NAS skal til 3Kr ila dagen - Bull!

michelangelo
NAS 13.07.2020 kl 10:14 12644

Long NAS fra 2,79 - selger for 3 kroner ila dagen... ;o
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
17.07.2020 kl 12:30 5935

Selskapet er vel det mest uforutsigbare papiret på OSE for tiden. Vi vet ikke utfallet av BOEING, RR eller trafikktall/yield...3 utvilsomme triggere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2020 kl 16:16 5823

Meget spennende next week
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2020 kl 16:16 5823

Nas og rec som herjer m omsetning nå
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Hartepool
17.07.2020 kl 17:48 5765

Kravet på over en milliard dollar ender vel opp med et forlik på 500 mill usd....penger det og.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2020 kl 19:39 5707

Løses det slik er det hva NAS sikkert satser på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2020 kl 19:40 5703

Håper nye NAS får det til
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2020 kl 21:16 5645

Kommer vel tilbud om å konvertere cash-points og tilbakebetaling på ikke gjennomførte turer til aksjer snart. Noen hundre millioner aksjer fra eller til har ikke noe å si.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2020 kl 21:40 5623

Har du ikke trua eller :)))) Kommer vel noe mer guiding sikkert iallefall.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Hartepool
18.07.2020 kl 06:25 5514

Gjelden i nas forsvinner i et forrykende tempo.
Obligasjonsgjelden er omtrent borte, og alle andre fordringshavere ser nå ut til å godta konvertering på samme terms.
Selvsagt øker antall aksjer i denne geniale redningsoperasjonen., men enterpricevalue forblir nogenlunde uendret, og det er poenget.
Med tilbakelevering av Max og betydelige erstatninger fra Boeng og RR forvandles nas til et robust selskap med en sunn balanse.
Den nåværende ledelsen har vist at de håndterer kriser utover det mulige , og godsnakket med Boeing er nå omsider erstattet med de beste erstatningsjurister som er å oppdrive.
Gjeld er gift for alle foretak i problemer.
Nå Forsvinner gjelden raskere enn noen kunne fatte.

Så kommer den lange veien tilbake til lønnsomhet.
Deretter er den klassiske modellen å bruke overskuddslikviditet til å kjøpe tilbake alle « kriseaksjene» som er utstedt til kreti og pleti og slette dem.
Det vil ta tid ,men gevinsten kan bli formidabel.
Et selskap uten gjeld kan ikke gå konk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
18.07.2020 kl 10:57 5411

Ehhh... gjelden forsvinner ikke, den konverteres til egenkapital. For eksisterende aksjonærer er dette selvsagt fortsatt utvannende. Gjelden øker dessverre i et nesten like forrykende tempo, husk at NAS ikke er i nærheten av å generere overskudd på mange måneder/1-2 år enda. Fortsatt vil NAS "brenne" penger (les: gå med underskudd) i mange, mange måneder/1-2 år fortsatt. Jeg kan aldri tenke meg at nas går i break even før minst 75% av flyparken er i luften med minst 75% fylte fly. Så det å snakke om overskuddslikviditet for nas ligger nok minst et par år frem i tid dersom ting går veien, at nas får redusert flyparken 30% osv osv.

Så nei, NAS blir kvitt endel gjeld som utvanner aksjonærene også fremover. NAS bygger ny gjeld for hver måned de fortsatt genererer negativ cashflow/til de når break even. NAS har jo selv sagt at de må hente mer EK, og også dette vil utvanne aksjonærene videre om de ikke selv stiller opp med aksjekjøp i emisjonen.

Å tro at det blir enklere å få ut erstatning av Boeing ved å heve sablene er også totalt misforstått. Det kommer sannsynligvis bare til å gjøre saken svært langvarig og kostnadskrevende. Det blir jo spennende da å se hvem som har best advokater, og hvordan avtalen er utformet mht indirekte tap. Normalt er det store begrensninger i å kunne få erstattet indirekte tap i slike saker.

Jo, et selskap uten gjeld kan gå konk. Det kan bli insolvent. Da har man riktignok kortsiktig gjeld (som leverandørbetalinger/lønn osv), men uten cash på hånden til å betale den. Da er det fullt mulig å gå konk. NAS har jo i likhet med andre flyselskap frekkhetens nådegave og utøvet denne også, gjennom å trenere tilbakebetaling av kansellerte flybilletter, til de som ikke var så godtroende at de trodde de bare kunne få cashpoints. Det kan nok bli en utfordring for flyselskapene fremover, å få forskuddsbetaling fra sine kunder. Kanskje må flyselskaper på sikt stille med denne arbeidskapitalen selv, og få betalt for utført tjeneste først når den er gjennomført.


Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2020 kl 11:11 5395

Jau hau hva I kan
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
18.07.2020 kl 11:22 5376

Kompleksene dine har vi allerede fått med oss lektor.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Mr DT
18.07.2020 kl 11:36 5356

Hahaha - slutkurs 3,03 kr minus 7,3 %
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2020 kl 14:06 5290

slutt tenk på gjelden. jeg mener at folk har gjelden så høy. også selskap butikken har gjelden. sas har gjelden og nas har gjelden.jeg mener ikke at nas kan ikke konkurs. jeg vet at dere hegnar forum skjønne ikke ting.det er sånn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
18.07.2020 kl 14:21 5274

Hvilket språk er du du forsøker å ytre deg på?

Selv med Google translate blir det jo mer forståelig enn dette tåkepratet her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 16:34 4970

Forsvant 3 kr?? Hvorfor? Mange har stortro på selskapet jo. De jobber knallhardt i ledelsen og kniper inn der det kan knipes ved siden av erstatning og reisetall opp. Hva skjer folkens???
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Murofen
20.07.2020 kl 17:01 4933

Slapp av, sitt i ro og vent. Det kommer ikke grønne by fly helt enda, ei slutter folk å reise. Det ligger noen uromomenter å venter i kø enda, men NAS går ikke konkurs, Det får for store ringvirkninger på mange måter. kursen vil gå langt opp, i dårlige tider må man satse og vente.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Mado
21.07.2020 kl 13:05 4606

Samorsk, tror jeg.
Hvis du blander Sami og Norsk blir (Samorsk).😁
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 20:13 4470

Lukter det fullstendig utvanning eller? Topp 2,90?
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 07:11 4309

Ser dessverre ut som om aksjonærene skal bære skuta. Ble litt skeptisk da jeg så utvanningsprogrammet utover høsten der gjeld gjøres om til flere aksjer.. Ille dersom obligasjonseierne presser på denne måten før normalen kommer i gang.. Reiselivet er jo ødelagt foreløpig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FAR100
22.07.2020 kl 09:48 4182

konverteringskurs på 0,6 - 1,0 kr?
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Strategi
22.07.2020 kl 14:46 4029

For øyeblikket ser ikke noe ut til å gå Norwgians vei.

Desverre
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.07.2020 kl 16:25 3973

Boeing MAX Delayed Until 2021

PRØVESMAK fra WSJ

Boeing Co.'s 737 MAX isn't likely to resume widespread passenger flights until early next year?nearly two months beyond previous expectations? due to another regulatory delay, according to U.S. government and industry officials.

That means the jets are expected to be grounded at least as long under the plane maker's chief executive, Dave Calhoun, as under his predecessor, Dennis Muilenburg, who was ousted at the end of 2019 following repeated delays in getting the plane back into service.

The latest timeline, these officials said, anticipates the Federal Aviation Administration won't finish work to lift its March 2019 grounding order until late October or early November, because the agency has decided to ask for public comments before finalizing software and hardware changes. Regulators overseas could take days or weeks longer to concur in those decisions.

Completing pilot training and maintenance checks?and obtaining final FAA approval for those tasks for individual airlines?is expected to stretch well into December, according to the officials. Only then will the MAX?responsible for two fatal crashes that took 346 lives?be ready to return to commercial service.

The timetable still could speed up and MAX operations could resume earlier, these officials said, though that isn't the expectation of some who are monitoring the process. Before the FAA detailed the next steps in approving the MAX on Tuesday, at least one major airline's schedule planned for the MAX to re-enter service by mid-December, a person briefed on the matter said.

Problems related to ground-simulator testing by a cadre of international pilots could complicate or further stretch out the timeline. The start of passenger flights could slip to February or beyond, according to one industry official briefed on the details, given the challenges of working through the Thanksgiving and Christmas holidays.

A Boeing spokesman said the company is working closely with the FAA and other international regulators to "meet their expectations as we work to safely return the 737 MAX to service," noting those regulators will decide the schedule.

The FAA has said it doesn't have a timetable and won't authorize passenger flights until all safety questions have been resolved. On Tuesday, the agency said it "continues to follow a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing's work."

Securing regulatory approval of various software and hardware fixes has been hampered by the coronavirus pandemic, with FAA officials working from home and the agency facing other challenges related to scheduling U.S. and foreign pilots to participate in ground-simulator testing. Previously, Mr. Calhoun and his team anticipated the MAX to be cleared for flight by the third quarter.

In addition to some 400 MAX jets already delivered to customers around the globe, Boeing is saddled with roughly that many other planes which have been built but not yet delivered to airlines.

With Covid-19 surging in parts of the U.S. and other portions of the globe, carriers have grounded thousands of jetliners and are significantly less eager than before the pandemic to put MAX jets into their schedules. U.S. commercial air traffic is down from 2019 levels, with a roughly 50% drop in the total number of flights and deeper reduction in passengers.

On Tuesday, the FAA put out its most positive statement yet about progress toward getting the MAX back into service, indicating that it shortly intends to propose a safety directive summarizing software, hardware and pilot-training changes. But it could take two months or more to receive and resolve public comments once the document is published, a step that wasn't factored into earlier timetables.

The FAA update follows last month's long-awaited certification flights, intended to assess the adequacy of safety fixes.

During that time, a group of international pilots will participate in flight-simulator tests to analyze more than half a dozen revisions to checklists and emergency cockpit procedures. Still another group of FAA training experts will issue a report and analyze public comments. A separate group of outside agency experts is slated to separately vet design changes.

In addition, some airlines have signaled they may conduct demonstration flights to assure passengers about safety issues before launching routine service with the MAX?another step which could delay full-fledged service resumption.

FAA administrator Steve Dickson, a former Air Force and commercial pilot, also has said he intends to fly the updated software before giving his final signoff on the changes.

The timeline for getting the MAX fleet back in the air has been a moving target, with this year's delays following a series of missed targets in 2019.

The FAA won't allow flights until all safety questions are resolved.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.07.2020 kl 18:15 3911

Det er ikke bare i øyeblikket det ikke går veien. Det har ikke gått veien for nas de siste 2 årene og gjør det vel ikke dette året heller.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
lofric
23.07.2020 kl 19:12 3651

Ikke vær så pessimistiske karer... Nå corona er over....kommer aksjen til.å gå til værs...
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.07.2020 kl 19:42 3625

Tviler på at det blir så høyt til værs, med stor konkurranse om færre flyreiser. Uansett skal den nok betydelig lenger ned først.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Strategi
24.07.2020 kl 15:54 3394

Dette ser ikke bra ut, ryker støtten på 2,60 så er veien ned til 2 kr veldig kort.

Det Ser nå ut til at den ryker allerede i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
24.07.2020 kl 20:03 3295

Den røyk som ventet. Men det skal ryke mer...
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2020 kl 20:12 3285

Stadig billigere å bli fløyet inn i rød sone. Kostnaden av det lille flyene har blitt brukt konverteres vel til noen millioner nye aksjer. Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
CS_invest
24.07.2020 kl 21:40 3237

Virker ikke som veldig mange i dette landet har tatt inn over seg hva denne epidimien EGENTLIG betyr! Trur at - når alt er vel innenlands - så er det bare pokker meg så raskt som mulig at få flybilletter på "bok". Ikke klare slike typer heller (tross en pandemi med kombinert dødspotentiale som ligger et sted mellom Spanskesyken og Svartedøden) pokker meg at bli heime så mye som EN ENESTE POKKERS SOMMER!!!

HVA feiler slike typer i hodet?? - fuldstendig uansvarlige? egoistiske? dumme (les relativ redusert intelligens) ? - og i tillegg så trur de at resten av samfunnet skal ta rekningen for dette????

Det er enkelt og greit (for at forklare det slik at selv alle på børs skulle ha en chance for at forstå): END OF GAME - hva angår den typiske reiseaktivitet som har forekommet de siste mange årene, fra mars i år - og dette EOG - kommer at persisterer ganske lenge frem.

Alternativet er selvsagt - at regjeringer mener at den type tullinger skal få "rett", at flyselskaper skal reddes - og at det får vekt i en besluttning, på bekostning av at resten av landet kommer at lide MASSIVT under denne uansvarlighet - og foruten at mange kommer at dø, så kommer uansett samfunnet til at stenge ned igjenn...

Sitt ned på terassen, ta en øl eller et glass vin - gå inn om det er drittvær - KANSKJE klarer disse reisefantomer at akseptere at dette var "ok". I alle fall bedre end om hele landet må i "lockdown" igjenn - pga. samme reisefantomer!!!

Så "bull" i fly/reise - er etter min vurdering like greit som en løkke rundt halsen + en ustabil krakk (i alle fall hva angår økonomi!)
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
24.07.2020 kl 23:32 3184

Jeg legger som lenge kjent ikke ei krone på bordet for å forlenge livet til denne zoombien.

I øyeblikket er det utrolig nok kappløp mellom sas og nas i å få nordmenn hjem før kl 2400 i kveld. Idioti fra ende til annen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2020 kl 23:59 3161

latterlig hele greia. Mista fullstendig trua
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.07.2020 kl 08:59 3078

At støtta røyk tror jeg er sunt for alle.
Nå får vi testet nedsiden fremover og det kan bli utfordrende for mange.
Mye må klareres i Norwegian, det er stille fra ledelsen og om vi ser industrien globalt er det store utfordringer nå det gjelder Covid 19.
Dette på toppen av alt annet.
Ser man på flight radar har Norwegian en brøkdel av fly i luften i forhold til eks. SAS.
Det brennes penger hver måned og det må skje mye positivt når det gjelder reisevirksomhet for å få Norwegian opp å stå.
Liker heller ikke konflikten mellom Nas og Boeing som jeg tror blir mer langvarig enn tidligere antatt.
Jeg har vært positiv hele tiden til Nas og skal muligvis inn igjen dersom kursen faller videre ned.
Fra mitt ståsted var det gret at støtta røyk.
Kommer det innsidekjøp vil jeg vurdere, slik det er nå har selv Bjørn Kjos og et knippe andre innsidere solgt seg ut.
Et dårlig signal.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2020 kl 11:36 3022

Er det sunt at støtta røyk?? hahaha, jaja
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
25.07.2020 kl 11:38 3018

Selvsagt vil the Boeing battle ta lang tid, hvem trodde eller tror det bare er å gå å hente milliarder i en slik sak? Det kommer til å bli tøffe tak og koste dyrt.

Finnes ikke profesjonelle industrielle aksjonærer i nas i det hele tatt, leasingselskapene er ikke i den kategorien heller. De skal bare redde mest mulig av pengene sine. Wait and see, Når den første av disse begynner å pumpe ut aksjer blir det ragnarokk i nas-aksjen, og kamp om å ikke å være sistemann ut døren. Nas er ikke i nærheten av å være verd 8-9 milliarder nå, når de tidligere knapt var verd 5 mrd og gikk med overskudd i 2016.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
25.07.2020 kl 12:12 2999

Saker som NAS-Boeing havner "aldri" i retten. Det kommer et kompromiss.
Merk at Boeing ikke har strøket ordren fra ordreboka enda, så den er ikke formelt kansellert.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
FunTrade
26.07.2020 kl 01:16 2833

Det ender nok utenfor rettssalen hvis nas kjenner sine begrensninger i så måte. Kanskje deres tøffe tone skyldes mangel på mulighet til å bruke energien på kjernevirksomheten deres, flydrift. Lite kjernevirksomhet å fokusere på om dagen og da kan man jo skape litt spenning på denne måten. NAS er jo snart en ny "religion"... de store hovedaksjonærene har jo konvertert seg inn i tvangsekteskapet, og den manglende frivilligheten og gleden over nettopp det gleder jeg meg faktisk til å se utspille seg:-). Litt gøy må man ha mens man rir aksjen nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:08 Du må logge inn for å svare