Kunder

Emilez
OCY 29.07.2020 kl 22:44 2423

Hvordan vurderer du risikoen for at noen av Ocean Yields kunder går konkurs og ikke kan betale?

Ellers burde Ocean Yield være en lav risiko investering, ikke sant?
Redigert 19.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
inference
29.07.2020 kl 22:48 2413

Hva tenker du når du trekker gjeld fra dagens markedsverdi av flåten og ser opp mot dagens børskurs (markedsverdi av egenkapitalen) ?
Emilez
30.07.2020 kl 08:53 2185

Vet inte på rak arm. P/b 0,55 enligt börsdata men då är ju FPSO:n med och den är kanske värdelös i värsta fall (hoppas dock den hyrs ut).
Hammerix
27.08.2020 kl 00:27 1614

Slik jeg ser det er Hoegh Autoliners det mest usikre kortet, og OCY eier 5 av skipene der. Er vel ganske mange av denne skipstypen som rett og slett ligger i opplag. Ser at SFL måtte ta tilbake to slike fartøyer nylig. (https://www.tradewindsnews.com/containerships/sfl-idles-redelivered-car-carriers-but-remains-upbeat-on-liner-prospects/2-1-864185)
Ifølge Marine traffic er alle de fem skipene som OCY eier i bevegelse, og det er jo tross alt bedre enn at de ligger i opplag. Wallenius Wilhelmsen rapporterte Q2 for noen uker siden, og hadde overraskende bra resultat og fikk kjøpsanbefaling fra flere meglerhus. Hoegh slet riktignok før pandemien, og er et usikkert kort.

MSC er også nevnt som en betydelig motpartsrisiko og jeg vet ikke hvordan det står til med finansene der. Men de er et av verdens største containerselskap med haugevis av skip. OCY sine er av typen "Mega-container ship" og det eldste er fra 2016. Vil anta at disse er ganske lønnsomme sammeliknet med eldre skip i flåten til MSC. Det ser også til å være gode tider fremover på strekninger fra Østen til USA. Ifølge grafen til artikkelen under er frakratene fra Shanghai opp 62% til østkysten av USA og opp 163% til vestkysten av USA, sammenliknet med samme periode i 2019.
(https://www.joc.com/maritime-news/container-lines/alianca/carrier-gri-could-push-asia-us-west-coast-feu-rates-above-record-high_20200821.html)
og
(https://www.joc.com/maritime-news/container-lines/msc-adds-trans-pacific-capacity-strong-us-import-demand_20200824.html?utm_source=twitter&utm_medium=content&utm_campaign=article&hsid=720498e2-e91b-46d5-9495-9ee7e00d934a)
Slettet bruker
27.08.2020 kl 08:31 1342

Per Q2-20:
Totale eiendeler er på USD 2.797.000.000
Total gjeld er på USD 1.970.400.000

USD 826 600 000×8,87=7 331 942 000 NOK

I en verden hvor kundene betaler og risiko er liten, bør altså børsverdien ligge på 7,3 milliarder kroner. Dagens børsverdi er 3,9 milliarder kroner.

Investorene priser altså inn en risiko på 3,4 milliarder kroner målt opp mot bokførte verdier på 7,3 milliarder kroner. Tar du den ca summen og deler på antall aksjer så blir det ca 20kr.

Med andre ord så priser markedet inn en corona-rabatt på 20kr per aksje!

Historisk sett har kursen blitt handlet på kurser over bokførte verdier. Så hvis du ikke tror at verden faller sammen på grunn av corona og ocy ikke går konk, så kan du altså nå kjøpe aksjen med ca 20kr rabatt.
Redigert 27.08.2020 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2020 kl 09:37 1220

Men akkurat nå virker det til å være litt for mange med foliehatter, til at kursen går over 40kr. Vi må vente til desember.
Slettet bruker
27.08.2020 kl 10:16 1129

Interessant oppsett. Men på eiendeler kan du vel trekke fra 1mrd NOK pga av DB-1 som per i dag egentlig ikke er verdt noe.

Så da er eiendeler 6.3mrd mot markedsverdi 3.9mrd, viser fortsatt grei oppside potensial. 60% ish.