Sterk Oppgang

Superprofitt
KOA 21.07.2020 kl 16:26 6637

Da er bjellesauene mer eller mindre etter sin Emi. fortjeneste. Dette har holdt kursen meget lav. Nå skal vi raskt opp til 20 øre før dette glir sakte, men sikkert til 50 øre som er riktig prising av selskapet. Bare laste opp👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 15:30 1021

Innlegget er slettet
Slutt og Tull nå! Prøv at hold dere til KOA..
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Zolly
22.07.2020 kl 17:26 934

Denne taperaksjen kan vise seg å være sommerens beste kjøp på Oslo Børs
Det har skjedde mye merkverdig med Kongsberg Automotive-aksjen i år. Men at den nå er billig, kan det ikke herske tvil om.Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert: 22. juli 2020 13:56

Bilindustrien fikk seg en solid trøkk da coronakrisen slo inn over verden tidligere i år. Med sin «just in time»-praksis ble bildelprodusenten Kongsberg Automotive først rammet av forstyrrelser i verdikjeden, før krisen ble akutt da de fleste store bilprodusentene stengte fabrikkene sine.

Selv om vi ser bort fra himmelferden til aksjene i elbil-produsenten Tesla, har aksjene i de ledende bilprodusentene nå hentet inn mye av det tapte i februar og mars. Men aksjekursen i bildelprodusenten Kongsberg Automotive ligger fortsatt med brukket stag i det resultatfremleggelsen for andre kvartal nærmer seg.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Derfor bør du vente med å slå til på det som ser ut som billige aksjer i Kongsberg Automotive
Når Kongsberg Automotive torsdag 6. august legger frem regnskapstallene sine for andre kvartal, vil de utvilsomt være temmelig stygge. Det er jo ikke så rart ettersom de fleste kundene hadde lukket og låst da kvartalet startet. Men faktum er at bilfabrikkene har kommet i gang igjen og i forhold til Kongsberg Automotives egne dystre prognoser fra begynnelsen av april, har utviklingen faktisk vært bedre enn forventet.

Men aksjekursen i Kongsberg Automotive ligger på mange måter utbombet igjen på coronakrisens slagmark. Gitt at den pågående reparasjonsemisjonen, som avsluttes fredag, blir fulltegnet, verdsettes selskapet nå til drøyt 1,4 milliarder kroner. Det etter å ha hentet inn en milliard kroner i ny egenkapital som gjør at selskapet mener å ha dekket sine likviditetsbehov ut 2021.

Sammenlignet med ganske mange andre aksjer på Oslo Børs, for eksempel selskaper så godt som uten inntekter – som SAS og Norwegian – er faktisk Kongsberg Automotive rørende billig. Og i motsetning til de nevnte har ikke Kongsberg Automotive noe nytt kapitalbehov før tidlig ut på høsten neste år.

Rett nok kommer regnskapstallene for andre kvartal til å være temmelig triste. Men det er på mange måter gammelt nytt. Det som blir interessant er hva ledelsen forteller om utviklingen internt i kvartalet, og om hvordan det har gått så langt i tredje kvartal. Det er jo faktisk ganske mye som taler for utviklingen har gått vesentlig bedre enn hva som ble lagt til grunn da kriseemisjonene på i alt en milliard kroner ble lansert i begynnelsen av april.


Da resultatet for første kvartal ble lagt frem i vår, sa ledelsen i Kongsberg Automotive at de trodde verden vil komme tilbake til det normale og at inntjeningen da vil kunne bli høyere enn hva selskapet historisk har vist. Kongsberg Automotive kommer nok ikke tilbake dit i år eller neste år, men la oss leke litt med kalkulatoren.

I 2018 og 2019 oppnådde Kongsberg Automotive et netto overskudd etter skatt på henholdsvis 23,8 og 28,8 millioner euro. I gjennomsnitt 26,3 millioner euro, eller nær 300 millioner kroner. Med en slik inntjening vil dagens børsverdi tjenes inn på litt mer enn fem år. I dagens aksjemarked er det isolert sett et røverkjøp.

Nå tar det nok noe tid før man kan forvente at Kongsberg Automotive kommer tilbake til den lønnsomheten selskapet hadde før coronakrisen. Men gitt at verden fortsatt skal ha biler, elektrisk drevne eller ikke, er det faktisk ganske sannsynlig at det kommer til å skje.

Det tar ikke dagens aksjekurs høyde for.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare