SHELF er en doblingskandidat

citius
SHLF 14.08.2020 kl 09:41 382736

Etter resultat og konferanse, hva ser vi??

Første halvår 2020:

Inntekter = 2,86 MRD NOK
EBITDA = 1,08 MRD NOK (38% margin !!)

2. kvartal (korona-kvartalet) kom med et meget pent overskudd !


Tilgjengelig kapital, der melder selskapet etter børs slutt torsdag

"Total likviditet for selskapet, inkludert den rullerende kredittfasiliteten, var på om lag 247,5 millioner dollar pr 30. juni 2020"


De har kontrakter for 1,6 Milliarder USD for riggene sine (ca 13,5 milliarder kroner)


De 3 store eierne eier nær 50% av aksjene i selskapet:

Total shares outstanding of 136.2 million as of June 30, 2020

- Primary insiders : 65.7 million or 48.3%

o China Merchants: 26.8 million (19.7%)
o Castle Harlan: 19.7 million (14.5%)
o Lime Rock: 17.2 million (12.6%)


De har i dag 36 rigger (Jack Ups)

HVORDAN kan et slikt selskap verdsettes til KUN ca 450 millioner kroner på Oslo børs ??

At de kom fra 60 kroner til lavt på 3-tallet nå, er helt uforståelig
MEN, det er fremtiden som gjelder, den er humpete dette året, men ser mye bedre ut i 2021
Etterspørselen etter olje har hentet seg bra inn i det siste, etter et fall på 30 millioner fat/dag i april
IEA ser for seg at i 2021 så er 25 av de 30 mill/fat/dag tilbake i forbruksmønsteret

INGEN olseselskap kan leve uten å borre, Borrre MYE
Leste at Equinor f.eks skal borre 3 000 brønner, bare for å opprettholde sin produksjon
det er nok det samme for alle andre

Borre Borre Borre

Det er det som er SHELF sin oppgave. Borre

SHELF er råbillig og har ingeting på dette kursnivået å gjøre

Redigert 26.07.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
danmark1
21.05.2021 kl 09:43 6275

Der er en grund til, at man trykker kursen lige nu. Det gælder om at få billige aktier, inden Corona er historie. Jeg tror ikke, der går mange uger, før vi får en optur i alt inden for olie.
Mikkol
21.05.2021 kl 09:46 6274

Det som sier litt i mot teorien din er desverre at RSI viser at aksjen er oversolgt. Det vil si at det er flere selgere enn det er kjøpere. Derfor kursen går ned.
danmark1
21.05.2021 kl 10:01 6300

De to ting hænger sammen, i den situation vi er i lige nu. Den vender med et brag på et tidspunkt.
RussianOil
21.05.2021 kl 10:48 6360

https://www.marketwatch.com/story/this-signal-is-telling-investors-that-highflying-stocks-are-ready-to-fall-back-to-earth-says-fund-manager-11621420451?fbclid=IwAR1qvb5SCWhbfOQhbYYnjjR2rlndhxzRwRQBljv4cpY5ZMfS8hvZ-VbE26U

Boston value fund manager, Ben Inker;
«This signal is telling investors that highflying stocks are ready to fall back to Earth». «It is not a coincidence that value today is close to as cheap as it has ever been relative to the market, but it is convenient nevertheless. You can protect your equity portfolios by choosing to bias them toward value and away from the most expensive end of growth,” he says.

Vi pratet jo litt på dette allerede i januar/feb, Siphlonurus. Et par hoder som nå smått titter ut av skallet.

Tatt en titt på pris mot US BNP, i d siste?
Vi har ikke vært på slikt nivå siden 2000.
Og, vi er nå høyere.
RussianOil
21.05.2021 kl 10:51 6356

Går så fint så, Mikkol.:-)
Vi hadde samme scenario rundt 3 tallet.
bankersen
21.05.2021 kl 11:14 6419

Ser P/B på denne på Nordnet er 0,28. Stemmer det med balansen i regnskapet?
RussianOil
21.05.2021 kl 11:19 6413

Korrekt.

Bok; 2.275.022.751kr
BVPS; 16,61kr
bankersen
21.05.2021 kl 11:28 6401

Takker. Rig markedet står foran et bra oppsving etter år i mørke. Har plukket jevnt over tid i denne nå. Får plukke videre, foreløpig ingen interesse for denne som gir mulighet til å kjøpe til rabattert priser i forhold til P/B. Hvordan har rigprisene/ratene utviklet seg sist måneder? Regner med de verdiene stiger nå som råvarer stiger, eller?
Siphlonurus
21.05.2021 kl 11:45 6393

Det er jo alltids en fare for at en korreksjon i prisingen av vekstaksjer også kan trekke med hele markedet ned, også verdiaksjene, men jeg håper på en mer langsom korreksjon og gradvis sektorrotasjon og er overbevist om at Shelf på sikt vil bli repriset uavhengig av evt kortsiktige svingninger. Ser på denne litt tregere perioden som en gylden mulighet til å akkumulere. Lå inne med kjøp av 20k på 4,55 i hele går, men lå dessverre ett øre for høyt til å få fill..

I følge Simply Wall st så er Shelf nå 90,1% undervalued!

Mikkol
21.05.2021 kl 12:10 6377

Jada, å jeg er forsåvidt ikke urolig. Bare en smule frustrert😅🤦
RussianOil
21.05.2021 kl 15:45 6262

Faktisk veldig fint du nevner dette. D er helt riktig, hele markedet kan bli trukket ned, noe som jeg mistenker er uunngåelig med tanke på prisingen, som ikke bare er rekord høyt, men også spredt. Til alle ferske og erfarne, vær forberedt på dette. Fult mulig SHLF blir påvirket.
Men, dette er bare bra. D er nettopp dette som vil skape den videre vei, og midt i prosessen er d utallig muligheter til å fylle på. Som flere kanskje har forstått, bryr jeg meg svært lite om hva kursen står i. Dette har vært tilfellet helt siden jeg entret aksjen. Den psykologiske tilnærmingen Siphlonurus har her er musikk i mine ører. "Ser på denne perioden som en gylden mulighet til å akkumulere". Da er vi to, gamle ørn. Den rette definisjon av dette kapitelet. Vil også nevne at historisk vil de som er mest underpriset bli minst berørt. Men kan fortsatt bli berørt. Industrien har et snitt på 0,7 P/B, der SHLF ligger på 0,3.

Vil også kort dra frem en faktor som vi ikke har pratet på. Vi vil få en signifikant realisering av inflasjon.
Retorisk spørsmål; Hvilke aksjer presterer best, under tider med bemerkelsesverdig inflasjon?
Her er visse sektorer innenfor verdi en hedge i seg selv.
Bonus; Olje er ranket som 1 under inflasjon. Massene glemmer gang på gang hvor mye olje selskapene håver inn under slike epoker.

Hva som står foran oss, etter min mening, kan være tidenes value play.

Jeg vil genuint råde alle mann som er eksponert i vekst, å finne fram kalkulatoren inkludert tenke med et ekstra objektivt tankesett på din egen posisjon og caset du sitter i.
Noen vil finne seg i en situasjon der "d er bare en korrigering, d vil gå opp" så utvikler caset seg til å aldri gå opp, fordi veksten feilet, hype, utkonkurrert, o.l.
Noen vil finne seg i en situasjon der du faktisk får en enorm vekst og d viste seg du plukket tiårets aksje.
Jeg skal ikke sitte her å diktere hva som er bobler og ikke, jeg vil bare at man skal være obs på dette.
Av de 1000 tech aksjene som ble både spådd og priset til enorm vekst 20 år tilbake under boblen, hvor mange realiserte den massive veksten? Svært få satt opp mot mangfoldet. Amazon gikk fra 113$ til 6$ (hvis jeg husker riktig), for å sette et bra case i perspektiv.
danmark1
21.05.2021 kl 15:53 6276

Må jeg gøre opmærksom på, at vi her taler om en branche, der har været kørt helt i kælderen og hvor indtjeningen nu endelig begynder at komme tilbage. Den seneste prognose på olieforbrug, jeg har læst, taler om underskud allerede i 2022, selv om Iran får lov at eksportere og OPEC+ kører på fuld damp. Så med tanke på, at verden er ved at lukke op, ser jeg kun et muligt udfald, mange nye kontrakter og gode indtægter.
Stokk Dum
21.05.2021 kl 18:48 6144

Om en kikker på rapportene til shlf og det de rapporterer av average dayrate, ser en at ratene fikk seg en alvorlig knekk i fjor.
Iflg Q1-rapporten som kom forrige uke kan en ane at ratene er på vei opp igjen, hvis en tar på seg de optimistiske brillene.

mvh

Jguiden
21.05.2021 kl 19:30 6282

Hehe ja. Og en ordrebok på foreløpig 1,5 milliarder USD i q2 så blir dette bra. De har fortsatt noen kontrakter de kommer til å melde før neste kvartalsrapport. Så tipper vi får en rekordhøy ordrebok med enda flere rigger på nye kontrakter.
danmark1
22.05.2021 kl 10:03 6005

Vi kan se stor økonomisk vækst i størstedelen af verden, men specielt i lande med stor vaccinationsprocent. UK havde en stigning i detailhandelen på 9% i april og nu åbner EU op, så det vil give et voldsomt boost. Rejseaktiviteten er på vej op og charterbranchen har en voldsom efterspørgsel på rejser. I Danmark har vi sendt de første gæster til Mallorca. Det bliver spændende at se, hvor olieprisen ender hen over sommeren.
Gullhaugen
22.05.2021 kl 10:55 6071

Denne aksjen er ekstremt underpriset. Spørsmålet er om vi noen gang kommer tilbake til 30 som bør være korrekt pris.
danmark1
22.05.2021 kl 11:41 6119

Hvis produktionen skal opretholdes og evt. vokse, for at efterkomme efterspørgslen, som forventes at stige, må selskaberne i gang med nye boringer. Det er kun 2½ år siden DNB havde et kursmål på 100 kr., så de 30 er i hvert fald ikke for højt. Jeg tror, vi når det inden de næste 2½ år er gået.
Mikkol
25.05.2021 kl 17:23 4967

Sitter å zoomer litt ut på andre oljerelaterte selskaper. Deriblant DNO, Odfjell og Panoro, for å nevne noen. Felles for disse er at de etter coronaens dype fall, mer eller mindre er tilbake til samme kurs som de var på pre-covid. Ser vi til Shelf er ikke dette tilfellet på langt nær. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før noen med MYE penger vil tjene enda mer penger, og finner ut at Shelf er et fint sted å gjøre dette. Tar vi utgangspunkt i kursen til shelf januar 2020, så var shelf priset til 3 miliarder. Idag er selskapet priset til 638 millioner. Forskjellen er at selskapet står veldig mye bedre skodd idag enn de gjorde for litt over 1 år siden. At vi fortsatt befinner oss på under 5kr aksjen er det ikke mange av oss som forstår. Og at man fortsatt kan få aksjer til denne prisen er en gavepakke sendt fra oven. Det gledes for fremtiden🙏 En liten reminder på en tirsdag 👌
theocean
26.05.2021 kl 00:15 4745

Jeg tror du har helt rett i at en rik aktør kan gjøre både seg selv og oss andre rikere på relativt kort sikt, med nokså liten bakside (tenker da på Shelf’s solide posisjon per dags dato).
Før eller siden skal denne reprises og da skal jeg være med.
bankersen
26.05.2021 kl 07:26 4707

Balansen og likviditeten er bedret. Om en selger alle riggene er det fremdeles verdier for noen millarder. Økende oljepris og bedret rigmarked bør kunne gi den en dytt nordover. Jeg forventer og konsolidering med økt skraping av rigger. Rekordhøye jernpriser øker sannsynlighet for det.
danmark1
26.05.2021 kl 10:34 4606

Jeg mener der blev skrottet 35 i 2020, 2021 bliver formodentlig højere.
Jguiden
26.05.2021 kl 10:39 4667

Ser at SHLF har noen rigger som går av kontrakt denne måneden. 2 i India. De sa under presentasjonen at de regner med at alle riggene får nye kontrakter i India. Og de hadde også sett for seg å kanskje flytte noen rigger til ned dit. Så jeg regner med at det kommer noen gode meldinger de kommende ukene om nye kontrakter der på de riggene som går av kontrakt nå denne måneden.
danmark1
26.05.2021 kl 10:46 4671

Der er stor aktivitet i Indien, så det bliver sikkert ikke noget problem, og med chance for flere.
cold
26.05.2021 kl 17:41 4563

Det ligger en rigg i Nigeria. Skal denne på kontrakt igjen der i nær fremtid, eller skal den flyttes til India? Synes det virker noe rart i og med den økte oppstrøms-aktiviteten som foregår i Nigeria akkurat nå.

Redigert 26.05.2021 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
cold
26.05.2021 kl 23:59 4433

Økende aktivitet i India ja, så der kan det fort komme nye oppdrag.
Redigert 27.05.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Jguiden
27.05.2021 kl 06:35 4410

Blir veldig overrasket om det ikke kommer inn nyhet om nye kontrakter der iløpet av neste to ukene. Kan selvsagt bli forsinkede nyheter grunnet corona osv. Men hørtes veldig ut som ledelsen var sikre på forlengelser/nye kontrakter på alle rigger i India.
Slettet bruker
27.05.2021 kl 08:14 4340

Kan dette bli neste konkurskandidat ?
Fredriksen kommer og kjøper seg inn etter at alle andre er utvannet.
Nå eier han pinadø 20 % av NAS også! I NOL diver han elendig butikk med vilje for å få mer eierskap.
Håper dette ikke kan la seg gjøre i SHLF.
Redigert 27.05.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Jguiden
27.05.2021 kl 08:26 4361

Ja, SHLF har vel vært en konkurskandidat som de fleste riggselskaper. Mye gjeld.
Men SHLF er vel en av de få selskapene som virkelig har klart seg gjennom pandemien, og har sikret seg betydelig cash på bok fremover de neste årene. Så personlig så ser jeg ikke på SHLF som en konkurskandidat per dags dato. De har betalt ned en del gjeld i det siste, og sitter fortsatt på mye cash. Akkurat nå så kan det være de vil investere ytterligere. Vil heller se på SHLF som en stor oppkjøpskandidat. De sitter nå pr dags dato på en ordebok på 1,5 milliarder USD. Tror også den blir høyere iløpet av Q2.
Med de fremtidsutsiktene vi ser nå de neste par årene med høy oljepris, så tror jeg det kan bli veldig spennende å sitte på SHLF aksjer.
theocean
27.05.2021 kl 11:27 4274

Svaret på spørsmålet ditt er imo nei, og spørsmålet er datert ett år for sent ;)
Det værste er høyst sannsynlig forbi for Shelf. Selskapet har nå landet flere nye kontrakter og flere er antydet fra selskapet å komme i nær framtid.
Ingen store gjeldsforfall før 2025.

Jguiden
27.05.2021 kl 11:35 4293

SHLF hadde noen termineringer av kontrakter og midlertidig stans før nyttår som gjorde at jeg personlig var litt bekymret. De hadde også noen fæle betingelser på lån som skulle nedbetales innen 2023. Men lån er tatt hånd om, og det har ikke vært noen flere suspensjoner eller termineringer i det siste grunnet mye bedre markedsutsikter. SHLF har hatt mange kontrakter som går ut Q1 og Q2 i år som jeg også var ganske bekymret for før nyttår. Men de har faen meg klart å lande nye kontrakter på alle rigger som har gått ut hittil i år, de har 2-3 stk nå som går ut iløpet av Q2 som jeg er ganske sikker på de klarer å få nye kontrakter på. Skulle jo nesten være umulig å ha så god flåteutnyttelse som SHLF har hatt under denne pandemien, men det sier litt om kundeforholdet dems. De er svært ettertraktet. De hadde 99.x % oppetid på alle riggene sine som var under arbeid ifjor, det er helt vanvittige tall. Sier litt om selskapet SHLF.
De har klart å selge unna de riggene de hadde tenkt å selge for å sikre seg nok cash og redusere konstnader. Værste av alt er at selskapet ser mye sterke ut nå enn de gjorde pre corona. Det finnes kun en grunn til at denne aksjen ikke står tosifret nå, og det er at de fleste investorer og store fond ikke setter pengene sine i riggaksjer atm. Det finnes ikke omsetning i denne aksjen, dessverre.
Simsalami
27.05.2021 kl 14:24 4232

Gud bedre meg..hvor lenge skal denne dale nedover. Det må jo stoppe en gang. Jeg er long men irriterer meg likevel kortsiktig...
danmark1
27.05.2021 kl 15:28 4164

Omvendt er jeg glad for, at man stadig har mulighed for at købe billigt, efterhånden som man får penge fri. Det vender med et brag. Mange sidder med fingeren på købsknappen og venter i håb om billigere aktier. Jeg tror ikke olieaktier bliver billigere. Vi er for tæt på fuld genåbning af verden og alle indikatorer peger i retning af en kæmpe optur i økonomien og dermed i olieforbruget.
danmark1
27.05.2021 kl 15:41 4185

Danmark og Sverige har rekord høje eksporttal. I Danmark er beskæftigelsen allerede nu højere end før Corona og i Sverige ser man de største stigninger i mange år.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/historiskt-starkt-stamningslage-i-ekonomin
Barometerindikatorn steg i maj till 119,3 från 113,5 månaden innan. Det är en rekordnivå sett till indikatorns 25-åriga historia.

Främst är det tillverkningsindustrin som bidrar till rekordsiffran. Tillverkningsindustrins konfidensindikator steg med 5,3 enheter i maj till 126,0. Det är det högsta uppmätta värdet någonsin för indikatorn.
Siphlonurus
27.05.2021 kl 16:05 4150

Takk til de(n) som solgte meg 20k aksjer til 4,55! :)
danmark1
27.05.2021 kl 16:09 4175

Der var du heldig med et godt køb :-)