Salmon Evolution på børs

6320
13.09.2020 kl 12:32 1692

Ser at Salmon Evolution skal noteres på Merkur markeds den 18 september, Noen som har trua, blir den som Atlantic safire eller?
Redigert 19.01.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
JPM
13.09.2020 kl 12:41 1670

Har troen. Dyktig ledelse og eiere. Pluss at det er møringer/romsdalinger og de vil stort sett lykkes
the-inside-man
13.09.2020 kl 13:12 1651

Kan ikke så mye om laks men jeg liker konseptet.

De antar en produksjon på 36 000 tonn med laks i året.

Lakseprisen er rundt 60 kr kiloen så det vil gi en omsetning på 2,5 milliarder.

Hvis marginene er rundt 15% vil inntjening være ca 400 millioner kroner.

Forsvarlig markedsverdi da er rundt 6 milliarder kroner, noe som vil være 6 dobling fra emisjonskursen på 5 kr og 200 millioner aksjer.

Har ikke studert eierskapet men var ihvertfall 2 store investorer på topp med tyngde.

Dyktig ledelse med mye erfaring. Salgssjef hadde jobbet for mowi i Asia og ledet den utbyggingen. Ser ikke noe om innsidere i selskapet men det må undersøkes før jeg skal kjøpe ihvertfall.

Som med veldig mange andre selskaper her på Oslo børs så taper de penger. Selskaper som taper penger er i utgangspunktet verdiløse. Her er det potensiale men det forutsetter hovedsaklig 2 ting. At alt går som planlagt med bygging og oppstart samt at lakseprisen holder seg. De har ikke gitt noe break even anslag noe jeg syns er rart. Det er veldig lett for selskaper som ikke tenker kostnadsbesparelser å tape penger.

Ellers ser selskapet bra ut, men som med veldig mange børsnoterte selskaper så er det ofte noe lureri blant de eventyrlige presentasjonene
Rauðr Rammi
15.09.2020 kl 01:47 1424

"Hovedsaklig 2 ting?" (Ikke byggeforsinkelser og laksepris?)

Så du tar for gitt at den ekstremt utfordrende prosessen mellom de to punktene går som smurt? Selv om dette ikke er gjort før?

Her er vi helt uenige. Produksjonen bestemmer.l Potensialet står og faller på selskapets evne til å kontrollere den biologiske og driftsrelaterte risikoen. Forsinkelser (så langt er de vel i rute?) og varierende priser har lite å si om du ender opp med ekstrem dødelighet. Og andre siden av samme mynt; lykkes du med en høvelig normal produksjon står storkapitalen klar til å fylle kassa ved kortsiktige finansieringsutfordringer. Jeg blir ekstremt overrasket om Salmon E når produksjonsambisjonene sine uten emisjon(er).

At de ikke kommer med noe break-even anslag finner jeg helt naturlig. De kan sikkert skaffe kjøpere som er villig til å signere kontrakter på fast pris i lang tid fremover, men oppnådd produskjonsvoulum og tiden det vil ta å nå en stabil og sikker produksjon er ikke lett å anslå.

Her er det (enorme?) kapitalkostnader og faste driftskostnader som skal fordeles på hvert kilo. En uforutsett hendelse med påfølgende massedød i ett eller flere kar, og de faste kostnadene må deles på x antall færre kilo. Har man skikkelig uflaks får man en hendelse på snart slakteklar fisk, og sa må resterende også bære de variable kostnadene som allerede er påløpt i produksjonen som tapes.
(Ett kilo for = ett kilo laks. Mister du 2000 tonn 4-kilos fisk blir det ganske mange millioner mer som må tjenes inn på resterende for å nå noe break-even).

Tipper det er maaange år til det produseres 36000 tonn på Indre Harøy...
Og forsiktig hoderegning ved 1/3 produskjon (12000 tonn) gir meg en kapitalkostnad på +10 kr pr kilo.
My koster det dem å varme vannet (noe de vel må skal de kutte produksjonstiden med 33%)?

Tipper Salmon Evolution ender opp med en produksjonskostnad på mellom 40 og 50 kromer kiloen.
Her skal det renne noen hundre millioner ut før det kommer en eneste krone inn...


"Lakseprisen er rundt 60 kr kiloen så det vil gi en omsetning på 2,5 milliarder.

Hvis marginene er rundt 15% vil inntjening være ca 400 millioner kroner. "

Og hvis marginen er rundt 0% vil inntjeningem være ca. 0...
Nå er vel prisen mer 45 kroner kiloen for øyeblikket. Du må på januarprisene for å nærme deg 6 euro.

PS: Tok du 15%- tallet ut av luften?