20 ganger'n i løpet av 2-3 år?

Slettet bruker
KAIS 14.06.2020 kl 15:38 20390

Gode muligheter for 20 ganger'n her i løpet av 2-3 år.

Fant dette på et annet fora, og syns det virker veldig lovende:

Kongsberg Aeronautical Information Services skal nå gjennomføre en offentlig emisjon gjennom Dealflow.

Timingmessig tror jeg det er gunstig med en inngang her nå, fordi:

- Luftfartsindustrien snart er klar for ny vekst etter Covid-19-pandemien

- Kongsberg Aeronatical har verdensledende teknologi som vil gjøre flyreiser tryggere og spare flyselskapene for milliarder.

- Teknologien er godkjent av FAA (amerikanske luftfartsmyndigheter) og selskapet har en samarbeidsavtale med United Airlines.

https://dealflow.no/

Mer info her:
http://www.aeronautical.no/invest
Redigert 21.01.2021 kl 02:49 Du må logge inn for å svare
xyz
03.07.2020 kl 08:29 9086

Idag er det nesten ingen ansatte, kun en? Hvem utviklet løsningen? Ble det fra 2012 leid inn software-utviklere for å lage produktet? Og hvem drifter og holder løsningen up to date idag?
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2020 kl 00:12 9010

Sv. xyz

Det finnes delvis svar på det du lurer på på første side i denne tråden, og ytterligere svar på informasjonsmaterialet som ligger på Dealflow sine sider.

Legg spesielt merke til at selskapet har et meget kompetent styre - også innenfor it/software, og som frem til nå har lagt ned en stor dugnadsinnsats.

Skulle du ha ytterligere spørsmål eller trenge mer utfyllende informasjon, kan du kontakte selskapet. På de henvendelsene jeg selv har sendt svarer de gjerne i løpet av en dag eller to.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
xyz
06.07.2020 kl 11:47 8834

Jeg har kontaktet Trond Are Johnsen, her er dialogen:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

xyz:
Hvem drifter, vedlikeholder og holder løsningen up to date idag? Hvem utviklet løsningen? Ble det fra 2012 leid inn software-utviklere for å lage produktet?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TAJ:
På mange måter er dette tredelt, det som er om bord i flyet, dataserver, og brukerapplikasjon.

Programvaren om bord i flyet er laget i et applikasjonsverktøy som heter AGS. Dette applikasjonsverktøyet er utgitt av Teledyne Controls som er leverandør av DFDMU (Digital Flight Data Management Unit). Det er på denne enhet vår programvare ligger. Lisensen på AGS er kun forbeholdt flyselskap med Teledyne enheter. DFDMU har to «deler» en «mandatory» del som ingen har tilgang til, hvor flight data kommer inn, og hvor deler av disse sendes til den «sorte boksen», eller flight data recorder. DFDMU består også av en såkalt «non-mandatory» dels som også får data. Her kan flyselskapene legge inn sine egne applikasjoner ved å benytte AGS. Jeg vet at det lages mye motoranalyser. Det er også i den «non-mandatory» vår programvare er. Selve utviklingen av vår programvare er gjort i samarbeid med Continental Airlines, og senere United. Det er jeg som har skrevet algoritmene og sammen med personer Flight Safety Avdelingen har vi utviklet programvaren. Så vi har ikke leiet inn noen til dette, men et av bidragene til United Airlines.

For vedlikehold jobber vi sammen med en av engineering avdelingene i United, som gjør dette i AGS. For andre flyselskaper vil vi ha med oss algoritmen (vi har den ferdig kodet i AGS) og en av deres engineering avdelinger vil så kode denne i deres egen lisensierte AGS. Hver lisens er bundet til flyselskap og kun deres flyflåte.

For å forenkle dette har vi allerede startet en dialog med Teledyne Controls for å få vår programvare som en «baseline» funksjon, nærmest som en inaktiv app, som kan aktiveres etter avtale med flyselskap, på Teledynes leveringer og evt., oppdateringer. Dette er forventet å effektivisere installasjoner, ved at vi vil i mindre grad belaste engineering avdelinger i de ulike flyselskaper. Teledyne har 100% markedsandel på Boeing 737 familien, og godt over 50% av Airbus 320 familien.

Vår dataserver «hostes» av Amazon Web Services. Serverutviklingen, inkluderte inn og ut datakommunikasjon er innleid utvikler, Contango Consulting her i Norge. Vi vil også overlate en serverdrift og vedlikehold til disse.

Brukerapplikasjonen er ansvaret til denne leverandøren. De vil integrere data fra vårt system. Vi har jobbet med The Weather Company, som er en leverandør av et verktøy som heter Fusion. Jeg har lagt ved en PDF som beskriver Fusion. Vårt system begrenser seg ikke til dette.

Vår plan er etter hvert å ansette en teknisk sjef som skal passe på og overse den tekniske infrastrukturen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

xyz:
Jeg har noen spørsmål til det du skriver:

1) Har jeg forstått det rett om jeg sier at "Flight Safety" er en avdeling i United, og det er de som skrevet selve koden i programvaren basert på din input (algoritmer)?
2) Ref pkt over, trenger ikke denne koden vedlikehold eller endringer? Er den fastlåst slik? Hvis koden skal endres, er det en tung og lang prosess?
3) Tilleggspørsmål: På Finansavisens forum nevnes det at løsningen gir drivstoffbesparelse. Hvordan sparer flyselskapene drivstoff ved å bruke denne løsningen?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TAJ:
Det er riktig, Flight Safety er en egen av avdeling. Når vi utviklet denne, så jobbet jeg tett med en person i denne avdelingen, som også kodet i AGS. Mye gikk på å ta dette fra en teoretisk modell til en praktisk modell. Så vi testet først mot flight data som Continental, på det tidspunktet, hadde 10 år med lagrede data. Deretter ble det lastet opp i fly og sanntidslandinger. Her jobbet vi videre med å ta høyde for og eliminere det som kan kalles «dynamisk støy», altså risting, rykninger, osv., som finner sted under oppbremsing. Så koden er mine «input» pluss det vi fant ut i felleskap i forhold til "dynamisk støy" og dets innvirkning.

I prinsippet tenger ikke koden så mye endringer. I dag «vedlikeholdes» flere parametere ved at vi kan laste de opp «trådløst». Dette gjøres av en avionics engineering avdeling. Det er disse som primært håndterer DFDMU. Om vi skulle gjøre ting som går utover dette, vil dette kodes i AGS og bli lastet opp via et PC kort, gjerne i forbindelse med vedlikehold. Når dette skal lastes opp hos et nytt flyselskap, er vi foreløpig avhengig av PC kortet. Så i korthet, vedlikehold er enklere enn nye opplastninger. Dette er også derfor vi ønsker å komme til en løsning med Teledyne Controls.

Drivstoffbesparelsen er beregnet ut fra det vi kaller «missed approach». Vi har beregnet drivstofforbruket i de ulike faser av en slik situasjon, og så beregnet besparelsen ved å unngå disse ved at man ikke bare får nøyaktigere, men også informasjonen tidligere. Dette gjør at flyoperative avdelinger og piloter får en bedre evne til å ta de «riktige» beslutningene på et tidligere tidspunkt. Slik vi ser det, vil ikke dette systemet kunne hindre alle slike situasjoner, da ikke alle er værrelatert, men det vil likevel være en andel som fanges opp, og som har betydning.

Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
bullgull1
06.07.2020 kl 22:59 8772

https://www.facebook.com/groups/2624915231158281/?ref=share

Privat gruppe for de som har investert i selskapet/ eller forpliktet seg til å kjøpe aksjer. Målet med gruppen er en nøytral platform for å diskutere selskapet. Jeg har tro på caset og har tegnet meg for en liten post via dealflow.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2020 kl 03:15 8716

Takk for at du delte dette med oss.
Meget god utfyllende info.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2020 kl 04:39 8404

Hvorfor privat gruppe? Hvorfor ikke diskutere caset i full åpenhet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
11.07.2020 kl 07:16 8373

Ser det er 7 dager igjen, så må vurdere litt kjapt om å ta et bet. Selskapet planlegger å gå på børs etterhvert eller hvordan blir man kvitt aksjene sine igjen om man for eks vil selge?

