Verdier i ADS

Ship_vlgc
ADS 18.06.2020 kl 12:58 10881

Dersom hvert skip er hvert 12 mill for hugging. De har i underkant av 30 mill i gjeld.
Dvs opp mot 10 mill netto etter skraping.


Dersom caset er at skipene skal skrapes om ca 2 år, hva er forventet utbetaling til aksjonærer ved likvidering av selskapet?
Sliter litt med å få oversikt over det, noen som har regnet?

Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
23.06.2020 kl 12:09 5944

Nå handles vi på bunnnivå - vi får mellom70-80 millioner kr i utbytte for Q2, kanskje mer. Det gir en dirkete avkastning på over 20% på et kvartal.

Denne er totalt feilpriset. Det gjenstår 10 kvartal med drift. BE er under 12.000 dd. Etter mine beregninger med en median på 45.000 dollar i rest tid, vil vi få utbetalt 32 kr i utbytte inkl Q2 før skraping. Man bør forvente et utbytte for skraping på mellom 8-12 kr. ved pris på 400-450 ldt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 12:31 6279

Dagens prising fremstår enkelt og greit som gratis penger på gaten. ADSC har 65k usd i snitt inneværende kvartal, og ADSC Page har 69k usd også gjennom hele kv3. Ett par ok slutninger for Serenade og Stratus, og kv3 også vil bli helt innafor. Og flere tror 2021 blir ett bra tank-år, og fra 2022 og utover ny supersyklus. Her er det bare å handle for det man har tigjengelig av ledig kapital.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
23.06.2020 kl 12:39 6234

Det bør sies at skrap-prisen pt er rundt USD 300 pr ldt (for tankskip). Hva den blir i 2022 vet selv ikke Hannibal Lecterdahl og hans famøse anal-ytiker-kollegaer en døyt om. De er spåkoner.

Men ADS Crude er som de fleste shippingfirmaer pragmatisk og særs markedsorientert. Planen er å skrape i 2022, men dersom markedet skulle ta av en eller gang på tampen av 2021, så er de vel ikke dummere enn at de lar skipene gå gjennom nok en klassing. Det blir jo et regnestykke på den tiden. Men foreløpig er jeg også fornøyd med å motta utbytter i størrelsesorden 10-20% pr kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
23.06.2020 kl 13:08 6186

Historisk så ligger vel skraping mellom 280-600. Etterspørsel er stikkordet. pt. ligger vel skraping på 360-380 (coronarabatt). Er vel nærliggende å tro at vi får et comback i verdensøkonomien, så tror skrapingen vil overraske på oppsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
NOELLE
23.06.2020 kl 13:14 6155

Kapasiteten til verftene i Sør-Korea vil bli mer tight i årene fremover grunnet massive ordrer for lng-tankere (dette går på bekostning av VLCC-byggekapasitet). Masse jobb betyr også at der er ingen grunn til dumpingpriser av VLCC slik noen har fryktet.

https://splash247.com/qatars-record-breaking-ship-order-the-big-picture/
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
HP17
23.06.2020 kl 13:17 6142

Men hva hjelper det når kursen faller og faller?
Hvem vet hvor langt ned kursen skal før dette fallet stopper?
Går nok inn igjen i ADS engang over sommeren, nå er det alt for mange andre aksjer som stikker avgårde der en må være med både kort og langsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
23.06.2020 kl 13:25 6095

Historisk er en ting. Dags dato noe helt annet. Jeg har solgt VLCC'er for skrap for langt under USD 280 per ldt, men du tenker vel basis levert? Samme kan det være. Dersom du klarer å grave frem empiri for at skrap-prisen nå ligger på USD 360-380 per ldt, så gi meg eksempler - det er velkomment!

Siste skrapsalg på tørrlast-siden (av noen betydning) sist uke er VLOC'en =PACIFIC RUBY= 265,000/93 (33878 LDT) som oppnådde USD 290 per ldt, containerskipet =KAWASAKI= 90,000 tdw/97 (32578 LDT) oppnådde riktignok USD 318 per ldt, men trenden ser ut til å være lett synkende og ikke økende. Dette ikke pga bulk eller tank, men på container- og RORO/PCC-siden hvor etterspørselen er minimal (da tenker jeg på befraktning). Det samme gjelder vel for Cruise-skip, skal bli interessant å følge det markedet. Foran nevnte salg er forøvrig alle til Bdesh/Pakistan/India range.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 13:47 6047

Tankers International
@TankersInt
·
25m
Olympic Laurel (2019 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/WCIndia $3,700,000 IOC Jul 16-17 Onassis Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 44.47K @ 50.5 days / Actual USD 41.98K @ 52.27 days) 0 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
23.06.2020 kl 14:11 5985

Ingen vet. Det er som USD - verdien er basert på tillit, er den null så er verdien det samme. Og så er det fremtidsutsikter. Din gjetning er vel like god som noen annen. Men tenker du kortsiktig er det sikkert greit å holde seg unna, fasit (som riktignok er 95% kjent) for q2 foreligger ikke før et stykke ute i august. Selv ser jeg på firmaet som en utbyttemaskin, for kortsiktig trading velger jeg andre aksjer. Akkurat som deg, antar jeg?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Baltisk
23.06.2020 kl 17:08 5815

Jobbet som megler eller på rederi du Struts? Interessant å høre om din tid der!

Jeg vet dette er litt worst case tenking, men hvordan husker du markedet for vintage tankere isåfall? Er det risiko for at befraktere ikke vil bruke disse, når de nærmer seg 19 og 20 år? Kan man forvente dårligere inntjening for slike enn si en pre ECO 2012 bygget VL? Jeg skjønner at du er tungt inne i caset, men for min egen læring så lurer jeg på hvordan alder for cap 1 båter er en risiko i et dårlig marked, så for min skyld - tenk worst case scenario. Hvis markedet blir elendig, kan befraktere nekte å bruke ads sine båter som argument for ar de er «gamle»?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 17:48 5753

Tankers International
@TankersInt
·
1t
DHT Lake (2004 - +15 Years Scrubber) On Subs AG/China WS 36.00 CNOOC Jul 6-8 Litasco [+16 years old vessel] Demurrage USD 26K (TCE: RV USD 26.7K @ 48.55 days / Actual USD 33.24K @ 41.37 days) 0.98 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
1t
Hunter Atla (2019 - Modern Scrubber) On Subs AG/Vietnam WS 44.50 NSRP Jul 13-14 Koch Demurrage USD 35K (TCE: RV USD 48.95K @ 38.01 days / Actual USD 50.3K @ 37.42 days) 4.06 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
ks1977
23.06.2020 kl 18:49 5681

Robert (FRO) har i et par nylige intervju sagt at 8 av 10 befraktere har en maks 15 år preferanse, men akkurat hvordan dette slår inn vet jeg ikke (ADS har jo klart å fått svært så hyggelige TCer tidligere i år)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
ks1977
23.06.2020 kl 18:51 5680

Er vel ikke så mange som tror at 2021 blir et bra tankår? (2022 derimot)

Skjønt den siste uka så har det vært litt mer lysglimt i så måte, med Bugbee (STNG) som synes å tro at destocking (for product) kanskje er over innen/ila Q4, samt Hafnia som synes å indikere noe av det samme (og nå med ferskt intervju med Robert (FRO) litt i samme gata, dog mye mer usikker).
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 18:57 5655

Tja, er vel en del som signaliserer at 2021 kan bli ett ok tank-år. men fra 2022 og utover er det flere som antyder ny supersykle. S. Myrseth var vel den siste som bullet tank i gårsdagens FA. Og han nevner spesifikt bedring fra 2021:


Stig Myrseth er bull på tank:

Favorittsegmentet mitt på mellomlang sikt er fortsatt oljetank. Etterspørselsveksten er i Asia, mens tilbudsveksten vil komme fra Atlanterhavet. Det medfører strukturelt økende seilasdistanser.
Oljekvalitet er i tillegg en positiv faktor for tankfrakt. Asiatiske raffinerier trenger mer lettolje fra USA og Nordsjøen. Amerikansk eksport vil derfor holde seg bedre enn fallet i skiferoljeproduksjonen skulle tilsi.
Tredje kvartal er en sesongmessig svak periode som i år blir forsterket av coronaeffektene. Nylige tall for april og mai indikerer samtidig at de globale oljelagrene har økt mindre enn fryktet.
Aktiviteten vil i så fall også normalisere seg raskere enn ventet. Tankaksjene kan dermed bli børsvinnere nærmere 2021.

Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2020 kl 20:20 5554

ADS må vel være en grei hedge om man også sitter på rigg-aksjer? (ODL/NOL)

Tenker at om oljen går opp gjør rigg det bra og ADS i verste fall break even om man kjøper seg inn nå, beste fall i pluss om det blir som noen skriver her at det blir mer behov for transport til Asia.

Om oljen går ned igjen og rigg får svi kan tapet hentes inn igjen ved at ADS får bra inntjening fordi flere tankere brukes til lagring = bedre rater for de som er igjen, og evt ADS sine skip selges som lagerskip i 2022.

Vet at 1000 andre ting også påvirker, men tror dere det kan ligge noe i dette eller er jeg ute å kjøre?

Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 20:41 5509

Ikke glem at vi også kan få flere sanksjoner mot skip som har involvert seg med Venezuela. Det vil trigge ratene oppover:

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/06/13/7537654/petrobras-vil-ikke-hyre-inn-tankskip-som-har-vaert-i-venezuela
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 20:47 5478

Og flere ser for seg ett oppsving i 2021:

Tror ikke på sommerkollaps i tank
– Det er ingen mangler på indikatorer som peker mot en kald sommer for rederne, sier Ole-Rikard Hammer. Arctic-analytikeren tror likevel ikke på noen tankkollaps i sommer.
Bjørn Henning Grandal
19:30 - 4. juni
Flere analytikere og andre tankeksperter har spådd stortankmarkedet nord og ned i sommer. Ratene har da også falt kraftig fra fantasinivåene på godt over 200.000 dollar dagen i mars og april, men fortsatt tjener tankrederne bra med penger i spotmarkedet. Ratene ligger nå på rundt 50.000 dollar dagen, mens break-even-nivåene for en VLCC ligger på i overkant av 20.000 dollar dagen.

Ingen kollaps

Tank- og oljeanalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities tror ikke på noen varig kollaps i tankmarkedet denne sommeren.

– Det er ingen mangel på indikatorer som peker mot en kald sommer for rederne. Alle store oljeprodusenter reduserer nå produksjonen, samtidig med at oljelagrene er svært høye og det er blitt mindre etterspørsel etter lagerskip. Imidlertid så mener vi at det også er en del positive indikatorer, hvilket gjør at vi tror markedet unngår en varig sommerkollaps.

Han påpeker at det er viktig å få med seg at lavere etterspørsel etter lagerskip skyldes at oljeforbruket har vært bedre enn fryktet, og at det nå er klare tegn på at det er på vei opp fra ekstremt lave nivåer.

– Kombinert med nevnte produksjonskutt så er ikke lageroverhenget da så stort som man skulle ha trodd og tid for normalisering av fraktmarkedet tilsvarende kortere.



Vil ikke dumpe ratene
Hammer tror at det dermed trolig vil være fraktoppdrag for skip som frigjøres fra lager uten at de trenger å dumpe ratene.
– Det å komme med kortsiktige rateanslag er utfordrende som alltid, men papirmarkedet indikerer i dag VLCC-rater på rundt 40.000 dollar pr. dag i løpet av sommeren. Vi er ikke uenig i det anslaget, sier han.

Oljepris har steget kraftig i de seneste ukene og er nå opp i rundt 40 dollar fatet. Det neste OPEC pluss-møtet er nær forestående og Hammer tror OPEC og Russland vil signalisere at de ikke ønsker en for rask oppgang i prisen når den nå har kommet på et nivå de trolig lever relativt godt med.

– Det betyr i så fall at brorparten av de dypeste produksjonskuttene snart er over og at skipningene vil øke igjen i løpet av sommeren. Stiger prisen fordi forbruket kommer sterkt tilbake så vil dette kunne slå positivt fordi det vil kunne trekke mer olje ut av lager.

X-faktorer på flåtesiden

En oljeprisoppgang forårsaket av ytterligere OPEC-tilstramminger fordi forbruket henger etter, er ifølge Hammer det dårligste utfallet for aktørene i tankmarkedet, men også det han tror minst på. På flåtesiden er det derimot en del X-faktorer. Han mener at det er notorisk vanskelig å ha kontroll på antall lagerskip og forsinkede skip og når de vil være tilbake i markedet igjen.

– USAs sanksjonspolitikk har hatt stor betydning for fraktmarkedet den siste tiden. Vi så det siste i forbindelse med boikotten av kinesisk tonnasje i fjor høst. Den vil kunne få det igjen hvis USA gjør alvor av å trappe opp sanksjoner mot skip som har vært involvert i eksport fra Venezuela.

Venter bra 2021-marked
Arctic Securities har god tro på at også 2021 vil bli et bra tankår.
– Et normalisert og velfungerende oljemarked og et OPEC pluss som ønsker å ta tilbake markedsandeler er en god oppskrift for en dynamisk utvikling. I tillegg vil tonnasjesiden bli en veldig viktig faktor, med positivt fortegn, de neste årene. Ordreboken er den laveste, som andel av flåten, på over 20 år så antallet nybygg er på vei ned, sier Ole-Rikard Hammer.


PLUSS DENNE FRA ARCTIC ANG SANKSJONER:

Arctic: On the tonnage side, rumours of the US sanctioning all tankers having called on Venezuelan ports over the past six months continue to swirl. The numbers would involve 20+ VLCCs or abt 2.5% of the fleet, a significant number. Watch this space.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 21:00 5444

Og der er SERENADE i fint steam, med 11-12 knops fart:

Posisjon mottatt: 2020-06-23 18:57 UTC
1 minute ago

Lokal tid der fartøyet er:
2020-06-24 02:57 LT (UTC +8)

Område: SCHINA - East China Sea

Nåværende havn: -

Bredde og lengdegrad: 25.15515° / 121.0692°

Status: Underway using Engine

Fart / kurs: 11.2 kn / 259 °

AIS kilde: 2923 Po-Yen Liang
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
23.06.2020 kl 23:30 5262

https://www.rigzone.com/news/wire/asian_buyers_look_to_us_oil_amid_dicey_opec_flows-22-jun-2020-162497-article/

The volume of U.S. oil flowing to Asia is already rising. About 49 million barrels are scheduled to arrive next month, compared with 27 million barrels each in May and June, figures from Vortexa Ltd. show. Deeper discounts for American crude relative to other benchmark crudes such as Brent are spurring interest from China, said Serena Huang, a senior analyst at the market analytics firm.

The spot premium to purchase WTI Midland against its benchmark has risen by about $2 a barrel from a month earlier, while that for Murban has increased by $4 a barrel because of an increase in its official selling price, according to data compiled by Bloomberg.

Meanwhile, the cost of hiring a Very Large Crude Carrier, which can hold 2 million barrels, for a journey from the U.S. Gulf Coast to China was around $7.3 million on Friday, compared with $15 million in late April, according to shipbrokers.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
24.06.2020 kl 14:25 4964

Noen som forsyner seg og legger ut 10.000 poster på 19.30... snur det nå?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Lamps8
24.06.2020 kl 14:33 4943

Med rater som kommer til å gå ned mot break-even så kommer ikke denne til å snu på en stund. Begrenset nedside dog, men hadde vært hyggelig å handle den på 15-16kr, tipper vi skal ned ditt nå som ratene kommer til å falle jevnt å trutt.

Planen var for noen uker tilbake å kjøpe på 19kr, men med det ratebildet vi får gjennom sommeren så ser jeg at det blir en dårlig deal.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
24.06.2020 kl 14:39 4920

ADSC har sikret seg 65k usd gjennom 95% av kv2, og ADS Page har 69k usd gjennom hele kv3. Nå kommer det slutninger med rater rundt 30k usd. Får selskapet 2 slutninger rundt det nivået, og de har break-even på 12,9k usd, så blir det ett ok utbytte også i kv3. Så kommer vinteren, og sesongmessig rateoppgang. ADSC er i en god posisjon.

Her er de 5 siste slutningene fra Tankers appen:

Tankers International
@TankersInt
·
1t
Maran Capricorn (2008 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 40.00 Petrobras Jul 16-17 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] (TCE: RV USD 34.45K @ 81.98 days / Actual USD 29.08K @ 95.31 days) 8.47 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
2t
Athenian Success (2010 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 39.50 Pacific Commerce (Holdings) Pte. Ltd. Jul 18-20 Athenian Tankers Demurrage USD 37.5K (TCE: RV USD 26.19K @ 76.33 days / Actual USD 24.27K @ 80.87 days) 2.01 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
21t
DHT Lake (2004 - +15 Years Scrubber) On Subs AG/China WS 36.00 CNOOC Jul 6-8 Litasco [+16 years old vessel] Demurrage USD 26K (TCE: RV USD 26.7K @ 48.55 days / Actual USD 33.24K @ 41.37 days) 0.98 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
21t
Hunter Atla (2019 - Modern Scrubber) On Subs AG/Vietnam WS 44.50 NSRP Jul 13-14 Koch Demurrage USD 35K (TCE: RV USD 48.95K @ 38.01 days / Actual USD 50.3K @ 37.42 days) 4.06 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
23t
Folegandros I (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 69.50 IOC Jul 13 Dynacom [Basrah Port Costs Owner's Account / +16 years old vessel] Demurrage USD 25K (TCE: RV USD 30.14K @ 16.7 days / Actual USD 29.68K @ 17.04 days) 1.1 idle days

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
24.06.2020 kl 14:41 4906

Er vel en grunn for at det er 300% mer volum i dag ifht siste tiden... Denne skal jo ikke være under 20 kr. Myrseth er bull på tank>!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2020 kl 14:43 4897

Hva du ikke vet - orakelet i ettertiden! Norges Banks svar på fremtiden - det må være deg! Og en annen lampe, Aladdin.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Lamps8
24.06.2020 kl 14:54 4869

Har god kontroll på ADS sin operasjonelle og finansielle posisjon og caset er og har vært veldig spennende. Siden jeg begynte å handle den for ca et år siden så har jeg truffet veldig bra med innganger og utganger. Å kunne handle denne på 17-18kr i februar/mars i år var bankers. Å handle den nå til 19 kr med dårlige rateutsikter på kort sikt er ikke bankers som jeg ser flere av dere skal ha det til.

Må stole på magefølelsen min når det gjelder denne. Ønsker alle de som er uenige å tror på kursoppgang med fallende rater lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2020 kl 15:10 4838

De ønskes lykke til også med eventuelle investeringer i Rigg, Shelf Drilling anbefales for garantert tap! Men magefølelsen er ikke så dum å følge, selv følger jeg utbytte anytime.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.06.2020 kl 15:41 4798

Ser ut som ADS har uflaks nok en gang med timingen på nye slutninger. I vår var skipene ledige for nye kontrakter i bunnen av ratekurven en rekke ganger, og nå ser det ut til å skje igjen :(
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.06.2020 kl 16:04 4759

ADS er overraskende sterk i dag med tanke på fallende rater og at alle andre tankaksjer faller. Er en ganske stor kjøper i dag som tar imot. Jeg benyttet mulighet og solgte det meste nå. ADS har holdt seg bedre enn de fleste tankaksjer. Det er logisk siden de kun har VLCC som har hatt gode rater. men når VLCC-ratene stuper en uke før ADS skal slutte to av tre skip, er det litt merkelig at den er opp når andre aksjer er kraftig ned.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2020 kl 16:18 4728

Det er også litt merkelig at alle vender kappen etter vinden, ettersom ratene er bra den ene dagen, dårlig den neste. Så når ratene går ned (eller opp) 10% den ene dagen, så er det enten dommedagsprofetier eller halleluja-stemning. Det viktige med ADS er ikke bare "gode rater", men at det er oversiktlig og med den laveste b/e-raten, mer enn godt utbytte. Og ikke minst; en ganske høy grad av forutsigbarhet mht fremtiden. I USA er det mange løse kanoner på dekk, man har noen i shipping også ("Hebbe Lille") innbiller jeg meg. Arendal er en ganske trygg havn. På mange måter.

Men lykke til med neste ankring!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
24.06.2020 kl 16:20 4725

Tja, selge nå på dette nivået tror jeg er en skivebom. Men, hver sitt valg.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2020 kl 17:11 4651

Bare som megler, både i rederi og meglerforretning.

"Vintage tankers"? Naturlig nok vil de komme nederst i bunken, du vet; de yngste kamelene oppnår høyest pris på markedet i Jedda! Men befraktere vil ALLTID søke rimeligste vei ut. Så inntjening blir bedre for de yngste (men de har også ofte høy gjeld/medgift).

Og for Worst case - absolutt, det kan de nekte! Men er markedet bra, kommer de luskende ...

Tankmarkedet er kynisk (bulk også). Og som det sies, definisjonen på en kyniker er når du møter en som ser på deg med attrå i det ene øyet, og med kassa-apparatet i det andre!

PS. Men uavhengig av markedet, så er jeg veldig glad for å ha truffet mange fine mennesker gjennom mine år i bransjen. Det burde jeg ha påpekt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Baltisk
24.06.2020 kl 17:35 4612

Er det basert på din kunnskap fra det markedet at du har valgt ads, eller holder du andre tankaksjer? - har selv regner på alle casene, og vet meget godt selv hva ads er verdt i kroner og øre. Enig i at risk reward er bra - så lenge fraktmarkedet er bra. Men pågrunn av at jeg ikke har nok kunnskap fra meglerbordet så er det derfor jeg lurer litt på med alder osv hos befraktere. Vil jo tro at Cap 1 + japanbygget i 2002 er meget positivt da?

Off topic:
Spennende å høre om din tid derifra, Er nok mange fargerike sjeler der ja. Har valgt en maritim karriere selv men dette med megling virker jo ganske spennende og utfordrende. Har du noen tips til hvordan man burde gå frem/begynne for å få seg en for innafor?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2020 kl 17:56 4595

Takk, men jeg kan ikke skryte på meg så mye kunnskap. Jeg har vært innom de fleste tankaksjer (som mindre aksjonær) notert på OSE/Merkur. Det var en tid da man kunne "intratrade" mellom dem, alt etter som en aksje steg et par prosent, og den neste det motsatte. Uansett, så landet jeg på den oppfatning at ADS (som det minste og mest oversiktlige) passet best for meg. Jeg skal ikke uttale meg for bastant om Hitachi som verft (nå, da jeg tror kanskje de har valgt å nedlegge det), men da jeg "surret rundt" i bransjen var de blant det beste som fantes (en slags shippingens Mercedes) - samt de andre japanske verftene. Men for all del, VLCC'ene bygget der (og andre steder) var vel også å regne som enkle og rene arbeidshester. Det er de fremdeles, og innfinner seg som regel på "plattformen", det være seg lasting/lossing på presis klokkeslett. I motsetning til Vy kanskje?

