NAS - INGEN teknisk støtte - før landingshjulene treffer bakken!

Hammers
HAMMER 30.07.2020 kl 14:58 11038

Jeg har advart sammenhengende mot NAS i 2-3 år, men har ikke skrevet om selskapet siden i mai - tror jeg det var.
Umulig å få gehør her inne når aksjonærene går amok i "billigaksjer" - samtidig som aksjetrykkeriet går varmt!

I dag tok jeg en titt på chartet igjen - og fikk STRAKS bakoversveis!
Chartet er SVÆRT ENKELT - og det trenger ingen forklaring:
https://www.tradingview.com/x/VZdZg7zu/

Den SISTE støtten har røket med SOLID margin - og det er ikke noe håndfast før landingshjulene til slutt treffer bakken!

Hilsen Hammers.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
30.07.2020 kl 21:56 6584

Da henger det tekniske bildet helt i hop med det fundamentale i aksjen, dette blir grusing...før en ny emisjon på 1 krone eller under.

Endel nas-aksjonærer tror så voldsomt på erstatning fra Boeing, men selv det blir jo max 1 krone aksjen i aller, aller beste case..
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2020 kl 20:44 6356

Tråden ble opprettet for en ukes tid siden - da kursen sto i 2,265.
I dag kan man se at NAS er i fritt fall! https://www.tradingview.com/x/tRTiMbk0/

Etter mitt syn bør uerfarne holde seg LANGT unna selskapet!
Det trykkes nærmest daglig nye aksjer. ALT er GJELD som konverteres til aksjer.
Lånegivernes ENESTE MULIGHET for få tilbake litt av sitt tilgodehavende er å selge!

Dette kommer til å fortsette i lang tid - tror nå jeg.
Jeg tror det er lånegiverne som nå sloss om å bli kvitt aksjene sine.

Dermed er det nærmest garantert at fallet kommer til å fortsette i lengre tid!
Når lånegiverne heller vil ha tilbake kr 1,50 pr aksje enn f.eks 50 øre - eller kanskje 0.
Etter mitt syn begynner NAS pr dd å minne om et DØDSDØMT selskap!

Hilsen Hammers.........som minner om overskriften;
Ingen støtte før hjulene treffer bakken. Altså når høydemåleren viser 0!
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 21:18 6268

4 spørsmål :
1. Hvor mange aksjer utgjøres selskapet av nå reelt sett, inkl. de som er i pipelinen ?
2. Hvor mye er gjelden på nå ?
3. Hvor mye er markedsverdien pr. 7. august 2020 av selskapets eiendeler ?
4. Hva er månedlig finanskost pr. mnd. for å betjene gjelden ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2020 kl 21:34 6230

4 svar;
1. ALT for mange (milliarder).
2. ALT for høy (reduseres "daglig" til fordel for konvertering av nye selgelige aksjer).
3. Trolig ALT for høy. Hva er verdien av et selskap som NAS når situasjonen er som den er?
4. Når man ikke har spes mye å rutte med er ALLE finanskostnader ALT for høye. Så også med NAS!

Detaljene har jeg selvsagt ikke noe svar på! For å ha det må man JOBBE innen caset!
Likevel; et selskap som i prinsippet er uten inntekter og har en gjeld som det har (endres daglig i fbm konvertering av aksjer) - er i prinsippet DØDSDØMT! Når lånegiverne nå "krever" å få omgjort gjeld til aksjer (som kan selges) - ja, så skjønner vel de fleste hva som vil skje framover! I hvert fall i MITT hode er fortsettelsen temmelig klar!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 22:24 6147

Kan vi forsøke å gi noen grove cirkasvar på de 4 spørsmålene ?
På spm. 3 mente jeg reell markedsverdi av selskapets eiendeler pr. i dag. Dvs. med
de lave verdier som sikkert råder på fly osv.

NAS er litt spesielt ved at norske private interesser og norske statlige interesser ikke
er likegyldige til skjebnen. Går det konk, starter vi nytt. Det som kan skje er at aksje-
kursen kommer meget lavt. Vitsen må være å bli kvitt mest mulig gjeld. På lave kurser
når "all gjeld" er konvertert, kan norske interesser kjøpe seg opp til praktisk majoritet.
"Å holde aksjekursen litt der oppe" er kanskje et poeng for å få frem mer gjeldskonvertering ?

Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.08.2020 kl 22:45 6115

Hehe... fremme mer gjeldskonvertering:-).

Saken er nok motsatt: Kreditorer/långivere krever betalt, mislighold innebærer å kunne begjære nas konkurs. Så godtar långivere en "akkord" ved å få konvertere til lik pris som i våres.

Så Schram betaler med å utvanne aksjonærer i stede for med cash han ikke har
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
oivindl
07.08.2020 kl 23:00 6094

Jo mere gjeld selskapet får konvertert til aksjer, jo bedre for selskapet. Konverteringskurs betyr da ingenting siden det er gratis å trykke aksjer.
Anderledes for aksjonærereen selvfølgelig, men om alternativet er konkurs, som mange vil ha det til, så er det likevel konvertering et bedre alternativ.

Konvertering over gjeldende kurs, er positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2020 kl 23:06 6078

Konkes NAS og det startes et nytt - så blir det uten DAGENS aksjonærer.
De vil bli nullet ut! Derfor haster det med å selge for dagens aksjonærer. De som har konvertert gjeld til aksjer!
Drømmen om at "norske interessenter" skal kjøpe seg opp er KUN en "våt drøm" som du har!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 23:09 6061

Litt rart.. Hvorfor ikke lage den tekniske bildet først positivt og så selge seg ut? Nærmer vi oss 1 tallet så tror jeg denne snur ingen er tjent med at den faller helt fritt raskt. Og takk for tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.08.2020 kl 23:13 6054

Perfekt chart for short.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2020 kl 23:13 6055

HVIS det ikke er noe håp er ALLE som selger over null TJENT med å få det de får!
Etter NULL får de ikke noe - bortsett fra penger tilbakebetalt på skatten!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
07.08.2020 kl 23:22 6028

Ingen er tjent med konkurs. Nas brenner minst cash av alle flyselskaper. Jo mere gjeld de konverterer, jo mindre penger brenner de.
Kommet deg til Sverige og kjøpe burkar?
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 23:23 6028

Hva tror du blir slutt kursen på mandag?....
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.08.2020 kl 23:31 6008

Jo mer konvertering jo mer utvannes aksjonærene. Så for aksjonærene er tapet umiddelbart. For selskapet er det måten og trenere neste emisjon.

Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
07.08.2020 kl 23:39 5981

Kan fort bli en hårfin balansegang dette. Tapet/ gevinsten avgjøres når posisjonen gjøres opp
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.08.2020 kl 23:43 5967

Ikke med rett strategi. Tynne ut posisjonen litt på ekstra gode dager
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2020 kl 23:45 5950

Du har da vært en motstander av mitt KLARSYN siden "tidenes morgen"!

For deg mest trolig en DYR motsetning!
Jeg tror du har et langt større behov enn meg for å komme deg til Sverige! Landet der Gravølet kun koster en brøkdel av i Norge!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 23:48 5937

I dag sluttet aksjen på 1,577 kr.
Omsatt for 108,8 mill. kr.
Børsverdi 5,7 mrd. kr.
Ant. aksjer ut fra dette : 3,61 mrd. (det er nok fler i pipelinen, både offisielt og potensielt)

Gjelden må mye ned. Grunnlagskursen for konvertering må være høyest mulig. Slik at
gjeldskonvertering monner mest mulig.

Globalt er det nå til opplysning markedsført at alle ikke-norske må holde seg unna den
praktiske kontrollen i NAS. Og dette tror jeg er oppfattet og akseptert.

Vi får se i månedene fremover hvordan dette utvikler seg. Å slå det konkurs vil jo ikke
lønne seg for kreditorene.

Til Hammers,
Et slikt oppkjøp av praktisk kontroll kan jo skje til særdeles lave kurser. Hvor hovedpoenget
blir påfyll av penger i selskapet fra kjøperne. Utlandet har fått klar beskjed om å holde seg unna.
Utenlandsk majoritet vil gi selskapsboikott fra nordmenn. Utlandet fyller ikke på penger i et
sånt vepsebol. Spørsmålet er hvor langt ned gjelden kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
07.08.2020 kl 23:52 5914

Du er medlem av coronaraiders og handler i Sverige.
Jeg ser helst at Norwegian overlever og fortsetter å tilby gode tjenester uavhengig hvor man bor i landet.
Handler norske varer der det er mulig.
Tapet mitt kan jeg leve med😜
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.08.2020 kl 23:55 5918

Nå er vi jo der du har mast på meg om sjokkedorisei. Du kjøper vel med begge henda, taxifrikvoten og kjærringas arvesølv nå går jeg ut i fra?
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2020 kl 23:55 5924

De kreditorene som nå har fått omgjort gjeld til aksjer VET hva de holder på med!
De er skarpskodde på området!
De SELGER - i den grad markedet klarer å ta imot!
De ønsker å berge det som berges kan!

Alt bla, bla utenom har for min del NULL interesse.
I overskriften skrev jeg at det ikke var noen støtte før landingshjulene treffer bakken.
Slik er det - og jeg skriver ikke noe som helst her inne uten grunn. I hvert fall ikke i overskriften!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Gork
08.08.2020 kl 00:00 5915

NAS har allerede antydet behov for en ny emi rundt årskiftet. Selskapet i sin helhet er bra, ledelsen er dyktig, men markedet har falt med 90%,,,,tenk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 00:02 5907

Jeg fatter ikke hvem som kjøper på disse kursene. Kanskje aksjen faller til 5 øre. Og så begynner den
å stige derfra.
Men kursen vi har hatt inntil det siste har muliggjort innveksling av gjeld mot aksjer. Spørsmålet blir
hvordan bildet ser ut for sånt ved lave aksjekurser.
Er der fortsatt 40 - 45 mrd. i gjeld ?
Og hvor mange fly eier NAS nå ?
Ingen som kan svare på disse spørsmålene ?
Når kommer Q2 rapporten ?

Selskapet er bra, ledelsen er bra, personalet er sikkert også bra.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
08.08.2020 kl 00:03 5904

0,1kr har du lovet. Blir nok å kjøpe meg inn før det.
Har vel aldri vært kjøpt/ solgt under 1,5. Må se om den holder🤔
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
08.08.2020 kl 00:08 5888

Jeg har ikke lovet en aksjekurs på 0,1 men en emisjonskurs på 0,1 kan fortsatt tenkes.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 00:11 5881

Jeg tipper at børsverdien dessverre på et tidspunkt kommer under 500 mill. Kanskje en del under det også ?
Men så kan ting begynne å skje.
På den annen side er gjelden fortsatt altfor høy. Den må betydelig betydelig ned.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 00:18 5867

Det er kanskje ikke så rart at de som leaser ut flyene sine til NAS velger å ta imot aksjer fremfor ingenting...
1 krone er bedre enn 0...

Greit å minne om denne artikkelen:
Verdens flyflåte på bakken – kan lagres høyst i to år: – Lenger enn det blir de skrot.

https://www.dn.no/luftfart/luftfart/verdens-flyflate-pa-bakken-kan-lagres-hoyst-i-to-ar-lenger-enn-det-blir-de-skrot/2-1-805889

Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 00:50 5836

Kan selskapene rullere på bruken ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.08.2020 kl 01:10 5850

Rullere på hva?
Fly som ingen har behov for?
Tenk deg om - før du skriver mer!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 01:44 5832

Er det vanskelig å forstå hva rulere på bruken av flyflåten betyr ?
Unngå at lagringstiden pr. fly blir så lang.
______________________________________________________________
Over én milliard nye Norwegian-aksjer frigis på mandag
Norwegian har ved flere anledninger de siste månedene konvertert gjeld til nye aksjer, og enkelte av disse aksjene har vært betinget av en såkalt lock up-periode.

I en børsmelding fredag ettermiddag kommer det frem at 905,995,590 nye aksjer frislippes 9. august, altså kommende søndag. Dermed vil i overkant av 900 millioner nye aksjer introduseres for handel på Oslo Børs fra mandag.

I tillegg vil 670 millioner kroner i selskapets evigvarende obligasjonslån frigis fra lock-up, som kan konverteres til 157.818.749 aksjer, med forbehold om visse justeringer.
_____________________________________________________________
Det blir vel en gigantisk spleis her på et tidspunkt ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.08.2020 kl 02:04 5824

Huff......så ensidig og så dumt!

Skapes det verdier av å veksle 1000 kronestykker til EN seddel? En spleis!

Etter mitt syn virker det som om NAS er FERDIG!
Nær null aktivitet, ingen positive inntekter, men mange forpliktelser!
Klarer ikke folk å tenke selv - eller er det bare egne feilgrep som skal forsvares her på forumet?

Hilsen Hammers!
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
oivindl
08.08.2020 kl 07:56 5713

"Skapes det verdier av å veksle 1000 kronestykker til EN seddel? En spleis!"

Fint at du nå er enig i dette.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
oivindl
08.08.2020 kl 08:17 5700

Rullering kan sikkert være lurt om man da unngår kondemnering av relativt nye fly.
Om det er praktisk mulig er vel en annen sak. Det er nok også mer kostbart å holde flere fly i operativ stand, men hvor mye ekstra er det vel bare selskapet som har oversikt over.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
oivindl
08.08.2020 kl 08:26 5689

"Slik er det - og jeg skriver ikke noe som helst her inne uten grunn."

De fleste har vel en grunn for det de skriver. Men ikke alle grunner er like prisverdig.
At man har en grunn, betyr heller ikke at man nødvendigvis har rett.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hr.Suhr
08.08.2020 kl 14:59 5493

Har sant og si snust litt på NAS i det siste jeg også.
Ofte dukker det nemlig mirakuløst opp drømme-halmstrå av håp når markedet er som svartest.
F.eks, "rykter sier at Kina garanterer milljard-støtte", eller "Boing idømmes gratisleveranse av NAS-flyene", og den slags.
Igår, litt før stengetid, slo det meg derfor at kanskje er det nettopp nå at de gode nyhetene kommer.
Satte meg da 1,58 som høvelig bud, men etter en kikk på selgersiden (på det tidspunktet), antok jeg
at budet neppe ville bli innfridd, og droppet tanken på NAS i denne omgang.
Innrømmer at jeg ble både kald og varm da jeg senere sjekket sluttkursen og merket at denne hadde rasset an mass under 1,58.
Flaks eller uflaks, time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 15:42 5452

Evt. En Erstatning fra flyprodusent, gir nok bare en midlertidig oppgang på kursen. Pengene forsvinner etterhvert til løpende utgifter.. Inntektene til NAS er passasjerer.. Vil man investere i NAS, må man se for seg spørsmålet: NÅR VIL FOLK BEGYNNE Å FLY IGJEN??
(Slik det var før Covid19).. I mellomtiden må selskapet leve på erstatninger og emisjoner..
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 17:30 5395

Finnes det ett offentlig register hvor eierskap og pant er registrert i flyene slik som det er på båter skip?
Dette er offentlig i mange lands skipsregister, men med fly vet jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.08.2020 kl 18:50 5328

Jeg regner med at denne var myntet på meg!
Som vanlig grunnløse insinuasjon - slik det helst kommer fra dette DØNN useriøse nick'et.

De som følger med VET at jeg (som eneste?) ADVARTE mot gamle NAS da kursen sto i 305 - påsken for et par år siden!
Her et oppfølgningsinnlegg som oppsummerer hva som skjedde DEN gangen;
https://finansavisen.no/forum/thread/22032/view
ELLER f.eks da jeg senere kom med STERKE advarsler da den tekniske støtten på 30 ble brutt:
https://finansavisen.no/forum/thread/80947/view

Joda, NOEN leverer varene - mens det sitter "janter" på gutterommet og kaster dritt så snart anledningen byr seg.
Slike som produserer NULL av verdi her inne - bortsett fra drittkasting. Slike som i utgangspunktet er SLETTET!

Og HER er Janteloven:
Du skal ikke tro at du er noe.
Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
Du skal ikke tro du er mere enn oss.
Du skal ikke tro at du duger til noe.
Du skal ikke le av oss.
Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Hilsen Hammers........som har beskrevet NAS-caset nærmest i detalj de siste par årene - på min egen særegne måte.
Fra de høyeste topper til dagens lommerusk! Rusk man i dag må ha lupe for å få øye på.
LIKEVEL er selskapets verdi fortsatt på hele 5,7 MILLIARDER - pga aksjetrykking.
Da kan man vel selv klare å tenke seg fortsettelsen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 19:32 5293

Du måtte avspore dette med å ta fly i bruk før to år, med utsagnet om spleis.
Det er ikke praktisk å ha "10 mrd." aksjer priset til 5 øre. Da spleiser man dem.
Og fly tar man i bruk før 2 år er godt, for å unngå å måtte vrake de.
Omtrent alle flyselskap sliter. Dette er ikke noe særegent for NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 19:37 5289

Man kan ta noen parkerte fly i bruk, og parkere noe fly som har vært i bruk. Dette for å unngå
å måtte vrake fly pga. parkering i 2 år. Så flere fly enn nødvendig bør ikke holdes i operativ bruk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare