Standard Drilling og veien videre

alocacoc
SDSD 07.08.2020 kl 11:50 3803

Forventninger om vekst og inntjening driver aksjekurser oppover. Bærekraftig kjernevirksomhet, dyktig ledelse og sunn balanse tiltrekker investorer. SDSD har kvaliteter, men det gjenspeiles ikke i aksjekursen. Aksjen faller mer enn børsen og blir liggende på bunnnivå selv i de perioder indeks stiger. Det har skjedd gjentatte ganger de siste årene. Hvorfor står ikke aksjen i 2 kroner? Vel, jeg tror aksjonærer og markedet har ulike oppfatninger av selskapet. For mange aksjonærer ser på selskapet som et DOF eller SOFF uten gjeld, mens markedet ser et delvis mislykket investeringsselskap. I hver kvartalsrapport de siste årene har de uttalt å se lysere utsikter og muligens attraktive transaksjoner. Selskapet kjøpte Olympus for USDM 8,1 og solgte flere PSV med gevinst, men ellers har optimistiske formuleringer i kvartalsrapporter stort sett ikke blitt bevist i praksis.

Etter salg av to store PSVer i fjor høst så mange for seg utbetaling av utbytte. Det skjedde ikke. Selskapet gikk heller inn i tankmarkedet og kjøpte 1/3 av Zeta Owners Inc. som eier Gustavia S (VLCC). Dagrate på USD35000 fra levering til midten av juni. Til tross for profitt på ca. USD25000 per dag mottok ikke markedet nyheten særlig positivt. Deretter kom coronaviruset og vi er nå kommet til august - kort fortalt. Hva er veien videre?

SDSD er et investeringsselskap som i utgangspunktet begynte å kjøpe PSV-båter til lave verdier i håp om at skipsverdiene skal stige når markedet kommer tilbake. Markedet har fortsatt store problemer pga. overkapasitet og bankene nekter å ta tap. Det er ødeleggende for aksjonærene. Dette betyr at aksjen blir liggende på bunnivå med dagens info i markedet. Det betyr ingenting om Standard Provider får 14 dagers kontrakt til GDP5000 (Eksempel). Det skaper ikke aksjonærverdier, det bidrar til å redusere tap. Skipsverdier må opp og ratene må opp. Hvor sannsynlig er det når konkurrentene har refinansiert for nye år med elendighet, og hvor lenge ønsker aksjonærene å ha sparepengene i selskapet før nok er nok. Mange er allerede ute av selskapet med tap. Igjen - hva er veien videre?

Jeg tror SDSD ønsker å forlate supply-markedet. Jeg tror de ønsker å selge eierandelene i FS-båtene så snart de kan, og beholde de store PSV-ene til 2021 eller til de får solgt båtene til verdier som gir solid gevinst. Gustavia S ble gjeldsfinansiert i det øyeblikket kredittfasiliteten ble innvilget. Det indikerer at SDSD (via Zeta Owners Inc) ønsker en ny retning og annen kapitalstruktur til å skape aksjonærverdier. Selskapet kan ikke sitte med så stor kontantbeholdning. Jeg tror de kommer til å investere i tankmarkedet igjen. Forrige transaksjon ble en suksess så mulig neste også er via Joint Venture med Idan Ofer og George Economou der TMS Tankers håndterer drift. Etter min vurdering tror jeg George ønsker å satse mer i VLCC markedet. Klarer Spetalen og Nes dette og tankratene stiger vil aksjen gå langt over 2 kroner. Inntil dette skjer eller at noe magisk skjer i PSV-markedet blir det ingen kursfest eller utbytte. Et annet scenario er shipping. På denne måten kan de diversifisere porteføljen, og unngå sårbarhet. Husk at SDSD er et investeringsselskap. Det er ikke nødvendig å begrense seg til supply- eller tankmarkedet.

I tiden fremover kan mye skje. Selskapet har som sagt uttalt i flere år å ha mye kontanter til å gjøre attraktive transaksjoner. Jeg har derfor høye forventninger til at selskapet skal dra fordeler av coronaviruset. Det ser ut til å bli lyse utsikter for tank i høst som kan gi muligheter. Selskapet er priset meget lavt og får SDSD endelig medvind kan høsten bli veldig bra!

/alocacoc
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 14:47 3727

Tenker at Spetalen har bommet med aksjonærenes penger denne gangen.å kjøpe psv båter var dumt. Han gamblet på at offshore skulle snu. Dessverre gjør det ikke det enda. Nå sitter man med mye cash låst i vrak, og et elendig segment. 😔

Når man nå sitter låst her, så er det vanskelig å komme seg ut av dette nå, det er overskudd av vrak båter, som går på slave kontrakter. Kunne like gjerne ha sagt nei til kontrakter. Tjener jo ikke engang breakeven på de.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
nima
07.08.2020 kl 15:29 3690

Taper aksje, Selg dritten å gi ut pengene til aksjonærene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 16:37 3644

Hvilke penger ?
Lånet på tankeren ?
Skal man da dele lånet da på alle aksjonærene og betale pr aksjonær? Nei en særdeles dårlig løsning
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
07.08.2020 kl 22:36 3524

Nima, du var stålull på aksjen så sent som midten av april. Nå er det bare negativitet fra deg. Selg aksjen og hold kjeft dersom du har så lite tro på Spetalen, Nes og selskapet. Judaspreiket ditt er jeg møkk lei av. Hva har skjedd siden april? Jo vi har hatt korona og oljepriskollaps som følge av det. Og du rakker ned på Spetalen. Du er litt av en backttader. Finn et ANNET selskap da vel. Skjønner ikke at du gidder å bruke energi på noe du ikke tror på. Jeg sitter til jeg dør om jeg må, og det er Veeeeldig leeenge til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
MHInvest
08.08.2020 kl 01:02 3445

Støtter den👍

Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
nima
08.08.2020 kl 07:20 3367

Helt i orden, jeg gjør hva jeg vil med aksjene mine. Ingen har vel lyst til å tape penger, men det skjer jo fan ikke en dritt,venter spendt på om hva som skjer ved neste Q, me jeg er ikke den som forelsker meg i et selskap. Er dere fornøyde ser er jo det bra for dere.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2020 kl 11:22 3250

Problemet til denne aksjen er ikke Spetalen eller Nes men derimot bankene som finansierer de andre rederiene slik at de kan fortsette med å leie ut båter med tap. Det er tydeligvis rimeligere for bankene å pisse i buksa for å holde varmen enn det er å ta tapene som må komme for å komme ut av situasjonen som næringen er i. Det eneste jeg føler som må gjøres er at en kjøper tilbake egne aksjer med maks beløp som er godkjent , da vil i hvert fall vi som eier aksjer her få litt bedre betingelser på kort sikt. Blir forøvrig spennende å se om SDSD blir en del av løsningen for ett eller flere rederier i løpet av høsten. Ikke mange som vil inn med penger så en kan komme billig til det om bare bankene innser at dette er håpløst.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
MHInvest
08.08.2020 kl 11:42 3227

Ser ingen problem med å være aksjonær i selskap som. har cash beholdning som nesten tilsvarer aksjekurs, hva enkelt aksjonærer velger å gjøre fordi det er kjedelig selskap bryr meg lite. Kjøper mer hver gang det selges, har troen på Spetalen og at det finnes en langsiktig plan for fremtiden.

Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
alocacoc
08.08.2020 kl 16:40 3106

SDSD er et bunnsolid selskap. Båtene er moderne og 100 % finansiert med egenkapital - til tross for utbetaling fra kredittfasilitet 31.07. Fra det tidspunktet pengene ble overført til SDSD begynte rentene å løpe med ca. 2,4% rente per år (210 bps + LIBOR). Det er ingen grunn til at disse pengene skal råtne på bok. Her må et nytt kjøp være rett rundt hjørnet. Hvis ikke er det rart at pengene ble overført. Da kunne de like gjerne stått ubenyttet og rentefritt hos Zeta Owners inntil videre. I dag er rentene lave og tilbakebetalingstiden er 17 år - villkårene er gode. På sikt vil LIBOR gå opp som gjør lånet dyrere. Å utbetale disse rentebelastede pengene i utbytte når selskapet har lav inntjening kommer ikke til å skje. Det må være en ny investering det jobbes med i kulissene. Hvis det jobbes med ny VLCC er utfordringen hvordan det skal finansieres. SDSD har ikke mulighet til å finansiere nye eierandeler i VLCC med bare egenkapital der kjøpesummen er USDM35. Enten må det lånefinansieres eller selge en eller flere supplybåter. Jeg tror det blir salg av PSV og ny VLCC. Hvis det skjer og tankratene går vil aksjen dobles på kort tid. Når det er sagt er det mange som er frustrert, jeg skjønner det godt. Husk selskapet har aldri hatt bedre muligheter, og aksjen kommer til å røre på seg i tiden fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
08.08.2020 kl 17:08 3084

Meget interessant og god analyse og resonnement👍Her er det mange muligheter, og ting kommer til å skje fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Sima
08.08.2020 kl 17:17 3069

Jeg sier takk om kursen dobles. Er spent på hvor mye de skal skrive ned båtene nå ved 1/2 års resultatet. Selv om Gustavia gir pluss i kassa hjelper det ikke om vi får store nedskrivninger igjen som ved siste Q. Driften var ok, men resultatet minus 100 mill pga nedskrivninger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
alocacoc
08.08.2020 kl 18:52 3019

Det blir spennende fremover vedrørende nedskrivninger og det ble sannsynligvis en ny runde i Q2. Spørsmålet er hvor mye og hvordan markedet vil respondere på det. Den 14.05.20 da nedskrivningene på USDM9,5 ble kjent falt aksjekursen 5,75% til 68,8 øre. Dagen etter steg kursen 6,10% til 73 øre. Fra børsslutt 14.05 til 07.08 er kursen opp 7,85%. Aksjen falt mye i forkant og man kan spekulere om det skyldes utelukkende coronaviruset eller forventninger om nedskrivninger og andre faktorer. Hvis det blir nye USDM9,5 i nedskrivninger og det står ingenting i børsmeldinger eller halvårsrapporten den 25.08 om veien videre vil aksjekursen gå ned. Jeg tror ikke det skjer, men hvis det skjer så tror jeg det hentes inn igjen pga. markedets forventninger til Q3 og Q4. Kommer det nyheter om enten salg av båter, nye investeringer, bedre forventninger til makrotall eller at driften slår forventningene kan det kompensere for nedskrivningene. Jeg er mer bekymret for coronaviruset. Jeg syns du kommer med et veldig godt poeng, og man skal ikke undervurdere konsekvensene av nedskrivninger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
MHInvest
09.08.2020 kl 00:03 2869

Mangler dry ship.

Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 02:29 2808

Får spørre den Greske kompisen, han har sikkert noen dyre bulkere å selge, bulkere som han har røvet fra tidligere med aksjonærer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 06:57 2760

Registrerer at Tank ratene nå er på sitt laveste siden februar. Noen som vet hva siste rate nå er på Gustavia ?

Var 38500. Til juni. Etter det endte oppfrag. Og er usikker på om de har fått nytt ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 16:20 2566

Var trist at selskapet skulle rote bort aksjonær cashen på kjøp av den dyreste omsatte tankeren i denne syklusen, nå er raten på 17,5k, kan umulig bli penger av dette, må de skrive ned tankeren i boken snart?
Er bare en som kan juble, en Greker
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
09.08.2020 kl 16:57 2533

Raten på inneværende tur er ca 30k.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 21:21 2397

30.000 $ ?
Hvis de får det så er bra. Siden raten er på 18.000 $
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 21:59 2349

MHInvest skrev Innlegget er slettet
.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 22:00 2346

MHInvest skrev Innlegget er slettet
Denne faller til ny Atl etter q2, skrap båtene skal skrives ned vet du
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Moffien
09.08.2020 kl 22:08 2328

MHInvest skrev Innlegget er slettet
Håper du er bedre til å selge bil MHI!.Longsit kommer med slag under beltet på oss aksjonærer, men han kan dette bedre enn oss begge. Når forbruket på olje går ned, blir også behovet for frakt mindre. Nå tror jeg ikke nedsiden er formidabel, men det skal MYE til for at kursen går noe særlig i nær framtid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Sima
09.08.2020 kl 22:10 2318

I forhold til aksjekurs er vel PSV´ene allerede omtrent i null.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
May-Liss
09.08.2020 kl 22:56 2226

Det har vært og vil alltid være betydelig forskjell på NAV vs aksjekurs på denne type selskaper.
Hvorvidt rabatten er større eller mindre enn tidligere vites ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Moffien
09.08.2020 kl 23:05 2212

MHInvest skrev Innlegget er slettet
Tullball alt du kommer med jo. Som jeg sa tidligere: Det kan være bedre å holde kjeft, enn å fjerne all tvil.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Moffien
09.08.2020 kl 23:09 2209

Det beror litt på forventning av hvor mye cash som spises i overskuelig fremtid, og hvor det investeres fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare