Starter sidesteg. Men trykk testing viktigst for å få oljen opp

altvel
PSE 09.07.2020 kl 17:01 1870

Side steg gir indikasjon størrelse på olje reservoaret om det er stort eller bare en liten lomme . De kan velge å bore mer enn et sidesteg.

Så er det trykktesting : det må være trykk i reservoaret slik at oljen strømmer opp, ikke bare i starten ( det skjer ofte ) men over lenger tid
Redigert 20.01.2021 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 17:28 1835

Når det gjelder DST så vet jeg ikke om de planlegger det da Brent Fm er vellprodusert og velkjent fra Snorre som ligger rett sør.
Redigert 15.07.2020 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Alop123
09.07.2020 kl 19:25 1768

Legger ut link fra Finansavisen:
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/07/09/7546097/neptune-energy-og-partnerne-har-bestemt-seg-for-a-bore-et-sidesteg

100Bagger - Det virker på dine uttalelser fra den andre PSE-tråden som at du er på Snorre-feltet og ser Siem Symphony ligger og laster kjerne fra Deepsea Yantai?
Veit du eller TS hvor vanlig det er at det allikevel ikkje er trykk nok i reservoaret? Er dette ein reel fare?

Uansett eit bra tegn at dei borer eit sidesteg mtp funnets størrelse.
Er det uttalt noko estimat på forventet størrelse fra før?

Og kva trur dåke PSE's verdi bør reprises til alt ettersom hva funnet viser?
Spekuler gjerne, kjekt å høre fra kunnskapsrike folk som veit kva dei prater om.

Sjølv hadde eg bestilling på 5,75 i dag, men melding kom og eg endte opp med inngang på 6,15.
Såg melding 3.Juli også, men har desverre for lite peiling på dette med nye oljefunn og betydelse for kursen.

Uansett, takk for god info og lykke til videre.
Slettet bruker
09.07.2020 kl 19:45 1732

At Siem Symphony utvekslet cargo med Yantai så jeg her.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:2.0/centery:61.6/zoom:10

Å ligge lenge ved riggen er ikke så vanlig. Først og fremst gjør cargo ship bare det dersom det er "handle with care" cargo som for eks en kjerne og det er mye av den :). Så ja spekulativt av meg, men jeg har sett en del cases og treffer litt av og til ;)

Det sagt. Dette feltet er nok ikke komunikasjon med Snorre og skal da ikke være depletert. Uansett selv om det hadde vært det så er ikke det en showstopper på så bra olje som er i dette området. Videre så trengs det ikke en DST for å produsere olje fra formasjonen. Dette blir alltid gjort i mainbore på Wireline med en downhole sonde. Denne måler både trykk, viscositet, tetthet, farge, GOR osv osv.. Så de vet allerede mye om oljen. Når de beslutter å ta et geologisk sidesteg som legger til en kost på omlag 100 mill NOK så kan du regne med to ting:

1. De likte det de så både med tanke på Brent Formasjonen og oljen
2. FWL var for dyp i denne brønnen og de fikk faktisk ikke målt det eksakte dypet.


Dette er et morsomt funn. fordi vi vet hvilke storebrødre som ligger rett sør for dette funnet (Statfjord og Snorre). Pass på, salg på 10 kroner per aksje kan være latterlig dumt (samtidig som det gir finere gevinst enn de fleste får i løpet av et år). Men om du gjør regnestykket for 200 mill recoverable barrels solgt til Snorre for 20 $ fatet (husk god kvalitet, nær infrastruktur, analog med velprøvd produksjonshistorie) så er PSEs del av dette (10%): 200 mill fat*20 $/fat *9.5 kroner/USD* 10% ==> 3.8 milliarder. Selskapet har ca 59 mill aksjer så det blir omlag 60 kroner pr aksje. Følg med og vær på tå hev. Mulig vi skal høyt etterhvert som ukene får gå.
Redigert 09.07.2020 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 19:49 1721

kanskje trådens tittel burde forandres? Min vurdering er at det er neppe sannsynlig at trykk eller andre forhold skal komme i veien for produksjon av funnet. det som er spennende nå er størrelse. Vi vet allerede at vi ligger godt over base case da partnerskapet er villig til å investere 100 mill NOK for å finne FWL..
Redigert 09.07.2020 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Baron1!
09.07.2020 kl 20:25 1673

De antok 86 m fat i forkant. Selvsagt kan det være mer, men å anta 200 er bullcase. "Petrolia NOCO estimates that the Dugong prospect contains prospective recoverable resources of 86 mmboe."

20 $ fatet får man ikke. Mer 5-10$.

Man må diskontere verdien, 3.8 mrd i fremtiden er ikke verdt 3.8 mrd i dag.

Men det er fortsatt gull.

-Baronen
Alop123
09.07.2020 kl 20:43 1650

Har selv vært med på LPP-prosjekt(Low Pressure Pipe) på Njord A, der formålet er å forlenge levetiden til reservoaret med lavere å lavere trykk ettersom tiden går.
Så det er mulig å utvinne med lavt trykk, kanskje litt dyrere bare.
Men som du sier, har dei vært villige til å betale mye for selve letingen allerede.
Lurt å bruke Marinetraffic, gjort det før skjønner eg😉👌

Store summer dette kan komme opp i, selv om det selvsagt ikkje er gratis å utvinne heller.

Men med desse potensielle summene, og at det allerede var meldt om sannsynlig funn 3.Juli, koffor har folk tatt til takke med kun dobling?
Hvorfor er det så lav omsetting?
Burde ikkje noken store aktører ha vært inne her allerede?

Eller har dei først nå kanskje innsett kva tall EDB'en hoster opp?🙂

Er det noken som veit kva meldinger som kommer framover?
Analyse av olje og størrelse på funnet vertfall?
Kor lang tid kan dette ta?
Redigert 09.07.2020 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 21:30 1602

Det stemmer men 86 mm boe var Base case som er forankret i at FWL skulle være i midten av Brent på koordinaten de boret denne brønnen. Når man borer en exploration brønn som de nå har gjort, så forsøker man å bore slik at de kan finne FWL og derfra regne volum. Siden sidesteg nå er meldt så skjønner vi at FWL er langt dypere og ikke synlig i funnbrønnen. Følgelig så må volumene også ligge et godt stykke over 86 mm boe recoverable. Kanskje volumene er 100 mm boe, men det kan og være 500 mm boe. Jeg sa 200 mmboe bare for å kunne gi et eksempel på hvor mye det ville gjøre for aksjen dersom vi satte equity = cash.Er 200 mm boe ufint høyt? Brent er en mange hundre meter tykk formasjon enkelte steder i nordsjøen så når FWL ikke er synlig kan volumene være veldig høy. Det er nok mye olje her, og den som sitter med noen PSE aksjer bør godt vurdere det før de synes det er kjempelurt å selge noe som egentlig er verdt 30 kroner for noe så lavt som f.eks. 9 pr aksje. Tid er i dette tilfellet penger, mener jeg.

I min back of envelope beregning så bruker jeg 20 $. Dette tar utgangspunkt i et rent salg til operatøren på Snorre.. Equinor. Mer volum å knytte inn til eksisterende infrastruktur har høy verdi for dem.

Til sist. Minner om at kolonnestørrelse har mye å si for volumet. En felle er vanligvis slik at den er bredere (har størst kryssnitt) i bunnen av fellen (spillpoint) enn i toppen. Eksempel: Dersom et eksempelfelt har en 50m oljekolonne og recoverable volumes er 50 mm boe, så vil recoverables volumes gjerne være 200 mboe om kolonnen viste seg å være 100 m tykk. Det er ikke slik at dobling av kolonnen fører til dobling av volum. For ordens skyld. Brent kan godt være mer enn 200 m tykk.
Redigert 09.07.2020 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Baron1!
09.07.2020 kl 21:37 1585

Ok. Jeg mener fortsatt gitt det vi vet per idag, så er 200m bull case. Jeg er også rimelig sikker på at 20 $ fatet ikke er realistisk. Men enig i at plasseringen gir merverdi.

Tar man 7 USD, 86m fat på dollar 9.5 får man fortsatt et rimelig bra tall før diskontering. Langt over selskapets mcap i dag :)

-Baronen
Slettet bruker
09.07.2020 kl 21:45 1563

Det kan vel være.
Redigert 15.07.2020 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Baron1!
04.08.2020 kl 19:03 1086

Vi traff vel ganske greit her Bagger. Måtte nesten bli bra den 1/100 vi var enige om noe. Selv om ditt anslag som vanlig var overoptimistisk ;)

-Baronen
Redigert 04.08.2020 kl 19:03 Du må logge inn for å svare