Spetalens ukjente juvel?

Slettet bruker
SAGA 24.06.2020 kl 11:19 21520

https://www.shareville.no/medlemmer/multifinansit/wall/kommentarer/saga-tankers-finansselskap-og-ikke-tank-rederi-spetalens-83805817

Fikk 10 % i utbytte fra dette selskapet. Selv om de ikke har en regelmessig utbyttedeling er dette en av de bedre utbytteaksjene?

Til oppklaring KoronaFinans == MultiFinansIT
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2021 kl 12:36 3581

De har vel også en opsjon i BCS som ikke er innløst. Vet du når den opsjonen forfaller?
Slettet bruker
25.05.2021 kl 12:42 3555

Siste punkt på dagsorden.

Utbyttebetaling allerede nå? Hadde nok stemt for å ikke tappe egenkapitalen. Den grønne korreksjonen er nok ikke over. Uansett er det bare en transaksjon som skal reflekteres i aksjekursen dagen etter en eventuell utbetaling. Faller kursen mindre enn en eventuell direkteavkastning / aksje er det isolert sett en styrke.
Bullen
25.05.2021 kl 13:12 3514

In connection with the Private Placement, Saga and BCS has entered into an
Option Agreement which gives Saga the right, but no obligation, to purchase
additional shares up to NOK 30 million at a share price 10 % above the
subscription price in the Private Placement. If the Option Agreement is
exercised in full, Saga's ownership will increase to 34.2%, assuming no
additional shares are issued. The Option Agreement expires 9 months after the
Private Placement is registered in Norwegian registered foreign business
(Norwegian; Brønnøysundregistrene).
Slettet bruker
25.05.2021 kl 13:16 3532

Kjøpte flere i dag rundt NAV,

Nordnet om NAV

De opererer også med

iNAV
Indicative Net Asset value. Er fondets eiendeler minus gjeld beregnet i realtid, til forskjell fra NAV som normalt beregnes etter børsens stengetid. Rapporteres ofte for ETF'er.

og GAV som ikke er forklart.

"GAV is used to describe the current value of all assets held within a property fund. It includes debt and equity positions but excludes acquisition and establishment costs. GAV can also be understood as the market value of all assets within a fund.

NAV is used to describe the current value of all assets held within a property fund less any debt associated with the fund. NAV typically works on a per-share basis, meaning it shows the market value of an individual share within a fund. Investors looking to enter an investment on the secondary market will compare the NAV with the current asking price to ensure it is inline with the underlying market value."

https://www.jasper.io/global/blog/what-is-gav-and-nav-or-how-is-it-determined

Jeg tolker GAV hos norske meglere som NAV minus transkasjonkostnader (kurtasje). Er det riktig.
Slettet bruker
25.05.2021 kl 13:17 3577

Glemte dette. Nordnet om

NAV
Net Asset Value. Forholder seg til markedsverdien på alle finansielle instrumenter et fond eier etter fratrekk for for avgifter og delt på antall utestående foondsandeler. Kan sammenlignes med aksjekurs/børskurs for et notert selskap.
nopetter
25.05.2021 kl 15:54 3562

Kommer det et utbytte på 15 øre så er kursen nede på 2,50 sett utfra dagens kurs, så hva er da poenget med dette NAV tallet!
Gork
25.05.2021 kl 15:58 3695

Opsjon forfaller i oktober i år.
Utbytte for 2020, er foreslått og er punkt 14 på innkallingen om jeg husker rett. Tipper rundt 10 øre, interessant å se hvilken dato de setter for når aksjen må eies.

Når man diskuterer, NAV / GAV /INAV etc, ifølge endel defisjoner så skal alle instrumenter telles med, er det slik at opsjonen også skal regnes med, i så tilfelle omsettes aksjen under nav allerede?
Allrounder
25.05.2021 kl 16:01 3748

Så mye som denne faller så er vel NAV den eneste løsningen for noen av aksjonærene.
Slettet bruker
25.05.2021 kl 16:03 3824

"Når man diskuterer, NAV / GAV /INAV etc, ifølge endel defisjoner så skal alle instrumenter telles med, er det slik at opsjonen også skal regnes med, i så tilfelle omsettes aksjen under nav allerede?"

Opsjonen må selvsagt regnes med og den innløses nok. Ellers gir Saga Pure bort penger. Kurens på BCS kan (teoretisk) falle under innløsningskurs på opsjonen så derfor venter vel Saga i det lengste med å innfri den. Nærmer ikke Saga Pure seg formell kontroll av BCS om opsjonen innløses i sin helhet?
Slettet bruker
25.05.2021 kl 16:07 3902

Utbyttet kan i så fall brukes til å kjøpe flere aksjer i Saga Pure, BCS, Everfuel eller hva som helst. Det er måten å oppnå rentes rente effekt på i aksjemarkedet.
nopetter
25.05.2021 kl 16:09 3895

Har faktisk full forståelse hvorfor Nordnet Livsforsikring selger seg ut av denne aksjen. Aksjen faller i kurs uansett hva slags meldinger som presenteres. Og da skylder enkelte her på småaksjonærer. Uforståelig I mine øyne
Gork
25.05.2021 kl 16:29 3859

Regnet på oppgangen i BCS i forrige uke, hva det betyr for verdiøkning i SP, det var ca 12 øre pr aksje, men SP aksjen reagerte negativt. Det er nok slik du skriver at noen skal ut og da blir det slik.
Slettet bruker
25.05.2021 kl 16:33 3844

Du finner oppdatert aksjeliste i BCS sin Fb gruppe.
nopetter
25.05.2021 kl 17:47 3761

Gork
Kursen har falt i snart 6 mnd. Og kan ikke skyldes bare at livselskapet til Nordnet som selger seg ut som det ser ut til. Her er det helt andre mekanismer som spiller inn. Jeg har sittet fucked I denne aksjen siden de startet nedsalget
Redigert 25.05.2021 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
Gork
25.05.2021 kl 18:18 3705

Huff, nopetter. Det er riktig om du har kjøpt aksjen etter 18 desember 2020, så er ikke historien så lystelig. Personlig mener jeg aksjen er feilpriset (betydelig), utfra hva selskapet har levert i Q4 og Q1, burde kursen vært betydelig høyere.
Jeg tror at investorer ikke forstår hva SP sin forretningsmodell er, samtidig med at de ser Spetalen i kulissene (og dermed ser hans handlemønster). Muligens vi ser første skille ved BCS, hvor Spetalen har solgt, men SP sitter (med styreplass).
Historikken til nye "saga tankers", nå saga pure, er litt kort, samt at ingen av de underliggende selskapene tjener penger. Tror caset trenger mer tid, min tro er at SP vil rapportere et Q2 og Q3, på linje med Q1, kanskje noe bedre (men ikke voldsomt). Ønsker SP å skvise frukten i Q2, dvs innløse opsjonen i BCS og rapportere denne, vil Q3 kreve en notering av Heimdal / ICT (sist nevnte er tvilsom) for å presentere gode tall.
Sagt enkelt, OSE har ikke noe annet selskap som ligner SP i forretningsmodell, det kan påvirke og derfor tar det litt tid.
Om mine tanker er noenlunde ok, vil kursen komme (sterkt), men antagelig ikke før Q2 rapporten blir offentlig. Nyheter fra underliggende aksjer kan kortsiktig gi positive svingninger.
For min del er jeg mest spent på om de vil realisere noen aksjer i Q2 (Antagelig Pryme), for å bibeholde cash posisjonen.
Med dagens kurser, ville de ha rapportert et resultat på ca 180 Mill (om dette var 30.06.2021), så det er ingenting i veien med inntjeningen.
Sitt rolig i båten er mitt råd.
nopetter
25.05.2021 kl 18:26 3689

Jeg er tvunget til å sitte rolig i båten fordi jeg sitter inne med et kraftig tap etter siste kjøp. Vurderer faktisk å ta tapet jeg ser galskapen som skjer i denne aksjen
Gork
25.05.2021 kl 19:01 3620

Ser man teknisk på aksjen i dag, er det ingen grunn til å rope hurra. Bildet er negativt. Mitt tips er at vi er svært nære eller allerede i bunnsjiktet.
Vi får se.

Jeg får se om jeg kan få Hammers til å ta en analyse, slik at vi får flere innspill.
nopetter
25.05.2021 kl 21:54 3474

Det positive er at clearsteam Banking økte med 100k aksjer fra forrige oppdatering. Så kanskje kundene der har stoppet salgene
Bullen
25.05.2021 kl 22:39 3373

Det ser ut som om Saga har gjort de riktige kjøpene så langt. De kan ha skutt gullfuglen ved å investere i BCS. Det er ikke usannsynlig at Saga kan realisere en gevinst bare her på flere hundre millioner i løpet av året hvis de vil.
Gork
25.05.2021 kl 23:33 3261

Med dagens kurs (42,33) inklusive opsjonen, er gevinsten på 421,5 mill, så flere hundre er vel allerede passert.
Redigert 25.05.2021 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
May-Liss
25.05.2021 kl 23:49 3226

Det er vel ikke sannsynlig at Saga har planer om å realisere gevinst i BCS - med styreplass og såpass stor eierandel.
Torashe
25.05.2021 kl 23:54 3211

Tenker jo litt på hvordan denne reagerer når di har gjort gode investeringer, den synker og synker. Hva vil så skje når det kommer en dårlig investering? Og den vil komme.
nopetter
26.05.2021 kl 00:21 3163

her skjer det ikke mye før 2q 2022, ellers så det greit ut med ca 200mill NKR på bok

https://newsweb.oslobors.no/message/534124
Bullen
26.05.2021 kl 09:16 2912

Ingenting er sikkert, men Saga vil nok selge sine aksjer når de mener det er riktig
nopetter
26.05.2021 kl 11:10 2757

det blir styret som vedtar størrelsen på utbytte i følge GF
Slettet bruker
26.05.2021 kl 11:17 2736

Er det ikke ganske meningsløst å dele ut utbytte nå etter nettopp å ha gjennomført tre emisjoner på kurs 2.1, 2.9 og 4.1? Det er etter mitt syn et signal om at selskapet sliter med å finne gode investeringer?
nopetter
26.05.2021 kl 11:31 2694

Det er mye som ikke henger i hop i denne aksjen. Nå er det å se om kursen blir dumpet under 2,80 når det per tid ikke ser ut til at det er Nordnet Livsforsikring som dumper kursen
Slettet bruker
26.05.2021 kl 11:38 2670

Nei, denne aksjen er meget lett å forklare. Meget enkelt å bergene NAV og rettferdig pris etter nåverdimodellen. Den er på billigsalg. Kanskje ikke en trøst for de som gikk inn på 5.50.

Slettet bruker
26.05.2021 kl 11:41 2654

Det er for øvrig helt etter boken å ha ET PUNKT PÅ DAGSORDEN om utdeling av utbytte. Det er ikke det samme som at utbytte faktisk utdeles.
nopetter
26.05.2021 kl 13:50 2491

man kan jo tolke dette slik også som du gjør, men styret er iallfall av gitt en fullmakt av GF til å beslutte en utdeling av utbytte etter årsregnskapet for 2020. og da kan det bli alt fra kr 0 til kr uendelig
Gork
26.05.2021 kl 14:15 2450

Les begrunnelsen for punkt 14, da det ble informert til markedet. Det fremgår klart at utbytte skal utbetales, styret skulle dog hensynta likviditet etc.

Ang. emisjoner og utbytte, så må man se på historien, emisjonene ble planlagt for å skape kapitalgrunnlag for det endrede retningen selskap tok, samt at Spetalen sin eierandel (som var 65% Saga Tankers), skulle reduseres i Saga Pure (i dag ca 41%).

Det var vel ingen som på det tidspunktet at investeringen i Everfuel skulle gå til himmels. Så det er vel bakgrunnen.

Ang. kursbildet og nedsalg hos Nordnet, tror jeg en av årsakene kan være at Nordnet gir ingen lånefinansiering i SP (etter hva jeg kjenner til). Det kan bety at de som trenger EK, velger å selge de aksjene som har minst belåning / uten belåning. Hvorfor SP ikke gir belåning hos Nordnet, er litt vanskelig å forstå, men det er dem om det. Pareto gir vel 10 - 30% avhengig av portefølje sammensetning.
Slettet bruker
26.05.2021 kl 14:33 2419

kr uendelig

Selv med all formue på jorden som er sterkt begrenset er det umulig.

I teorien er teori og praksis det samme, men det er i teorien.
Slettet bruker
26.05.2021 kl 14:41 2395

Til sak 14: Forslag om tildeling av fullmakt til å
beslutte utbytteutdeling
Styret foreslår at generalforsamlingen tildeler
styret en fullmakt til å foreta ytterligere
utbytteutdelinger basert på Selskapets
årsregnskap for 2020. Fullmakten foreslås å ha
en varighet frem til neste ordinære
generalforsamling, likevel ikke senere enn 30.
juni 2022.
Fullmakten må registreres i Foretaksregisteret,
og utdelinger i henhold til fullmakten kan ikke
foretas før fullmakten er registrert.
Utbytteutdelinger i henhold til fullmakten vil
videre kreve at Selskapet har tilstrekkelig
utbyttekapasitet, at Selskapet etter utdelingen

fremdeles vil ha en forsvarlig egenkapital og
likviditet sett hen til risikoen ved og omfanget
av Selskapets virksomhet, samt øvrige krav som
følger av allmennaksjeloven.
På denne bakgrunn foreslår styret at
generalforsamlingen fatter følgende vedtak:
"Styret gis fullmakt til å beslutte utdeling av
utbytte på grunnlag av årsregnskapet for 2020,
jf. allmennaksjeloven § 8-2 (2).
Fullmakten skal gjelde frem til ordinær
generalforsamling i 2022, men likevel ikke
senere enn 30. juni 2022.".

Kilde: https://newsweb.oslobors.no/message/532180

Fortsatt etter boken.

Gjør ikke meg noe om det deles ut ubytte. Jeg står da fri til å reinvestere det i hva jeg vil.
Slettet bruker
26.05.2021 kl 14:48 2377

Jeg sover meg kun til gevinst i Saga Pure. Sover for tiden faktisk bedre med å stå investert i det "grønne fondet" Saga Pure enn i Yara. Horisont 20 år, men alt er til salgs om prisen er god nok.
nopetter
26.05.2021 kl 14:56 2354

ja om enda utbyttene hadde vært på størrelse med yara, den dagen kursen boomer i denne aksjen så er det mye mer lønnsomt å trade denne enn å sitte long. grunnen er bare å se på aksjekursens jo jo bevegelser inneværende år. ikke sjans at jeg sitter long i denne aksjen
Slettet bruker
26.05.2021 kl 14:57 2345

Da kjøper du heller ikke Apple?