Dette er ikke god økonomi...- Finansdirektør i Dorian LPG
Solux
13.09.2018 kl 12:34
1030
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Dette-er-ikke-god-oekonomi
Artikkel av: Martine Holøien
13. september 2018 - 10.20
Lest av
867
annonse
Dorian LPG mener bruk av LPG som drivstoff ikke har god økonomi på nåværende tidspunkt. Prisdifferansen til høysulfat fuel oil (HFO) understøtter ikke en investering, sier finansdirektør Ted Young på Paretos Oil & Offshore-konferanse torsdag, ifølge TDN Direkt.
- Men vi tror LPG er en bedre løsning enn for eksempel LNG, da det er over 8.000 havner i verden som har LPG-bunkers, sier han videre.
Godt posisjonert
I presentasjonsmaterialet til Dorian opplyses det at rederiet har forsterket dekket på 16 av deres VLGCer, og er dermed godt posisjonerte til å gjøre retrofits for å drive på LPG dersom prisdifferansen mellom LPG og HFO endres.
Videre går det frem av materialet at den globale VLGC-utnyttelsesgraden så langt i 2018 er på 84 prosent, mot 85 prosent i 2017.
Må over 90 prosent
Young mener man må se en utnyttelsesgrad i den globale VLGC-flåten på over 90 prosent før ratene begynner å stige.
- Generelt i shipping vil man si at utnyttelsesgrad på 85 prosent er et bra nivå, men vi må nok ha over 90 prosent innen LPG før ratene går, sier han til nyhetsbyrået.
Artikkel av: Martine Holøien
13. september 2018 - 10.20
Lest av
867
annonse
Dorian LPG mener bruk av LPG som drivstoff ikke har god økonomi på nåværende tidspunkt. Prisdifferansen til høysulfat fuel oil (HFO) understøtter ikke en investering, sier finansdirektør Ted Young på Paretos Oil & Offshore-konferanse torsdag, ifølge TDN Direkt.
- Men vi tror LPG er en bedre løsning enn for eksempel LNG, da det er over 8.000 havner i verden som har LPG-bunkers, sier han videre.
Godt posisjonert
I presentasjonsmaterialet til Dorian opplyses det at rederiet har forsterket dekket på 16 av deres VLGCer, og er dermed godt posisjonerte til å gjøre retrofits for å drive på LPG dersom prisdifferansen mellom LPG og HFO endres.
Videre går det frem av materialet at den globale VLGC-utnyttelsesgraden så langt i 2018 er på 84 prosent, mot 85 prosent i 2017.
Må over 90 prosent
Young mener man må se en utnyttelsesgrad i den globale VLGC-flåten på over 90 prosent før ratene begynner å stige.
- Generelt i shipping vil man si at utnyttelsesgrad på 85 prosent er et bra nivå, men vi må nok ha over 90 prosent innen LPG før ratene går, sier han til nyhetsbyrået.
Redigert 19.01.2021 kl 05:42
Du må logge inn for å svare
really
13.09.2018 kl 14:38
996
Hvilken verden lever han i? Alle vet at prisen på HFO går mot null i 2020, siden det blir forbudt både å bruke og ha ombord i de aller fleste land.