Løsning likevel for FPSO?

Slettet bruker
OCY 05.06.2020 kl 11:41 4039

Aker gir ikke opp i Ghana: Vil finne løsning for Pecan-feltet
Utfordringer i prosjektet og oljemarkedets corona-sjokk fikk Aker Energy og partnerne til å legge Pecan-feltet is. Partnerne fortsetter imidlertid planleggingen og vil betrygge lokale myndigheter.

https://e24.no/olje-og-energi/i/dOXgzw/aker-gir-ikke-opp-i-ghana-vil-finne-loesning-for-pecan-feltet

https://e24.no/olje-og-energi/i/4dPL8o/ocean-yield-kan-faa-leid-ut-produksjonsskipet-sitt-hvis-aker-energy-finner-nok-olje
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 11:48 4019

« Selskapet ser for tiden på flere FPSO-kandidater og det endelige valget vil bli basert på tekniske evner og kostnader.»

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/06/05/7535097/aker-energy-gjentar-forpliktelse-om-losning

Dette lukter at FPSOen kommer i jobb.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 11:56 3963

Ja, man kan drømme. Hovedspørsmålet er når det oppblåste aksjemarkedet sprekker. Blir det i helgen. Skuffer OPEC lørdag er H løs
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
fersk1
05.06.2020 kl 12:06 3914

Hvis det skjer så er vi på 30-tallet innen tre dager.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
investorAR
05.06.2020 kl 12:11 3893

Vi fikk jo et hint ved Q1 resultatet, nå er det bare en mnd til Q2 resultat, får vel ytterligere "drypp" ift akkurat dette. Happy days are back :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
inva
05.06.2020 kl 12:59 3784

OCY sin båt dette

https://www.oceanyield.no/Fleet/Hoeegh-Beijing-Xiamen/Hoeegh-Xiamen
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2020 kl 13:25 3716

UPDATE 1-Aker Energy seeks to revive Ghana's Pecan oilfield development

Innkommet 05.06.2020 13:04
(Adds quotes, detail)
OSLO, June 5 (Reuters) - Oil firm Aker Energy, a subsidiary
of Aker ASA , will revive plans to develop its
deepwater Pecan oil discovery off Ghana, which had been put on
hold in April due to the fall in oil prices and the COVID-19
pandemic.
"Aker Energy ... reaffirms its commitment to finding a
solution that will allow for the commencement of a phased
development of the Pecan field," it said in a statement.
Instead of producing the field from one central
installation, the company is now looking at an option of
developing parts of it, starting with a floating production,
storage and offloading unit (FPSO) in the south, and later
adding a second unit in the north.

The company said the phased development would substantially
reduce the project's breakeven cost and increase the chance of
making a final investment decision (FID), which was previously
expected in 2020.
"Although we have an altered timeline, we are on our way to
finding a development concept with a breakeven price that is
sustainable and resilient also in a low oil price environment,"
Chief Executive Haavard Garseth said.
There was no new date set for making the FID, however.
Oeyvind Eriksen, the chief executive of Oslo-based Aker,
told Reuters on May 8 that Pecan's breakeven cost should fall
into the $20s per barrel to restart the project.
In April, Oslo-based energy consultancy Rystad Energy
estimated Pecan's development breakeven cost to be at around $42
per barrel.
If developed, Pecan could become the fourth producing field
off Ghana.
Aker's partners in the development are Lukoil ,
state-owned Ghana National Petroleum Corporation and Fueltrade.

(Reporting by Nerijus Adomaitis, editing by Terje Solsvik and
Mark Potter)
((nerijus.adomaitis@thomsonreuters.com; +47 9027 6699; Reuters
Messaging: nerijus.adomaitis.thomsonreuters@reuters.net))
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2020 kl 16:45 3098

Noe har skjedd med FPSO DB-1 de siste dagene. Den har beveget seg fra Hambantota til Trincomalee og skal i følge https://www.myshiptracking.com/vessels/dhirubhai-1-mmsi-308944000-imo-7500877 ligge der til april 2021. Vises også på marinetraffic.

Vet ikke stort om Trincomalee, men ser ut fra diverse søk på nettet som at de har gjennomført arbeider på andre selskapers rigger og FPSO's tidligere. Om det er positivt eller negativt får tiden vise, men det skjer i hvert fall noe med den. Skulle den skrapes ville man kanskje valgt et annet sted, med mindre den ikke skal tømmes for avansert utstyr. Man får håpe de heller velger et slikt verft for en oppgradering for fremtidig oppdrag. Kan uansett tyde på at det kommer en avklaring om den ganske raskt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2020 kl 20:16 2842

Her lukter oppgradering/tilpassing. Trincomalee har flere store anerkjente selskaper for en slik jobb.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Andypandy1
13.08.2020 kl 21:20 2717

Nå må vi ikke glemme at DB-1 er en gammel balje fra 70-tallet. Jeg tror det er like godt å skrape den og kassere inn noen millioner for stålet og investere det i noe nytt. Uansett om det er lite (eller noe?) lån igjen koster det å ha dritten liggende og det vil koste myye å tilpasse den til et annet felt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Andypandy1
13.08.2020 kl 21:26 2694

Hvilke anerkjente selskaper finnes i Trincomalee? En FPSO/FSRU e.l. er blant de mer teknisk krevende skipene å bygge, Sri Lanka ville jeg ikke stolt på til mer enn å hugge opp slike.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2020 kl 21:44 2629

Kanskje den skal hugges opp, men det rimer ikke helt med at den skal tilbake til Hambantota etter ni måneder. Alt kan leses av fremtidig logg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Zimon
13.08.2020 kl 22:32 2523

Hvor har du dette fra?
Etter et kjapt søk på google er de eneste industriområdene jeg kan finne i Trincomalee en oljeterminal, en marinebase og en sementfabrikk.
Men kan se på google maps at det er en del øde bukter i område, så min hypotese er at skipet skal oppankres i en av disse buktene for å kutte kostnader ved å ha skipet liggende til kai. Eventuelt kan det være at skipet skal fylles opp med olje og brukes som flytende oljelager. Hvem vet?
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Hammerix
13.08.2020 kl 23:20 2416

Alt blir jo bare spekulasjoner, men i mine øyne er det positivt at det i det hele tatt skjer noe med fartøyet.
Jeg vet ikke hva slags grunn som ligger bak bytte av havn og hvorfor den skal ligge der til 2.4.2021 (https://www.myshiptracking.com/sv/vessels/dhirubhai-1-mmsi-308944000-imo-7500877), men følgende gjetninger er jo nevnt:
Fortsette opplag i ny havn - Vil anta at det reduserer kostnadene (Hvorfor gjøre det hvis ikke?)
Oljelagring - Vil anta at dette er mer lønnsomt enn å ligge i opplag ( Ser på google maps at "Lanka oil storage" befinner seg her)
Utbedring/klargjøring - Dette vil jo være gull om en kontrakt er på gang, men har ikke klart å google meg frem til om det finnes fasiliteter til dette
Demontering av utstyr før skraping - Det vil redusere utgifter og bedre likviditet og en "avslutning" på utfordringene rundt dette fartøyet, men vet ikke om det finnes fasiliteter til dette heller.

Andre årsaker til at skipet flytter på seg?
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Zimon
14.08.2020 kl 00:13 2313


Kan hende vi er inne på noe når det gjelder oljelagring.
Fant denne artikkelen fra Desember 2019.
https://tankterminals.com/news/sri-lanka-to-double-crude-oil-tank-capacity-by-2020/
"the new government would also evaluate the establishment of new tanks or the possibility of reacquiring and rehabilitating some of the oil tanks in Trincomalee in the east which is currently on lease to India". Kan det hende at Dhirubhai-1 vil bli brukt som midlertidig lagring mens rennoveringsarbeid/utbygging av oljelageret pågår? Eventuelt som ekstra lagring grunnet lav oljepris? Ser på dette eller billigere opplag som mest sannsynlig.

CFO Eirik Eide sa under en tildligere selskapspresentasjon at en oppgradering/klagjøring av Dhirubhai-1 for ny kontrakt ville ta 12-24 mnd. Et slikt prosjekt ville nok blitt gjort på et verft. Det er også svært strenge standarder og kvalitetskrav til FPSOer. Så at dette arbeidet vil bli gjort i en havneby av useriøse aktører i Sri Lanka ser jeg som svært usannsynlig. Det samme gjelder opphugging, klarer ikke finne noen fasiliteter hvor dette skulle ha skjedd. Husk at skipet er 300 meter langt.

Er kun spekulasjoner dette, så ikke ta det for seriøst. Men skipet må ha blitt flyttet for en grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
mber
14.08.2020 kl 00:34 2277

Ikke glem at D-1 er asset held for sale, så mange av spekulasjonene virker å være nettopp spekulative. Hadde det også vært noe gang i dette nå, så hadde nok ikke OCY gjort tank dealen som dessverre ikke var helt gunstig på grunn av likviditet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare