Rasistiske vitser er saker

Slettet bruker
08.06.2020 kl 13:54 6486

De beste vitsene er rasistiske eller spiller på stereotypi og religiøse skikker. Humor som ikke er stygg, aggressiv, støtende eller grotesk er ikke humor.
Slettet bruker
09.06.2020 kl 12:24 1482

Så har man for eksempel Harald Eia, som aldri ble en folkekjær godgutt av en humørspreder, men har fått holde på allikevel. Med usmakelige innslag som støter på en flott måte.
Mye bruk av ordene jøde, nigger, tater og hore. Han og Bård har plaget og straffet Norge i snart 30 år, på statskanalen finansiert av skattebetalere. Det er noe som gir ekstra gnist i humorverden spør du meg. Blir aldri gammelt.
Gutteklubben Grei i NRK som har stanset andre up and coming komikere fordi de heller vil være alene om å ødelegge og straffe humor-norge med dritet sitt. Det gir det så mye ekstra humor og glede. Innslag man kan kose seg med. Blir aldri gammelt slik som all pk-humoren. Bård har jo til og med tatt over Nytt på Nytt hvor han får videreføre noe av storkælleriet sitt, selv om det ellers er ganske pk.

Et eksempel av skikkelig storkælleri er når Eia ble bedt om å lage sketsjer til Oslo Renovasjonsetat til lokal-tv, infokampanje om gjenvinningspunkt, men ødela alt i en tirade av banning og rasisme slik at det selvsagt aldri ble sendt på tv:

https://youtu.be/ZuRJQisj_dk

Slik skal man oppføre seg.
Alt av timing, finesse og finurlig gjennomtenkt humor kan en stappe opp i herjedalen. Det er ingen som ler på ekte av den slags, kun falsk-latter for å vise at man liksom skjønner det.
Slettet bruker
09.06.2020 kl 12:04 1482

Monty Python er storkæll og enormt morsomt fordi humoren bar preg av repeterende tull, blasfemi, plaging, et generelt inntrykk av svekkede sjelsevner og at en av humoristene drakk seg i hjel. Monty Python er absolutt støtende, forkastelig og ondskapsfullt nok tell at je liker det.
Slettet bruker
09.06.2020 kl 11:53 1490

Det er jo bra at du også har en grense. Dette var poenget mitt også. Alle bør ha en grense og det er ganske naturlig at den grensen oppfattes forskjellig for folk. I Norge kan man debattere slike ting og det fører gjerne til at normer forandrer seg og grenser flyttes.
Ellers synes jeg litt synd på deg at du har en så snever humoristisk sans at du kun synes "humor som er stygg, aggressiv, støtende eller grotes" er morsomt.
Magoo laget en topic i går om Martin Ljung og hans legendariske Fingal Olson sketch. Dette er etter min mening stor humor men om du snakket sant i TS så ler du altså ikke av slikt.

Et eksempel på grenser som har blitt flyttet er monthy Pytons "Life of Brian". Når den kom ut ble den forbudt fordi den ble regnet som blasfemi men nå er den fullt akseptabel. Kanskje vil vi se den samme grensen flyttes i fremtiden for parodi filmer om andre religioner?
Redigert 09.06.2020 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2020 kl 11:46 1498

Hvis man går spesifikt etter én person, for eksempel en handicappet, minoritet, kreftpasient eller feit og plager med stygge kommentarer relatert til deres annerledeshet for å åpenbart såre eller plage akkurat den personen så vil jeg si det er mobbing. Akkurat slik som hvis man trakasserer en hvilken som helst annen person.

Å stå på en scene og slenge ut vitser generelt om nevnte grupper er absolutt ikke mobbing, selv om man drar negervitser og oppfører seg som en sexistisk, pedofil, nazistisk blotter. Dette er mest mobbing av seg selv og ganske selvironisk. Da ser jo alle at denne storkaren har faktisk brukt tid på å tenke gjennom så åndssvakt materiale til showet sitt, noe som også er ganske morsomt. Litt som denne karen her:

https://youtu.be/RNEjQsISFos

Spol til 02:45 og opplev korrekt, støtende, flott, plagsom, jævlig unødvendig og storkællete humor som gjør at man ikke får lov til å opptre igjen. Resten av showet er en fantastisk flott fremføring av drittsekk-humor presentert av en fyr som man ellers bare ville slått ned. Slik skal det være!
Redigert 09.06.2020 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
vicktor
09.06.2020 kl 01:11 1526

Dette er ikke en vits, men en sann historie.
Det var ei norsk blondine som hadde vært utenlands og blitt gravid med en svart mann.
Den lille gutten de fikk, hadde blitt satt i badekaret, for å vaske seg. Mora synes det tok litt lang tid
inne på badet, så hun gikk inn for å se hvordan det gikk. Der satt den lille gutten å skrubba
den hvite såpe opp og ned på armen, så sier han " Mamma jeg blir ikke hvit jeg "
Slettet bruker
08.06.2020 kl 23:31 1537

Husk at bak et hvert mobbeoffer står det en som vinner og vokser på det.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 23:18 5452

Joda, mobbing er forbudt, men som vi vet blir noen fornærmet av f.eks vitser uten at dette dermed må bli karakterisert som mobbing, selv om noen sikkert mener det også.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 23:00 5478

Mobbing er i dag forbudt med norsk lov dersom det er en voksen som mobber. Det synes jeg er helt greit. Ellers så mener jeg man kan gå lenger med humoren jo mer ressurssterk den fornærmede er. Politikere og næringslivsledere bør tåle mer enn en tilfeldig handikappet person man ser på gata.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 22:41 5499

Grensen mellom mobbing og støting er selvsagt en gråsone man ikke kan bestemme helt uten videre, den endrer seg ut fra situasjon, tid, sted, hvem som er til stede etc etc.

Noen ganger går man for langt og da blir det mobbing, i de situasjonene må man ta problemet opp på rette måten slik det passer i de ulike situasjonene, det finnes ikke noe fasitsvar.

Sånn, da svarte jeg på ditt spørsmål, så kan du svare om du syns det bør være forbud mot å fornærme folk med humor?
Redigert 08.06.2020 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
cybear
08.06.2020 kl 22:05 5519

Kan ikke så mange rasistiske vitser, men kan da varte opp med en som spiller på stereotypier:

Hvorfor har jøder så store neser?
Fordi luft er gratis.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 22:01 5528

Det beste er nok å fortelle vitser, så får de agiterte venstreradikale antirasistiske "alle menneska er like" holde på med å gå i demotogene sine.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 21:24 5552

Meta dritt tråd hvorfor er DET IKKE EN ENESTE JÆVLA RASISTISK VITS HER?
Lafreri
08.06.2020 kl 19:41 5575

Man kan tulle med alt. Selv tok jeg opp lyden som gir klarsignal for at blinde kan krysse fotgjengerovergangen. Så spilte jeg den av når det var fullt med biler. Det ble kjempegøy. Det skal sies at den blinde ble litt skadet i kneet.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 19:33 5624

Jeg har andre ting å gjøre på enn å vsvare deg på kommando men jeg mener jeg har lagt frem mitt syn ganske bra her. Hva mer er det du lurer på?
Du kan jo kanskje også svare på spørsmålet jeg stilte plenbrus. Hvor synes du grensen, om noen, går mellom mobbing og støting?
Slettet bruker
08.06.2020 kl 19:31 5659

Og hvor setter du grensen mellom mobbing og "morsom støting"?
Slettet bruker
08.06.2020 kl 19:27 5667

Nei mobbing er byhømo. Men morsom støting er humor.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 19:26 5692

Ja du svarte jo aldri på spørsmålet så jeg ga opp, du har fortsatt ikke svart så jeg regner med at du og feiget ut, som vanlig.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 19:01 5717

Hvor ble det av Fjordgubben? Han forlangte svar av meg hvert femte minutt men etter at jeg svarte så tørket han helt bort.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 18:50 5744

Har du en grense for når det å støte noen går over i mobbing eller synes du mobbing er morsomt også?
Slettet bruker
08.06.2020 kl 18:28 5769

Alle barna lekte på skolegården unntatt han lille de kalte Tassen.
Han ble voldtatt av læreren på dassen.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:48 5844

"Ingen vitser så mye om rullestolbrukere enn rullestolbrukere selv."

Det går jo under den type humor som jeg sa jeg likte. Selvironi og folk som ikke tar seg selv for høytidelig. Jeg synes det er noe helt annet om noen vitser om seg selv enn om andre feks gjør narr av vedlkommendes handikapp. Det første kan være morsomt og det andre er i beste fall pinlig.
ladaen7,30
08.06.2020 kl 15:44 5856

finner man det morsomt å stjele rullestolen til vedkommende slik at han ikke kommer seg noen vei?



Du er vel langt unna vitseverden vel?
Ingen vitser så mye om rullestolbrukere enn rullestolbrukere selv.
Det er rett og slett mange som skulle holde seg langt unna en standup-aften ihvertfall.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:43 5876

"Husker den episoden med "mokkamann" der den det gjaldt ikke så ut til å reagere noe særlig på det,"

Eller nazifrisk kommentaren til Knut Nærum. Nazifrisøren på Bryne osv.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:40 5901

Jeg lo godt av alle barna vitser. De rammet ingen spesielle og da er det mye morsommere enn om det går utover en person.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:39 5931

"Det som er snedig er at det nesten alltid er andre enn den vitsen er myntet på som reagerer."

Det synes jeg ikke er spesielt snedig. Jeg synes det er sunt om folk reagerer å at andre blir utsatt for det man oppfatter som mobbing. Hvordan setter man grensen om man vil mobbe en handikappet person? Er det akseptabelt å gjøre narr av at vedkommende ikke kan gå eller finner man det morsomt å stjele rullestolen til vedkommende slik at han ikke kommer seg noen vei? Finnes det ingen grenser her?
atnorhe
08.06.2020 kl 15:35 5938

‘Alle barna» vitser hadde en storhetstid, men ble for drøy. Stygg? Ja, men kreative og morsom.

Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:34 5958

Generelt liker jeg ikke humor som fortoner seg som mobbing. Om man feks gjør narr av en person som har et handicap, av utseendet osv. Spesielt ille synes jeg det blir om man gjør det ansikt til ansikt og dersom man er en stor gruppe som gjør narr av en person. På avstand, og i en mer generisk setting så ler jeg også av slik type humor, spesielt om den personen eller gruppen det gjøres narr av ikke hører dette.
ladaen7,30
08.06.2020 kl 15:34 5963

Det som er snedig er at det nesten alltid er andre enn den vitsen er myntet på som reagerer. Husker den episoden med "mokkamann" der den det gjaldt ikke så ut til å reagere noe særlig på det, men nede i salen satt det folk som kunne fortelle at "trodde hjertet holdt på å stoppe" når de hørte det.

Når man ikke engang kan servere en slik tam spøk uten at folk skal stryke med så skulle man kanskje skygge alt som heter offentlighet.
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:32 5971

jabba, er i kveruleringsmodus. BergenBio har mistet farten......:=)
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:27 6030

At du kaller meg kommunist er jo også en form for humor i mine øyne selv om det neppe var hensikten fra din side.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 15:26 6039

Men du nekter å svare på mitt eneste spørsmål, feigt jabba.

Jeg vet jo hva du ler av, du har sagt det flere ganger.

Så hva svarer du på spørsmålet?
Redigert 08.06.2020 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:25 6063

"Jeg gjentar; syns du det bør være forbudt å gjøre narr av andre mennesker?"

Forstod du ikke mitt forrige innlegg eller har du ikke sett Blackadder? Jeg er ganske altetende når det kommer til humor, imotsetning til TS, som var mitt eneste poeng.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 15:23 6076

Som jeg tenkte, jabba nekter å svare, som alle andre PK-ere og skap kommunister er han åpen for sensur ala Sovjetstil.

Det foregående innlegg peker på er jo selve esssensen i dette med humor.

Dersom ingen ler er det enten fordi vitsen av en eller annen grunn ikke er morsom, av ulike grunner, dersom grunnen er at vitsen ikke passer til publikummet, at den er "for grov" eller hva som helst er ikke poenget, dersom folk ikke ler vil neppe den personen som forteller vitsen fortelle den en gang til, iallefall ikke i samme situasjon, og selvjustis fungerer som det skal.

Redigert 08.06.2020 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2020 kl 15:21 6081

En vits som ingen ler av, vil fort falle igjennom.Ingen gidder å fremføre en dårlig vits.Uansett tema. Personlig ser jeg mye på live at the apollo.Hysterisk morsomt det meste av det, ellers er det two and a half men, samt the big bang theory som får latterbrølene frem hos meg.Yes mr minister, må jo også trekkes frem, men ikke alle forstod den serien, de fattet vel ikke den britiske humoren.
Fjordgubben
08.06.2020 kl 15:11 6108

Nei du sa ingenting, det er derfor jeg spør.

Jeg gjentar; syns du det bør være forbudt å gjøre narr av andre mennesker?

Og hvem skal vurdere om en vits er fornærmende, eller eventuelt så fornærmende at den går over streken, dersom det i hele tatt skal finnen noen strek?

Og dersom noen finner at den er "over en strek" eller hva man skal kalle det om det i så fall skal være forbudt å fortelle en slik vits?
Slettet bruker
08.06.2020 kl 14:51 6141

Sa jeg det? Det jeg sa er at jeg kan le av andre som ikke tar seg selv så selvhøytidlige.
Jeg sa også at TS har en snever sans for humor om han bare kan le av agressiv, støtende og grotesk humor.
Dvs at han sikkert kan le av Blackadder men neppe av Mr Bean. Jeg finner begge disse seriene med Rowan Atkinson morsomme.
Redigert 08.06.2020 kl 14:52 Du må logge inn for å svare