En fot i bakken

ks1977
HUNT 03.06.2020 kl 09:54 257958

Ser at det hovedsakelig er baissing, haussing samt bevisste forsøk på kursmanipulasjon som preger "diskusjonene" på forumet, så tenker at det kanskje hadde vært greit å ta en fot i bakken.

Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.

Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).

I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)

For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)

Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.

Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.

For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
22.08.2022 kl 08:25 3883

Noen som har forsøkt seg på regnestykker tidligere i tråden, men den store uvissheten er vel egentlig kursen på USD og om de evt har valutasikring. Og så er det fortsatt uvisst når siste skipet overleveres.
El Tigergutt
22.08.2022 kl 08:45 3836

Vi er vel ikkje så langt vekke om vi går ut fra at salget av dei 2 første skipa gjekk til nedbetaling av gjeld. 3 skipet er det vi nå får utbytte eller tilbake betaling av. Dvs. skip nr.4 blir jafall 1.5 nok det og. Ikkje rekna på dette så er litt med tommelen i været…
Redigert 22.08.2022 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Hellboy
22.08.2022 kl 08:49 3844

Da er vi i så fall blitt lurt, El tigergutt ;)
Nr 2 bør være mer i størrelsesorden 2,3 og kanskje noe oppside
canarias
22.08.2022 kl 08:54 3940

De har full kontroll på dollarkursen og har vært meget observang på den.
sologsommer22
22.08.2022 kl 09:10 4027

Det er ufattelig at noen selger under 3,8 i dag etter at det bekreftes at hele selskapet likvideres og utbetales til aksjonærene
Håper de har lagt opp til kjøp av egne aksjer fra i dag. 20-40 øre pr aksje er penger det også
Redigert 22.08.2022 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Hellboy
22.08.2022 kl 09:39 4010

Paretos vurdering av dette:

HUNT: Declares dividend of NOK 1.5/sh – more to come
• Hunter just declared a dividend of NOK 1.5/sh in relation to the sale of the last
four VLs at USD 95.75m on average. The company has delivered three of four
ships so far, and states that ‘it is the board’s intention to distribute the remaining
excess capital from the vessel sales’ once the last vessel has been delivered
• Debt on the vessels amount to USD ~190m, meaning there is about NOK
~3.2/sh available for distribution in total. This still leaves some USD 30 – 40m
in cash left in Hunter, which reports Q2 results on Thursday (25 Aug). We
expect a break-even result, flattish q/q and in line with consensus – and peg
the NAV in HUNT at NOK 3.9/sh (0.9x NAV)
Slettet bruker
22.08.2022 kl 10:18 3917

Hei, jeg har de siste dagene prøvd å forstå tanksektoren generelt og dette caset spesielt - og i den forbindelse, så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å forstå hva jeg ikke har forstått eller misforstått med hensyn til dette caset?

Kort oppsummert, så ser jeg fra Hunters hjemmeside at de har fire VLCCér i porteføljen: Frigg, Idun, Disen og Freya. De tre første skipene er nå solgt - noe som medfører at selskapet etter overlevering kun vil sitte igjen med Freya.

Det har i dag kommet melding om at det vil bli utbetalt utbytte på kroner 1,50 i forbindelse med salgene av de tre førstnevnte skipene. ... Aksjen handles i øyeblikket til ca kroner 3,60, noe jeg umiddelbart opplever som en høy kurs, siden det kun vil bli gitt kroner 1,50 tilbake til aksjonærene ved salget av de 3 skipene. Med ett skip i porteføljen, så vil prisen (med fratrekk på kroner 1,50) være 2.10.

SPØRSMÅL: Hva er det jeg har misforstått - eller ikke fått med meg her?
Redigert 22.08.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
gitzern
22.08.2022 kl 10:20 4029

Stemmer veldig bra med det jeg skrev på en annen tråd her inne 18/8-22. Litt rart at aksjen har tradet 10-15% under cash nivå.

