft, så har vi veldig mye arbeid foran oss. Da har vi egentlig bare nettopp begynt.

– Da sier du vel indirekte at det vil ta tid før dere går med overskudd, og at dere vil prioritere vekst i mange år?

– Vi vil ihvertfall agere på de muligheten som finnes, så får vi se hvor raskt markedet kommer.

– Er dette den siste emisjonen i Nel?

– Det er nok ikke behov for å gjøre nye emisjoner på en god stund nå, sier Løkke.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/06/16/7538125/nel-sitter-pa-2-8-milliarder-i-cash
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
16.06.2020 kl 20:52 7299

Nikola er ikke bærekraftig. Koster 6 ganger mer å drifte en Nikola semi Vs Tesla og mye mer service kost.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Nikko
16.06.2020 kl 20:56 7273

Dokumentasjon?
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
oophus
16.06.2020 kl 20:56 7276

Kan du ikke støtte det opp med noen tall da? Hvor mye taper man per A til B tur med mindre rekkevidde, mindre nyttelast og lengre tid brukt per tur?

Det blir mer og mer populært med "team-drivers", også i Europa, der man kjører 3 timer på skift, opp til 21 timer om gangen for å unngå pausene på 45 minutter. Det betyr i praksis at lastebilene kjører over 1,500+ km per skift. Hvor mye mer vil man kunne tjene med å kjøre en hydrogen-lastebil over en batteri-elektrisk lastebil i disse tilfellene, og trur du ikke individuelle lastebilsjåfører helst ser for seg å ha slike muligheter åpnet for dem, når de vurderer en ny lastebil som blir deres arbeidsplass de neste 7 årene?
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2020 kl 21:04 7261

Takker for den 👍🏻
Har hørt Løkke si at det nok er en stund til de trenger ny emisjon flere ganger...:))
Ville heller sagt noe sånt som: «det kommer helt an på ordre og muligheter som dukker opp»

Når det er sagt så håper jeg det kommer flere emisjoner for vekst.
Feks rundt 30 kroner.... 👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2020 kl 21:13 7219

bra med en journalist som vågar ställa de obekväma frågorna. Det blir förlust år efter år. Finns inget positivt med denna emisjon. Og som han sier Lökke, marknaden finns ikke der,

100 megwatt. t ex nel fick nu order på 2,5 megawatt, för 3 millioner dollar. Total marknad blir då 120 millioner dollar. Även om NEL fick hela marknaden så er det en bit kvar till vestas som själv omsatte 12 miljarder dollar 2019. De har 15 % av marknaden 2019, total marknad är 80 miliarder dollar.

Så vind er 666 ggr större, detta kan ikke gå bra.

CEO reagerar inte ens när den skarpe journalisten nämner mange år. Borde han då inte sagt, at NEL forventer sig vinst inom FÅ år`?

få år = 2-3 år?
mange år = 5-15 år?
god stund = 5 månader?
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Nikko
16.06.2020 kl 21:32 7175

Herregud! Holder du ennå på med dette tullet?
Husker da du kalte deg Larsson, Karlsson, Karlsson jr,, Hildur NOK.
Du har drevet med dette siden kursen var kr 3,50.
Stakkar fyr. Du bør søke hjelp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2020 kl 21:43 7131

tror jag köpte de första på under 2 kr. Har varit en fantastisk resa. Köpte også KOA på 1 kr og solgte på 7 kr husker jeg
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Sann
16.06.2020 kl 22:00 7076

Store deler av verden har nå rekordøkning av ny smitte men folk forstår ikke alvoret og kjøper på disse nivåer. Det bør snart ringe en bjelle for noen men igjen grådigheten overskygger alvoret. Lykke til med disse fakta:

Smittetallene har opplevd en kraftig rekyleffekt de siste to ukene. Store områder av verden opplever nå det som omtales som den andre bølgen av coronasmitte.
Nyregistrerte tilfeller rykker opp i Beijing og Tokyo, noe som øker frykten for en ny smittebølge. I tillegg har Kina avlyst en pressekonferanse som var planlagt på mandag da store deler av hovedstaden nå er stengt grunnet oppblussingen av smittetilfeller.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
16.06.2020 kl 22:27 7028

Full tank kostnad

Nikola FCEV Semi 700 miles :
80kg X 13 dollar =1040 $

Tesla EV Semi 500 miles:
1000 X 12c /kwh =120 $

Regner så ut hva Nikola semi bruker på 500 miles = 752 dollar, dvs ca 6 ganger dyrere enn (120$) Tesla Semi..


Kostnad drivstoff er ca gjennomsnitt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
2030kommer
16.06.2020 kl 22:44 6950

De lange strekningene har ikke en tesla sjans til å kjøre på den tida nikola kjører, så der er ikke tema.

Husk noe viktig: tid er penger.

2 og 3 skift over de lengste strekningene, kan man ikke bruke en tesla. På kortere strekninger har nikola batteri.

Nikola leaser bort hele transportkjeden, derfor sammenligner Trevor det med Amazon som leverer fra bestilling til levering, og totalpris for hele leveringen.

Holder det ikke kun å regne på drivstoff pr mile.

Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Holo
16.06.2020 kl 22:47 6947

Og tallene hans er helt på bærtur, men er vel ikke annet å forvente.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2020 kl 22:50 6937

men også så skal hydrogen ned mot 1,4 dollar mot 2030. Bland annat genom lavere pris på elektrolysörer. Men også lave pris på el. Men det gynnar tesla også.

Også lavere pris på brensleceller vid stor produktion. Men blir billigare batterier med. Jag hoppas verkligen vi får ett krig mellan batteri og hydrogen både bland bil og lastbil.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
johnsen50
16.06.2020 kl 23:01 6884

Hydrogen og Batteri vil gå hånd i hånd inn i framtida- tror det kalles samarbeta på svenska🤣🤣
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
rogneveien
17.06.2020 kl 03:34 6694

Nikko.
Jeg har gitt han samme rådet, men kanskje vi bare får være glad for at noen får oss til å le litt her inne på. HO. Investor xyz mener det sikkert godt. Ta det med godt mot og la fyren være med. Noe av det han kommer med er jo noenlunde vettugt.

Løkke til.

Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
rogneveien
17.06.2020 kl 07:19 6583

God dag.

Nå blir det nok en stund til neste emi. Kan slappe av et års tid, minimum.

Nå er jeg fullastet i kun to aksjer. Den ene er NEL med 60% av beholdningen og den andre er Gogl med 40% av beholdningen.
De andre har jeg valgt å selge med grei fortjeneste.
Putta alt i disse to nå.

Har aldrig hatt så stor tro på NEL som nå. Har fulgt selskapet i 5 år snart. Begynner å kjenne både NEL og Løkke.

Liker at Løkke bruser med fjærene for tiden. Det tyder på at det er noe høvelig greie saker på gang.

Hva sier du til dette Sørøya?

Er kjempe opptatt hele dagen for tiden, får kun sjekket foraet på kvelden og natta når jeg ikke får sove.

(RolfBruun Hvis du er i live så gi nå noen livstegn fra deg. Hadde væer hyggelig.)

Ha en fortreffelig dag.

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.06.2020 kl 07:50 6516

Få måneder etter at nyheten om Cybertruck kom, patenterte Jeff Dahn, Teslas research partner, 2 nye batteri patenter . Folk vet ikke hva som kommer men mye tyder på at de nye batteriene kommer til å være en game changer. Stor mulighet for at de nye batteriene kan lades opp og ut 100%, kanskje ha levetid på 2-3 millioner sykluser og mye kortere ladetid.

På siden til Teslas Cybertruck preorder kan man se at etter rekkevidde tallet står et pluss tegn. Dette betyr at rekkevidden, med stor sannsynlighet, vil bli økt betraktelig. Grunnen for at Cybertrucken måtte bli laget i rustfritt er nok fordi batteriene får en utrolig lang livslengde og derfor må bilene stå til de nye batteriene.

Mye tyder på at de nye batteriene blir en game changer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
hillclimber
17.06.2020 kl 08:38 6387

Et problem med batteriferger er at en klarer ikke å få frem nok strøm for å hurtiglade fergen. Det krever en helt annen og kostbar infrastruktur på strømnettet. Det er derfor en ser på hydrogen som den billigste måten å trasnportere energi på.

Samme gjelder havvind, når energi produsenten er langt unna energi konsumenten må en finne den beste og billigste måten å transportere energi, det blir gjerne som flytende hydrogen. Et eksempel er produksjon i Australia, konsumenter i Korea og Japan.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.06.2020 kl 09:11 6288

Ikke nødvendig. Det løser seg med feks depo lading. Kontinuerlig mellomlanding som kan ta av "toppene"
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2020 kl 09:44 6176

https://ssr.finanstilsynet.no/
45 mill short...
Ikke rart enkelte på foraet panisk nekter godta oppgang uke etter uke...😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Nesodden1
17.06.2020 kl 09:56 6227

Tror nok ikke de i den sørlige delen av Sverige virker vare så gira på at få på plass mere ting som kan lades opp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dOypmo/risk-for-allvarliga-elfel-morkas-av-ansvarig-myndighet
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Value Investor
17.06.2020 kl 10:14 6168

Og det som virkelig er spennende er at en sjåfør kan styre 5 vogntog, innen et par år, og at de kjører selv innen rundt 7 år, da forstår alle at hydrogen ikke er fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
interferensen
17.06.2020 kl 10:18 6189

