Quantafuel putter plast inn....., men hva kommer ut og hvor mye.

bålfreak
QFUEL 21.08.2020 kl 14:10 23179

Dette er virkelig galematias. Nå prises Quantafuel til nesten 5 milliarder uten å ha tjent ei eneste krone og ingen vet om denne Kinamaskinen vil fungere.
Quantafuels egne ansatte og ingeniører klarer ikke å hverken starte eller drifte maskinen selv om de har holdt på i to år.

Nå skal de få hjelp fra Kina. Er det virkelig noen som tror på dette........

Er det ingen som stiller følgende spørsmål:

HVORFOR HAR IKKE KINA EGNE FABRIKKER MED DENNE TEKNOLOGIEN??

Kina har jo enorme mengder med plast og burde jo ha dratt nytte av denne såkalte vidundermaskin. De kunne jo virkelig ha tjent store penger og nærmest frigjort Kina fra plastsøppelproblematikken.

Kommer det til å komme noe ut av maskinen som står på fabrikken i Skive.
Kommer det nafta..........
Kommer det diesel......
Kommer det plast.........
Kommer det gull......

Er det bare vri på en bryter så kommer det ut det man vil ha..........

Dette er virkelig litt av et eventyr.........

Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
FiskarenMJ
22.08.2020 kl 01:30 4307

Åja! så teknologien til Qfuel fungeret ikke, men herregud dette må jo formidles til LEGO og BAFS snarest!! De har jo tross alt investert mangfoldige millioner i dette mikkemus-prosjektet! Du får ta å ringe de snarest for å fortelle de at teknologien er et eventyr da!
Kanskje du til og med blir kompensert for bryet vettu, hammers!
Redigert 21.01.2021 kl 05:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 04:18 4251

Det der er nok det lureste du noen gang har gjort.
Pojohansson
22.08.2020 kl 06:02 4204

”Bare å söke lite på nett” säger Hammers och länkar till en youtube video där professorn talar om metanisering! Att bryta ner organiskt material till biogas.

Du kan inte göra om 100% oljebaseratplast till biogas. De blandar in lite plast i processen och då bioplast, som också mixas med træ, cardboard mm som blir till metangas.
En helt okej process. Är iof ett franskt selskap som äger tekniken ikke VOW. Samt ett av världens största gasselskap GRTgaz bruket det redan så knappast så spennende for VOWs del som du får det till å Høre som.

Men ser inte varför det är relevant for QFUEL som det
gör det möjligt att laga nu plast av gammal plast...
MProd
22.08.2020 kl 08:59 4093

Da Hammers nærmest påstod at det ikke var miljøvennlig å gjenvinne plast, mistet han all kredibilitet. Han står dessverre avkledd tilbake.
Hammers
22.08.2020 kl 10:59 3963

3 raske svar før jeg kaster meg inn i taxi'en og raser av gårde;

- Fiskaren; KORREKT. Teknikken til QFUEL fungerer ikke. Det er DERFOR fabrikken er >1år forsinket! Gudene må vite hvor lenge det blir!
- Johanson; Nå er det TILFELDIGVIS slik at VOW eier "den franske fabrikken" (ETIA).
- MProd; Det har jeg da aldri sagt. Jeg har sagt at QFUEL kun klarer å smelte om et skittent materiale til et nytt. Plast til plast!
- MProd; Dvs - de klarer heller ikke DET for fabrikken fungerer ikke! VOW klarer å AVKARBONISERE plast. Vi snakker Champions Lge!

Hilsen Hammers........som synes det begynner å bli mye lavmål her inne, men nå setter jeg meg i kjerra og humrer og ler!
Ja, for jeg har ikke glemt denne; SCREW CONVEYOR = skrue transportbånd!
Skulle nesten tro det var bagasjebåndet på OSL skribenten hadde i tankene........🤭🤭🤭.
May-Liss
22.08.2020 kl 11:25 4116

Er mektig imponert over at så mange med solid kunnskap om teknikker, prossesser og utstyr er samlet på et diskusjonsforum!
Mange av dere burde bruke kunnskapen på annen måte enn å skrive om den her!
Har noen tenkt tanken at begge selskaper kan lykkes?
Tradenixxx
22.08.2020 kl 11:27 4124

Kan jeg spørre deg om hvorfor du hele tiden skal trekke vow inn i alle samtaler her inne på quantafuel sitt forum? Trodde dette var ett forum for quantafuel? Fint at du er kritisk til alt quantafuel gjør, men hold vow kommentarene inne på vow forumene er du snill.. det er som å snakke om SAS inne på Norwegian sine forumer..
Tradenixxx
22.08.2020 kl 11:28 4131

Jeg har selv troen på begge selvskapene🙂
Slettet bruker
22.08.2020 kl 12:02 4154

Fin kommentar fra May-Liss. Selskapene er jo strengt tatt ikke konkurrenter. De har til dels samme innsatsfaktorer (VOW driver med mye, blant annet plast), men de har ikke samme produkter. Jeg har tro på begge, men det blir helt meningsløst å diskutere temperaturer og prosesser som om det har noen verdi i seg selv. Det som betyr noe er kontantstrømmene. Der har QFUEL følgende som jeg har god tro på:
- EBITDA-estimat på over 60%
- Plan for utrulling med Lego, BASF og Vitol (finansiering og kunder)
- Drahjelp fra regulerende myndigheter med krav om resirkulert andel plast fra 2021
- Patentert teknologi som er utprøvd i liten skala

Så gjenstår det å bevise at Skive fungerer og at man kan produsere i den skalaen som trengs for å oppnå nevnte EBITDA (det er betydelige stordriftsfordeler).
bålfreak
22.08.2020 kl 12:24 4125

Jada, helt enig i at man kan investere både i Vow og i Quantafuel.
Risikoen er svært ulik i de to selskapene fordi Vow har vært produktiv i flere år og levert inntjening og overskudd. Det har ikke Quantafuel enda.
Hammers har jo rett når han hevder at maskinen i Skive til nå ikke har vært operativ. Hva skyldes dette??
Her er vi i ukjent farvann med svært mange ubesvarte spørsmål.
Når det hevdes at 1 kg plast skal gi 0,8 liter NAFTA blir jeg særdeles skeptisk. Det kan ikke være fysisk mulig.
Men jeg synes likevel Quantafuel er spennende.
Hvis de lykkes og fabrikker kan rulles ut blir dette stort.

Hele greia er et gedigent veddemål og Quantafuel kan nærmest sammenlignes med biotechselskaper som bare har ett produkt eller en medisin de forsker på.
Her er det vinn eller forsvinn. Produksjonsanlegget i Skive blir helt avgjørende for den videre kursutvikling og informasjon rundt oppstart megaviktig.
Negativ info og vi får et kursras av dimensjoner.
MProd
22.08.2020 kl 12:42 4099

Hammers, Bare sett deg i kjerra du, så kan jeg i mens hente fram noen påstander du kom med i annen tråd. Du mener altså at Quantafuel ikke er et grønt selskap:

"Hvorfor skal GRØNNE fonds være interessert i QFUEL? Et selskap som IKKE er grønt!
QFUEL smelter om plast til olje. Man lager mao et NYTT fossilt produkt av et annet (plast)."

"For å bli GRØNT må selskapet kunne AVKARBONISERE dritten (plasten)."

"ALTSÅ:. Man omgjør gammel plast til et et nytt plastmateriale (olje?).
Dritt inn - dritt ut..........og avkarbonisering er fortsatt et fremmedord for selskapet!
Man er LIKE LANGT på den "Grønne Mil"!

"At noen kaller seg "Grønt punkt" betyr selvsagt IKKE at man gjør noe spesielt aktivt for å rense miljøet.
Ref dritt inn - dritt ut!" "

Med andre ord mener Hammers at sirkulær økonomien ikke er miljøvennlig. Kan anbefale https://naturvernforbundet.no/reduser-avfallet/sirkular-okonomi-2-0-article40228-3653.html. Sitat: "Det vil bli ytterligere fokus på ombrukbar og gjenvinnbar plastemballasje. For å oppnå dette vil det bli satt strengere krav til design for ombruk og gjenvinning. EU signaliserer videre, grep for å stimulere markedet for resirkulert plast."

Hammers, i denne saken står du naken og avkledt. Og, he he, det er ikke noe pent syn ;-) Forøvrig har jeg også aksjer i Vow.