Videre ryktes det nå en ny bølge av corona og flere avganger og fly på små/mindre flyplasser er igjen kansellert på ubestemt tid. Og flere påstår jo at flytrafikken vil være endret for alltid. Det er en risiko med alt og tenker et bet her er en fin inngang om dette skulle blitt noe og ikke er en teknologi som ikke blir tatt i bruk.

Det jeg lurer mest på er salg og kjøp av aksjer etter tegningsperioden om dem ikke går på børs.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2020 kl 17:02 8279

Tenker at det ikke er vits å gå på børs før kommersielle avtaler er på plass og pengene strømmer inn. Så får man på det tidspunktet vurdere om det et bedre å motta de årlige utbyttene eller motta en slags rabattert nåverdi av fremtidig inntjening gjennom å selge aksjene på børs. Antar videre at dette er en oppkjøpskandidat, slik at det er mulig at selskapet aldri kommer så langt som til en børsnotering. Om man ønsker å selge aksjer etter emisjonen, så er det også mulig, ut fra det faktum at det skjer omsetninger utenfor børs, se hva dr.Stockman har skrevet om dette tidligere.. Selskapets aksjer er allerede notert på VPS, noe som forenkler prosesser med privat handel av aksjer.

Etter at oljeprisen var negativ så sent som i slutten av april og oljeselskapene stupte i pris, fikk oljemarkedet og oljeaksjene seg en ny opptur så snart markedet skjønte at oljeprisen måtte normalisere seg igjen. Da "dått kåmm"-hypen smalt kott tid etter millieniumskiftet var det mange som mente at det aldri var mulig å tjene penger på Internett. De som derimot så bort fra slike advarsler og eksempelvis kjøpte Amazon eller Alphabet/Google angrer ikke på det i dag. Uten sammenligning for øvrig.

Nå nærmer jeg meg poenget mitt. De som tror at menneskers behov for å reise (for business or pleasure) aldri vil bli som i 2019 igjen, tror jeg tar feil. Covid-19-pandemien setter reiseliv, cruiserederier, hotellvirksomhet og ikke minst luftfarten midlertidig tilbake, men verden vil etter hvert bli normal igjen. Selskaper med mye gjeld risikerer konkurs eller utvanning før det blir bedre (slik som for eksempel innenfor oljeservice eller reiseselskaper/flyselskaper med mye gjeld som Norwegian).

KAIS har ikke gjeld, relativt lave kostnader og er i startgropa på kommersialiseringsfasen. Dessuten tror jeg at luftfarten har kommet for å bli. Derfor har jeg etter en totalvurdering valgt å ta noen lodd her.

Det er en frivillig sak å kjøpe aksjer. Her må man være forberedt på å unnvære den summen man kjøper lodd for en stund, og om man vinner, vil man risikere å tjene vanvittig mye penger, på samme måte som man risikerer å tape alt, om luftfarten mot formodning ikke skulle komme tilbake der den var i løpet av få år.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
May-Liss
11.07.2020 kl 17:13 8269

Har vært markedsført/forsøkt solgt før:

https://finansavisen.no/forum/thread/44585/view/830288?legacy=0
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2020 kl 02:20 8161

Sv. May-Liss

Det var fra en privataksjonær (dr. Stockman) som solgte noen aksjer til 70 kroner stykket.

Det som pågår nå er den første offentlige emisjonen. Kursen her er 37 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
May-Liss
12.07.2020 kl 09:45 8082

Min oppfatning er at enten er man naiv eller har gambling-gener for å kjøpe aksjer i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
14.07.2020 kl 21:52 7852

Ser ut til at datoen for emisjonsperioden er utsatt. Stod først den var ferdig 18.07 nå er det nesten 2 uker igjen. Er dette vanlig på dealflow? Gir ihvertfall bedre betenkningstid, men vikra også litt uforutsigbart og merkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2020 kl 23:28 7793

Sv. Aksjeamatøren

La merke til to ting på Kongsberg Aeronauticals side hos Dealflow i dag:

1. Halve emisjonsrammen er solgt, dvs. 2 millioner er passert.

2. Emisjonsperioden ser ut til å være forlenget med 9-10 dager i forhold til opprinnelig plan.

Kjenner ikke til Dealflows praksis ved slike emisjoner, kanskje venter de på en endelig beslutning fra en eller flere litt store aktører som tar lengre tid enn opprinnelig frist, kanskje skyldes det ferietid?

Lurer dessuten på om det er "først til mølla"-prinsipp, dvs. at emisjonen lukkes når 4 millioner kroner nås, eller om det blir avkorting for det tilfelle at det er tegnet for over 4 millioner kroner når den nye fristen går ut?
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
15.07.2020 kl 07:50 7723

Det skal vel stå en eller annen plass, husker ikke helt hvor, sikkert prospekt eller andre dokumenter knyttet til selskapet at de kan forlenge fristen så og så lenge om ikke emi er fulltegnet, der setter de en absolutt seneste dato. Da jeg investerte litt i et annet selskap flyttet de slutt dato for emi 2 eller 3 ganger, men det var det opplyst om at de kunne gjøre om ikke emi var fulltegnet, men måtte avsluttes på en eksakt dato. Så det finnes nok info om det i dokumentene :)


Osvaldsen
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
15.07.2020 kl 08:02 7706

Står under fanen emisjon:

Tegningsperiode er fra 26.06.2020 til 17.07.2020 Allokering av aksjer vil skje uten unødig opphold etter tegning. Tegning av aksjer i KONGSBERG AERONAUTICAL INFORMATION SERVICES AS vil muliggjøres gjennom Dealflow AS på plattformen dealflow.no. Dealflow vil legge ut elektronisk tegningsblankett med tilhørende tegningsinformasjon og informasjon om emisjonen. Dealflow vil i samarbeid med KONGSBERG AERONAUTICAL INFORMATION SERVICES AS sørge for riktig allokering og fordeling av aksjer i henhold til tegning.

Styret, sammen med daglig leder, forbeholder seg retten til å utvide eller avkorte tegningsperioden. Enhver utvidelse av tegningsperioden vil bli annonsert på dealflow.no senest 12:00 dagen før opprinnelig sluttdato. Tegningsperioden kan ikke forlenges ut over 15.08.2020
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 03:34 7562

Sv. Osvaldsen

Takk for oppklarende info.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 17:21 7457

Det er visst mulig å komme inn BILLIGERE enn emisjonskursen for dem som ønsker. Fant dette innlegget på StockTalk i dag:

"Foreløpig er det tegnet aksjer for over 2 millioner kroner i denne emisjonen hos Dealflow til 37 kroner per aksje.

Akkumulerte aksjetegninger og annen info finnes på denne lenken hos Dealflow:

https://dealflow.no/case/kongsberg-aeronautical-information-services-as/oversikt

Her kommer et eksklusivt tilbud til dere her på StockTalk:

I forbindelse med oppkjøp av aksjer fra en av de gamle aksjonærene kan det tilbys et begrenset antall aksjer med 10 prosent rabatt i forhold til emisjonskursen, dvs. kr. 33,30 per aksje. Ved interesse, send meg PMail her på StockTalk.

Dette tilbudet går ikke ut til Dealflows kunder, ei heller på konkurrerende fora."

På samme nettsted finnes også følgende informasjon:
“Jeg snakket med daglig leder [...] og han opplyste at både han og styreleder skal gå inn med hhv. minst 50.000 og 200.000 kroner i emisjonen.

Disse innsidekjøpene understøtter at emisjonskursen ved denne emisjonen er veldig gunstig."

Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2020 kl 14:27 7157

Vedrørende tilbudet til 33,3 kroner per aksje nevnt i innlegget over er det tydeligvis noen som har misforstått. Ser i dag at StockTalk har et innlegg med en presisering på sin Facebook-side:

Fikk en henvendelse fra en person som lurte på om han kunne tegne seg i emisjonen hos Dealflow til kr 37 pr. aksje - og så opplyse at han ønsker 10 prosent rabatt fordi han er StockTalk-medlem. Det er IKKE slik det fungerer!

Han som organiserer dette tilbudet presiserer følgende:

"Ønsker du å kjøpe noen av de rabatterte Kongsberg Aeronautical-aksjene [kr 33,3 pr. stk.] må man altså sende PMail til undertegnede her på StockTalk, og så vil du få nærmere informasjon. Oppgi gjerne din email-adresse, og hvor mange aksjer du eventuelt kan tenke deg.

Dette tilbudet dreier seg altså om fordeling av aksjer kjøpt fra en av de gamle aksjonærene, og har dermed ingenting med den pågående emisjonen hos Dealflow å gjøre."

- og for å kunne ta del i dette tilbudet må man altså være medlem på StockTalk.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2020 kl 05:50 6818

Ja, nå er tegningsperioden hos Dealflow forlenget med enda noen dager ekstra.

14 dager igjen, da kommer vi til 6. august. Skulle de velge å forlenge videre, er max. grensen uansett frem til 15. august.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 06:14 5916

Til orientering stenger emisjonen til 37 kroner per aksje hos Dealflow kl. 16:00 i dag, fredag 7. august.

Ser at det fortsatt er mulig å kjøpe aksjer med 10 prosent rabatt på StockTalk, dvs. 33,3 pr. aksje. Antar at det tilbudet også stenger samtidig med emisjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
xyz
07.08.2020 kl 10:55 5843

5 timer igjen til emisjonen stenger. Mål: 1 mill - 4 mill. Så langt er 2,4 mill investert:
https://dealflow.no/case/kongsberg-aeronautical-information-services-as/oversikt
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 04:44 5754

VG fredag kveld: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/vQ4oXj/passasjerfly-har-krasjet-i-india-skulle-hente-hjem-coronafaste

Sakset fra artikkelen:

"Ifølge Times of India bekrefter lokalt politi til nyhetsbyrået ANI at flyet skrenset under landing. Ifølge Hindustan Times var flyet i ferd med å lande. Avisen skriver at det regnet kraftig i området."

Ulykken hadde ikke funnet sted med KAIS sitt system om bord på flyet....
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 04:06 4655

United Airlines-aksjen steg kraftig på Wall Street mandag - 10 prosent.

Hvordan hadde utviklingen vært for Kongsberg Aeronautical-aksjekursen om selskapet hadde vært børsnotert når samarbeidspartner og den sannsynligvis første kunden United stiger såpass? Det er det vanskelig å svare på siden KAIS-aksjene enda ikke et notert.

Ifølge Kongsberg Aeronautical har selskapet etter gjennomført Dealflow-emisjon godt over 100 aksjonærer.

Selskapet har dermed allerede nok spredning i aksjonærmassen til å kunne søke seg rett inn på Merkur Markets såvel som Oslo Axess, men jeg har forstått at IPO/børsnoterimg ikke er aktuelt før selskapet har signert sin første kommersielle avtale.

Da må vi i påvente av dette skape vårt eget marked!

Har du kjøps- eller salgsinteresse i aksjen, ta kontakt på
Kongsberg_Aeronautical_Aksjehandel@protonmail.com

- og så vil mottatte kjøps- og salgsordrer/interesse bli lagt ut her på topic - og matcher bli satt i kontakt med hverandre fortløpende.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
May-Liss
25.08.2020 kl 08:04 4595

På børs ?! 😂😂
Et selskap som ikke greier å levere inn årsregnskap innen normalfrist.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 12:43 4527

Sv. May-Liss

ALLE aksjeselskap har forlenget frist i år automatisk uten å ha søkt på grunn av Covid-19-situasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 12:47 4514

Det har foreløpig meldt seg en kjøper på 35 kroner og en selger på 50 kroner.

Har du kjøps- eller salgsinteresse i aksjen, ta kontakt på
Kongsberg_Aeronautical_Aksjehandel@protonmail.com
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
May-Liss
25.08.2020 kl 13:15 4495

Vet om forlenget frist, men kjenner ingen seriøse børsnoterte selskap som ikke har levert regnskapet for 2019.

Ren gambling å kjøpe aksjer i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 18:45 4433

Men kjære May-Liss,

Jeg skjønner da selvfølgelig at alle ASA og andre børsnoterte selskap selvfølgelig bør levere regnskapet i god tid.

Dette er et alminnelig AS foreløpig, og gjør som 90 % av alle andre AS. Selskapet har gjort det de skal innen fristene.

Du fikk det til å høres ut som om de ikke har gjort det de skulle innen fristen, men noe må du jo finne på når du skal male fanden på veggen, så masse lykke til med det i fortsettelsen også.

Når selskapet en gang blir børsnotert - og det kan ta en god stund enda - vil de selvsagt gjøre som alle de andre børsnoterte selskapene og rapportere regelmessig og i henhold til det som er vanlig for børsnoterte selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2020 kl 00:37 4347

Vedrørende "markedet":

Det har per nå meldt seg to kjøpere; en på 35 og en på 36 kroner - samt en selger som ligger på 50 kroner fortsatt.

Har du kjøps- eller salgsinteresse i aksjen, ta kontakt på
Kongsberg_Aeronautical_Aksjehandel@protonmail.com
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
bishop
14.10.2020 kl 11:10 3523

Er det noen som har fått aksjene registrert på VPS?
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
xyz
14.10.2020 kl 12:41 3490

Ja, har fått dem inn på VPS nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.12.2020 kl 02:02 3018

Det ligger nå kjøp av 25.000 KAIS-aksjer på 28,00 og en mindre post til salgs på 29,80 - tilsvarende en kurs 20 prosent lavere enn emisjonskursen på 37,00.

Ønsker du å kjøpe eller selge aksjer, ta kontakt på følgende email-adresse, så vil jeg formidle kontakt mellom aktuelle kjøper(e) og selger(e):

Kongsberg_Aeronautical_Aksjehandel@protonmail.com

Om prisen er det følgende å si - sitert fra StockTalk og gjengis med tillatelse fra kilden:

For å sette prisingen i perspektiv:

KAIS er på kurs 29,8 kroner per aksje kapitalisert til 51,9 millioner kroner, og som det fremgår av presentasjonsmaterialet (til 37 kroners emisjonen, se lengre fremme i denne tråden) er markedet betydelig. På kurs f.eks. 100 kroner vil selskapet fortsatt bare være kapitalisert til 174 millioner kroner, så oppsiden er formidabel. Ved full klaff vil dette selskapet bli kapitalisert til noen milliarder.

I mai 2020 ble emisjonskursen på den fullførte emisjonen i Kongsberg Aeronautical fastsatt til 37 kroner per aksje. Til sammenlikning gikk United Airlines (Kongsberg Aeronauticals samarbeidspartner og sannsynligvis første kunde), American Airlines og Boeing på henholdsvis cirka 17,8, 8,25 og 89 dollar per aksje da de hadde sine respektive bunner i vår, mens de nå handles på henholdsvis 49,2, 17,21 og 238,17 dollar - opp henholdsvis 176, 109 og 168 prosent! Bare siden vaksinenyhetene begynte å komme i november har de nevnte aksjene lagt på seg ca. 40 prosent.

Gitt denne utviklingen burde egentlig KAIS vært priset til over 70 kroner per aksje allerede.

For å oppsummere caset slik det fremstår i dag:

Ta deg tid til å se på denne filmsnutten som forklarer grunnprinsippene i selskapets teknologi, om du ikke har gjort det allerede:

https://youtu.be/m5EbiUYQj28

Det dreier seg altså om en norsk oppfinnelse som allerede er ombord på alle flyene til United Airlines. Filmsnutten ble laget mens verden var normal og dette Kongsberg-selskapet hadde tenkt å hente penger til 100 kroner per aksje, men så fikk selskapet Covid-19-pandemien i fleisen...

*) Med tegningsfrist 7. august 2020 hadde selskapet sin første offentlige emisjon til 37 kroner per aksje, se mer informasjon her:

https://dealflow.no/case/kongsberg-aeronautical-information-services-as/oversikt

Emisjonen innbrakte ca. 2,4 millioner kroner i frisk kapital til selskapet. Blant dem som tegnet seg for aksjer til 37 kroner var daglig leder Trond Are Johnsen og styreleder Dag Weberg, til sammen for 250.000 kroner.

Teknologien forbedrer både effektiviteten og sikkerheten til flyene. Videre vil sikrere og hurtigere planlegging optimalisere fuel management - og dermed medføre drivstoffbesparelser og redusere CO2-utslipp.

Dette argumentet vil bli brukt for det som det er verdt ved den kommende IPO-en og børsintroduksjonen. Investorene liker selskap som kan gjøre verden grønnere og mer bærekraftig.

Her er lenke til Kongsberg Aeronautical sin hjemmeside:

https://www.aeronautical.no/

Når verden blir normal igjen, tror vi dette vil gi særdeles hyggelig avkastning.

Vi ser på luftfartens problemer som en mulighet. Det er for tidlig å kjøpe flyselskapene enda, da de har for mye gjeld. Kongsberg Aeronautical har ikke gjeld, og relativt lave kostnader.

Det som er cluet her er at teknologien til selskapet allerede er ombord på United Airlines sine fly, de bruker den kontinuerlig og er fornøyd. Frem til nå har de fått anvende teknologien gratis mens den har blitt testet og utviklet til et ferdig produkt. Det skal skrives en kommersiell avtale, og sjefen hadde avtalt møte med dem i begynnelsen av april for å få dette formalisert, men så ble alle fly til USA kansellert. Fremtidige inntekter fra United Airlines alene bør tilsi en mye høyere kapitalisering enn det som denne emisjonen legger opp til. Systemet er etterspurt av flyhavarikommisjoner pga hendelser/ulykker på selve flyplassene, og er utviklet i samarbeid med FAA (amerikanske luftfartsmyndigheter) og kan fort bli en obligatorisk standard, og da kan man jo ta en relativt høy pris. Så får Europa og Asia komme etter hvert og da snakker man i tilfelle milliardindustri...

Selskapet har etter den gjennomførte emisjonen til 37 kroner godt over 100 aksjonærer og dermed tilstrekkelig spredning til å kunne søke seg mot notering på Oslo Axess eller Merkur Markets (sistnevnte noteringsplass har nå byttet navn til Euronext Growth) - men IPO/børsnotering er ikke aktuelt før etter at den første kommersielle avtalen er signert - og da til en vesentlig høyere aksjekurs enn foregående emisjonskurs på 37 kroner.

**) Det er konsensus i styret om en kurs på minst 70-100 kroner per aksje i forbindelse med IPO/børsintroduksjonen.

Styreleder som selv kjøpte aksjer for 50 kroner per stykk sist vinter, og som sagt også deltok ved 37 kroners emisjonen tidligere i høst, har stor tro på caset. Han mener at kapitalen som kom inn ved den siste emisjonen er tilstrekkelig til at selskapet får signert den første kommersielle avtalen før neste emisjon/IPO.

Når støvet har lagt seg etter den andre bølgen med Covid-19, noe vi antar vil skje ganske umiddelbart etter at det er godkjent en vaksine, vil både prosjektet og aksjekursen kunne ta av.

Anbefaler å lese presentasjonsmaterialet godt. Legg merke til at pålydende per aksje er 10 kroner - i motsetning til andre overvurderte selskaper som har pålydende på 0,01 kroner og prises til langt høyere kurser. Mulig at det foreslås en splitt i forholdet 1:10 før børsintroduksjonen, noe som i så fall vil gi dem som slår til på dette tilbudet ti ganger flere aksjer.

Med en "inngangsbillett" på 29,8 kroner kan man komme inn mye rimeligere enn styreleder og de fleste av de nåværende aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.12.2020 kl 09:33 2923

Har til orientering gått noen flere aksjer på 29,8 og er bare et mindre antall aksjer igjen til salgs på den kursen nå.

Det har i tillegg kommet en kjøper av 5 k på 29.

Ønsker du å kjøpe eller selge aksjer, ta kontakt på følgende email-adresse, så vil jeg formidle kontakt mellom aktuelle kjøper(e) og selger(e):

Kongsberg_Aeronautical_Aksjehandel@protonmail.com
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2020 kl 11:16 2747

Oppdatering vedr. markedet:

Det ligger kjøper på 30, og en selger som ønsker 37.

Ønsker du å kjøpe eller selge aksjer, ta kontakt på følgende email-adresse, så vil jeg formidle kontakt mellom aktuelle kjøper(e) og selger(e):

Kongsberg_Aeronautical_Aksjehandel@protonmail.com
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Amatør1992
19.08.2021 kl 19:20 1897

Hei bare lurer på om det er noen oppdateringer på når selskapet skal noteres på euronext growth?
Amatør1992
19.08.2021 kl 19:24 1891

Hei har sendt en forespørsel om å få bli medlem av den gruppa du nevner på Facebook. Den har kun 20 medlemmer av 145 aksjonærer.
balle25
19.08.2021 kl 22:48 1842

Kais er vel fyren i Norske Rednecks. Husker har var med Damdam til syden for å sjekke damer ene sesongen. Jobber han ikke som rørlegger?