Hehe. Du kjører tydeligvis ikke Tesla selv. Da ville du ikke hatt tro på selvkjørende vogntog innen 7 år. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Sørøya
17.06.2020 kl 11:47 6048

Enig. Håper Tror Løkke venter litt med neste emisjon. På den annen side ser det ut som hydrogenmarkedet utvikler seg seg raskt.
Jeg er sterkt kristisk til at Løkke fraviker fortrinnsretten til aksjonærene all den tid det tydeligvis ikke er noen finansiell situasjon som krever umiddelbar handling. Hvorfor skal større eiere tilgodesees fremfor vanlige aksjonærer. Dersom de vil inn kan de kjøpe over børs eller NEL kan kjøre en vanlig emisjon med salgbare tegningsrettigheter. Jeg har som stadig uttrykt stor tro på hydrogemarkedet i full utvikling og derfor deltar jeg på emisjoner, noe jeg gjorde også denne gang.
Nå har Løkke fått finansielle muskler, et sterkt voksende marked og produksjonsfasiliteter i rask utvikling. Nå får vi se om han duger til mer enn å bruse med fjøra.

Denne emisjonen har vært litt spesiell fordi man så langt ikke har sett den vanlige dippen ned rett etter emisjonen, men tvert imot en brukbar signing i kursen.
Det er vel 45 mill aksjer som er skortet som muligens får svi dersom de ikke klarer å presse kursen ned. Er vi heldige så blir det en liten skvis hvis Løkke dukker opp med flere nyheter.

Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Keirax
17.06.2020 kl 12:27 5982

Vi "vanlige" aksjonærer får jo tilbud på linje med de større. Den kommer riktignok litt senere i form av en reparasjonsemisjon. Slik jeg ser det er det to/tre gode grunner til å ta større aksjonærer med i "hoved-emisjonen" og heller ta en reparasjonsemisjon for oss mindre.
For det første er det tidsbesparende, utført på en ettermiddag/kveld. Man får inn et lass med penger uten å hype kursen ytterligere, no som helt klart ville skjedd om de skulle vært kjøpt over børs. En emisjonsprosess som skulle favne alle ville også lagt en demper på kursutviklingen over flere uker om man skulle hatt en "emisjonssky" hengende over til alle tegningsretter var avklart. Jeg for min del er fornøyd slik det gjennomføres og er trygg på at pengene brukes på fornuftig måte. I tillegg fikk vi overtegnet i all mass ved forrige reparasjonsemisjon, og kursen har jo gått greit siden da ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
oophus
17.06.2020 kl 13:44 5889

Det er omvendt. Når autonomi blir mer og mer vanlig, så blir tid og nyttelast desto viktigere igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2020 kl 13:47 5947

Problemet er mer at vi ikke får så mange.
Denne gangen er det vel noe slikt som 8 aksjer pr.1000 man eide 15/6.
Det kan overtegnes (noe jeg alltid har gjort) da det er mange som ikke kjøper også.
Men uansett blir det småtteri....

Men enig i at det nok er enkelt å kjøre rettet emi.
Da er det ordnet på en time eller to. (Mener det var snakk om at det var i boks på 30 min. denne gangen)
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Keirax
17.06.2020 kl 15:59 5785

Det er jo bakdelen ved å bære liten selvsagt. Forrige gang fikk vi jo veldig god uttelling på overtegningen vår 😊
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Nikko
17.06.2020 kl 16:36 5755

Får satse på at kursen går ned til 18,45, slik at vi kan kjøpe så mange vi vil....
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2020 kl 18:23 5621

Helt klart 😂👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.06.2020 kl 20:03 5489

Noen tanker om at råstoffer som brukes i batterier, vil ta slutt etterhvert? Hva gjør man da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2020 kl 20:36 5428

Det tar aldrig slut enligt resursekonomi.

Som med olja, om det nästan tar slut blir det så dyrt at folk skiftar till annat, t ex eldrift

För råstoff til batteri finns många alternativ. Utvecklingen drivs just nu av det du nämner; dyra råvaror som kan ta slut. Då skiftar man til andra kombinationer som man gjort många gånger förr inom batteri bly, nickel- kadmium litium osv
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.06.2020 kl 21:14 5351

De nye batteriene får ekstra lang holdbarhet og blir mer solide. De kommer til å tåle mange flere sykluser (kanskje 1mill-3mill) og de tåler mer ut og opplading. De blir også laget av billigere materialer. Vinn vinn..
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Nikko
17.06.2020 kl 21:45 5308

Jeg sitter med en følelse at kursen skal nedover. Det er vel ikke unaturlig med en korreksjon nedover nå etter den formidable oppgangen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare