SFL vs OCY

Slettet bruker
OCY 20.08.2020 kl 10:47 20253

SFL har 85 skip og markedsverdi ca 10 milliarder NOK
OCY har 67 skip og markedsverdi ca 4 milliarder NOK

SFL har backlog på $3,4bn og OCY har $3,2bn

Q2 hadde OCY $16,5 mill profit og SLF hadde $11,8 mill.

Hvorfor den vannvittige forskjellen i børsverdi??
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 12:18 12403

Det blir nok lagt for mye vekt på Dhirubhai båten. Burde bare lage spiker av den så hadde det ikke vert så mye fokus på at den ikke har jobb. Men da har vi problemet med at den må skrives helt ned, og da kommer OCY muligens i skvis med EK margin kravet for lånene sine. Ellers har jo lenge SOFF båtene vert trøbbel og Connector har bare hatt småjobber i det siste.

Så er nok motpartsrisiko som er forskjell, når OCY for ryddet opp i dette dobler den seg nok fort, men det kan fort ta en 2-3år. Jeg har tro på at OCY overlever, men lav kurs og lave utbytter i lang tid. Med mindre Dhirubhai plutselig får god jobb.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 13:10 12285

Det var da voldsomt til svartmaling. Normalt sett, har OCY fått 2-3 nye skip på lange kontrakter i kvartalet. Den siste dealen med Aker, gjør også rom for nedskrivninger. Det er nok av rom til å skrive ned dirrumbirrum uten å komme i brudd med låneavtaler. OCY mistet jobben til dirrumbirrum i 2018 og justerte ikke ned utbyttet til 0,05 før korona slo inn. Utbyttet blir snart justert opp, hvis ikke utspiller OCY sin rolle og kan legge ned butikken.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 13:41 12160

Svartmaler ingenting, bare gir deg ideer på hvorfor det er så stor verdsettingsavvik mellom SFL og OCY som var det du spurte etter i åpningsinnlegget.

Det er det jeg sa, som du tolker som svartmaling + motpartsrisiko mtp Höeg og MSC.

Men jeg kjenner ikke SFL og hvilke motparter de har etc. Så vanskelig å sammenligne uten å lese meg opp på SFL.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 13:57 12109

Walwil ble oppgradert i dag, så hvis du tenker på bilfrakt, så er den risikoen generelt lavere. Man må lete godt for å finne noe å sette fingeren på nå. Baltic Exchange rater er mangedoblet siden bunnen i mars.

Det koker ned til at investorer på oslo børs blir grepet av skremseslpropaganda fra nrk, tv2, vg og db. De samme lever fortsatt i en verden hvor de tror at Hillary ikke tapte valget.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
mber
20.08.2020 kl 15:38 11964

D(ommedagsbåten) er nå klassifisert som asset held for sale, så den er allerede skilt ut fra boka. Så skal ikke ha noen effekt mener jeg? annet enn positiv cash ved skraping
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
mber
20.08.2020 kl 15:41 11984

We still believe that the FPSO Dhirubhai could end up being scrapped, but also note that the recent initiative with Aker Capital (sold 50% of seven tankers) means that the equity ratio would be fine in such a (conservative) scenario.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
20.08.2020 kl 21:22 11706

Hvem skrev dette mber?
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 22:05 11620

kursen lider nok av at selskapet er "kjedelig", men det betyr flere aksjer når utbyttet reinvesteres
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 08:45 11296

Den må ved scrapping nedskrives helt, og det er enda ikke gjort. Den står som du sier som asset held for sale, med en book verdi på 146m USD. Dette står på side 6 i Q2 rapporten.

Så de må nedskrive 146m USD ved scrapping, - cash det får fra scrapping (aner ikke hvor mye det hadde vert)

Nedskrivingen hadde da vert omtrent like mye som total revenues for ett halvår. Det ville sett stygt ut om det skjedde på en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 08:51 11278

På Q2 ble det også sagt at det jobbes med tre prosjeker hvor dhirubhai kan brukes. Det vil være utrolig hvis de ikke finner noe som helst arbeid til den. Jeg skjønner at fpso ikke er som et supplyskip som kan trades på dagen, men likevel.

Årsaken til nedjustering av utbyttet til 0,05, ble sagt var på grunn av investeringsmuligheter.

Det bør komme en stor god nyhet fra skipsbanken ocy
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
21.08.2020 kl 08:57 11217

Scrapping vil De vente noen år med å gjøre.
Skroget er riktignok gammelt, men FPSOen som er bygget med skroget som utgangspunkt er bare 12 år gammelt.
Til riktig pris får man solgt dette. Kanskje til godt under balanseverdi på 1,5 mrd, men uansett for langt mer en skrotverdi.
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
desirata
21.08.2020 kl 09:03 11466

Skrapverdien på FPSOen er $10m.

Det er ikke Utroleg om den ikke får jobb, men heller troleg. Eks har BWO 5 stk, Yinson. SBM o.a. har et dusin som kjemper om oppdrag. Dette er spesialister i gamet og bedre forutsetninger.

Dersom ikke Ghana vil ikke DH1 få jobb. Da vil de sikkert holde den i opplag, pga P slippe den store nedskrivninger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
mber
21.08.2020 kl 09:38 11384

Var fra siste analyse på OCY fra Pareto :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
mber
21.08.2020 kl 09:39 11374

Helt enig, skraping er siste utvei - men denne blir leid ut for den har mer verdi for noen enn stål. Tid er viktig - tenk når, da smeller denne aksjen som en bombe :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 11:53 11224

De var veldig nære brudd på EK og måtte gjøre dealen med Aker for å være sikker på at de ikke bryter lånbetingelsene. Håper ikke de bruker denne EKen de bygger opp nå på investeringer som tar de rett tilbake til nær brudd på EK.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 11:54 11220

Det har du helt sikkert rett i, og jeg tror kursen til OCY hadde hatt godt av om den båten ikke var i porteføljen lenger. Den holder ting irrasjonelt nede etter min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
selars
21.08.2020 kl 19:27 10983

Marius Magelie (SVP Finance & Investor Relations), Tel +47 24 13 01 82

Company information:

Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long-term charters. The company has a significant contract backlog that offers visibility with respect to future earnings and dividend capacity.

https://news.cision.com/ocean-yield/r/sale-of-sbm-installer,c3177798
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
mber
21.08.2020 kl 19:46 10936

Ingen cash effekt, så syntes det er litt merklig å selge båten..
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
21.08.2020 kl 21:27 10796

Sef har det cash effekt, men det har ingen resultateffekt.

Virker som om OCY har det travelt med å selge unna virksomheten, men uten å oppnå salgsgevinster. Hva skyldes dette?

Spekulasjon fra min side - de forventer å måtte ta saftig nedskrivning og selger unna for å bedre EK-prosenten.
En slik forklaring passer også med prisingen av selskapet, som ut fra dagens balanseverdi og utbyttekapasitet er lav.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
jolly
21.08.2020 kl 23:19 10639

Egenkapital målet ble bortimot klart i q2. Men tipper de tar samme utbytte (0,5) i q3 for å komme 1% over målet. Samtidig har de fått fart på Solstad skipene. Far Statsman er på plass i Brasil og Far Senator i Australia. OCY har vel også aksje eiendel (3%) av Solstad Offshore (pga manglende betaling tidligere på disse).
Ledelsen uttalte i september 2019 at utbytte ville ligge på 0,15 uten oppdrag for fpso'en.
Tenker de gir økning i utbytte til 0,1 i Q4. (feb 21). Da skal vel kursen opp mot 35-38 ...Mitt tips :) Kjøpte OCY for første gang i mai iår:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
22.08.2020 kl 05:02 10470

Det utbyttemålet var fra før salget av 50% av 7 oljetankere, skraping av en bilfrakter, salg av kjemikalietanker til Navig8, og nå salg av enda en båt..
Alt dette har blitt solgt/skrapet uten gevinst.
Vi snakker om bortfall av inntekter på 10 båter, og ingenting nytt i pipelinen fremover. Vil tro utbytteevne er kraftig svekket.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 07:10 10429

Det har jo kommet nye skip på kontrakter, normalt gjør de 2-3 dealer i kvartalet. Du presenterer bare den ene siden av regnestykket. «Ingenting nytt i pipelinen»? Tullprat, det vet verken du eller jeg noe om, hva som kommer

Juli 2020:

Delivery of newcastlemax dry bulk newbuilding with 15 years charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the
newcastlemax dry bulk newbuilding Mineral Qingdao today. Upon delivery, the
vessel commenced a 15 years bareboat charter to CMB NV.

April 2020:

Delivery of modern dry bulk vessel with long-term charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the modern
kamsarmax dry bulk vessel SBI Lynx today. Upon delivery, the vessel commenced a
12 years' bareboat charter to Scorpio Bulkers Inc.


Mars 2020: Delivery of two modern dry bulk vessels with long-term charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the two
modern ultramax dry bulk vessels SBI Cronos and SBI Achilles today. Upon
delivery, the vessels commenced 9 and 10 years' bareboat charters to Scorpio
Bulkers Inc.

Desember 2019:
Delivery of LR2 product tanker with long-term charter

Ocean Yield ASA is pleased to announce the delivery of the LR2 product tanker
"Navig8 Precision" today. The vessel was acquired from a major Chinese leasing
company in a transaction with four vessels, where the first three were delivered
last week. The vessels have about 9 year's remaining bareboat charters to Navig8
Topco Holdings Inc. All four vessels are fitted with scrubbers and built in 2018
and 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2020 kl 10:51 9709

Oslo (TDN Direkt): Ocean Yield har varslet tillitsmann om utøvelse av kjøpsopsjon for 300 millioner kroner i OCY04-obligasjonen med opprinnelig forfall 21. september 2021.

Det fremgår av en melding mandag.

Oppgjøret vil være 5. oktober 2020. Etter innløsningen vil utestående beløp i OCY04 være 450 millioner kroner, fremgår det av meldingen.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
24.08.2020 kl 16:08 9388

Dette gir oss egentlig svar på OCYs utsikter fremover, og det de signaliserer er ikke oppløftende.

De selger bort virksomheten bit for bit, og har ingenting nytt å investere i. Her skal virksomheten nedskalleres.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2020 kl 16:12 9375

Så betale gjeld er synonymt med nedskalering? Hehe.. det lukter heller nye lån og investeringer
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Muggost
24.08.2020 kl 17:20 9235

Betale gjeld? Mulig jeg misforstod her men er ikke en «call option» det samme som å hente de pengene ut av låneinstrumentet? Altså, de tar opp mer gjeld?
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2020 kl 17:45 9186

EXERCISES OPTION TO PREPAY NOK 300M ON BOND ISSUE OCY04

Betale tilbake gjeld, kan være et ledd i en større transaksjon. Det kan være et krav før nytt lån innfris. Tror vi får store nyheter her snarlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Hobbyinvestor1
24.08.2020 kl 18:23 9102

En call option er en mulighet for selskaper som utsteder gjeld, dvs de tilbakekaller lånet før innfrielse / forfall, ofte til en premie (si 1% over pålydende verdi).
De sparer da rentekostnadene ved å la lånet løpe ett år til i dette tilfellet.
In short, de casher ut deler av gjelden sin tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
donolini
24.08.2020 kl 20:34 8909

Lånet var 750 mill. De nedbetaler 300 mill. Rest er 450 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2020 kl 23:16 8686

https://www.oceanyield.no/Company/Board-of-directors

Røkke er en lur rev, han vet hva han gjør. Her kommer det overraskelser av positiv art
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
25.08.2020 kl 08:03 8418

Nei, nei, nei. Tullprat.
Hadde det vært inngått en storkontrakt hadde markedet blitt informert.
Ettersom vi ikke har hørt noe finnes ikke en slik. Ingen selger unna virksomhet før evt ny kontrakt er signert.

Forklaringen er heller det helt åpenbare: pga tiltak for å styrke balansen + utbetalt forsikringspremie sitter de på mye cash. De har imidlertid ingen nye prosjekter å bruke pengene på. Dermed betaler de ned kostbar gjeld det ikke lenger er behov for.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 08:07 8417

Herregud, dette er elementært. Du går ikke til banken med kredittgjeld over ørene og tror du skal få nye lån, gjør du vel?

OCY reduserer gjelden for å kunne slå til på nye investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
25.08.2020 kl 08:12 8377

Igjen - ingen nye kontrakter er signert...

Uttalelsene fra ledelsen er at de skal styrke balansen, og at de er avventende til nye investeringer pga volatilitet i markedene.

Hvilken forklaring på siste tids hendelser virker da mest troverdig?



Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Hobbyinvestor1
25.08.2020 kl 14:05 8088

I praksis vil det ikke skje noe i balansen, siden de reduserer en cashposisjon og fjerner en gjeldspost.. men dette var tydeligvis alternativet som ledelsen fant best til å bruke overskuddslikviditet på
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
donolini
25.08.2020 kl 17:36 7881

lånet er fra 2016 og forfaller om et år. helt riktig å mer enn halvere det nå.
nye investeringer gjøres med nytt lån som har forfall flere år frem i tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 21:55 7566

Noen som har P/E for SFL?
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 23:08 7443

https://www.nordnet.no/market/stocks/16122910-sfl-corporation

OCY:
P/E
7,64

SFL:
P/E
11,48
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2020 kl 14:56 7076

OCY blir neste Røkke-rakett
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Sundancer
26.08.2020 kl 15:00 7058

BW Energy ser på alternativer til FPSOen "Berge Helen" på Maromba
BW Energy ser på FPSO-alternativer til "Berge Helen" på Maromba-lisensen offshore Brasil som vil være mer gunstige.

Det sier konsernsjef Carl K. Arnet under selskapets presentasjon onsdag.

– Vi ser særlig på et spesifikt alternativ som kan betydelig redusere utviklingskostnadene, sier Arnet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2020 kl 16:07 6938

Og dette alternativet er Dhirubhai-1 eller er det kun et håp?
Redigert 21.01.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare