NTS. Hvor går veien videre ?

milk
NTS 27.08.2020 kl 19:04 63757

NTS består nå av en rekke forskjellige selskap som gjør de totalitær i sektoren. De er størst på båt,service og fraktsektoren. Eierandelene tatt i betrakting! Fusjoneringen med Frøy gruppen,gjør at de har eierandeler i NRS. Et av de selskapene som leverte meget gode tall ved Q2. Ice F Farm stormer frem på Island... Jeg tror NTS går under radaren til de fleste hus og analytikere. En reprising av selskapet vil komme. Blir spennende å se Q2 resultatene og guidingen videre. Kommer 01.09.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
mofs
29.04.2022 kl 12:12 3294

Akseptfristen går ut snart, r u pulling the trigger.
milk
29.04.2022 kl 18:28 3229

Salmar økte sin aksept til nesten 53% NTS blir et datterselskap. Jeg tenke at verdiene for oss aksjonærer er godt ivaretatt :-)
Hobbykailn
01.05.2022 kl 12:23 3068

Ja verdiene blir ivaretatt i et datterselskap med tilnærmet null omsetning av aksjer. Å sitte med aksjer i et selskap med så liten omsetning av aksjer er ikke spesielt gunstig. Salmar vil nå komme med sitt lovpålagte bud på resterende aksjer. Et bud som er mindre gunstig enn det forrige. Den eneste som kan komme gunstig ut av å ikke ha akseptert budet fra Salmar er Gåsø som no kan starte forhandling om å få tilbake Frøy til en fordelaktiv verdsettelse for ham.så her tror jeg det er mange aksjeeiere som vil komme til å angre seg..
milk
01.05.2022 kl 13:13 3060

Angre på hva??
Hobbykailn
01.05.2022 kl 13:30 3059

At de ikke aksepterte tilbudet med frist på fredag.
milk
01.05.2022 kl 14:47 3050

Det kan jeg være enig i! Det kunne se ut som du siktet til aksjonærene i FRØY. Kursen ligger jo langt under notering på 61. Hva kan vi håpe på hvis Gåsø velger å gå for å ta over FRØY??
Hobbykailn
01.05.2022 kl 16:34 3031

Gåsø kan jo få NTS sin andel i Frøy til dagens kurs. Da får han Frøy billigere enn verdsettelse da NTS tok inn Frøy som datterselskap. Har aksjer selv i Frøy og forventer relativt liten kursutvikling før eierskapet går over til Gåsø igjen, alternativt at andre byr på selskapet.
milk
01.05.2022 kl 17:23 3014

For alt vi vet, så kan Gåsø være en av de som "presser" prisen ned på Frøy ved å by stadig lavere. I så fal har han lyktes. Han har vert forsiktig å holdt seg under 5% for å unngå flagging... Jeg ser ikke helt hvem han skulle kjøpt store poster fra. Jeg tror at andre aktører allerede ser på Frøy og kunne tenkt seg å tatt selskapet inn i sitt eget konsern. Gåsø annonserte tidligere at han hadde foreslått fusjonering med flere andre aktører, men ingen bet på da. Etter at Frøy ble notert på børs, er jo situasjonen en helt annen. Ikke minst med den siste tids hendelser tatt i betraktning! Frøy fremstår som billig i dag......
Redigert 01.05.2022 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
May-Liss
01.05.2022 kl 18:10 2995

Gåsø har vel ikke mer enn 1,5-2% eierandel i Frøy - må helt andre volum til for å flytte kursen.
mofs
01.05.2022 kl 18:34 2974

Hvorfor ikke bare akseptere å gå videre. Nå forstår jeg meg ikke helt på deg Mill.
milk
01.05.2022 kl 21:22 2927

Hvis det er budet fra SALM du sikter til, så har jeg akseptert det.... Alle går vel videre, om så på hver sin måte :-)
mofs
03.05.2022 kl 13:02 2832

Ok, jeg synes bare d virket som det motsatte. My bad. Da er vi på linje
ibyx
13.05.2022 kl 10:32 2661

Vært så mye fram og tilbake her. Er det fortsatt slik at 120kr er akseptert og sikker pris for NTS? Lurer bare når jeg ser den selges helt ned i 113 kroner idag?
milk
13.05.2022 kl 14:25 2632

Salm har jo kommet med et plikt bud på 120. Det skal mye til før de kan "ro" seg bort fra det! NTS må i så fall vær penger på gata nå....
mofs
13.05.2022 kl 17:06 2600

Aksjevederlaget i det såkalte "kontantbudet" har å gjøre med prisingen på salmar en viss børsdag. Faller salmar under denne prisen bør også nts falle tilsvarende og likeledes på opp siden, om markedet er effisient, noe det ikke er full enighet om.
milk
13.05.2022 kl 19:26 2570

Godt mulig det bør fungere slik i teorien, selv om jeg synes du drar det litt langt.... Uansett, i praksis er du langt fra sannheten! OSE er en "spillbule" hvor traidere og roboter styrer showet... Heldig vis så går NTS under radaren og det er fremdeles mulig å gjøre noen kroner for oss vanlig dødelige :-)
ibyx
13.05.2022 kl 19:42 2564

Takker for svar fra begge. Vet ikke om jeg skjønte så mye av den salmar/nts korrelasjonen. Mulig kanskje er det noe der markedene heller ikke har skjønt? En slags intensjon? Sammenligning i kurs i det siste gir ingen aha opplevelse.. Sjømatindeksen er vel sånn sett bedre.
Redigert 13.05.2022 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.05.2022 kl 19:56 2550

Égentlig har jeg undret meg enda mer over LSG/AUSS kræsjtest idag. LSG handles nå på samme nivå som for et år siden. Samtidig er lakseprisen betydelig høyere over relativt lang tid, ihvertfall relatert til q1 vs q1(21). Jeg skjønner at Lerøy har utfordringer med «nedstrøms» segmentet sitt. Men en stor del av dette skyldes jo også økte utgifter som er lik for andre som ikke driver med en del videreforedlng som Lerøy. Hvorfor snakker ikke deres CEO om disse «utfordringene» like eksplisitt? Det ligner litt unødig egenbaissing fra LSG? Grieg som har gått fenomenalt mye sterkere nylig har jo ikke gratis for etc de heller? Hvorfor gni det inn i markedet slik? Jaja. Billigere aksjer blir det jo. Men er redd momentet som er satt har en egenkraft som sender kursen enda lavere før utbytte om en drøy ukes tid. CEO fyrer opp robotene rett og slett. Hva tenker spesialistene om P/E og sånn i sektoren komparativt nå og særlig etter dagens sprell?

Hard bottom line:
Resultat etter skatt q1 22 887,1mnok vs 663,6 21
Ergo samme kurs som nå, men 33,68% bedre etter skatt… (tar vi høyde for inflasjonen er verdien/kursen faktisk lavere nå)

Videre «guides» det:
Lerøy venter nå at inntjeningen i andre kvartal 2022 blir *vesentlig bedre* (min utheving) enn i andre kvartal 2021*, samt at inntjeningen for året 2022 som helhet forventes å bli vesentlig bedre enn den ble i år 2021.

Hva er dette for tøysete vridd kommunikasjon med overfokusering på økte utgifter?

