Cloudberry. Billig grønt energiselskap innen vind og vannkraft

Woody
CLOUD 26.08.2020 kl 13:38 2245

Det er økende interesse for Cloudberry Clean Energy, men nesten merkelig at kursen ikke står høyere. Selskapet er lavt priset hvis man sammenligner med andre grønne energiselskaper. Med sterke eiere og et økende behov for grønn energi vil interessen for selskapet øke fremover tror jeg. Modellen er litt som Scatec Solar, bare satsning på vannkraft og vindkraft i Norden. GWh vil øke og øke etter hvert som flere kraftverk legges til. Se pipeline:

https://www.cloudberry.no/assets/Cloudberry-Company-Presentation-7-July-2020.pdf

https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/dOoJaO/lo-og-vindbransjen-med-felles-advarsel-frykter-kraftunderskudd-fra-2030

Liten dekning i media og blant analytikere er nok grunnen, men dette vil nok snu utover høsten. Selskapet kom på børs midt under covid-19 utbruddet i vår og da hadde nok markedet nok med å takle urolighetene.
Redigert 19.01.2021 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Walker
26.08.2020 kl 17:21 2141

Jeg begynte å skrive ned noen tanker her om dagen, og deler en del samme tanker som deg, @Woody.

Selskapet er en våt ESG-drøm for mange av oss. Drifter, utvikler og driver vindkraft i Norden med fokus på en stabil, bærekraftig og god vekst. Som nevnt i opprinnelig post minner dette litt om SSO sin strategi. Jeg mener dette selskapet er der hvor SSO var i 2015/2016, hvor de var helt i startgropen innenfor sol. Jeg har ikke kjennskap til at Cloudberry skal ha samme forretningsmodell som SSO, hvor de fleste kraftverkene er en joint-venture, som reduserer risiko. Allikevel er det begrenset risiko når selskapet er finansiert med egenkapital.
Fra investorperspektiv er dette et fantastisk selskap med god strategi og usedvanlig kompetent styre og ledelse. I deres tidligere arbeid har de hatt en evne til å skape store verdier over lang sikt i blant annet Storebrand, Pareto, Arendal fossekompani og DLA Piper

Med dagens lave strømpriser vil kraftverk generelt ha en lavere verdi enn ved høy inntjening. Dette kan være positiv for cloudberry på lang sikt, - selv om det er relativt vanlig med earn-out i kontrakten, som betyr at man feks må betale 5% av omsetning de neste 3 årene eller lignende. (Vet ingenting om kontraktene til cloudberry, men skal være en god tid for gode kjøp)

Det er stort fokus på grønn energi om dagen, både i Norden og Europa. Det er opplagt at energibehovet fra rene kilder vil eksplodere etterhvert, alt vi bruker i hverdagen skal snart over på elektrisitet. Oljeselskaper faser ut de "grønne" delene for å vise at de også driver med noe miljøvennelig. Dette hadde de ikke trengt å gjøre hvis hovedselskapet ikke var et miljøsvin som var umulig å dekke over ved grønn satsing. Flere av de store forvaltningshusene presenterer nå grønne fond hvor selskapene må oppfylle visse kriterier innenfor rapportering av ESG og SDGs

Kursutviklingen har vært litt uheldig synes jeg, og da tenker jeg spesielt på at det mest sannsynlig var en del som kjøpte seg inn på vei opp til 18 kr, og ikke fikk tilbud om å delta på emisjonen til 12 kr. Fortsatt lav dekning og omsetning av aksjen, men det kommer. inntil det må vi godta svingninger på 5% i løpet av en dag.
Marketwatch
26.08.2020 kl 21:28 2026

Til det siste du skriver: emisjonen ble etter min mening satt for lav, kr 12,-, den betydelige overtegningen
indikerer også at det var tilfelle. Etter emisjonen har interessen av en eller annen grunn vært laber, de som
ikke detok i emisjonen, har lett kunnet skaffe seg aksjer under kr 12,-. Dette kan selvsagt komme av at top 20,
som eier ca 87% av selskapet, fikk tilstrekkelig med aksjer i emisjonen og ikke er på kjøpern, mens kortsiktige
investorer som håpet på en rask stigning er blitt utolmodig og selger seg ut igjen rundt emisjonskurs. At selskapet er supergrønt er
det ingen tvil om, men kanskje det er for traust og solid til å bli lagt merke til, ihvertfall inntil noen
oppdager mulighetene til å gjøre en "Magnora". De grønne spekulantene synes imidlertid
å like best "soria moria" selskaper, der krav til å lykkes ligger langt fremme i tid, men der planene og
utsiktene er innpakket i skinnende glanspapir.
Forøvrig: Det du skriver om likheten til Scatec Solar sin forretningsmodell er jeg enig i, noe vel også
ledelsen har nevnt i enkelte bisetninger.
HP17
27.08.2020 kl 11:48 1834

Dette selskapet ser ut til foreløpig ha gått under radaren for de fleste. Et meget spennende selskap og kan det være det neste Aker Offshore Wind til å gå bananas?
Kommer det en analyse fra et av husa eller annet så kan det ta av.
Woody
27.08.2020 kl 12:21 1787

Selskapet virker veldig seriøst der det skal bygges stein for stein i grønn energi med lav risiko. Strategien er å gå inn i nye prosjekter med kontantene som er hentet og belåne prosjektet først når strømproduksjon er i gang med positiv kontantstrøm. Lån på anlegg i drift skal finansiere neste prosjekt osv.

Priset til 700 mill. og med 200 mill. i kontanter er billig rett og slett. Underliggende verdier er verdt dette og da får man en mulighet til å være med på en aksje som er midt i tiden, det grønne skiftet, med lav risiko. Vannkraft, blir det tryggere?

Største eier Joh Johannson, Norgesgruppen (Kiwi/Meny), har beina godt planta på jorden. I Styret sitter to tidligere Pareto-topper og Pareto holder stor grønn energi-konferanse til høsten. Pareto var med på tilretteleggelsen av emisjonen.
Redigert 27.08.2020 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Walker
27.08.2020 kl 19:16 1682

Ingen tvil om at emisjonskursen var for lav, når de må avbryte rep. Emisjonen sier vel det sitt. Fikk jo aksjer til en lavere pris enn emisjonskursen.

Det du sier om at det kan være litt traust er jeg enig i. Men her skal det bygges opp store verdier på lang sikt, og vi skal være glad vi får lov til å være med i en tidlig fase.

Nå på høsten har jeg sett mye reklame for bærekraft, fornybar energi, ren energi mm. For meg virker det som fokuset i næringslivet er på "rett" plass. Mediehusene hauser opp skallene til Røkke uten noe særlig underliggende verdier, i tillegg har Aker allerede en solid gevinst.

Gleder meg til halvårsrapporten kommer 16 september, håper vi får enda mer innsikt i hvordan selskapet jobber og fremtiden. Foreløig synes jeg det har vært litt lite informasjon, men det kan jo hende det ikke skjer så mye nytt.

Synes det er litt vanskelig å sette en verdi på selskapet, men at 11-12 kr er billig er det ingen tvil om.