NTS. Hvor går veien videre ?

milk
NTS 27.08.2020 kl 19:04 63770

NTS består nå av en rekke forskjellige selskap som gjør de totalitær i sektoren. De er størst på båt,service og fraktsektoren. Eierandelene tatt i betrakting! Fusjoneringen med Frøy gruppen,gjør at de har eierandeler i NRS. Et av de selskapene som leverte meget gode tall ved Q2. Ice F Farm stormer frem på Island... Jeg tror NTS går under radaren til de fleste hus og analytikere. En reprising av selskapet vil komme. Blir spennende å se Q2 resultatene og guidingen videre. Kommer 01.09.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
mofs
16.02.2022 kl 14:35 4005

Jepp så det nå- spørsmålet mitt bortfaller.
milk
16.02.2022 kl 15:26 3972

Nå kan vi begynne å diskutere reinvestering. Hvor skal man finne en like god aksje som NTS har vert de siste 10 åra? Blir vel å ta ut det skattefrie beløpet på ASK så jeg har til en brukbar SUV :-D Tenker å sette litt på SALM og MOWI. Blir å prioritere utbytte aksjer....
ibyx
16.02.2022 kl 15:28 4095

Da var NTS i boks. Siste ord er da ikke sagt om FRØY og NRS. Her blir det nok "trøndersk hestehandel" som milk liker å kalle det, og da sannsynligvis til lavest mulig hederspris!
milk
16.02.2022 kl 15:34 4147

Beklager at jeg ikke svarte med en gang. Må jobbe litt og :-) Det er nok flere som vil bli lite fornøyd med de forskjellige valgene som de respektive styrene tar. Men det reflekterer jo den dramatikken som har funnet sted.... Fasiten er det vel ingen som kjenner i skrivende stund.
ibyx
16.02.2022 kl 16:06 4151

Nei. Det er sikkert mange måter å regne dette på. Ingen kommer dog utenom at prisen på Frøy og NRS må være og helst også oppleves av flest mulig som "fair". NRS har et relativt fersk bud på 270. Man kunne også prise den som snittet i sektoren/sjømatindeksen siste 5 år osv. Det handler ikke bare om oppnådd result her, det handler kanskje mer om potensiale og lisenser. Det er vel meget god grunn til å anta at Salmar vil kunne få mer ut av NRS enn nåværende eiere har? Også som følge av synergier selvsagt.
Sparern
16.02.2022 kl 16:34 4157

Kommer trolig litt info om dette fra Salmar på fredag. Det er viktig for Salmar og få full kontroll på NRS så fort som mulig slik at NRS sitt havprosjekt kan overføres til selskapet de eier ilag med Røkke. Et naturlig bud på resterende aksjer er da i intervallet 240-290 og med tilbud om konvertering i Salmaraksjer. Aletrnativt de selger Frøy slik at de har kapital til å kjøpe aksjene. Husk Salmar har verdsatt NRS til ca 290 i budet for NTS…
Redigert 16.02.2022 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.02.2022 kl 16:45 4140

En ting er helt sikkert nå. NRS blir ikke solgt! Det i seg selv bør ha betydning for verdsettelsen ved evt. full overtakelse. Man kan jo også se for seg at den vil fortsette å leve sitt eget børsliv en tid til, men neppe lenge! 😂
milk
16.02.2022 kl 17:23 4124

Vi får bare håpe at det ikke ramler noen gamle spøkelser fra Frøya ut av skapet på Fredag.....
May-Liss
16.02.2022 kl 17:26 4123

Hvor har Salmar kunngjort vurdert verdi av enkeltselskapene som inngår i NTS??
Sparern
16.02.2022 kl 17:33 4242

Det er ikke kunngjort av Salmar, men analytikere har estimertt verdien de ulike deler av NTS, gitt verdsettelse/bud på 15.1 miliard. Husk også at de i høst bød 270 aksjen for NRS..
Redigert 16.02.2022 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
milk
16.02.2022 kl 18:47 4170

Ikke langt unna sannheten det.. Den vil leve sitt eget liv utover våren. Dukker det opp en majoritet på over 90%? Hva vil de by på aksjene? Det sitter mange sentrale aktører som eier mye i NRS. Dere trenger ikke å bekymre dere for "dumping" pris.. Selvfølgelig vil vi alle ha det vi mener verdien er av NRS.. Nå går vi alle for Salmar.. eller ??
mofs
16.02.2022 kl 19:27 4130

Vi gjør mange av de samme vurderingene Milk. Når det gjelder veien videre, så tror jeg at jeg bare sitter rolig videre Salmar. Jeg oppfatter Salmar som langt sterkere enn Mowi på drift, så jeg tror ikke jeg kommer til å splitte portefoljen slik du skisserrer. Når det gjelder cash-beholdningen fra oppgjøret blir det ikke SUV på meg), jen jeg er alltid på utkikk etter et nytt NTS. Små aktører har et potensiale for å vokse raskere enn større, men en må gjøre hjemmeleksa med hensyn til risiko etc. Jeg har også tro på pharma/bioteknologi, så kanskje jeg reallokerer cash dit. Ser mange muligheter innenfor onkologi/imunologi og sjeldne sykdommer. Pharma og bioteknologi var ikke med på oppgangen i fjor, så her er det mange muligheter. Måsøval er på watch-lista mi, men det er en jobb som skal gjøres med hensyn til kvalitative vurderinger før jeg tar en posisjon, så vi får se...
milk
17.02.2022 kl 19:25 3872

Jeg har fått mail på om jeg aksepterer et bud på 120 kr. Slik jeg forstår det så blir det aktuelle beløpet utbetalt uten klausuler om å ta deler av beløpet i aksjer .. Vel vel, det blir å ta et bet i Salmar. Jeg holder også de foran Mowi. Men Mowi er rå på utbytte, fire ganger i året! At små aktører kan vokse mer er en ting, men konsolidering og fusjonering vil være like aktuelt og mer attraktivt for aksjonærene... Jeg liker ikke sjeldne sykdommer, så jeg holder meg unna Pharma :-D Jeg vurderer nå Måsøval, Icefish, Bewi, Salm, Gsf, Mowi, Norcod, Lerøy, Jeg vet også at det kommer mange unoterte selskap som ønsker å fusjonere eller gå på børs. Dette er verdt å følge med på.... Utenom denne sektoren har jeg tro på REC , ELK og kanskje Hydro. Jeg har dårlige vibber når det gjelder NSG (norske skog) pga tap ved konkursen, men de viser positive resultater nå. Kjempe greier at Ombudstvedt får en rettssak mot seg :-) Dette ble en avsporing fra sektoren. Beklager det... :-)
Slettet bruker
17.02.2022 kl 19:42 3844


Her skjer ingen ting i NrS før etter overtakelse av Nts, det vil mange måneder, tidligst til høsten.

Da kan kursen være mye lavere som gjør at dagens kurs fremstår meget gunstig å bare selge til.
milk
17.02.2022 kl 20:59 3794

Ser ikke bort fra det... Helt i trå med mine spådommer... Husk, jeg har blitt omtalt som tidenes profet, eller var det "spåkajl" eller var det "nisse" ....:-) Jeg vet bare at Benny følger med å digger alle mine innlegg... :-D
Bennyfyfasan
17.02.2022 kl 22:46 3732

Slapp av. Det er ikke første gang du blir tatt med flere kontoer. Det er innlysende når du gjør det på måten du omtaler deg selv. Du taper mer enndu tror du tjener. Man slutter å ta alt seriøst.

Men - for all del - bare fortsett. Jeg bryr meg mindre enn du tror. Jeg synes faktisk det blir mer og mer komisk mellom 2 av kontoene dine….milk og mofs. Voksne mennesker gjør mye rart

Jeg kan næringa - og du vet jeg sitter på info få andre gjør. Mine bidrag på laksetråder er for å dele. På flere andre er det for å lære.

mofs
17.02.2022 kl 23:36 3687

Det triste med at NTS snart blir solgt er at vi ikke lenger kan følge "THE NTS WHISPERER" her, men, men alt må komme til en ende. Har tatt 4 gangern og nogå attåt i denne. Jeg skal tenke på Milk når han kjører inn i solnedgangen på Garstad i sin nye SUV med et smil om munnen. Selv er jeg søring, og her nede er det bare skau, men jeg smiler i kapp med solen mens jeg glir gjennom Nordmarka på langrennski. Og med det takker jeg for meg på denne tråden. PS! Jeg så du gjorde det bra i GSF BennyFyFasan, og jeg gratulerer deg med det, noe jeg mener alvorlig
Liso
17.02.2022 kl 23:44 3682

Ja, milk er profeten som spådde Frøy til himmels glem ikke det
ibyx
17.02.2022 kl 23:55 3662

mmm. kjent problemstilling der ja. har en backup konto som heter Ibux. skal brukes når jeg får vondt i hodet av å høre på ibyx. heldigvis ikke vært nødvendig hittil. 😂😂😂
milk
18.02.2022 kl 06:04 3598

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med dine påstander Benny" Hvis målet er å ødelegge tråden som jeg startet, tror jeg ikke du lykkes... De fleste på dette forumet vet at admin kan gripe inn hvis kontoer blir missbrukt. Egentlig så driter du ut deg selv.
Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 08:30 3521

4 gangeren? Hvordan har du klart det? Det er en aksje som ikke har vært volatil nok til det...

Jeg er kommet en plass i livet hvor det ikke er avgjørende hva jeg tjener på aksjene for å realisere drømmer. Det er bare en morsom hobby. Ski og snø hater jeg, så der skal jeg ikke plage deg.

Takk for det! Jeg har hatt noen runs med 20-25% hver i GSF de siste 2 årene, men denne har passert 45%. Det er mer enn NTS oppkjøpet har gitt de fleste. I tillegg er ikke oppgangen i GSF over.
Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 08:42 3510

Jeg har ikke noe mål om å ødelegge tråden. Det er ett kjent fenomen med støtteprofiler i ett anonymt forum - men problemet for de som lager dem er at de som regel går for langt - som deg for andre gang på rad. Mitt mål er å gjøre folk oppmerksom på dette - siden det potensielt er farlig.

Når du selverklærer deg selv som profet med en profil - for så å gjenta det flere ganger med milk profilen, vel det blir for dumt. Det du har kommet med er ok - du har innsikt - men det er ikke noe revolusjonerende. Det finnes MANGE små selskaper på OSE som er verdsatt alt for lavt men som er helt umulig å kjøpe opp. Oppkjøp er den eneste faktoren som kan realisere verdier i ett slikt selskap.

Hvorfor velger store eiere da å sende slike selskap på børs? 1) Hente penger til oppkjøp gjennom emisjon 2) Få en lav verdisetting er ett mål om redusert formueskatt.

Du provoserer ikke meg, langt derifra. Jeg har ett veldig avslappet forhold til det meste - men sier ifra når jeg ser denne typen ting skjer.

PS: Jeg heier på alt av småskjonærer og hobbyinvestorer. I all den tid vi klarer å hente noe ut av ett aksjemarked, og alt ikke tilfaller de store er jeg fornøyd. Manipulering av kurs og overreaksjoner gjør som regel at vi små blir lurt trill rundt - som i GSF de siste 2 årene. Jeg har valgt å bruke svingningene, men mange andre har blitt skremt vekk på bunn.

Jeg spår GSF i 150kr+ på slutten av året. Får de ut synergier og redusert risiko mellom land/regioner ser jeg ikke bort ifra 200kr.
ibyx
18.02.2022 kl 09:04 3487

Hvorfor selge denne til 113 idag? Er det fortsatt uklarheter rundt salget til 120 kroner?

Hvis noe er "penger på gata" må det vel være dette?
Redigert 18.02.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
milk
18.02.2022 kl 09:05 3488

Hva tenker du "mofs om at "Benny tillegger meg dine uttalelser????
Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 09:25 3474

Hvis en god del av oppgjøret er i Salmar aksjer til en satt kurs vil jo NTS prisingen variere. Salmar har fått aksept for over 50% - og da blir det nok sånn.

Husk - i etterkant av prosessen med salmar vil NTS gå tilbake til en lite likvid aksje. Når man går over til oppgjør i rene penger vil sannsynligvis betalingvilligheten fra Salmar endre seg.
ibyx
18.02.2022 kl 09:52 3447

Det skjønte jeg ikke. Hvis vederlagskursen i Salmaraksjer derimot var variabel ville det gitt mening med svingninger i NTS?
Eller mener du at NTS aksjen allerede handles som en slags Salmar proxy?
Redigert 18.02.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.02.2022 kl 10:04 3518

SalMar fikk en EBITDA på 3,7 milliarder kroner i 2021. Fire slike år holder til å betale for hele NTS
Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 10:04 3557

Jeg har ikke gått inn å sett på budet med hvilken datoer som gjelder. Dvs om en kurs er fastsatt for begge selskap - eller om det er en gitt dato for Salmar. NTS er jo bestemt.

Slik jeg har forstått det blir oppgjøret - om man ikke selger nå - en del aksjer og en del penger. I dag skuffet Salmar litt - dermed tenker kanskje enkelte noe rundt det i forhold til bytteforholdet?

