En fot i bakken

ks1977
HUNT 03.06.2020 kl 09:54 257967

Ser at det hovedsakelig er baissing, haussing samt bevisste forsøk på kursmanipulasjon som preger "diskusjonene" på forumet, så tenker at det kanskje hadde vært greit å ta en fot i bakken.

Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.

Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).

I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)

For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)

Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.

Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.

For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Cutter
13.05.2021 kl 16:30 6769

Som jeg forstår det skal aksjene brukes til betaling/investering. Da skulle de vært kjøpt stille å rolig gjennom vinter å vår. Da hadde dagens kurs vært høyere. Kan ikke se at dette gagner en storeier som ønsker å lette seg. Men det ser vi på onsdag. Har selv vært med så lenge at jeg ikke kan kaste korta nå. Ha ei fin helg alle å heia enga
Cutter
13.05.2021 kl 16:39 6809

Som jeg forstår det skal aksjene brukes til betaling/investering. Da skulle de vært kjøpt stille å rolig gjennom vinter å vår. Da hadde dagens kurs vært høyere. Kan ikke se at dette gagner annet enn en storeier som ønsker å lette seg. Men det ser vi på onsdag. Har selv vært med så lenge at jeg ikke kan kaste korta nå. Ha ei fin helg alle å heia enga
ks1977
13.05.2021 kl 16:49 6879

KAN brukes som betaling. Om det faktisk brukes til det er jo en annen ting - gjenstår å se.

På den positive siden så har prisen på nybygg nå passert 100MUSD i Sør-Korea (med levering 2024...), og det skal i hovedsakelig skyldes økte stålpriser og fortsatt være under selvkost - så dersom stålprisene holder seg og kontainergjengen fortsetter å bygge seg ut av bullsyklusen så bør skipsverdiene fortsette å stige.

Ser ut som at Cleaves 16.02.2021 beregnet NAV i HUNT til ca 5,5NOK pr aksje gitt 25% økning i skipsverdier, men det var vel før salget av ATLA så usikker på hva tilsvarende regnestykke vil være med kun fire skip (kanskje vi kan gjøre så enkelt som så og si at HUNT drar nytte av 4/5 av prisøkningen fra hans da estimerte NAV på ca 3,5 til 5,5 - det vil i så fall si NAV på ca 5NOK når/dersom skipsverdiene stiger så mye som 25% fra det de var 16.02.2021 #gearing/leverage)
canarias
13.05.2021 kl 18:27 6825

Nav på ca 5 NOK gitt 25% økning høres greit ut, i tillegg får vi se hvor mye Fredly greier øke verdiene for oss med nytt satsningsområde pluss diverse andre muligheter som vil følges når de dukker opp.
Redigert 13.05.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Buyin85
13.05.2021 kl 18:58 6775

Gitt økningen i skipsverdier siden nyttår gir det forsåvidt mening gjøre buybacks. Bare synd den ikke startet tidligere, men økningen kom kanskje raskere enn forventet på flere (primært drevet av stålpriser / verftskapasitet, og ikke rater ).. synd at Hunter ikke har conference call med q&a slik som peers. Ville vært svært nyttig med alle usikkerhetsmoment som en nå kan synse seg ihjel på.
Redigert 13.05.2021 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
ks1977
13.05.2021 kl 19:25 6757

Det kan jo selvfølgelig være at de hadde ventet svakere aksjekurs og ville avvente litt, men da blir det veldig hult å sutre om lav aksjekurs i media... Skjønt kanskje de bare ønsker å bruke opp tilbakekjøpskvoten sin før neste gen fors (for å så få ny ubrukt kvote) - og da begynner de å gå tom for tid (handlet kursen langt under NAV så ville det jo forsåvidt gi mening å selge Atla og så gjøre buybacks, skjønt jeg tror at vi ville vært bedre stilt å beholde Atla - men vi får se hva de nye segmentet blir, om det i det hele tatt blir noe av)

Helt enig i at vi skulle hatt conference call - de er ikke gode nok på kommunikasjon, så det hadde hjulpet stort (vi hadde neppe fått svar på nytt segment, hvis de ikke er klar til å dele det, men vi kunne fått avklart om det fortsatt er aktuelt + andre små misforståelser som er frustrerende)
Trigem
14.05.2021 kl 10:32 6433

Da ser det ut som den er storfisk i havet og sjarken blir lenset.....
ks1977
14.05.2021 kl 10:51 6411

Så noen fant det for godt å legge ut en salgsordre på nær 2M aksjer til 3kr i stedet for å kontakte HUNT og selge til samme pris?
Arky
14.05.2021 kl 11:18 6366

ja det var snedig gitt.....

Noen skal vel ut her....

Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:35 6356

Hva er logikken bak å selge for < 3kr i dag?
Redigert 14.05.2021 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
ks1977
14.05.2021 kl 11:42 6345

Logikk? I markedet? *forvirret*

For den store salgsordren så ser jeg to muligheter i farten;
1) Vedkommende kontaktet HUNT og fikk beskjed om at de 50M aksjene nå var fylt opp, og vil ut på 3kr før nyheten "smeller"
2) Vedkommende tror at å selge på 3kr i markedet vil medføre at HUNT ikke får 50M til 3kr og derfor vil øke budet
Buyin85
14.05.2021 kl 11:52 6331

Ser ikke logikk i selge for under 3,- skulle jeg derimot ut av aksjen og var fornøyd med 3,- ville jeg nok først forsøkt en åpen ordre. Det er gjerne mindre «styr» en dialog med megler..?
Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:56 6430

Det var poenget mitt - lite logikk, dersom de ikke har hastverk som du sier!
Ref 1 over så er det vel lite sannsynlig at de 50M er fylt opp ref børsmelding om 3M solgt så langt!
Trigem
14.05.2021 kl 12:01 6536

3) Noen vil ut for de ikke har troen på mulighetene i selskapet. Spesielt når de ønsker å kjøpe egne aksjer for 150M og ikke bruker dette på et nytt case.

Ser han får solgt og det er fylt på ytterligere mye på 3 kroner.

Er pessimistisk her, men som jeg ser det så kan det være aktuelt. Regner med harselering fra enkelte andre som har sett seg blind på aksjen og ikke vil diskutere realitet.
themenace
14.05.2021 kl 12:04 6535

Dette er jo det samme som SDSD til Spetalen gjorde 18.nov. Der var det tilbud om tilbakekjøp av aksjer til 0,9kr. En mnd senere hadde aksjen gått nesten 50%
Redigert 14.05.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Trigem
14.05.2021 kl 12:09 6530

og der var plutselig 2.1 mill aksjer til kr 3.00 på tilbudssiden borte....

Rettelse: Ser at de ble kjøpt opp!
Redigert 14.05.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Buyin85
14.05.2021 kl 12:36 6483

Noen som har estimat på hvor mye EK økte ved salget av Atla?
ks1977
14.05.2021 kl 13:26 6402

Tja, 3) er nok inkludert i 1 og 2. Det er åpenbart at noen vil ut eller redusere (enten det er for å ta profit eller for at man har mistet troen), men hvorfor legge ut xM aksjer på det åpne markedet etter pressemeldingen om at HUNT vil kjøpe aksjer etter first-come-first-serve i stedet for å kontakte selskapet og selge de direkte til HUNT i en smell?

Ser det ikke som usannsynlig at enkelte har mistet troen pga tilbakekjøpet - det gir ikke mye mening å selge Atla på bunn, "rett etter" å ha sagt i nyttårsintervjuet at de ikke hadde planer skulle selge flere skip, uten å fortelle oss hva de skal bruke de til, og så bruke penger på buybacks - men etter å ha ventet en stund til kursen har gått en del. Svært klønete håndtert på veldig mange måter... (jeg har dog ikke solgt mer av mine - tenker å avvente og se, men økende frustrasjon - som vanlig - over manglende/dårlig informasjon fra HUNT)
ks1977
14.05.2021 kl 13:36 6517

Bokførte verdier? Det er nok neglisjerbart er jeg redd; I Q4-rapporten har de bokførte verdier for VLCCene på 427,5MUSD eller 85,5MUSD i snitt for de 5.

Atla ble solgt for 84,5MUSD så det indikerer at bokførte verdier var 1MUSD pr skip for høyt (eller 5MUSD fordelt på 567M aksjer eller 7,5 øre pr aksje).

Atla var dog det "eldste" skipet, så jeg vil tippe at bokførte verdier i snitt var litt mindre enn de reelle skipsverdiene på det tidspunktet, men neppe mye å skrike hurra for.

Det er nok mer interessant hva som har skjedd med skipsverdiene ETTER salget av Atla; det virker som at Fredly&co traff den absolutte bunnen av skipsverdiene i denne syklusen... Så oppslag i går om at nybyggprisene i Sør-Korea nå har tippet 100MUSD for en VLCC (med levering i 2024), og at det fortsatt er under selvkost. Både EURN og DHT sikler etter nyere ECO, men vil ikke bidra til å øke ordreboka (EURN lurer seg unna det med å snappe opp eksisterende ordre som blir kansellert).

Hva reell verdi for HUNT sine gjenværende 4 VLCCer er nå vet jeg dessverre ikke, men er nok en del over de 84,5MUSD de fikk for Atla (og, mer interessant, på vei opp - tror jeg)
Buyin85
14.05.2021 kl 15:04 6463

Tenkte på overskudd etter gjeld var betalt. Hvor stor andel av tilbakekjøp kan tilskrives salg av Atla?
Freecashflow
14.05.2021 kl 15:43 6404

Hunter fikk ca netto 40musd ved salget av siste skip
ks1977
14.05.2021 kl 15:47 6427

De hadde lånefasilitet på 157,5MUSD for Atla, Saga og Laga. Usikker på akkurat hva som skjedde ifbm salget av Saga og Laga i så måte, men antar vi at de beholdt 1/3 av det (52,5MUSD) så vil de da frigjøre 84,5-52,5=32MUSD.

50M aksjer à 3NOK = 150MNOK som med USDNOK på 8,25 i skrivende stund utgjør 18,2MUSD, så 57% av frigjort kapital (gitt at Atla fortsatt hadde sin "rettmessige andel" av lånefasiliteten, og at den ble brukt fullt ut) [Q4-rapporten har en referanse til en fotnote som er feil/ikke eksiterer, og årsrapporten er litt for tung til at jeg fant ut av det i farten]
Buyin85
14.05.2021 kl 16:04 6416

Takker for godt svar :) så får vi håpe at en positiv kursreaksjon kan motvirke dårlig timing på salget.

Spent på om dagens tilbakekjøp blir >2mill. Får se CC til OET nå. De har vist seg som bedre aktører når det gjelder timing. Så da kan en vel tillatte seg litt management fees..
El Tigergutt
16.05.2021 kl 12:14 5840

Ks1977,
Takker for mykje gode og informative innlegg.
Er sjølv begynta å lure litt kva Mr.Fredly har for plan. Litt rare påfunn den siste tida, men velger å tru at han har eit ess i ermet mtp. Ny satsing.
canarias
16.05.2021 kl 14:29 5767

Stemmer det El Tigergutt,det kan til og med Messi ha, men de fleste dager er superbra, og Fredly har nok noen ess på lur i ermet
Buyin85
16.05.2021 kl 16:15 5745

Har ofte inntrykket av at når det handles med oppgjør i aksjer blir det betalt premie for selskapet som kjøpes opp. Skal derfor Hunt aksjene benyttes som oppgjør bør en av følgende skje:
-Nytt satsingsområde blir publisert og en oppnår «ny prising».
-Det kommer tydelig og troverdige signaler på at resterende fire skip skal beholdes, som kan gi premium til nav slik som eksempelvis Frontline har. Avstand til nav er i dag relativ bra sammenlignet med peers.

Kan en anta at selskapet vil selge resterende fire skip til DHT / Euronav, og derfor vil kjøpe aksjer siden verdi er under nav..? Ser det spekuleres av flere at skipene er ettertraktet for rederi som holder på med flåtefornyelse.

En slik løsning ville være ok for meg som aksjonær. Syns dette blir litt for mye «waiting game» når en i tillegg ikke vet noe om nytt satsingsområde.. så kan eg velge bli med på reisen videre eller få ut dagens kurs + 15-20% relativt kjapt.. så får set heller være at en kunne oppnå ytterligere med en lengre horisont på skipene..
Redigert 16.05.2021 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2021 kl 16:44 5739

Lurer på når analytikerne oppjusterer kursmålene pga oppgangen i stålpriser og nybygg? Nå blir det attraktivt å skrape gamle skip og balansen blir bedre. Mange kurstriggere neste 6 mnd: Rateoppgang fra bunnivå, økt interesse for lange TC, økte skipspriser, finanspolitiske stimuli gir oljeetterspørsel, teknisk aksjeanalyse, økt vaksinering osv. Og selvfølgelig Hunters planer. Tipper Brynestad ikke vil eller har kapasitet til nyskaping og selger en del den 18. Fredly skal geare opp med fullmakt til konvertibelt lån på 1,2 mrd. Risk/reward er meget god. Kanskje den mest spennende aksjen på Oslo Børs før syklisk oppsving. I tillegg er den priset lavt, mens det meste er priset urealistisk høyt.
ks1977
16.05.2021 kl 17:57 5733

Takk.

Kan jo spekulere litt også. På (nåværende) kort sikt så er jo tank det (eneste?) segmentet som har kommet dårlig ut av Corona - oljeetterspørselen er (fortsatt) redusert, samtidig som at flåten har vokst under corona (historisk lav ordrebok ja, men praktisk talt propp i andre enden også). Jeg tror at EEXI kan være en trigger her. Og om ikke EEXI er nok, så tror jeg at vi får en eller annen global CO2e-avgift på et eller annet tidspunkt, som så enten vil være triggeren vi venter på eller i det minste øke forskjellen mellom ECO og non-ECO slik at ECO kan nyte av gode/greie tider frem til de eldste damene skrotes. Fredly er kanskje bekymret ("bekymret"?) for det kortsiktige bildet i tank, og vil heller vri spillet over til et segment som (i hvert fall på kort horisont) har et bedre markedsdynamikk?
canarias
16.05.2021 kl 18:03 5716

Risk/reward er som alvor sier meget gunstig. På litt sikt er det ikke usannsynlig med mer enn dobling her.
Slettet bruker
16.05.2021 kl 19:16 5659

Har ingen anelse hva som kommer, men er svært spent. Det kan fort bli en kursdobling bare på VLCC-delen. Så kommer nysatsing som et opsjonselement. De holder kortene tett til brystet. Fredly gjør neppe noe uten at det er et stort potensiale. Spetalen er nå inne med en liten post, kanskje de skal gjøre noe sammen?

OET har steget 50% de siste månedene etter at selskapet kom på hovedlisten. Hunter har høyere gearing og burde steget mer
Cutter
16.05.2021 kl 19:38 5734

Ok, så du nevnte Brynestad selger
Slettet bruker
16.05.2021 kl 20:02 5757

Mente Blystad gjennom Songa eller Sundt. Det er bare gjetning fordi det passer med størrelsen på ønsket tilbakekjøp. Tilbakekjøp er begrenset til 10% av aksjene etter generalforsamlingsvedtak 2020. Gjetter på at det er gjort av likebehandlingshensyn.

En vill gjetning (håp?) er at Fredly og Spetalen vil gjøre noe innen hydrogen som drivstoff for skip. Spetalen kan hydrogen. Miljøtema innen shipping bør bli hot fremover.

Gjetter på at det allerede er gjort intensjonsavtaler innen nytt område som formelt avhenger av at GF godkjenner opptak av konvertibelt lån. Konvertibelt lån indikerer at tradisjonell finansiering med pant er vanskelig. Da er det neppe skip som skal kjøpes.
Redigert 16.05.2021 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.05.2021 kl 10:18 5359

Det er vel OET som har høyest gearing av de to? OET opplyser at de har leverage på 66%, mens HUNT (i årsrapporten) opplyser at de har en gearing på 37,5%. HUNT sin gearing er riktignok før utbyttet så for å få et riktig øyeblikksbilde så må vi trekke fra utbyttet på ca 65MUSD fra tallene HUNT benyttet i årsrapporten (net debt på 162,8MUSD og equity på 271,6MUSD) hvilket gir en gearing på 44%. Fortsatt godt under hva OET sier at de har.

Ellers så tror jeg det blir litt for enkelt å bare se på kursoppgang; Det er korrekt at OET har gått mye mer enn HUNT (tror dog ikke at det har noe med hovedlisten å gjøre - kursen reagerte i hvert fall ikke noe på det i starten slik jeg hadde trodd - men pga salget av LR2ene; kursen gikk brått rett før ryktene startet å svirre), men OET var også priset mye lavere på P/NAV enn HUNT (og det på tross av at OET har og hadde mange gode TCer som beskytter nedsiden, men mulig at Mr Market var redd for det som Cleaves maste om ifht potensielle brudd på låneavtaler som følge av for høy gearing dersom skipsverdiene hadde fortsatt å synke).

HUNT trader dog en god del lavere enn ATH enn OET (også korrigert for utbyttet på 1kr i HUNT), men HUNT er også et veldig annerledes selskap nå enn det det var da så vil nok være misvisende å se på det vil jeg tro.

Vi trenger vel at skipsverdiene stiger med 35MUSD (pluss P/NAV på 1) for at kursen skal dobles i HUNT (sett bort fra evt nytt segment, samt tilbakekjøp). Ganske heftig økning i så fall, men ikke umulig (om det i så fall skjer i år eller om vi må vente litt lenger er jo et annet spørsmål - ser ut som at rederne er litt for flinke til å tviholde på gammelt skrot)
canarias
17.05.2021 kl 11:53 5252

Veldig spennende å få vite hva veien videre blir, Fredly har nok ett ess eller to i ermet, det blir nok uansett meget bra på sikt for oss langsiktige aksjonærer.
Buyin85
17.05.2021 kl 18:31 5038

Må det børsmeldes før kl 09 i morgen dersom selskapet kjøpte aksjer på fredag? Torsdagens kjøpt ble børsmeldt mellom kl 20-21 samme kveld.
canarias
17.05.2021 kl 22:18 4789

Kommer nok før 09 i morgen ja Buyin85 .
Hunter Group kjøpte sannsynligvis ett par millioner til.
canarias
18.05.2021 kl 11:06 4471

Har sjekket Buyin85 .
Hunter Group trenger ikke børsmelde eventuelle kjøp.
Regner med de kjøpte ett par millioner aksjer på fredag.
Buyin85
18.05.2021 kl 11:59 4354

Ok. Antar det kommer en oppsummering ila kvelden. Mtp nå kurs må det evt være aksjonærer på topp 50 som vil lette seg..