OPEC+ -forlengelse av kutt avtale:

Slettet bruker
ADS 07.06.2020 kl 11:00 3299

Formelt så gir flertallet i OPEC+ nå uttrykk for at de ønsker å forlenge kuttavtalen frem til utgangen av juli. Unntaket er Mexico som varsler at de ikke kommer til å videreføre sitt kutt på 100.000 fat pr. døgn. Det formelle kuttet blir dermed 9,6 millioner fat pr. døgn.

I forbindelse med kuttavtalen fra april, så har det den siste uken kommet frem påstander om at både Nigeria og Irak har jukset.

To spørsmål:
1. Hva betyr egentlig kuttet på 9,6 millioner fat målt mot produksjonen før coronakrisen?
2. Er det realistisk at landene innenfor OPEC+ vil overholde forlengelsen, nå som store deler av verden er i ferd med åpne opp etter coronakrisen?


Vdr spørsmål 1:

Referansepunktet for Opec+ sin reduksjon på 9,7 millioner fat (fra april) er produksjonen fra oktober 2018. Hadde man brukt slutten av februar 2020 som referansepunkt (altså tidspunktet før coronakrisen og priskrigen startet), så ville kuttet blitt omtrent 7 millioner fat pr. døgn. – Og, hadde man brukt begynnelsen av april som referansepunkt, så ville kuttet blitt betydelig mye lavere, dette fordi Saudi Arabia økte sin produksjon svært mye gjennom mars og frem til begynnelsen av april.


Vdr spørsmål 2:

Et sentralt punkt omhandler hvor mye landene i Opec+ greier å levere i forhold til de kuttene som formelt vedtas. Hva kan man forvente med hensyn til effektive kutt fremover?

Flere av landene i Opec+ er kjent for å jukse, eksempelvis Irak, Nigeria, Kazsakstan og Russland. Kuttoverholdelsen ligger ofte i underkant av 70% av det som formelt blir avtalt. Med unntak av Irak og Nigeria, så virker det imidlertid som om disiplinen har vært relativt sterk frem til nå, men jeg tviler på at denne disiplinen vil fortsette nå som store deler av verden er i ferd med å åpne opp etter lengre tids nedstenging grunnet coronakrisen.

I tiden fremover tror jeg landene innenfor Opec + vil ha betydelig større fokus på å den interne konkurransen. Viljen til å jukse vil øke, fordi det vil bli betydelig større fokus på å opprettholde/styrke det enkelte lands markedsandeler. Jeg tror viljen til juks er særlig stor i Russland, siden det var Saudi Arabia som startet priskrigen- og dermed torpederte oljeprisen i mars. Samtidig blir det nå viktig å holde oljeprisen på et nivå hvor det ikke er lønnsomt for USA å øke sin skiferoljeproduksjon.


MIN GJETNING: Med oljeproduksjonen fra slutten av februar som referansepunkt, så tipper jeg det effektive kuttet frem til slutten av juli vil bli i underkant av 5 millioner fat pr. døgn.

SPØRSMÅL: Noen med alternative gjetninger for hvor stort kuttet vil bli - og tanker om hva dette eventuelt vil ha å si for tankratene fremover?


https://www.cnbc.com/2020/06/06/opec-and-allies-reportedly-agree-to-extend-record-production-cut.html

Redigert 09.06.2020 kl 01:59 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.06.2020 kl 12:18 3148

Gode spørsmål discofever,

Det har vært god disiplin innad i opec, so far. Men intensivene videre fremover er ikke de samme. Med høyere pris blir det mer attraktivt å jukse. Og risikoen for oljepriskollaps er ikke tilstede lenger. Dermed går nok de reelle kuttene uansett en god del ned. Men hva opec gjør på kort sikt (juli) er egentlig av liten interesse. Alt kommer ann på etterspørselen videre fremover. Hvis etterspørselen øker og opec opprettholder kuttene så øker prisen. Da øker også amerikansk shaleprod. Det reduserer intensivene for opec medlemmene ytterligere. Og jeg er da sikker på at opec øker igjen. Opec er ikke tjent med å bli stående igjen med 20% redusert produksjon, mens USA og Canada (og Norge) øker på igjen. I så måte blir det spennende å se riggtallene neste fredag. For eia tallene på onsdag er supply/input til raffeneriene av størst interesse da det er en viss forsinkelse i produksjonstallene. Igjen, i motsetning til JH så tror jeg enten det blir full gass igjen, med muligens mer bil og mindre fly, relativt raskt, ellers så blir det ny nedtur og ytterligere kraftig lagerbygning. At vi skal 'balansere' i det uendelige (2-3 år) akkurat sånn at vi nesten verken får lagertrekk eller lagerbygning samtidig som opec opprettholder kuttene sine er helt urealistisk. Jeg heller mer og mer imot at det blir full gass. Økt opec produksjon og back to normal i løpet av q3.
Redigert 07.06.2020 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
ks1977
07.06.2020 kl 19:22 2796

Viktige spørsmål med gode betraktninger.

Gjetningen din på 5Mbd er i tråd med en analyse jeg så da kuttene først ble annonsert basert på sammenligningen du gjorde under punkt 1, samt historisk etterlevelse av kuttene (punkt 2). Denne gangen så virket det som at landene i veldig stor grad overholdt kuttene, men jeg ville jo tro at det blir mer motiverende å jukse dersom oljeprisen forholder seg "høy" (den kommer sikkert til å stige noe også - ingen anelse om hvor mye). De hadde også skrevet noe om at de som evt ikke kuttet nå ville måtte kutte ekstra neste måned (usikker på om det kan leses dit hen at kuttene IKKE vil bli overholdt eller ikke, og om det blir noe hold i ekstra kutt neste måned i så fall).

Den store jokeren her er nok oljeprisen - går den for høyt så vil nok juksinga bli mer utbredt uavhengig av den reelle etterspørselen.

Har dessverre ingen fornuftige tall å komme med verken hva gjelder hvor stort kuttet blir (skjønt din gjetning er ikke dum) eller hva tankratene blir fremover
MorganKane
09.06.2020 kl 00:04 2393

Og der kom det allerede at Saudi + øker med en drøy million fat fra 1. Juli. Det sier seg selv selvfølgelig, med den innhenting som har vært.

https://aksjelive.e24.no/article/kJlE5k

Blir spennende å se ratene fremover. Med rakettrask tilbakekomst, økt import til Kina og USA og sanksjoner både mot Venezuela og Iran. Spenn dere fast. Husk også at Frontline har faste rater på 12 skip, hvorav 6 Suezmax, i q3 (og delvis q4), i gjennomsnitt rett under 60 000 usd/d. Det kaller jeg et solid gulv. JH er helt på viddene...
Slettet bruker
09.06.2020 kl 02:23 2261

Stortank har slitt tungt over lengre tid nå, men Frontline viste god styrke i både Oslo og USA nå i kveld. Opp over 10% i USA. Personlig er jeg posisjonert i ADS, noe som ikke har vært en suksess.

Fortsetter Frontline å vise styrke, så mener jeg ADS burde få et snarlig løft opp mot 25 kroner. Aksjen er nå i ferd med å bryte motstanden rundt 21,50 og 30 dagers glidende snitt. RSI viser også styrke.

Noen med oversikt over utviklingen i ratene?
Slettet bruker
11.06.2020 kl 08:58 1872

At lagertallene er høyere enn forventet, bør vel være positivt for tank, eller kanskje ikke? .... Hva tenker ekspertisen?

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/06/11/7536952/oljeprisen-faller
Redigert 11.06.2020 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Grylls
11.06.2020 kl 09:41 1789

Det beste for markedet nå er vel tydelige tegn på at etterspørselen tar seg kraftig opp, eller en skikkelig global runde med overproduksjon hvis deler av verden igjen må stenge ned (håper ikke det). Ratene holder seg jo egentlig imponerende godt nå som det er, så tilbake til normalen + ytterligere sanksjoner vil nok gi en markedet en liten boost.
tuja
11.06.2020 kl 09:52 1735

Fra Tradewinds:

In a further effort to oust Maduro, various media outlets have reported the US is preparing to blacklist dozens more tankers for trading with Venezuela.

Clarksons Platou Securities suggested 23 VLCCs, 17 suezmaxes, 35 aframaxes, three panamaxes, four LR2s, 21 LR1s, and five MRs had been to Venezuela in the last six months, making them potential sanctions targets.

“We have counted more than 2% of the crude and product fleet having called in Venezuela,” said the brokerage, adding that a 2% increase in fleet utilisation could lift daily VLCC earnings from $50,000 to $75,000 if the sanctions materialise.


Kan bli ett skikkelig boost for ratene. :)
Slettet bruker
11.06.2020 kl 21:42 1515

Brent og WTI olje er ned med 9-10% i kveld, grunnet frykt for ny smittespredning og nedstenging. Går vi mot en contango?

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/06/11/7537294/oljeprisen-faller-videre
Slettet bruker
12.06.2020 kl 14:18 1291

Prisdifferenasen mellom korte og lange kontrakter gir lite støtte for ny contango.