Bare en teori - ikke noe håndfast.
mofs
18.02.2022 kl 11:48 3479

Benny får tro det han tror, men det er som du sier Milk. Admin kan rydde opp i misbruk. Jeg har skrytt hemningsløst av deg Milk, dels fordi jeg vet at det trigger Benny. Synes egentlig at det er ganske morsomt. Når det gjelder skrytet, er det også ektefølt. Har fulgt dine kommentarer her inne over mange år, og har skjønt at du har en lokalkunnskap som jeg mangler her sørpå. Det har bidratt til å styrke investeringscaset. Grunnen til at jeg kom over NTS som investering er at jeg ofte var på Vikna på sommerferie som liten. Også hørte jeg om Harry Bø og måten han drev businessen på via slekt og massemedia. De to største investeringene mine på Oslo Børs er NTS og Bouvet. Begge selskapene kjennetegnes forutenom at de er i sterkt voksende næringer, at de legger utrolig sterk vekst på medarbeidernes trivsel. Les siste kvartalsrapport fra Bouvet for eksempel og se hvordan sjefen hyller sine ansatte. Det er etter min mening giull, og kanskje spesielt innenfor IT, hvor det å holde på sine ansatte er gull verdt.

Jeg har ingenting i mot deg personlig Benny. Vi er to forskjellige investorer. Du ser på pris, mens jeg gjør grundig analyse basert kvantitative og kvalitative forhold. Hvordan kan jeg klare 4-gangern i NTS? Vel, som sagt her tidligere kom jeg tidlig inn og har en cost-average på ca. 27 kr. Matten klarer du selv Benny. Har holdt selskapet i 8 år, så det blir vel en anualisert avkastning på mellom 40 - 50 % - gidder ikke finregne.
milk
18.02.2022 kl 15:15 3441

I og med at du prater så varmt om Bouvet, har jeg sett litt nærmere på caset. Det virker jo veldig interessant og "fremoverlent" Må vel ta en bet der også :-) De er ned 5% i dag. Kanskje en kjøpsmulighet! NTS hadde en splitt på 1:10 for noen år tilbake. De hentet seg fort inn og ble jo kåret til årets aksje de siste 10 åra på OSE. De har en verdistigning på 1900%. Så 4 gangen er helt sikkert riktig. Jeg tror jeg er nærmere 5 gangen.. Men ikke si det til Benny da :-D
Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 15:46 3511

Jeg tror du og jeg milk skal finne oss ett rom - å ikke ta diskusjonen her inne....du inviterer til det i nesten hver eneste post du skriver. Du kan ikke da i neste omgang klage på at andre ødelegger tråden din.

Jeg ser på pris....joda....du får tro hva du vil.

Kom inn på 27kr? 8 år siden....historien din blir tynnere og tynnere suppe. Du følger opp med en post for Milk med samme greia.

https://ntsasa.no/om-oss/historie/

Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 15:48 3505

Så du og Mofs var med siden 2014 - var det ambulansetjenesten du kom inn via? Det blir bare verre og verre...

https://ntsasa.no/om-oss/historie/

milk
18.02.2022 kl 17:02 3465

Artig å ha en liten "nisse med på lasset" Du har vel hjemmeskole enda? Du må få mor til å koke kakao til deg.... Det er godt på en Fredag :-)
milk
18.02.2022 kl 17:19 3479

Hadde du hatt et snev av troverdighet "benny Så hadde du funnet ut at NTS har eksistert lenge før du ble født.. Min farfar kjøpte sin første aksje i NTS for å sikre at frakt av for å slakt fra gårdene kunne gjennomføres på en forutsigbar måte. Min far hadde 3 aksjer å mottok utbytte av disse. Det ble en splitt og det ble til 30 aksjer... Jeg har fulgt selskapet siden jeg flyttet fra Namdalen å gradvis kjøpt meg opp..... Jeg har nå mistet all respekt for deg "Benny.. Du er i ferd med å fremstå som forumets største nettroll og du har bevist at du er både historieløs og kunnskapsløs.. Hvorfor starter ikke du din egen tråd om GSF hvor du skryter av hvordan du har tjent masse på å gå ut å inn.. Det er på tide at corona restriksjonene oppheves så du kommer deg tilbake på skolebenken "Bennyfyfasan"
milk
18.02.2022 kl 17:39 3473

Etter dagens EGF er jeg enda mer sikker på at Salmar har langsiktige klare planer som vil ivareta dagens aksjonærer i Salm og NTS . Dette blir et selskap i sektoren som blir å regne med. Både med tanke på verdistigning og utbytte... PS. Når det gjelder "Benny, så begynner det å bli personlig... Vurderer å opprette en ny tråd hvor man må be om tilgang....
Redigert 18.02.2022 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
18.02.2022 kl 17:56 3458

Gjør det! Det er alltid ubehagelig å bli gjennomskuet? Det er ikke meg som er den som driver med mer enn en profil - og det med tanke på at du har gjort det før. Du klarer sikkert å holde det gående på en lukket gruppe alene med profilene dine :-)

Jeg anbefaler deg å lese igjennom det du selv har skrevet om NTS - og din egen involvering. Sammenfatt det med det du nå drar opp av hatten.

Jeg har vært villig til å la det ligge flere ganger - men så klarer du ikke å la vær å by opp til dans med mofs og milk. Da får du svar. Forvent ikke noe annet. Slutt med type «ikke si det til benny», slutt å skryte av deg selv med andre profiler etc etc….men det har jeg ingen tro på at du klarer
Redigert 18.02.2022 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
milk
18.02.2022 kl 18:07 3512

Det er sengetid for deg nå "Benny... Du virker sur.. Har ikke mor kokt kakao til deg i kveld..
mofs
18.02.2022 kl 20:45 3399

Til Milk: Det er selskaper en skal leie, så er det selskaper en skal eie. Bouvet er definitivt et selskap en skal eie. Jeg har ca. 40 000 aksjer i selskapet med en average cost på ca. 8 kr,-, så jeg er fullstendig transparent på det. Bør du ta et bet i Bouvet nå? - Som du vet, er sentimentet som råder i dag knyttet til 1. rentefrykt og 2. krigsfrykt. Bouvet blir regnet som et vekstselskap av markedet og puttes litt ufortjent i den bøtta som vurderes ned om dagen. Never mind at selskapet så og si er gjeldsfritt. Hvis jeg skal leke finansrådgiver, så vil jeg råde deg til å cost-average deg inn, for å ta ned kortsiktig risiko. Thomas Nielsen i First securities mener Bouvet er verdt mer enn det dobbelte av dagens verdssettelse, uten at jeg helt skjønner hvordan han kommer fram til det. I mitt regneark er Bouvet verdt ca 100,. kr. om en legger til grunn en vekst på nær 15 % (siste kvartallsrapport) og ned mot 70 om en legger til grunn en vekst ned mot 10 %. Selskapet er derfor svakt underpriset på mine estimater, men hva markedet kommer til å gjøre det nærmeste året har jeg ikke peiling på. Uansett, når det gjelder IT, så har det gått et tidsskille mellom før og etter cloud computing. Med cloud computing øker oppdragsmengden for konsulenter voldssomt. Jeg har en master i IT, så jeg skal ikke bli for teknisk her. Men årsaken til veksten er at skyen bidrar til at bedrifter kan jobbe langt mer agilt noe som øker etterspørselen etter softwareutvikling, cyber security, designlsninger etc. Her er Bouvet midt i smørøyet med sitt brede spekter av rådgivningstjenester. Kort sagt: veksten vil aksellerere framover, og befinner seg ikke i bakspeilet, selv om veksten har vært god også om en ser bakover. Bouvet har god kapitaldisiplin og betaler gode utbytter. Også liker jeg at Bouvet setter stort fokus på arbeidsmiljøet, noe som gir høy trivsel og ansatte som plystrer på vei til jobb. Så kort sagt: jeg adder ikke til min posisjon nå, pga. de rådende markedsforholdene, men jo lenger dagens sentiment holder i seg, jo større sjanse for massiv underprising. Husk å cost-average tror jeg er cluet her, men som sagt; dette er et selskap å eie, ikke leie.

Til BennyFyFasan: Jeg beklager at jeg hisset deg opp med å skrive sånn som jeg gjør, men jeg og Milk er ikke samme person, Jeg synes også du kunne spart deg for disse kommentarene om "tynn suppe" og "ambulansetjeneste". Det var lenge siden Harry Bø kom inn i selskapet med brønnbåtene sine. Når jeg snakker om en annualisert avkastning på 40 %, så er ikke det "tynn suppe," det er det proffene i aksjemarkedet kaller å skape Alpha. Kan en gjøre det bedre, ja uten tvil, om en kjøpte Microsoft for ca 30 dollar for 10 år siden, så sitter en på en 10-bagger i dag for å si det med Peter Lynch. Verden er ikke mer komplisert enn som så. Jeg synes du skal si unnskyld til MIlk for dine ubegrunnede påstander. Selv bryr jeg meg ikke så mye om det, men husk på at Milk har lagt mye arbeid i å opprette denne tråden og løpende kommentere events i NTS. Etter mitt syn fortjener han ikke å bli hundset på denne måten etter den innsatsen han har gjort.