Betaling av emisjon med VPS kontoen?

andemorr
23.07.2020 kl 09:43 2754

Hei dere, har et kanskje litt dumt spørsmål.

Skulle tegne meg noen aksjer i emisjon, men må betale med bankkonto. Er det her ingen mulighet for å betale med VPS kontoen? Eller er det slik at jeg må overføre midler fra vps-konto til bankkonto for å betale?

Takk for svar, setter pris på det.
Redigert 21.01.2021 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
23.07.2020 kl 11:57 2703

Jeg er relativ ny, men slik jeg har gjort det er at jeg har opprettet en bankkonto og koblet denne bankkontoen opp mot en VPS konto. Hver gang jeg handler aksjer belastes bankkontoen via VPS.

Er også denne bankkontoen jeg skriver inn (som belastes) når jeg tegner meg for emisjoner. VPS konto er vel bare en konto som registrerer handler og ikke en konto med fysisk beholdning?

Kanskje noen andre kan gi et godt svar. Eneste gangen jeg vet man må overfre er fra bankkonto til en AKS konto. Har ikke hørt at man har penger på en VPS konto eller må overføre dit.
andemorr
24.07.2020 kl 02:22 2629

Takk for svar. Fant ut at pengene på vps konto ikke kan brukes til å kjøpe emisjonsaksjer. Så det jeg evt måtte gjøre var å overføre penger fra min vps til bankkonto for så å betale fra bankkonto. Synes det var litt rart at ikke pengene kunne trekkes fra vps konto som allerede har saldo, men sånn var det visst
egget
25.07.2020 kl 08:23 2510

Det er aksjer på en VPS konto. Pengene står på en bankkonto. Hvis du har aksjer på en aksjesparekonto og eller en "aksje og fondskonto", hos et meglerhus da er det vanligvis en bankkonto hos det meglerhuset pengene står på. Du kan se under innstillinger eller et annet sted hva kontonummeret på denne kontoen er. Hvis du ikke finner kontonummeret kan du ringe meglerhuset og be de forklare deg hvordan du finner det.