Fraktmarkeder vil alltid fluktuere
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.06.2020 kl 18:07 4573

Jeg sier ikke at ADS ikke er billig, men jeg mener den var langt billigere for en uke siden hvor det lå an til at de ville kunne få to slutninger rundt 50k/d, mens det når ser ut som det blir det halve. Og det er sjelden en enkelt tankaksje står imot hvis resten av segmentet dras ned, og da selger jeg hvis jeg tror jeg kan kjøpe tilbake billigere. Med uttalelsene til ledelsen om at det er lite sannsynlig at skipene blir reklasset i 2022, er det desto viktigere å sope inn penger fram til det, og da teller hver slutning. Med ulaks når det gjelder timiing for slutninger flere ganger etter hverandre nå, er oppsiden mindre enn jeg håpet på for et par måneder siden. Det er også så mange andre tankaksjer som er billige nå, så det er ikke kun ADS som gjelder lenger for meg, selv om jeg fortsatt mener at aksjen er lavt priset. ADS har nå hatt en sterkere utvikling enn de fleste tankaksjer siden nyttår, og det frykter jeg ikke fortsetter hvis VLCC nå dras med ned i ratefallet, samtidig som ADS nok en gang gikk glipp av muligheten til å gjøre slutninger mens ratene var gode.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
24.06.2020 kl 18:11 4558

Artikkelen omhandler ikke ADSC, men mange gode poeng uansett, rent tankrelatert:

https://www.linkedin.com/pulse/do-stock-analysts-covering-shipping-really-understand-per-barre/?trackingId=

Today there is not a shred of evidence, vessel demand will fall off the cliff the next 12 months like it did in 2008. To the contrary, demand is still within the well-defined trend channel established over an eleven-year period. The second wave of “storage” will also ensure the SDR will prevent vessel earnings to collapse. For sure spot rates will remain under significant pressure until the end of the summer but is expected to find its footing later in the year.

Given these fundamentals what is a reasonable dividend expectation going forward? Since the end of the last cycle, marked by the conclusion of Phase IV in Q22018, the SDR has contracted from a surplus of 12% to a current deficit of negative 6%, culminating in April with earnings of $175,000 per day and averaging $48,000 per day since 2018. The average SDR during this time was 3.6%. Whenever the “storage” vessels redeliver, the SDR will expand at least to 3%. It is also reasonable to expect some short term weakness in demand, given the record volumes in storage waiting to discharge in China.


"For sure spot rates will remain under significant pressure until the end of the summer but is expected to find its footing later in the year."

Litt ratepress nå på sommeren, før ny oppgang. Da er det greit å ha Page på 69k usd litt inn i kv4.



Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
24.06.2020 kl 19:40 4450

Tror mange er litt fartsblind siden raten var over 100.000. Vi må huske på at hvis ratene ligger på 25 -30.000 dollar i Q3 som er BE for de fleste - dobler ADS pengene sine og vel så det...
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.06.2020 kl 20:29 4385

25-30 i q3 er veldig bra, men det er vel mer sannsynlig at vi ser 15. Faller til 20 alt i dag. Det var raskere enn jeg hadde forventet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
tuja
24.06.2020 kl 20:55 4346

ADSC har positiv inntjening på PAGE alene(69k usd) hele kv3. 12,9k usd i breakeven x3 fartøy = 38,7k usd. Da er vi 30,3k usd i positivt terreng pr dag allerede der. Kommer 2 slutninger på 25k usd, legger ADSC 80k usd på bunnlinjen hver dag. Ikke værst i ett "dårlig" kvartal.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
24.06.2020 kl 20:59 4329

Å så kommer vinteren og høysesong! I tillegg er det utbytte for Q2 om ikke lenge!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare