aaaa

Slettet bruker
BOLIG 29.06.2020 kl 10:29 1652

a
Redigert 20.01.2021 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
mrpotato
29.06.2020 kl 22:57 1517

IKKE Sørenga 100% sikkert, med mindre du vil bo i Oslo's svar på Ayia Napa. Kvadraturen blir litt trist for meg. Hadde nok gått for Bjørvika!
Slettet bruker
30.06.2020 kl 00:19 1427

Synd at Oslo har fått så lite ut av disse mulighetene. Superkortsiktig
rovdyrkapitalisme hele greia. Nye muligheter må utnyttes bedre.
Medalje_Ransel
30.06.2020 kl 13:23 1268

Hva som vil gjøre det best med henblikk på framtidig prisutvikling og hva du bør velge, avhenger veldig av hvor avhengig du er av bil til jobb, hytte et cetera, samt hvordan du ser for deg framtida hva gjelder familie og slikt.

Stort sett alle boligene i fjordkanten (Tjuvholmen, Bjørvika, Sørenga og så videre) har en viss gangavstand til kollektivmuligheter (bortsett fra akkurat BarCode). Men hvis du uansett må bruke bil til hverdags, er jo dette hipp som happ. I så fall kan det kanskje være kontraindisert med Quadraturen/ Posthallen grunnet vanskelige parkeringsmuligheter, men husk at det legges opp til mer og mer bilfritt sentrum, og det blir mindre og mindre praktisk med bil. Derfor slår jeg et slag for Quadraturen når det gjelder akkurat dette, i og med at man både har trikk og buss rett utenfor, og kort avstand til både T-bane, IKEA-buss, tog og flytog.

I tillegg bør man ha i bakhodet, at prisutviklingen vil være ulik for forskjellige typer leiligheter. Størst prisstigning vil det nok være for leiligheter som passer for én person, til par og eventuelt par med ett barn. For de fleste vil det være for kostbart og komplisert å ha leilighet i sentrum hvis de blir større familie, slik at ett-treromsleiligheter nok vil gi best prismessig utvikling.

I tillegg bør man kanskje vurdere de ulike alternativenes framtidige utvikling på områdenivå. For Quadraturens del, tror jeg ikke framtidig utvikling av området helt er priset inn ennå. Jeg bor selv i Vika, og tar meg selv i å stadig oftere i foretrekke benytte parallellgatene til Karl Johan om jeg har ærender i sentrum. Disse blir bare finere og finere, og det skjer stadig spennende ting, mens Karl Johan bare blir mer og mer tacky. Dette kommer til å akselerere når byen blir enda mer bilfri. Blant annet har de åpna en liten skulpturpark i Øvre Slottsgate, husene får pusset opp fasader og så videre. Det er et område med sjel, som stadig blir bedre og bedre. Foreløpig har de litt igjen i den lille kvadranten mellom børsen og fjorden, men den kommer seg snart den også.

Selv kjøpte jeg for noen år siden leilighet i Vika og trives meget godt og bare bedre og bedre. Skulle jeg valgt på nytt og var i din situasjon, ville jeg imidlertid definitivt gått for Quadraturen hvis det var mest mulig gunstig prisutvikling som var viktigst for meg. BarCode er kule bygg, men sjelløse og litt for tettstående for min smak (vil kunne se ut på fjorden, og ikke inn et nabobygg uten å måtte lene meg ut av vinduet). Det er veldig hypede leiligheter, men tviler sterkt på at disse leilighetene vil følge den generelle prisstigningen framover da mye er priset inn/ overpriset utfra dagens marked. Eneste leiligheter i BarCode og de andre fjordleilighetene som forsvarer prisen, er de med fjordfrontbeliggenhet med god utsikt. Dette er imidlertid de færreste.

Quadraturen har utsikt mot et område av sentrum som bare blir flottere og flottere, umiddelbar nærhet til stort sett rubbel og bit av alt Oslo har å by på og ligger i et område med enormt framtidig vekstpotensiale (Oslo Kommune har som målsetning å få flere beboere i de gamle sentrumsbyggene). Dessuten er det veldig kule leiligheter som fungerer både praktisk og feng shui- messig, i hvert fall de to jeg har vært i, og har noen FANTASTISKE takterrasser.

Jeg høres kanskje ut som en kjempe Quadraturen-entusiast. Dette stemmer bare delvis, men jeg var faktisk veldig nær å kjøpe leilighet der selv. Innspillene mine gjelder hvis det kun står mellom BarCode og Quadraturen. Hvis du VIRKELIG ønsker få det beste fra alle verdenene (pent, sjelfylt, i positiv utvikling, rolig, gangavstand til alt og så videre), kan absolutt Vika anbefales.

Uansett: Lykke til!