"Aksjen etter mine beregninger har altså nå cash for ca. 2,2 mrd etter gjeld er betalt. Det tilsvarer en kurs på ca. 3,80 til 4,00 kr pr aksje. Analytikerne har snitt kurs på 3,73. Aksjen trader nå under 3,45. Om en uke er det Q2 tallslipp hvor man kan forvente at ledelsen legger fram sine planer. Man må regne med massivt utbytte samt en plan for re-investering. Regner med Fredly hadde en plan med pengene når han solgte. Han har vel også sagt i media at han han en plan. Jeg tenker aksjen bør kunne gå 10-20% i det korte bildet etter Q2 tall hvis styret fremlegger en god plan for re-investering. Nedsiden er vel meget begrenset. Hvis de ikke har noe plan og deler ut 3,80 kr. i utbytte. Det er 10 % på noen uker. Penger på gata?"
Mr. U
22.08.2022 kl 10:26 4015

Hvorfor slutte ut båt på tc når du “kun” får index? Ingen gjør det.
En index basert tc skal sluttes ut med en floor rate. Slik at man er grantert en minimum dagrate.
Det som skjedde med hunter var at de sluttet på tc UTEN floor, og dermed fikk de jo helt elendig return på tc - fordi index var über-rævva.
Ingen, absolutt ingen, slutter ut vlcc på tc til 25k per dag eller mindre - uansett lengde på tc. Men det gjorde altså hunter fordi de ikke hadde et floor.

Fordelen med tc er at du får betalt 100% employment. Og den fordelen fikk naturligvis humter også,- bare til helt elendige rater.
Nedsiden er at du mister commercial leverage i den betydning at du sitter passivt/låst og ikke kan dra nytte av markedet på noen annen måte enn passivt sitte å få index.

Hunter har hvertfall gått glipp av 20k usd per dag på 1 av skipene over lengre tid. Som er spreaden mellom den floor rate de skulle hatt vs index.antakelig er vi nærmere 30k per dag enn 20, i daily loss. Men la oss være konservative.


Til yield av salg/skipsverdier:
La oss få orden på dette en gang for alle. Noen som sitter i hunt har vel tallene?
Jeg forstår ikke hvordan du får det til å bli langt mer enn 10%. Hvertfall 1 av skipene er splgt til under gj.snittlig kontraheringapris. Og flere er solgt til litt over 10%. Hvilke skip er det som trekker opp så voldsomt at vi havner lNgt over 10%?

Tenk deg hva yield på hunt hadde vært hvis de 1 solgte nå, eller 2 sluttet båtene ut på litt lengre tc nå, evt 3 sluttet ut på tc nå og så solgte ila høst/vinter med tc attached, da hadde hunter vært en successhistorie. Ikke dennfadesen det endte opp med å bli.
Mr. U
22.08.2022 kl 10:33 4014

Du blander epler og pærer ks:
Jeg snakker kun om kontraheringspris vs salgspris. Ingenting annet.
Roe etc spiller ingen rolle her. Det er ikke det jeg snakker om.

De kontraherte for x og solgte for y.
Mr. U
22.08.2022 kl 10:36 4034

Det er ikke vanlig å sikre valuta i særlig stor grad når både inntekter og utgifter er i samme valuta.
Jeg kan aldri se for mef at hunter har hedget usd mot nok av betudning. I så tilfelle ville de allerede ha vist nokså store usd-tap i kvartalsrapportene sine all den tid en slik hedge ville tatt en megahit når usd steg mot kronen.
CasaNova
22.08.2022 kl 10:45 4027

Det er helt vanlig å hedge valuta i transaksjoner som Hunter har gjort ved salg av skipene. Dette gjøres gjerne ved inngåelse av salgs-/kjøpskontrakten for å sikre valutaen ved inngåelse av kontrakten ettersom selve transaksjonene gjøres ut i tid.
gitzern
22.08.2022 kl 10:48 4023

Når man har solgt skip for USD 383 mill. og har gjeld på USD 190 mill. og er notert på Oslo Børs er det ikke utenkelig at man sikrer EK (dvs USD 193 mill) frem til man får betalt for skipene og deretter betaler gjeld og veksler til NOK. Dette for å sikre EK til aksjonærene da man bare sitter å venter USD inn og skal betale NOK ut.
gitzern
22.08.2022 kl 11:14 3964

Tipper NOK 1,5 pr aksjer nå er salget av de 2 første skipene etter nedbetaling av lang gjeld +/- korte poster og delbetaling på skip 3. Da gjenstår hoveddelen på skip 3 + skip 4. Anslår dette til 2,2-2,5 pr aksje noe som gir et sted mellom 2 og 2,2 mrd i total utbetaling. Det stemmer bra med Paretos siste estimat også på 3,9 pr aksje.
Sensitivelover
22.08.2022 kl 11:23 3944

De estimerer utbytte på 3,2. Da blir det i så fall liggende 70 øre pr aksje i cash. Hvis ikke Hunter fremlegger konkrete planer for den cashen så vil ikke kursen bli priset til NAV. Forhåpentligvis betaler de så godt som alt inkl de 30-40 millionene det refereres til
gitzern
22.08.2022 kl 11:46 3873

Ser at Pareto skriver det. Men regner med at Hunter brukte sin kapitalbeholding fra Q1 til å drifte, betale gjeld + kjøpe egne aksjer og ikke sitter på stor cash beholdning nå. Derfor skriver ledelsen at de vil betale utbytter fra salg av skip så snart pengene kommer inn, de har nok ikke så mye annen cash i selskapet pt.
Hellboy
22.08.2022 kl 11:51 3870

Hmmm.... Gjort min første daytrade ever. Jeg er jo investor og ikke trader, men må si at det var litt tilfredsstillende å tjene noen kroner på øretrilling :D
sologsommer22
22.08.2022 kl 11:56 3852

Ut fra børsmeldingen så er det ingenting som tilsier at selskapet fortsetter.
Når de skriver "It is the board's intention to distribute the remaining excess capital
from the vessel sales as soon as possible after the final ship has been
delivered to her new owners." så tolker jeg det slik at de kommer til å slette selskapet og dele ut alt til aksjonærene.
gitzern
22.08.2022 kl 13:59 3698

Er vel at 3,9 er 90 % av Verdijustert EK. NAV= VEK Som også betyr at Pareto mener cash verdien i Hunter er på nærmere NOK 4,30 pr aksje eller 2,4 mrd. Mitt best case ligger på 2,3 mrd.
gitzern
22.08.2022 kl 14:09 3673

Rettelse: Pareto mener NAV er 3,9 og videre at kursmål er 90 % av NAV som da er 3,51 (tror jeg)
De mener også at Cash er 3,2 pr aksjer +30 til 40 mill USD dvs ca 2,1 mrd NOK. Det henger sammen med mitt base case.
Sensitivelover
22.08.2022 kl 14:15 3664

De tror med andre ord ikke på full utbetaling. Hadde de trodd det, skulle kursmålet vært 100 % av NAV. De trenger jo ikke ha rett selvfølgelig
gitzern
22.08.2022 kl 14:43 3608

Riktig, de tror på 3,2 pr aksje i utbetaling og gir under 50 % verdi på resten av cash'en ettersom de mener det er usikkert hva den skal brukes til.
sologsommer22
22.08.2022 kl 14:46 3615

Mener det er en litt rar tolkning av meldingen i dag. Jeg leser at alt skal utdeles til aksjonærene når betaling for siste skip kommer
gitzern
22.08.2022 kl 14:51 3600

I mld fra selskapet står det at resten av pengene fra salg av skip skal betales ut. Så kan kan vurdere om det betyr all cash i selskapet eller bare det som genereres fra salget. Tolkningen du refererer til er min tolkning av Pareto sin analyse. De skriver vel rett ut at utbetalinger blir NOK 3,2 pr aksje basert på salg av skip og at selskapet da skal sitte igjen med 30 til 40 mill USD.
ks1977
22.08.2022 kl 16:35 3469

Nei, jeg bare henviser til at din post om "ca 10% har de på investeringen sin". HUNT har mer enn dette bare på styrkningen i USDNOK...

