Equinor - Tar tap på 20-30 milliarder i Q3 2020?

Slettet bruker
EQNR 24.07.2020 kl 11:32 1732

En ting er at et stort statelig selskap prøver å lure markedet med at verdiene i selskapet er større enn de er. En annen ting er at analytikere ikke priser inn tapene i sine analyser, selv om et par meglerhus har begynt å prise inn tapene. Men at investorer bruker pengene sine på aksjer i et selskap som priser verdiene langt over reelle verdier, det overrasker meg. På tide å gå short i Equinor?

«Det internasjonale energibyrået IEAs bærekraftsscenario (SDS) legger til grunn en oljepris på om lag 60 dollar fatet i 2040«

https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/8mnWmd/stiller-spoersmaal-ved-equinors-oljepris-anslag-klokken-maa-tikke

Fra Norne sine analyse idag

«the company did not make large write-downs due to lower oil price assumptions: long-term Brent price assumption remains unchanged, USD 80/b«

Fra Sparebank 1 Markets analyse idag

«Only minor impairments (!): In contrast to the past few quarters, Equinor reported only USD 0.37bn impairments, mainly related to a gas processing plant in Norway and exploration. I.e., Equinor has not changed its long-term oil price assumption of USD 77/bbl from 2025. Equinor has previously indicated a 20% drop in long-term oil price assumption would trigger USD 8bn before tax-impairment»

«Unngår store nedskrivninger med høye oljeprisanslag

Mens andre store oljeselskaper justerer ned forventningene til oljeprisen, tror Equinor fortsatt på en oljepris på 77 dollar i 2025 og 80 dollar i 2030. Dermed unngår selskapet store nedskrivninger»

https://www.dn.no/energi/equinor/olje-og-gass/oljeprisen/unngar-store-nedskrivninger-med-hoye-oljeprisanslag/2-1-847460
Redigert 20.01.2021 kl 04:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2020 kl 15:55 1650

Men kursen stiger betydelig på en ellers negativ børs!

RT: 145.550 +5.36%
Kalle 1
25.07.2020 kl 13:42 1463

De forskjellige anal ytikere, eksperter og div forståsegpåere bommer jo hele tiden på oljeprisen i det korte bildet,og da blir det jo spinnvilt å høre på dem når de predikerer den langsiktige prisen på oljen!
De har sin egen agenda hele hurven!
Jeg satser på KIR, han sine egne penger investert i AkerBp,og tjener penger fra 20usd/bbl,og betaler i tillegg kvartalsvise utbytter!
Jeg har ikke solgt én eneste aksje i AkerBp,jeg har kjøpt under hele krisen.
Så når alt er normalt om noen år og vi flyr som normalt igjen tror jeg det vil vise seg at jeg har gjort rett,og jeg har en grei pensjon!
😜
Hefner
25.07.2020 kl 13:49 1452

Dette er kjent i markedet og burde være priset inn.
Kalle 1
25.07.2020 kl 15:28 1398

Du ser at de ikke skriver ned oljeprisen,men opererer med 80usd/bbl ?
For å slippe store nedskrivninger og derved fall i aksjekursen?
Tenk på et tall som du liker liksom....
Og tapene på shaleinvesteringene,og de hysteriske bonusene borte i us?
Og på toppen av dette så skal det sies opp folk,og effektiviseres over en lav sko, og bruke innleid arbeidskraft.
Hvem tror du dette går utover?
Det skal jeg fortelle deg; de Norske oljearbeidere vil bli lidende her,og derigjennom det Norske samfunnet!
Hele ledelsen i det selskapet skulle vert sparket og straffeforfulgt for det de har gjort!
Vil selvsagt aldri skje.
Slettet bruker
25.07.2020 kl 17:25 1327

Jeg er helt enig med deg ;) Jeg har ikke aksjer i Aker BP. Men skulle jeg kjøpt olje aksjer, hadde det vært Aker BP istedenfor Equinor. Jeg noterer meg at det er en del investorer på dette forumet som ikke har brukt kalkulatoren. På et tidspunkt vil det gå opp for dem at olje prisen må veldig mye opp eller så må Equinor ta noen enorme tap. Jeg tipper det kommer innsidesalg først, før Q3 2020? Så kommer tapene like etterpå. Det er stilen ledelsen i selskapet har kjørt siste året dessverre
Redigert 25.07.2020 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2020 kl 09:19 1044

Er dette fremtiden til Equinor?

"SHELL: TAR NEDSKRIVNINGER PÅ USD 16,8 MRD ETTER SKATT I 2.KV

Oslo (TDN Direkt): Shell tar nedskrivninger på 16,8 milliarder dollar etter skatt i andre kvartal 2020, som reflekterer reviderte pris- og marginantagelser.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.

I en oppdatering datert 30. juni ventet selskapet å regnskapsføre nedskrivninger etter skatt mellom 15-22 milliarder dollar i andre kvartal, etter å ha oppdatert råvarepris- og marginantagelsene.

I meldingen i juni skrev selskapet at de nå så en gjennomsnittlig Brent-oljepris på 35 dollar pr fat i 2020, stigende til 40 dollar pr fat i 2021 og videre til 50 dollar pr fat i 2022. I 2023 og den langsiktige Brent-oljeprisen ble begge anslått til 60 dollar pr fat"

«Videre skrev Shell den 30. juni i et brev til aksjonærene at de forventer signifikant lavere olje- og gasspris de neste 30 årene»

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/07/30/7551674/enorme-tap-for-oljegigant
Redigert 30.07.2020 kl 10:18 Du må logge inn for å svare