Goggur
22.08.2020 kl 13:33 4038

Jeg forstår ikke denne diskussion om teknologien/maskinen virker eller ikke virker. Hvem bygger produktionsanlæg til 300-400 millioner NOK uden at vide om det virker eller ej?

De har brugt flere år til test af teknologien og ved den virker. Baseret på den viden bygger de produktionen i Skive.
Herman*
22.08.2020 kl 14:15 4005

Det er vel ikke noen tvil om at teknologien fungerer, men de har ikke bevist at den virker i en større industriell skala. Her er det mye som skal fungere sammen, og kravet til sikkerhet er noe helt annet enn i et lite pilot anlegg osv. Oppstart og en vellykket oppskalering til full kapasitet vil være to enorme triggere.
Hammers
22.08.2020 kl 14:20 3998

Puh......endelig pause bak rattet.

Jeg vet ikke om folk her inne ER dumme - eller om de bare later som om de er det!
Tilegner meg uttalelser og synspunkter jeg ikke kjenner meg igjen i. Ja, så dumt er det at jeg ikke gidder å gjenta!

Når det gjelder QFUEL kan jeg gjerne oppsummere;
- Selskapet gjør ikke noe som helst for å fjerne plastavfall. Nei, fordi de har ikke et fungerende anlegg for å ta seg av søppelet.
- NULL inntekter - og STORE utgifter med å få anlegget til å fungere. Fabrikken har stått der et års tid uten at man har fått det til å virke!

Sitat fra lokalavisen i Skive;
Fabrikken i GreenLab Skive skulle have begyndt at producere for ET ÅR SIDEN.
Vi er forsinket. Det skyldes, at vi konstruerer noget, som ingen har gjort før. Det bliver den første fabrik i verden, som omdanner affaldsplast til højværdi-produkter. Anlægget i GreenLab Skive bliver mere avanceret end det anlæg, vi begyndte med. Også derfor har det taget længere tid at konstruere det, oplyser Ketil Bøhn.

Forlokkende ord for aksjonærene. Noe a la "først, størst" og mest avansert". Tro på det - den som VIL.
Bottom Line ER; Fabrikken er ennå ikke er operativ. Kanskje man ikke finner ut av "feilen"?
Det mer enn 1 år etter at oppstart skulle ha funnet sted! Er problemene BØRSMELDT? Har noen hørt noe i fbm en presentasjon?
Er det en SKANDALE på gang?

Hvorfor jeg skriver om VOW på en tråd om QFUEL - er det en som spør.
Kanskje av samme grunn som at flere "kjente" USAKLIGE nicks skriver om QFUEL på saklige VOW'tråder.
Dessuter; Kanskje greit å få noen FAKTA på bordet til dem som har investert i et selskap som for tiden ligger "dødt" - uten drift!
Kun forsøk på PROBLEMLØSNINGER!

Hilsen Hammers........som nå må kjøre videre.
Herman*
22.08.2020 kl 15:30 3922

Hammers: Som du vet har teknologiselskaper ulike faser. De skal utvikle og teste før de går over i kommersialiseringsfasen. Som regel tar utviklingen lenger tid enn planlagt, og Qfuel er dessverre inget unntak. Mange selskapet prises ut fra verdien på teknologien og fremtidige inntekter. Tesla og Nel var vel ikke verdiløse før de var over i kommersialiseringsfasen. Qfuel kan være verdt 50-100 milliarder om fem år, så da er det jo ikke så rart at mange tar en posisjon?
Nanoq
22.08.2020 kl 15:39 3938

Enig. BASF ville neppe bruke 5 kr og 5 minutter på dette hvis de ikke hadde sterk tro på at dette kunne lykkes. Verdens største kjemiske virksomhet har jo verdensklasse-kompetanse på storskala prosessanlegg på kjemiområdet. Ikke minst innenfor plastproduksjon.
Nanoq
22.08.2020 kl 16:41 3868

PS.:
Glemte å skrive at BASF er storinvestor i QFUEL, og at denne BASF-mannen har plass i styret i QFUEL. For de her i forum som altså ennå ikke er klar over dette...

DR. MAXIMILIAN WALTER
Dr. Maximilian Walter is the SVP of BASF’s Global Technology Petrochemicals department. He has extensive experience in operations of petrochemical plants. In his operational career he has focused on enhancing the performance of plants and processes such as steam crackers and synthesis gas. Dr. Walter has been with BASF since 1990 serving in different functions with materials, processes, plant and operational development and management.

Mer om BASF-mannen og dette styret i QFUEL her:

https://quantafuel.com/board/
bålfreak
22.08.2020 kl 16:48 3861

Dere klamrer dere til de største aksjonærene og har ståltro på at de har fasiten og har gjort det rette ved å investere i Quantafuel gutter.
Det de har gjort er å snakke med ledelsen i Quantafuel hverken mer eller mindre.
Inngir dette en ubegrenset tillit eller tiltro til at Quantafuel vil lykkes ??
Ett år har de brukt på maskinen nå...., uten å få den igang. Nå skal tre små kinesere ordne opp i fadesen.....
Tror vi på det........
Jeg må si at jeg er skeptisk så det holder.....
bålfreak
22.08.2020 kl 16:55 3848

En annen sak som også undergraver tilliten til Quantafuel satsing er at de først skal produsere diesel...., men nei så skal de produsere NAFTA ...., men nei nå er det plast som gjelder.

Det paradoksale er at vi snakker om den samme maskinen hele tida. Den maskinen der må være litt av et Kinderegg. Tror vi på dette......, hvor blåøyd har man egentlig råd til å være.....
Nanoq
22.08.2020 kl 16:59 3844

Dit svar her viser bare at du intet fatter av dette.

NAFTA er det dominerende og viktigste råmaterialet i plast.
Hammers
22.08.2020 kl 18:07 3771

Når du ramser opp de ulike stoffene QFUEL endrer til begynner jeg å tenke på sangen om gutten som skulle lage julegave til mor på sløyden. Han begynte med noe vanskelig - som han ikke fikk til.......før gaven ble stadig mindre for hvert vers.
https://www.youtube.com/watch?v=_Xz-euzbnZ8

Jeg kjenner ikke kompleksiteten på det å lage diesel, nafta og "plast til plast", men kanskje dette er stadig enklere produkter å få til? I hvert fall plast til plast høres rimelig enkelt ut!
Kanskje QFUEL til slutt ender opp med å selge LUFT - hvis det ikke er DET de allerede gjør........TIL AKSJONÆRENE?

Hilsen Hammers
Herman*
22.08.2020 kl 19:13 3704

Her tar du feil. De begynte med å lage diesel av middels kvalitet for mange år siden. Naphta er et produkt som gir større inntekter. Plast blir smeltet, urenheter fjernes, og de får Naphta som selges til BASF som bruker dette i fremstilling av ny plast.
Richter
23.08.2020 kl 10:11 3358

Der er stor interesse i Danmark for en konference på torsdag den 27. august, hvor Quantafuel, BASF og Lego deltager med indlæg.

https://plast.dk/arrangementer/kemisk-genanvendelse/

https://twitter.com/hannaloyche

Inden konferencen i København på torsdag, må man gå ud fra, at Quantafuel's fabrik i Skive kører på fulde omdrejninger...!

bålfreak
23.08.2020 kl 10:13 3369

Ved stille kritiske spørsmål har jeg fått fram mye bra informasjon om selskapet Quantafuel her på forumet. Men det er mange hull og argumentasjonen for å investere i Quantafuel er svak. Det faktum at store kapitalsterke selskap har kjøpt aksjer i selskapet er positivt. Men man må samtidig være klar over at dette er høyrisikokapital hvor alt kan gå tapt.

Småsparererne flokker seg rundt det de tror er en gullkalv og dette gjentar seg gang etter gang. Vi har sett det i BergenBio, Softox og Rec osv.osv
Euforiske tendenser utspiller seg og alle tror de skal bli millionærer i løpet av noen måneder.

Det er veldig mye som taler for at Quantafuel vil møte mildt sagt store utfordringer med satsingen sin. Fasit og fakta pr idag er at de har en maskin og en liten fabrikk i Danmark som er verdt noen hundre tusen kroner, kanskje fabrikklokalet kan selges for en håndfull millioner....., og ja de kjøpte 49% av aksjene i et resirkuleringsselskap på Møre. Det har en viss verdi, men ikke all verden.

Maskinen i Skive har ingen verdi om den ikke virker. Hva er så risk/reward i dette selskapet..........., den er så dårlig at det kan neppe gjengis.
Oppstarten i Skive vil garantert bli utsatt og det vil ta lang tid om de i det hele tatt får det til.......
Min skepsis blir bare sterkere og sterkere. Sannsynligheten for at de skal lykkes er svært lav.
Man må spørre seg om man virkelig vil risikere pengene sine i dette selskapet.........
Mitt forslag er at man maks investerer 5% av en portefølje i Quantafuel.
Dersom man er opptatt av grønne investeringer er Vow et mye sikrere og bedre alternativ. De har en oppegående teknologi under stadig utvikling og de tjener penger og går med overskudd. Kursen kan fortsatt mangedoble seg i Vow. De største eierne uttalte nylig i et intervju i Finansavisen følgende:
"EVENTYRET HAR AKKURAT STARTET"
Ønsker alle lykke til.
Slettet bruker
23.08.2020 kl 10:43 3318

Jeg lurer på hva som er din livsmotivasjon Hammers. Hvorfor bruke energi på skrive nedlatende kommentarer på et forum om en aksje du ikke er investert i? Er du bare irritert at Vow ikke har samme utvikling som Qfuel, eller er det noe annet som plager hos deg? Og vis du først skal skrive, hold det saklig. Og så vidt jeg er kjent holder vel også Vow på med en fra plastikk til plastikk fabrikk som du kaller det.

https://finansavisen.no/nyheter/miljo/2020/07/09/7545959/vow-far-millioner-av-staten-til-gront-prosjekt
Nanoq
23.08.2020 kl 10:53 3328

Jeg er nesten sikker på at fabrikken i Skive IKKE kjører på fulle omdreininger allerede på torsdag. Tror du kan glemme den oppfattelsen. Sannsynligvis går det 1-2 måneder før all testingen og evt. justeringer er fullført.

PS.: Takk for links. Meget interessant.
KR
23.08.2020 kl 10:55 3324

Dette er hva petroliumsingeniør Spetalen tenker om Qfuel (jeg tar med utdanningen hans fordi det er grunnet den han uttaler seg):

https://www.dn.no/borskommentar/quantafuel/danmark/basf/spetalen-det-er-sa-dumt-at-du-lurer-pa-om-investorene-er-fodt-uten-hjerne/2-1-746328

Han har tatt feil mange ganger før (solgte jo Nel til et par kroner), men allikevel dette er langt fra noen sikker case. Det er sikkert mye oppside igjen, men det er også en vesentlig risiko.
Nanoq
23.08.2020 kl 11:13 3293

Kanskje Spetalen ikke er helt klar over hva bl.a. EU har bestemt innenfor den sirkulære økonomien og gjenbruk av plast?

Debatindlægget af Thomas Drustrup – adm. direktør i Plastindustrien – er bragt af Altinget.dk den 28/7:

I sidste uge nåede EU-landenes stats- og regeringschefer frem til, at en del af det fremtidige EU-kontingent skal baseres på mængden af ikke-genanvendt plastemballage.
Mere præcist skal medlemslandene betale 0,80 euro pr. kilo ikke-genanvendt plastemballage, og Danmark bliver – baseret på 2016-data fra Eurostat – pålagt at skulle betale et årligt beløb på ca. 107 millioner euro. (Nei, mange i plastindustrien er helt klart ikke tilhenger av disse avgiftene på avfallsplast...)

https://plast.dk/2020/07/de-groenne-gevinster-ved-eus-nye-plastbidrag-er-til-at-overse/

https://www.altinget.dk/artikel/plastindustrien-plastafgift-overser-groenne-fordele-og-svigter-danske-virksomheder
bålfreak
23.08.2020 kl 11:39 3251

Min betraktning er at Spetalen har mye rett i sin mistro til Quantafuels teknologi.
Forøvrig er det fremlagt en påstand om at 1 kg plast skal gi 0,8 liter nafta. Det henger ikke på greip og er fullstendig galt. Det er rett og slett umulig.
Richter
23.08.2020 kl 12:01 4796

Hvorfor stiger aktien hele 24% i den seneste uge? Der må vel være nyheder på vej? Eller?
ruda
23.08.2020 kl 12:04 4791

Dette er fremtiden, så det er bare å satse langsiktig
lynx
23.08.2020 kl 12:09 4790