Hvis du nå skal forsøke å fossro med å si at det kun er stålet vi skal se på, og ikke bare se bort fra gearingen, men også inntjeningen mellom kjøp og salg så betyr vel det at HUNT gjør det vesentlig bedre enn FRO? (for hovedregelen til rederne er jo å selge for mindre enn de kjøpte for, og vi skal visst se bort fra hvor mye de seiler inn i mellomtiden...). Det blir for useriøst, men hva annet kan man vente av Mr "Har du drukket"?

Ser også at du velger å ikke komme med eksempel/fakta i den andre posten din, bare påstander. Og hvordan HUNT skulle klare å få en TC på 25k høyere enn spot? Ja, jeg skjønner at du er eksperten her - dumt at Hugo skal ta over lederstolen i FRO :p
ks1977
22.08.2022 kl 16:38 3505

@SolEnergi
HUNT er i ferd med å avslutte tiden i tank: Alle de siste skipene er solgt, og selskapet har i dag annonsert at mye av dette går til utbytte. Fredly har tidligere sagt at "alt skal tilbake til aksjonærene", men har vinglet litt i media. Som andre skriver så er slakteverdien av selskapet estimert til ca 3,9 kroner/aksje (dette vil svinge litt med USDNOK, gitt at selskapet ikke har valutasikret salgene). Etter min mening så er hovedårsaken til at selskapet ikke trader nært dette usikkerheten om hvorvidt alt vil bli betalt ut (bør kanskje regne med en tiøre eller tre til et børsskall)
Mr. U
22.08.2022 kl 19:21 3344

Nei.
Hvilken valuta skal de sikre? De har utgifter i USD. Og inntekter i USD.
Mr. U
22.08.2022 kl 19:22 3352

Ja, det er i tilfelle det eneste argumentet for en hedge. Godt poeng.

Mr. U
22.08.2022 kl 19:44 3308

Altså, dette kan du ikke (ref din siste para).
Hva i alle dager mener du? At man ikke kan få tc rater over spot rater?????!!!!!!! Da er du i såfall helt fullstendig kunnskapsløs..

Tc ratene har vært over spot ratene i over to år. Både 1, 2, 3 og 5 års tc rater har vært over spot. Slik er det ALLTID når spot markedet er veldig lavt. Og motsatt, når spotmarkedet er hot er ALLTID tc markedet mye lavere. Fordi ingen oilco/tradere kan forsvare å ta inn skip på ekstremt høye tc rater. Dette er grunnen til at redere som i hovedsak opererer i spotmarkedet over tid har vesentlig bedre resultater enn de som er mer tc orientert.

Ja, hunter ville ABSOLUTT fått 25k pd MER enn spot hvis de hadde gjort jobben sin å fått en floor. Fordi spot markedet har vært sinnsykt mye lavere enn feks 1års tc den siste tiden. Gå inn å se på td3c indexen; dennhar vært nede i omtrent null. Og da har hunter kun fått litt “scrubber-betalt.”


Ref skipsverdier
Jeg har snakket om stålet hele tiden. Og ikke noe annet.
Og der har hunter litt over 10%.
De selger på helt feil tidspunkt. Jeg har aldri i min tid i shipping og trading sett værre salgs-timing. Og jeg har 31 års kommersiell erfaring.
Bare siden hunter solgte seg ut har verdiene økt betraktelig. Og spotmarkedet, samt tc markedet, har som du antakelig er klar over styrket seg vesentlig.
ks1977
22.08.2022 kl 22:14 3116

Selvfølgelig kan man ha en TC som ender opp med å være over spot, men med mindre vi snakker om etterpåklokskapens lys + dobbel tunge så får du hoste opp de TCene med floor som du snakker om, som HUNT skulle inngått den gang (vis til tilsvarende som FRO har inngått), så kanskje amatører som meg kan lære noe - i stedet for å komme med rare påstander og vinklinger (HUNT inngikk for øvrig TC i 2020 som endte opp med å være bedre enn spot i samme periode).

Du har hele tiden? Vel, du slenger ut en påstand, får tilbakemelding, og så ignorerer den i halvannen måned... Ellers så synes jeg fortsatt at det er ekstremt rart å kritisere HUNT for å kun ha hatt 10% på investeringen sin, når realiteten kanskje er 5-gangeren! Hvor mye bruker FRO å ha på investeringene sine, dersom vi kun begrenser det til stålverdi ved kjøp og salg? Man må selvfølgelig se på alle aspekter av investeringen, og ikke bare kjøps- og salgsbeløp (i USD).

Jeg er helt enig i at de har solgt seg ut for tidlig, men HUNT har jo aldri forsøkt å være et rederi heller. Fredly er kjent for å være risikoavers så når USDNOK er på ATH, verden står på randen av global resesjon, og skipsverdiene har økt betydelig på tross av horrible rater over veldig lang tid, så er det ikke SÅ rart at han stikker halen mellom bena.
Uurkk
23.08.2022 kl 09:06 2891

Mye flinke folk her og lurer på om noen kan forklare litt mer rundt utbytte og skatt vs dagens kurs?
Tenker at dersom man selger på dagens kurs og ikke går i pluss, så blir det ikke skatt på gevinst. Venter man på utbytte selv om kursen er under kjøpskurs, så blir det vel 22% skatt uansett? med påfølgende nedgang i kursen.
Da må man i så fall gjøre en vurdering på om det er best å selge på "dagens kurs" kontra å vente på utbytte.

Sikkert et enkelt og "dumt" spørsmål får mange, men ikke for meg 😉.

CasaNova
23.08.2022 kl 09:10 2889

Dette blir for dumt, men skal svare deg allikevel så eventuelt andre her inne ikke blir usikre.
De selger skipene sine i USD. Da kan de sikre USDNOK kursen på tidspunktet ved inngåelse av salgskontrakt slik at aksjonærene ikke er eksponert mot endringer i valutakurs i tiden mellom salgskontrakt og transaksjon. Jeg har selv vært med på slike transaksjoner ved kjøp/salg av skip.
canarias
23.08.2022 kl 09:39 2894

Som du sier CasaNova utspillene fra Mr.u blir for dumme.
De har hele tiden hatt har full kontroll over USDNOK kursen.
Hellboy
23.08.2022 kl 09:57 2842

Det første utbyttet på 1.5 er tilbakebetaling av EK. Det er skattefritt. Vi får vente og se på melding om utbytte 2 er det også.
Uurkk
23.08.2022 kl 10:04 2852

Skjønner. Takk!
Hellboy
23.08.2022 kl 10:15 2966

Bare hyggelig :)
Slettet bruker
23.08.2022 kl 10:54 2926

Er alle skipene solgt ?
Så hvis man kjøper i dag og sitter over vil man få utbytte
Men da faller vel kursen 1.5 i morra da ?
Redigert 23.08.2022 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
23.08.2022 kl 11:49 2879

Se glitzern, det er eneste (og meget god) grunn for hunter å hedge.
Det har ikke stått noe om noe usd hedging i regnskapet tidligere såvidt jeg kan huske?

Mn hedger ikke mye valuta når man har inntekter OG utgifter i en og samme valuta, i dette tilfellet usd.
Mr. U
23.08.2022 kl 12:12 2858

Det er ikke påstand. Det er fakta. Hunter har inngått tc’er bss index uten floor rate.
Ser du noe i kvartalsrapportennom floor rate? Nei, det gjør du ikke.
Frontline har ike gjort tc bss index uten floor. For det gjør man bare ikke.

I den perioden fredly har hatt resesjonsfrykt er vi vel flere her inne som aldri har tjent mer i aksjemarkedet..
Mener fredly at resesjon typisk fører til at tankrater som er i mer eller mindre null usd pd skal gå enda lavere,- til negativ tce over tid??
Eller at skipsverdier som selvsagt er lave pga dårlig marked kan falle, i en tid der stålprisen siste par år har gått som tusan og yardene går i minus tiltross for emorme ordrebøker?

Hunter hadde nydelige skip, og endelig kunne de fått bra betalt for skrubberne sine også. Dette er tidenes fadese.
Se på euronav og fro siste par mnd; hunteraksjonærene går glipp av enorme summer.

Til dette med hva de har tjent i % på kontraheringspris vs salgspris; de har ikke mye mer en 10% utifra hva jeg kan se.