*q2 1 var bedre enn q1 22
Se: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/9KwPXE/leroey-dobler-nesten-driftsresultatet-i-foerste-kvartal
Redigert 13.05.2022 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
milk
14.05.2022 kl 22:13 2436

For å si det enkelt, eller for å forenkle situasjonen... Europa er i krig. utrolig at indeksene holder seg så godt som de gjør. Krakk nissene jobber nå intens for å bevise sine påstander om at krakket endelig vil slå til!!! Mulig at krakknissene får rett, men sjømatsektoren vil holde seg sterk gjennom denne syklusen. Vi vil oppleve svingninger i takt med børsen, men mat vil aldri bli avleggs. Sjømat vil få en stigende etterspørsel år over år. Gode utbytter og stigende verdier gjør denne sektoren til en trygg havn i overskuelig fremtid :-)
Redigert 14.05.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
milk
05.06.2022 kl 20:54 2082

Ref. F.A Store investorer er på vei inn i Oslo børs... Dette vil merkes på havbruks sektoren... :-D
May-Liss
05.06.2022 kl 21:36 2067

Nå var det vel fossil energisektor som var omtalt….
ibyx
05.06.2022 kl 22:17 2048

Om det er olje og utlendingers interesse så er jo short også populært og økende
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010345853

Om det er laks så er vel tidspunketet ikke det verste etter 10-15% korreksjon og i enkelte tilfeller lavere prising enn for et år siden.
Det er vel lite som tyder på problemer med å få solgt laksen selv om noen mener det vil skje snart.
mofs
06.06.2022 kl 09:36 1989

Nei, men det er et signal om at sjømat har nådd en syklisk peak, og at det er vanskelig for å se at en multipelkompresjon skal drive markedet betydelig når rentene er på vei opp og prisene er så høye at det begynner å bite på etterspørselen. Mye konolidering har også skjedd når NTS, NRS og Frøy er tatt av kartet. Og ja, det er mye innovasjon med landbasert oppdrett, vekst på Island og merder langt til havs, men det er jo også sånn at hvis en skal dra nytte av de høye prisene i dag, så må en også ha produksjon nå og ikke om ti år. Med økende rente må all ny biomasse nediskonteres til en lavere nåverdi. Så ja, jeg er litt enig med teoretikerne som tror at dette vil påvirke prisingen negativt på børsen det nærmeste året. Selv er jeg en langsiktig investor som akter å stå gjennom syklen, og jeg gjør det ved å holde kvalitet (Salmar). Nye kjøpsmuligheter kommer til å komme, men i dag er jeg hold. Som sagt på andre steder i forumet, Det er andre steder i markedet hvor en finner systematisk feilprising basert på fundamentale forhold. Nye penger inn i markedet fra meg vil derfor gå til de sektorene.
ibyx
06.06.2022 kl 15:45 1930

Peak Salmar 800. 700 nå. Skal gjerne tilbake til peak august 650 21´ før det bunner? Blir jo en fin inngang det, selv om lakseprisene nå er blitt et «problem» som riktignok ikke svekker inntjening pga. økte kostnader ennå. Det er heller ikke sterke tegn til at markedet ikke tar unna. Man kan derfor si at markedet snart er ferdigkorrigert og gjør seg klar for å reprise laks på en høyere kilopris/fortsatt god etterspørsel. Det har ikke skjedd ennå. Det skjedde delvis med peaken i slutten av april (rettet fra mai) som et forvarsel. Men først skal det skumles, tviles og lastes billigst mulig. Blir bra dette!
Noen tech aksjer og annet skal sikkert få en fin oppgang. I hovedsak de som faktisk tjener penger, som lakseaksjer jo faktisk gjør. En generell oppgang vil selvsagt løfte de fleste et stykke.
Redigert 06.06.2022 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.06.2022 kl 17:14 1904

Litt Salmar igjen sammenlignet med GSF her. Med en antatt PE på 21 for 22 og 31 i 20 og 24 i 21 kan man da si at Salmar nå er riktigere priset, men fortsatt i overkant?
Siden like før coronakrakket er oppgangen ca 54%.
Tilsvarende for GSF
PE antatt 13 i år. 12 ifjor og 66 (!) i 20.
Siden like før coronakrakket nedgang på ca 3%

Sett på denne måten var jo GSF sykt overpriset antagelig på forventninger i 2020?
Men hva nå, som de visstnok drar stor nytte av lav kontraktsgrad og bedre mulighet for volumøkning enn de fleste andre?

Det kan virke som om de selskapene som har hatt en større smell, som GSF og Bakka bruker urimelig lang tid på å hente seg inn, (selvsagt ble begge også «belønnet» med short for å forsterke nedturen) og at Salmar uten slike feilskjær/uhell har fått stige uhemmet? Hva om Salmar går på en smell der de nå er priset?
milk
06.06.2022 kl 19:23 1878

Priser på 100 nok vil bli normalen fremover.. Jeg har vert med i bransjen i flere tiår.. Jeg har sett profiler komme og gå på dette forumet :-D Inflasjon å økende kjøpekraft tilsier at vi vil ha en sterk pris på sjømat.. Jordbruks produkter vil stige signifikant!! Tilbuds siden for sjømat er fallende.. Landbasert vil bli rammet mye mer en markedet skjønner. Alle landbaserte er på "etterskudd" De har kun fokus på emisjon og kapitalutvidelse!! Et håpløst kasus som mange faller for. Landbaserte trenger ikke å betale for konsesjoner. Staten har lurt mange opp i stry i så måte. Minner meg litt om gullalderen i Klondyke, hvor alle skulle bli rike.. Vel vel. Vi går for de som kan oppdrett, SALM bla... :-D
mofs
06.06.2022 kl 19:56 1857

Så rett så rett NTS-whisperer. Jeg må imidlertid ta litt issue med Ibyx. Et selskap kan stige på børs på to måter: enten ved bedre resultater eller ved multipelekspansjon. Jeg har ingen tro på en sterk ekspansjon i multiplene den nærmeste tiden. Når du leker med multiplene sånn som du gjør Ibyx, så er det bare en lek: det er ingenting som tilsier at peak-multipel er en rekord som nødvendigvis må slås av markedsaktørene. Det er ingen idrettskonkurranse. Selskaper kan imidlertid med tiden vokse inn i multiplene gjennom oppkjøp, god drift og organisk vekst. Jeg mener Salmar er et slikt selskap, som kan styrke seg gjennom syklen. Salmar har voksende produksjon i Norge, og så kan det få til noe på Island, samtidig som det kan få til noe med Aker langt til havs. At en investering i Salmar gjør deg mye rikere i resten av 2022, har jeg riktignok ingen tro på, men valuasjonene blir nok bedre på sikt, og da vil selskapet begynne å gå igjen. Da har det vokst inn i multiplene
milk
06.06.2022 kl 21:42 1820

Mofs" Jeg har allerede blitt "rik" på utbytter... :-D Jeg skygger generelt banen for selskap som ikke evner utbytte.... Unntatt Recsi :-)
mofs
06.06.2022 kl 23:09 1784

Du er i slag i dag Milk. På aggregert nivå utgjør utbytte 80-90 % av avkastningen sett i et lengre perspektiv. Det viser seg også at det å investere i dividende-vekst slår det å investere i selskaper med høye men stagnerende dividender med god margin. Dette er naturlig; for på den måten kan du fange flere out-perform faktorer som value, vekst og størrelse. Jeg husker at jeg som ung mann leste et paper om dividende investering fra velrenomerte Tweedy Browne and partners Den er kortfattet og en nytelse å lese. Paperet gir deg svar på alt du lurer, og hvis flere investorer hadde lest dette, så ville flere blitt like rik som deg Milk - the SUV driver. Hva sier Benny? - Han som mener at kortsiktig volatitlitet er den eneste måten å tjene penger på i markedet.
ibyx
07.06.2022 kl 00:08 1765

Disse multiplene er jo ikke akkurat min oppfinnelse. Jeg antar noen har funnet dem opp for en hensikt eller to. Så kan man jo leke litt med dem som med TA og annet som i varierende grad koker ned til graden av tro i et marked som ikke alltid opptrer «åpent rasjonelt». Aksjer *kan* fx shortes ned på en måte som på kort og middels lang sikt struper oppgang, oftere sendes kanskje aksjer opp på eufori. Åpenbart langt mindre i lakseaksjer enn i tech og sånt da. Jeg tror slik sett langt mer på utsiktene til tilbudsunderskudd (pt Chile og en del sykdom) som garantist for oppgang. Litt parallell med oljepris og oljeaksjer der kanskje. Equinor stampet lenge før tyngden av høy oljepris «tvang» kursen opp i en traust utbyttemaskin.
Et unntak i laks er kanskje landbasert som ofte har en viss komponent av «tech» so kan få kursene til å svinge friskere. Litt i motsetning til milk tror jeg noen vil lykkes med dette etterhvert. Det har vel vært humpete og vil sikkert fortsette med det for flere. Og om konseptene lar seg overføre til «hvor som helst» er jo også tvilsomt. Men med vedvarende høye laksepriser øker nok sjansene for at det er liv laga.
Så hvis man tror på priskollaps i mataksjer selger man selvsagt laks nå, selv 10-15% inn i en korreksjon fra toppe som ligger langt unna turbotopper i andre sektorer. Laks er stort sett trauste greier blitt. Nedsiden er derfor også tilsvarende begrenset. Men utbyttene er jo hyggelige. Grieg er vel sist ute om et par dager?
Bennyfyfasan
07.06.2022 kl 01:03 1752

Mofs\Milk ikke begynn å svar deg selv igjen - og ikke begynn å skryte av deg selv igjen med 2 kontoer. Du er god nok som du er med en konto (og jeg gidder ikke ta den diskusjonen for 3 gang)...

Jeg har ikke sagt at det å trade er den eneste måten - men det er MEGET effektivt i ett volatilt marked. De 2 siste årene har det vært nesten grotesk for oss som trader.

Jeg har som du vet tjent GROVT på GSF. Jeg er ute nå, og gikk inn i LSG med en moderat post. Nå er det shipping som gjelder som hedge mot inflasjon. Funker som krutt ;-)

EDIT: Jeg tror laks tar neste steget når investorene får se hvordan økte kostnader og laksepriser på høsten utarter seg. Jeg forstår godt at kursene har tatt ett hvileskjær siden del II av oppturen i laks står for tur med mange ubesvarte spørsmål. Jeg tror det blir fest - men - det gjenstår å se.

Redigert 07.06.2022 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
milk
07.06.2022 kl 05:47 1710

Hold deg til saken å slutt å skrive "svada" Du kan umulig være helt god!!!! Jeg er sikker på at Benny er en forsmådd student som har tapt mye penger på børs. Han trenger å ha noen å "herse" med for å føle seg selv bedre. Beklagelig at sånne folk får drive på å forsure trådene!!!
Redigert 07.06.2022 kl 07:41 Du må logge inn for å svare
mofs
07.06.2022 kl 15:26 1617

Milk, jeg vil ikke bruke så stygge ord om Benny. Etter mitt syn er han i ferd med å modnes. Tidligere har han kalt 4-gangern din i NTS for tynn suppe. Nå innrømmer han at investeringer faktisk kan føre til rikdom. Du skal se at han snart kommer rundt til vårt syn etterhvert, så vi må bare fortsette å rettlede han med en kjærlig, men fast hånd.
Bennyfyfasan
07.06.2022 kl 16:13 1601

Her understreker du at du er en og samme person. Samme taktikk som tidligere.
mofs
07.06.2022 kl 16:34 1591

Den øvelsen du driver med her Ibyx er noe vi innenfor finans kaller for relativ verdivurdering. Du bruker en eller annen multippel, og så vurderer du ulike aksjer i samme univers opp mot hverandre. Det er en nødvendig, kjapp øvelse, som du kan lære litt av, men er samtidig på ingen måte noen fasit. Det finnes imidlertid en annen øvelse som heter absolutt verdivurdering. Den går ut på at du finner den iboende verdien til et selskap basert på den frie kontantstrømmen som virksomheten klarer å levere i et evighetsperspektiv ("terminal value"). Jeg mener du kan tjene på å sette deg litt inn i dette. Det er ikke noe hokus pokus: å gjøre en discounted cash flow analysis er en populær måte å gjøre det på. Det gode med denne øvelsen er at du må sette et tall eller hverftfall gjøre deg en formening om kvalitative forhold som lederskap, corporate governance, arbeidsmiljo etc i selskapet du analyserer. Uten disse komponentene vil før eller siden virksomheter slite med å generere den veksten i fri kontantstrøm som du legger til grunn i din analyse.

Dette er alle eksempler på å være bottom-up. I markedet må du imidlertid også være top-down, og det er på dette punktet dine betraktninger faller i fisk. Dine synspunkter er helt og holdent endogene med tanke på sjømat, og du glemmer å ta bredere eksogene markedsforhold inn i betraktningen. Selv om konsumentene tåler en høy pris, så kan du ikke selge for hvilken som helst pris. Du har sikkert hørt at den beste medisinen mot høye priser, er høye priser. Så selv om tilbudet strupes, så betyr ikke det at prisene går i taket. Konsumentene skifter rett og slett til andre produkter om så skjer. Det er ingen som på død og liv må spise laks. Du glemmer også at høyere renter bringer nåverdien på samtlige selskaper nedover. Dette bidrar til at ingen er villig til å kjøpe noe som helst på børs til samme multippel som for et år siden. Også glemmer du at levekostnadskrisen bidrar til lavere etterspørsel over en bred lest, og kanskje til en resesjon på slutten av året. Får vi en resesjon,, så vil Oslo børs, inkludert sjømat, punkteres. At Oslo børs sendes nedover 50 % er ikke utenkelig.

Mitt råd til deg er derfor å høre på gamle ringrever som Milk og meg i stedet for å bygge "pies in the sky" på sviktende analyser, og Milk og jeg sier det samme. Kvalitet er greia nå. Landbasert må du for all del holde deg unna. Det er totalt verdidestruerende i det momentet vi er inne i. Du bør også kjæle med din cash beholdning og være meget varsom med å putte penga dine i arbeid. Gode kjøp innenfor sjømat vil komme skal du se Ibyx, men det er ikke nå.
ibyx
07.06.2022 kl 20:21 1527

Oisann! Det var litt av en avhandling. Takker for responsen!
Men fasit? Jeg har ingen fasit. Men summen av dine betrakninger begynner å ligne..?
Jeg har mer tro på etterspørsel/tilbud i den generelle og spesielle makroverden (…)
Får vi resesjon på hovedindeksen betyr det at olje stuper eller at oljeaksjer ikke lenger styres av oljepris.
Med laks tenker jeg det er litt paralleller i mindre dimensjoner.
Jeg tror og håper ikke på himmelhøye priser (over 120), men tenker at 90-100 burde være lite å furte over.
Til og med nedstrømskandidatene vil nok komme etter da.
Forpriser er et anda større problem for konkurrentene i kjøtt.
Men kanskje er dette et komplott for å tvangsvegetarianisere alle bortsett fra oligarkene blant oss?

Når tenker du lakseaksjer er billige nok til å kjøpes (bortsett fra Salmar da).
Er det forresten ikke litt påfallende hvordan alt av laks faller samtidig som idag, på tross av ulikhetene du vel framhever?
Selv Salmar fikk dukket seg. men hva skal man si om oppvisningen til storebror Mowi? Nesten komisk?
Bennyfyfasan
07.06.2022 kl 20:55 1510

Milk spådde konkurs i GSF en tid tilbake….
ibyx
07.06.2022 kl 21:07 1513

Hehe. Artig med litt fokus på laks igjen her da. Har vært påfallende stille under hele oppturen. Nå begynner det å røre på seg når det er/blir billig og skal reinvesteres!
Det meste av aktivitete har vært rundt fusjoner og landbaserte nykommere og slikt. De store har passert uten en kommentar på måneder.
Redigert 07.06.2022 kl 21:08 Du må logge inn for å svare