NTS. Hvor går veien videre ?

milk
NTS 27.08.2020 kl 19:04 63755

NTS består nå av en rekke forskjellige selskap som gjør de totalitær i sektoren. De er størst på båt,service og fraktsektoren. Eierandelene tatt i betrakting! Fusjoneringen med Frøy gruppen,gjør at de har eierandeler i NRS. Et av de selskapene som leverte meget gode tall ved Q2. Ice F Farm stormer frem på Island... Jeg tror NTS går under radaren til de fleste hus og analytikere. En reprising av selskapet vil komme. Blir spennende å se Q2 resultatene og guidingen videre. Kommer 01.09.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
01.09.2020 kl 06:54 21192

Betryggende å se at de oppnådde en EBIT på 22kr på Island :-) Potensialet er bekreftet!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
01.09.2020 kl 18:32 21103

Kan noen "glupe" hoder fortelle meg om andre selskap som har potensialet i dokumentert form,som er like stort som NTS? Jeg venter på svar fra styret når et gjelder verdisettingen av båtflåten som de ønsker å skille ut. :-) Jeg har ventet på nye muligheter etter at jeg fikk frisk kapital fra ssc, Dette kan bli den gyldne muligheten :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
02.09.2020 kl 20:35 21042

Er det ingen andre som lurer litt på fordelings nøkkelen når/hvis selskapet blir delt??
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
May-Liss
02.09.2020 kl 20:43 21052

Har fulgt litt med NTS - men de to siste dagene har det det vært fullstendig fravær av kjøpere. Dette etter at de både har meldt om mulig utfisjonering av noe virksomheten samt bra resultater.
Tror aksjen er for lite likvid til at noen fatter stor interesse.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
KR
02.09.2020 kl 22:22 21042

Dette er hovedårsaken. Det omsettes omtrent ingen aksjer i selskapet, noe som skaper risiko. I dag gikk det 199 aksjer (snaue 13000 kr), og det er dager med lavere omsetning enn dette.

Det er nok flere som følger med og avventer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
May-Liss
23.09.2020 kl 14:56 20807

Hvis man kan akseptere dårlig likviditet - et det nok greit å ta en inngang her nå. Islandsinvesteringen (Ifish) går unna idag !
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
23.09.2020 kl 18:00 20788

Hvis styret går for en fradeling av servicebåt delen,vil vi se en helt annen likviditet. Samtidig vil vi aksjonærene nyte godt av verdisettingen av flåten! Dette blir bra :-) Å kjøpe seg opp i I-Fish er fornuftig nå. Jeg kjøpte alt for lite på 34... Nå håper jeg på en liten dipp ned på 38 ish. Da blir det å selge ned i andre selskap og å satse på Island :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
14.10.2020 kl 06:16 20595

Mye spennende som skjer rundt NTS nå!!! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Hunte
14.10.2020 kl 09:55 20517

NTS går under radaren, samtidig blir de større og større. Følg med folkens!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
14.10.2020 kl 15:46 20467

Jeg er spent på hva de setter verdien på båt flåten til ? Bruker de denne kapitalen til å finansiere en betydelig eierandel i NRS,kan vi se en kurs langt over hundre lappen. NRS noteres i dag til 231!! Jeg tror NRS genererer mer verdiskaping en båtflåten ....
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
03.11.2020 kl 06:42 20285

I dag får vi se om NRS sier noe om en eventuell fusjon med NTS ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
07.11.2020 kl 14:32 20157

Forhandlingene fortsetter :-D NTS og Williksen gir ingen ting ved dørene. Å bra er det ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
06.01.2021 kl 19:02 19842

Det ble ingen fusjon med NRS. Det er heller ingen konkrete nyheter når det gjelder utskilling av båtfåten ,men interessen for selskapet har vert stor den siste tiden. Noe er på gang! En kursstigning på 43% siste året er jo fantastisk i disse tider..... Sektoren er forøvrig veldig sterk! Det vill nok ikke bli noen signifikant prisøkning på laks med det første. Fokuset blir heller å få fisken ut til markedene å holde på kundene, noe jeg tror vil gå greit med dagens priser. Så kan vi jo bare filosofere litt over hva som vil skje når markeds situasjonen kommer tilbake til normalen.... Det er ingen grunn til å selge seg ut for å si det på den måten :-DD
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
milk
08.01.2021 kl 14:40 19750

Nå skjer det ting i NTS!! De som ikke har fulgt med, må nok bare stå på perrongen å se på at toget går..... :-D Opp 14% siste måned!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
sett
11.01.2021 kl 10:19 19689

Det blir et spennende år med NTS.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 15:27 19380

NTS skiller ut båtene i eget selskap - samler servicebåter, brønnbåter og fraktfartøya i Frøygruppen.

https://www.nt24.no/nts-skiller-ut-batene-i-eget-selskap/s/5-120-25051 (abonnement)
Redigert 19.02.2021 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
milk
19.02.2021 kl 16:33 19343

Dette blir spennende! Jeg sendte mail til ledelsen for å høre hvordan vi aksjonærene vil bli tilgodesett når store verdier blir skilt ut i ett datterselskap. Jeg fikk til svar at jeg måtte møte opp på orienteringsmøtet i slutten av Februar.... Jeg stoler på at Williksen vil ivareta aksjonærene. ;-)
Slettet bruker
19.02.2021 kl 16:47 19336

Orienteringsmøte? - er det på presentasjonen av Q4 24. februar? (https://ntsasa.no/invitasjon-til-presentasjon-av-resultat-for-q4-2020/)
milk
19.02.2021 kl 21:54 19276

Jeg vil tro det. Har ikke fått noe konkret enda...
milk
24.02.2021 kl 18:44 19084

De vil ikke si noe om utbytte! Vil utskilling av båtflåten gi et ekstra ordinært utbytte?? Da kan vi vente oss en pen sum på konto ;-)
milk
03.03.2021 kl 17:57 18923

God ettermiddag! Jeg gikk glipp av presentasjonen til NTS. Er det noen som kan gi litt mer orientering om utskillingen av båten? Frøygruppen.. Hvor blir verdien av båtene til NTS gjenspeilet hos aksjonærene i NTS ??
Kristoffern
03.03.2021 kl 19:32 18850

Konkret markedsvurdering av Frøyr selvfølgelig., som de fikk med Ice. Da er balansen viktig, at den udiskutabelt kan verdsettes.
Viktig å legge merke til målsettingene. 50 000 tonn før 2025. Hele bransjen i Ytre Namdalen. - er vel 4-5 selskaper med mellom 5-15 000 tonn som står foran en omstilling fra grunder til drift. Generasjonsskifte selvfølgelig. Her ligger NTS potensiale! Eiere får et likvid instrument og beslutningsfrihet. Etter 40 år med prøving og feiling. Som jo har betalt seg tilslutt.
Om de vil bruke NRS eller NTS vet jeg ikke. Men som Lerøy/Austevoll og Mowi har de et stykke å gå.
I mellomtiden kan vi glede oss over en undervurderte, underpriset genuin vekstaksje. Som også er ekstremt illikvid. Noe som fra gammelt av er et godt tegn. Dette er ikke noe man selger før struktur og valuation er på plass.
Og det tar noen år til. Ting Tar Tid i Trøndelag!
Men vi klarte å knerte Olav den Hellige i 1030 og skapte kjempebutikk i 506 år!
May-Liss
18.03.2021 kl 10:44 18618

https://newsweb.oslobors.no/message/528022

Hvilke planer har NTS med den milliarden de har planlagt å selge for her - utgjør vel 8kr/aksje. Blir det extraordinært utbytte?
ChandT
18.03.2021 kl 16:18 18540

Hei, vet ikke om dette passer inn her, men prøver allikevel. Hvilke tanker har dere her inne rundt Frøy gruppen sin debut på børs og sitt førsalg av aksjer som er mellom 18.03-25.03.
Personlig syntes jeg det ser ganske lyst ut og ønsker å investere, men klarer ikke å finne ut av hvor det er mulig å bli med på tegningen før de går på børs.

Edit: Fant ut av det. På investor.vps.no hvis noen andre også lurer, vises ikke på nordnet
Redigert 18.03.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
milk
18.03.2021 kl 19:27 18495

Selvfølgelig skal vi inn i Frøy. Satser på at vi som er i NTS får en grei pris på aksjene som vi blir tilbudt.. May -liss" NTS vil bli hovedaksjonær i Frøy. Det vil bli utstedt x antall mill nye aksjer som eierne og ledelsen kan tegne seg for. Målet med utskillingen av båtene er tross alt å skaffe en milliard for å utvikle det nye selskapet. Vi snakker om det som kan bli verdens største cervisebåt selskap innen havbruk... "Nu kjør vi" :-)
saulus
19.03.2021 kl 12:10 18387

Det er en emi på inntil 1 mrd, men også et nedsalg på inntil 1 mrd. Det er vel det siste May-liss tenker kan bli utdelt.
Noen som har tanker om hva som nå blir igjen i NTS? Og verdsettelsen: Hvis Frøy er verd 4,5 mrd (la oss si midt i intervallet), og NTS har 30 % av aksjene i NRS (forstår jeg det rett? Etter byttet med ICE) = 2,7 mrd. da er det ca. 3,7 mrd for resten av selskapet (primært MNH), eller rundt 30,5 per aksje. 2020-tallene var jo sånn passe for MNH, som for alle oppdretterne, men det virker da veldig billig?
milk
19.03.2021 kl 14:20 18315

Nå er det NTS som er børsnotert! Det blir feil å trekke ut verdien av Frøy(4,5mrd) når NTS blir hovedaksjonær. Men jeg ser retorikken din! Med tanke på at MNH kan 6 doble produksjonen på Island, er potensialet stort....
milk
19.03.2021 kl 17:46 18277

Det blir utstedt 16 mill nye aksjer! Jeg syns dette ser meget bra ut :-) Jeg har ingen problemer med å "regne dette hjem" Med god margin... :-)
msmekk
23.03.2021 kl 13:42 18074

Om prisen blir i den høyeste enden ser det vel dyrt ut med tanke på P/E og resultatet i 2020...?
May-Liss
23.03.2021 kl 13:58 18071

2020 er historie. Les prospektet og se hva som er i pipeline framover. Da er prisen ok - det tyder massiv tegning fra insidere på.
Redigert 23.03.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
msmekk
23.03.2021 kl 19:48 17973

Hvorfor selger NTS for 1 milliard når Frøy er så my verdt? Er det for å være snill med oss?
May-Liss
23.03.2021 kl 20:11 17987

Det er frivillig å være med på denne børsnoteringen - hvis du ikke har tro på selskapet, la det vær.

NTS eier 100% før børsnoteringen og vil være med som betydelig eier videre. Hvordan mener du børsnoteringen skulle skjedd. Gå på børs med en 100%- eier - eller hentet litt kapital og ha en 80% eier.
Har en følelse av at børsnoteringer har du liten kunnskap om.
alocacoc
23.03.2021 kl 23:44 17957

Majoritetseier sitter igjen med omtrent 65% av aksjene der eier har sagt at de skal være en langsiktig eier. Det skal likevel utstedes 16,4 mill. nye aksjer slik totalt antall aksjer er 86 mill. aksjer. Da priser man selskapet til 5,9 mrd. kr. Ser man utelukkende på multipler er 68 kroner per aksje ikke noe røverkjøp, men jeg ville ikke lagt for mye vekt på de analysene i et langsiktig perspektiv. Jeg setter derimot spørsmålstegn til utstedelse av nye aksjer og hva som er formålet annet enn å bli rik på børsnoteringen. Frøy som selskap får på sin side omtrent 1 milliard kroner på konto og disse pengene skal finansiere børsnoteringen som jeg tror kostet 38 mill. kr. De resterende 940 mill. kr skal finansiere nye båter og det de omtaler som "annen" drift og investeringer som hører med.

Selskapet har solide overskudd der minimum 50% skal utbetales i utbytte dersom NIBD/EBITDA er under 3,5x. Selskapet har fått langsiktige kontrakter på fem til åtte år med lakseoppdrettere for seks nye brønnbåter som skal leveres i løpet av 2021, 2022 og 2023. Frøy venter også leveranser av åtte nye servicefartøy i samme periode der de største fartøyene har fått tildelt langsiktige kontrakter. Av den eksisterende flåten er de fleste brønnbåtene på kontrakter med stabil inntjening. I "service"-segmentet med 62 båter er utnyttelsen forbedret, men ikke tallfestet. I transport-segmentet bestående av tre båter har de hovedsakelig operert i spotmarkedet der alle båtene har vært på kontrakter i 2020. Det er uten tvil mye aktivitet og verdier som skapes i Frøy.

Dersom selskapet lykkes de neste årene vil 68 kroner per aksje være et godt kjøp. De vil oppleve solid inntjening og muligheter til å bli en utbyttemaskin. Når det er nevnt syns jeg de fremtidige leveransene og inntjeningen til dels er priset inn i de 68 kronene. Jeg oppfatter denne børsnoteringen som en "squeeze the lemon"-emisjon. Det store spørsmålet er derfor om man skal delta i emisjonen, eller bør vente til 29.03 og se hvordan markedet tar i mot aksjen. Hva mener dere?
Redigert 24.03.2021 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
May-Liss
23.03.2021 kl 23:59 17954

Prisintervallet er 61-68.
alocacoc
24.03.2021 kl 00:04 17948

Hehe, ja. Emisjonskursen kan fastsettes med et høyere kronebeløp per aksje også. Det er interessant at de velger å gjøre det på denne måten. Jeg kan legge til at de har mandat til å utvide tegningsperioden til rundt 10. april dersom interessen fra investorene er for lav.
Redigert 24.03.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
May-Liss
24.03.2021 kl 00:11 17947

Ikke uvanlig - stor interesse/høyere kurs.
Mitt poeng var at regnestykket blir annerledes, hvis kursen blir i nedre delen av intervallet.
msmekk
24.03.2021 kl 13:40 17818

I.h.t pressemelding i går blir prisingen i den lave enden, altså 61Kr. Dette viser vel at det er forholdsvis laber interesse og tilretteleggerne er altfor optimistiske til i forhold til prisingen og at de her har lagt til grunn fremtidig vekst osv.. Har tegnet meg for litt men har en litt dårlig følelse og lurer på om en burde ventet for å se på utviklingen
Redigert 24.03.2021 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
alocacoc
24.03.2021 kl 16:33 17790

Jeg så meldingen, og det er ikke et godt tegn. Jeg snakket med en av tilretteleggerne som sier det er interesse i emisjonen, men jeg tror det er lav interesse uten at han sa noe om det. Dersom det er tilfellet bør man kanskje ikke tegne seg i emisjonen, men heller satse på at aksjen faller under 60 kroner på mandag. Et annet alternativ er å droppe hele selskapet og se på andre muligheter. Jeg stoler ikke helt på NTS og Gåsø-familien når de selger seg dyrt til nye aksjonærer. Som jeg skrev tidligere her oppfatter jeg dette som en "squeeze the lemon"-emisjon. Det er bredt uttalt at sentrale personer i selskapet tegner seg i emisjonen, men i det totale bildet ser dette ut til å være et lokkemiddel fremfor tegn på rettferdig prising.
milk
24.03.2021 kl 19:04 17833

Jeg tror du må gå litt dypere i dine analyser "aloc.... Hvordan er konkurransesituasjonen fro Frøy? Det finnes vel ikke et mer komplett service selskap for oppdrett enn nettopp Frøy. Med andre ord, de er verdensledende. Sølvtrans er god på brønnbåt, men langt fra komplett!! Så får vi se da, om insiderne er "lokkemus" :-) Det er nok mange som blir lurt når Mandagen kommer :-D