Det er veldig relevant å spørre om giftstoffene som kommer ut når plasten omdannes. Jeg klarer ikke å finne det ut på nettet. Hva skjer med dem i den videre prosessen? Hvis de inngår i de nye plastproduktene eller drivstoffet er jo lite vunnet.
Her en interessant rapport:. https://www.no-burn.org/wp-content/uploads/CR-Briefing_June-2020.pdf
Det påstås at siden 50-tallet har investorer tapt milliarder av dollar på mislykkede forsøk med pyrolyse og plast.
Det er ikke bare Qfuel som har prøvd på dette.
Nanoq
23.08.2020 kl 12:50 4755

Anlegget til QFUEL kan jo ikke sammenlignes med anlegg fra 1950-tallet og framover. At det er tapt store verdier på dette området de siste nesten 70 åra betyr jo ikke at den nye teknologien som her skal introduseres ikke vil gi et helt annet og positivt resultat. Både økonomisk og miljø-messig.

Jeg tror at BASF, LEGO/KIRKBI og VITOL har gjort en så grundig Due Diligence her, at de tror på at både økonomien og miljøet lander på plussiden i dette prosjektet.

PS.: Ditt spørsmål vedr. giftstoffene er meget relevant. Jeg regner med at dette er en integrert del av produksjonsprosessen, og er beskrevet bl.a. i patentet som QFUEL har.
Redigert 23.08.2020 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Sydney
23.08.2020 kl 13:21 4706

De gikk jo ut med melding om snarlig oppstart ved fabrikken.. følg med
Nanoq
23.08.2020 kl 13:28 4698

I dette Pareto-intervjuet med CEO Bøhn får vi en forklaring på hva som skiller den unike QFUEL-teknologien fra tidligere teknologier. Et par stikkord: Reaktoren, raffinerings-teknologien hvor giftstoffer blir fjernet, bl.a. klor, nitrogen, svovel, aske m.m.

https://www.paretosec.no/pareto-tv?itemId=Aktuelt:976

PS.: Den tekniske gjennomgangen kan ses fra ca. 8 min. inne i intervjuet
Redigert 23.08.2020 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Pojohansson
23.08.2020 kl 13:29 4702

Exakt hur Quantafuels patent och teknologi fungerar vet jag inte i detalj. Kanske man kan få tag i patentdokumentet?
Men det är detta som er forskjell mot konkurrenter det är jag rimelig trygg på. er ju ikke Quantafuel som produserer ny plast tex utan BASF genom kjemisk resirkulering. Quantafuel laver tex. pyrolyseolje som BASF laver plast på.

Det som er kommunisert, er att quantafuels purification process er såpass bra, så att ex. BASF kan lave plast till ex Mozarellapåsar (till matvarer) på råmaterialet.
Sen har du Lego, vars produkt består av plast som brukes av barn (de vill att dette skall bli resirkulert plast). Men lagar du legoklossar av giftig plast då kan du lägga ner Lego.
Eller är lego investert i ett selskap som släpper ut gifter, ja då kan du räkna med gatlopp i media för lego sin del.
Husk att lego advarer hela tiden mot kopior, kinesisk plast som inne håller gifter.

Denna organisasjonen «Grønn Punkt Norge» troverdighet blir helt utraderad, hvis de Visar sig att Quantafuel inte har så bra prosesser ändå.
https://www.grontpunkt.no/nyhet/blant-de-foerste-i-europa-paa-kjemisk-materialgjenvinning-av-plast/

Men man ska aldring vara säker givetvis. Men det är många stors Brands som är förlorare, hvis de visar sig att DDn er slarvig gjord av samtliga.

Redigert 23.08.2020 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.08.2020 kl 14:57 4609

Jeg har sett gjennom innlegget fra Pareto.
Mange fine ord fra CEO, og en del billige floskler og selvfølgeligheter kommer på løpende bånd.
Egentlig synes jeg det var mye TYNN suppe som ble servert, men klart; BILDENE var jo fine!

Etter 16.30 får han spørsmål om når anlegget står klart!
- CEO blir stille - trekker pusten - og rabler i vei om "heldig timing"! Han svarer IKKE på spørsmålet i det hele tatt!
Etter 19.45 sier han;
- Vi har INTERNT en dato for oppstart. Vi befinner oss nå i januar - så datoen er IKKE langt unna!

Vel, vi nærmer oss nå september med stormskritt - og fortsatt står anlegget der uten produksjon.
Noen her inne sier at oppstart blir "snart". Det kan godt tenkes, men DET er jo akkurat det samme som CEO sa i januar!
Da var det også "snart" (ikke langt unna).

Personlig ville jeg ha ventet til produksjonen faktisk KOM i gang - og man deretter får BEVIST at det går an å drive dette LØNNSOMT!
Ja, for slike lovnader som dette har jeg hørt ALT for mange av i en rekke ulike selskaper opp gjennom årene.
Selskaper som folk i dag ikke har hørt om!

LØNNSOM DRIFT er det som på sikt betyr noe - ikke om bleier er laget av resirkulert plast (ref CEO) eller om BASF/LEGO har puttet inn penger!
Så langt (2017-19) har man et resultat etter skatt på MINUS 280 mill - og tapene bare ØKER for hvert år som går.
Q1/20 indikerer at tapet vil ende ca som i fjor - hvis man ikke går på en SMELL!

UTEN et fungerende anlegg vil dette fortsette så lenge det er penger i kassa - og man trenger nye!
For ordens skyld; Jeg er IKKE mot resirkulering av plast - og IKKE mot selskapet som sådan!

Hilsen Hammers
Nanoq
23.08.2020 kl 15:23 4562

Jeg glemte å nevne selskapets unike katalysator-løsning ovenfor...

Selv er jeg temmelig overbevist om at QFUEL her kommer med en revolusjonerende ny teknologisk løsning på giftfri og klima-/miljø-positiv kjemisk omdannelse av avfallsplast til plast-råvaren nafta og til oljederivater som diesel, med minimalt med svovel-, klor-, kull- og nitrogeninnhold.

Løsningen ligger i reaktoren, det nyutvikla raffineriet og i selskapets katalysatorteknologi.

Ellers er jeg også temmelig sikker på at dette vil bli videreutviklet og optimeret "step by step" i mange år framover.
ruda
23.08.2020 kl 15:36 4544

Tror nok at dette kan være noe for EQUINOR i fremtiden. De har signalisert store omveltninger, så fremtiden vil vise hva det blir til
Pojohansson
23.08.2020 kl 16:04 4505

Det er fint det Hammers. Folk har forskjellig innstilling til risiko. Givetvis høyre risiko nu, en på andre siden melding om fabrikk i drift eller om selskapet genererer store vinster neste år.
Antageligvis ikke like mange som hadde haft trua hvis LEGO, BASF, Vitol ikke var inne som eier, Clearstream banking (tyskerne) har kjøpt seg opp till 17 største eier på 1 uke (ref NEL). Grønn Punkt tegnet samarbeidsavtale, Equinor har tegnet avtale om mulighetsstudie.
SpareBank1 Markets positive analyse (der de beskriver framtidig inntjening).

Det kan vara ett stort luftslott hvis ingen laver ordentlig Due Dilligence... jag tycker aksjen er noe overvurderet nu med den info som foreligger. På kort sikt om inga News av betydning kommer tenker jag sen skall ner 15% til runt 30-32.
Men på lang sint har jag trua basert på megatrend partnere, tilgang til markeder, stor politisk backup / enighet samt kommande lagstiftning etc.
Hammers
23.08.2020 kl 16:21 4492

Dette er et VANSKELIG felt. Hva du er overbevist er ikke jeg!

VOW's testanlegg på Lindum går nå i gang med en studie av hva som skjer "i lufta" i fbm pyrolyse.
Dette er IKKE noe quick-fix, men noe som seriøse aktører har jobbet med i flere år.

Ellers en liten kommentar til Pareto-innslaget til QFUEL.
CEO forteller med "imponereende overbevisning" (for de som ikke skjønner prosessen) om den "fantastiske" pyrolyseoppvarmingen til 450 gr C.
Videre at QFUEL er en ENER på området (noe slikt sa han).
Det må i så fall være sammenlignet med de konkurrentene fra ulike land han ramset opp.

VOW/ETIA's pyrolyse går lett til 850 grader - og nå utvikles den videre til 1200.
Dess høyere temperatur dess flere vanskelige stoffer "knekkes"!
Det er når man snakker om slike varer og slik utvikling man snakker om ENERE innen fagfeltet!
Og altså - nå forskes det på hva som skjer med luftkvalitetene (trolig også fangst av giftstoffer i luft) i fbm prosessen.

Hilsen Hammers......som bare kan gjenta;
QFUEL har så langt IKKE et anlegg som fungerer (uansett hvor mye cash BASF/LEGO har puttet inn).
Likevel uttaler de fleste her inne seg som om at anlegget er i full drift!
Det er mer enn 1 år forsinket - og den siste unnskyldningen går på forsinkelser ifbm Covid 19!

JEG lurer på om de har et kjempeproblem som ennå ikke er kommunisert til markedet, men jeg vet selvsagt ikke noe sikkert!
Åpner de til uka er selvsagt det et lite steg framover - på den lange veien for å få til OVERSKUDD!
May-Liss
23.08.2020 kl 16:34 4472

Hammers
Vet du omsetning og resultat for Etia de siste årene?
Nanoq
23.08.2020 kl 16:51 4458

Du skriver:
..."Clearstream banking (tyskerne) har kjøpt seg opp till 17 største eier på 1 uke (ref NEL)"...

For ca. en uke siden (iflg. nicket Goggur) var de nr. 22 på lista, med 1,02% av aksjene. Hva er prosenten nå?

Det blir da interessant å se om disse tyskerne også satser like mye her som i NEL, hvor de nå eier ca. 45% av selskapet.

(Dengang jeg kjøpte opp i NEL for ca. 2 år siden (kurs ca. 3,50, og ja, solgte det aller meste ca. 1 år seinere), så mener jeg at Clearstream eide ca. 5% av aksjene i NEL.)
Pojohansson
23.08.2020 kl 18:03 4390

Clearstream banking har 1,335% av QFUEL.
Nanoq
23.08.2020 kl 18:24 4216

Takk. Så har Clearstream altså nettokjøpt ca. 400.000 QFUEL-aksjer den siste uka.

Dette blir interessant å følge, har noen ganger omkring NEL spekulert på om det bl.a. er tyske industri-interesser som via "stråmenn"/ div. datterselskaper o.l. som på denne måten stille og rolig og anonymt kjøper seg stort inn i lovende selskaper, både i Tyskland og i utlandet.

PS.: For QFUEL er jo BASF her en nærliggende kandidat, for NEL kunne det jo så være Linde.
Redigert 20.01.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Richter
23.08.2020 kl 19:14 4118

Det ved jeg. Men det kan næsten udelukkes, at det er private investorer som dig og mig, der har fået kursen til at stige 24%.
Jono
23.08.2020 kl 20:13 4042

Nei, eier ikke aksjer selv i Vow, men siden det er skrevet så meget om allerede, kanskje noen kan ha interesse av å lese seg opp på, at selv ikke oppfatter som noen konkurrent til Quantafuel;
https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/MRM6VE/vow-maa-gjenskape-tilliten-for-aa-faa-komme-i-det-groenne-selskap-igjen?pwsig=dce5acc963d358606fc957d1bff0aea4818f4b5b54f9670df54f7f2e7a9ca072_1598810607_Sm9obg==
JonasKr
24.08.2020 kl 09:07 3795

Jeg tror et viktig poeng her er at Qfuel selvfølgelig ikke kan eller skal konkurrere med oljeraffinerier. Som Spettet påpeker i en podcast med finansavisen er det nok relativt lite lønnsomt å kjøre inn 100talls lastebil-lass med plast for å produsere noen liter olje. Det jeg tror Spettet bommer på er at Qfuel ikke skal konkurrere med raffinerier, men verden trenger rett og slett og kvitte seg med all plasten. Hvis Qfuel får dette til å funke vil det være enorm politisk vilje bak for å bli kvitt plastavfall.
Nanoq
24.08.2020 kl 09:17 3751

QFUEL skal først og fremst produsere grønn NAFTA til grønn plastproduksjon - og BASF, storaksjonær i QFUEL- ønsker å avta alt de produserer av nafta. En del av denne plasten fra BASF skal selges til LEGO, som også er storaksjonær i QFUEL.

Testanlegget i Mexico produserte diesel, men framover er fokus på nafta, som er en mer profitabel og grønnere business.

Å legge om fra dieselproduksjon til naftaproduksjon er en teknisk omstilling av raffineringsprosessen. No big deal.