PoLight - Norges teknologiske hemmelighet!

Myrabakk
PLT 29.09.2020 kl 15:43 115562

Det fundamentale i poLight - et forsøk på forklaring

Jeg forstår ut fra diskusjonene på ulike forum de siste dagene at ikke alle har helt 100% klart for seg hva som er det grunnleggende bildet i poLight. Jeg velger derfor å legge inn et innlegg for de som ønsker å forstå mer av selskapet. Dette er ment bare som et supplement, og fyll gjerne på mer her.

Aller først: forskjell mellom vcm og tunable lenses. Vcm er voice-coil-motor. Dagens kamera funker ved at en motor flytter på linser for å få til fokusering. Det er omtrent som når man bruker et forstørrelsesglass for å se på ting, man flytter det frem og tilbake. Denne teknologien er relativt treg, bruker mye strøm, koster mye penger, osv. Tunable lenses er linser som ikke trenger å flyttes. Man setter på strøm på en linse slik at den endrer form. Da får samme fokuseffekt som om man flytter linser.

For å se fremtidsvyene vi snakker om her så må man forstå dette. I dag er absolutt ALLE kamera i smarttelefoner, overvåkningskamera, droner, biler osv. basert på vcm. Det finnes altså ikke ett eneste kamera i disse segmentene med noe annet enn vcm! Tlens kommer nå inn her fra sidelinjen og skal forsøke å kjempe mot denne etablerte teknologien. Da vil Tlens være såkalt disruptiv teknologi, som forsøker å ta markedsandeler. Det er vanskellig! Nå har de jobbet i mange år for å forbedre produktet sitt, og endelig ser det ut til at det er gjennombrudd. Tlens kom som første «ikke-vcm» inn i et slikt produkt i klokkene fra Xiaomi. Dette er stort! Salget på en million eller to er ikke så viktig, det er gjennombruddet som er viktig. Etter et halvår i klokkene ser vi en eksplosjon i antall patenter med Tlens. Det betyr at verden har fått opp øynene for at det er kommet et alternativ til vcm. Herav litt hallelujastemning i poLight og blant oss aksjonærer. Tlens kommer til å ta andeler, sakte, men sikkert. Hvor mye er umulig å si.

Så var det barcode… også her brukes vcm i omtrent alt, men i tillegg finnes det linser som minner om Tlens, bare at de er basert på flytende væske som settes på strøm, såkalte «liquid lenses». Disse har fått andeler i barcode, og er meget gode. Det at nå Tlens kommer fra sidelinjen her også, som disruptiv teknologi, og kjemper mot både vcm og liquid lens med suksess viser hvor god denne Tlens er. Ingen bruker titalls millioner på patenter, forskning og bygging av nye scannere med Tlens uten at den er bedre enn det som allerede finnes, som er mye billigere å bare kopiere inn i produktene sine. Det at poLight fikk selveste Honeywell som kunde her er større enn vi i Norge antakelog forstår. Det er et av verdens største selskaper innen teknologi, og har grener inn i det meste. Det at scan-engine med Tlens selges som markedets beste, null delay i distanser 10-2000 cm er helt rått. Denne scanengine er solgt inn i minst 6 ulike konkurerende scannere fra andre selskaper i tillegg til Honeywells egne. Dette kommer vi til å høre mer om fremover!

Så var det smartbriller, av type AR/VR/MR/XR (artificial, virtual, mixed, extended – reality). Disse er ikke kommersialiserte enda. Det betyr at det ikke finnes noen standard for om man bruker vcm, liquid eller Tlens som teknologi. Her stiller derfor Tlens meget sterkt! De er med fra starten og starter likt med de andre. Da velges den beste teknologien fra starten. Her er Isaksen tydelig på at Tlens allerede har en sterk posisjon og er i ferd med å bli inkludert i noen tidlige produkter. Det er stort! Da kan vi oppleve at Tlens faktisk blir standard i smartbriller. Vi vet nå at Tlens konkurrerer ut både vcm og liquid på det meste. Dette markedet er stort, og absolutt alle vendorer satser enorme summer her. Det er antatt at i løpet av de neste årene så vil smartbriller i stor grad erstatte smarttelefoner. Vi har funnet patenter som viser Tlens som en av få alternativer i både Apple, Facebook, Alphabet(Google), Microsoft, Magic Leap, Varjo og mange flere.

Ser vi på kamera som er tenkt under skjermen i smarttelefoner er det også slik som med brillene. Det er ikke teknologi som er brukt til slikt før, og Tlens stiller meget sterkt her. Add-in modul, der Tlens settes inne i mellom andre linser gjør frontlinsen mulig å gjøre veldig liten, small-nose, og vil gi svært lite synlighet i skjerm eller under skjerm. Isaksen sier på Q4-rapporten at det nå er kommet så langt som "til hvilken modell og når".

Dersom jeg ikke hadde brukt så mye tid på å sette meg inn i selskapets fundamentale så ville jeg neppe vært så positiv som jeg er i dag. Jeg finner svært få sammenlignbare eksempler med dette selskapet. poLight er i besittelse av en teknologi om er ettertraktet i aller høyeste grad. Dette KAN erstatte dagens kamerateknologi i mange områder. Nå har altså poLight rokket ved dette vcm-monopolet.

Dette vet poLight, dette vet vi som har gravd i lang tid, men der er ikke så enkelt å formidle på kort tid når det kommer nye aksjonærer. Da vil slike aksjesalg som de siste par dagene virke skumle. Når vi nå ser at det er diskusjoner om store tall i fremtidschartet til poLight så er det fordi noen av oss som har gravd oss dypt inn i patentene ser endringer i aktivitet etter kommersialiseringen. Det er åpnet en rekke dører. Vi ser at Tlens patenteres inn i en hel myriade av produkter. Skulle bare en brøkdel av disse bli realisert så vil slike hårete regnestykker faktisk kunne realiseres.
 
Jeg vil ikke si noe om mitt kursmål for poLight, men kommer jeg med en påstand om at jeg tror kursen er for eksempel 1000 om et par år så vil det være noen som nikker anerkjennende og noen som tenker at det har rablet helt for meg. Dette kommer av at det er vanskelig å formidle hvor stort marked poLight egentlig jobber inn mot. Det er milliarder av linser som selges årlig.

Skulle nå Tlens bli foretrukket av noen av produsentene av smarttelefon, smartbrille, overvåkningskamera, droner, actionkamera, automobil osv så vil vi garantert se store salgstall. Skulle for eksempel Xiaomi byttet ut alle kamera de har, i absolutt alt, så ville vi sikkert sett nær en milliard Tlens. Det skal vi ikke ha forhåpninger om med det første. Men velger nå kun 1 produsent Tlens i en stor modell så ser vi fort noen timillioner med Tlens sendt av gårde. Da er plutselig regnestykkene på forum realistiske. En eneste stor mobilmodell vil gi så store inntekter at vi snakker om P/E kanskje helt ned i 1, dvs inntjening på størrelse med aksjeverdien på dagens kurs.

Sannsynligheten for at Tlens får innpass i en slik stor modell er umulig å angi. Det eneste vi vet sikkert er at sannsynligheten har økt MYE med modulvendorens ønske om å lage en større Tlens.
Jeg har nå gravd så mye i patenter, selskaper og tekniske analyser at jeg tar det litt for gitt at Tlens blir en etablert standard i smartbriller og til dels i under-screen-camera. Derav min optimisme.

Håper dette var til nytte, kommenter gjerne om det er noe som er glemt eller virker helt absurd.

NB! Oppdaterer her: Det skjer ting hele veien, og poLight har vunnet enda en kontrakt i enda et nytt segment. TLens er integrert i industrialprodukt innen MachineVision. Dette er enda et nytt milliardmarked som åpnes. Kontrakten er ikke så stor, men nå er den tekniske løsningen bygd, så da er veien lagt klar.

Også innen consumer er det kommet ny designwin, denne gangen i konferanseutstyr. Maxhub har integrert TLens i webkamera, og dette er deres toppmodell. Et par deltakere på Shareville har testet produktet, og det skal være svært hurtig på å fokusere med god kvalitet.

Innen smartphone er det gjort store framskritt. TLens er designet inn i en konkret smarttelefon, og denne skal utgis senere i 2021, eller tidlig i 2022. poLight har fått beskjed om å være klar til levering til denne modellen i 2021. Senest Q4 skal de starte å levere, så det er litt usikkert om de starter leveranser allerede i Q3. Kontrakten om levering kommer før dette har jeg fått bekreftet, men vet ikke hvor lant tid før. poLight er i opprampingsfase der alt av bestilt materiell monteres nå, så de kjører på maks. Dette gjør de før bestillingen kommer. Det vil si at det fortsatt finnes en risiko, men den ser liten ut nå når alle mann er i produksjon. Kraftig de-risking dette i alle fall!
Redigert 27.05.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Computum
15.12.2022 kl 11:51 4889

"Spørsmålet er om denne aksjen blir den klare vinneren på Oslo Børs i perioden 2023 - 2024."

Vel, det er mange som har slike ønsker for "sin aksje".
Sålenge de bare selger for småpenger er det liten grunn til at aksjen skal bli en vinner.
Jeg hadde forholdsvis mye i PLT, men har nå en mer "fornuftig" beholdning. Så ingen høye forventninger.
Det er synd at et godt produkt skal ha så store vanskeligheter med å få et gjennombrudd.
Kanskje er ikke Isaksen rette mann?
Redigert 15.12.2022 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Kraamz
15.12.2022 kl 21:05 4782

Hei🙂

Ikke dumt å redusere om du tenker ting lar vente på seg🙂👍

Jeg tenker at selskapet har hatt mye uflaks med timingen,De har vert like før flere ganger, De første gangene var det sansynligvis robusthet og hysterisis( ustabilitet i actueringen) som førte til utsettelser, Denne gangen er det utifra det man kan finne av info, markedsprioriteringer som ødelegger.

En positiv faktor for oss no er at AF i selfie er på vei i full fart, startet av Apple, Dette er noe selskapet mener vil være positivt for deres possisjon. Vi vet at benchmarking er noe som spiller en rolle, her kommer Apple meget godt ut etter implementering av AF i selfie!

Markedet for smartphone har hele veien blitt drevet av inovasjon og et ønske om å få til det lille ekstra i hver nye serie, Her kan man gjøre akkurat det ved å få inn vår kjære og etterlengtede TLens tech i front!

Det vi vet no er at det er En kameramodul aktør som er klar med sin masseproduksjons modell for Add-in, Dette er meget bra men kanskje dumt med tanke på kostnaden for OEMs da de sansynligvis ikke vil presses på pris ENDA, Når 2 og 3 andre tilbyr det samme, da kan man bli presset på pris og man kan se det mer Intressant selv i en tid som no. Vi vet at en av OEMs(Den som har kommet lengst(Oneplus/oppo) jobber mot 1 kameraprodusent mens de andre jobber mot dualsource, Det kan dermed ha litt innvirkning når flere av disse aktørene kan tilby lik løsning.

Jeg har veldig stor tro på CEO og hans team, De er nok skuffet over situasjonen de også.

Vi har da fått flere fantastiske referanser med Tlens, referanser som viser oss at TLens ikke bare er en drøm, men et faktisk produkt som har løst noen meget hårete oppgaver!

Jeg tror at Medical produktet fra Xenocor kan bli større en først antatt og at vi vil få flere flotte meldinger innen de 6 neste månedene og videre.

PoLight har mange ben å stå på og enormt videreutviklingspotensiale med patenter ann-mass som viser til dens fordeler og egenskaper.

Jeg er derfor ikke i tvil om at det blir bra, når er det evige spm er når smartphone kommer og at det faktisk smeller, for det vil det med omsetningen, det vil bli natt og dag.

Btw, For OEMs er det viktig å være først ute med ny tech men også viktig å deriske den. Det tror jeg Oppo har gjort ved hjelp av all den testingen de har utført🤞🙂
Redigert 15.12.2022 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2022 kl 10:58 4403

Hvorfor er poLight dagens vinner på børs? Stikkord er Sharp. Saken omtales på poLight på www.shareville.no så les der.

Redigert 23.12.2022 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2022 kl 11:27 4356

Link til Sharp CES 2023 her.

https://global.sharp/corporate/news/221213-a.html
Myrabakk
09.01.2023 kl 02:02 3875

Kanskje noen som lurer på hvorfor poLight går opp på børs i det nye året?

Det er egentlig ganske enkelt, en aksjonær med 1% av aksjene solgte før jul, og med lite børsmeldinger så var det lite kjøpere. Kursen gikk fra 22 til 17 uten negative nyheter. En korrigering kommer nesten alltid etter slikt. Men det er mer som skjer enn en korrigering. Mye mer.

Nå den siste tiden har det gjennom intensivt gravearbeid på Shareville blitt gjort store funn som viser at poLights linse TLens er tatt i bruk i en kameramodul fra Sharp. Denne skal selges fra Sharp til bruk i AR/VR-headset til ulike kunder, og har et voldsomt stort potensiale, for Sharp selger mer enn 1mill løsninger på skjerm til headset per måned, og tallet er raskt økende.

Sharp er underselskap av Foxconn/HonHai, og de er leverandører til både Meta, Apple HTC og mange andre. Funnet graverne gjorde på CES2023 i helga er 100% sikkert TLens, så det er bekreftet. Dette er en veldig verdifull partner for selskapet, og de forteller åpent på CES at kameraet som er ultraraskt er klart til masseproduksjon om om par måneder.

I tillegg til CES er det mye annet som skjer. Det er funnet en link inn til medicalselskapet Xenocor, og det er bekreftet at de bruker TLens. Deres scope er ikke lansert, og derfor ikke bøtsmeldt som DesignWin av poLight. Xenocor skal presentere nyheter på kvelden mandag 9.januar på JPMorgans medical invest-event. Vi aner ikke hva de skal fortelle, men det kan være verst å følge med om de skal lansere eller noe annet spennende.

For mer lesing om Sharp og CES så er det en diskusjonstråd på Shareville her, med mange gode innlegg:

https://shareville.no/streams/107929557
Goldeneye
27.04.2023 kl 17:47 3019

poLight fremstår som en meget spennende aksje med et unikt produkt.

Er det lurt å kjøpe aksjen nå som kursen har.falt i forbindelse med den pågående emisjonen? Hva kan ventes av kurstriggere fremover?
Goldeneye
16.05.2023 kl 11:28 2623

Fikk ikke noe svar på mitt siste innlegg. Kursen lå på rundt 12 i snitt under emisjonen. Ingen fikk flere aksjer enn de hadde tegninsretter til om de overtegnet - og til tross for det er kursen nå under 11 kroner.

Jeg har benyttet anledningen til å kjøpe aksjer på dagens billigsalg.
Goldeneye
19.05.2023 kl 11:17 2453

Dumpingen vi så på tirsdag synes å ha roet seg, noe som kan tyde på at bunnen er inne.

Dog fant mesteparten av salgene ned til og med 10,5 kroner sted på slutten av dagen. Vi får se hva som skjer på tampen av dagen i dag før vi konkluderer.
Redigert 19.05.2023 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
09.08.2023 kl 20:46 1704

DETTE ER HELT UTROLIG BRA FUNN!
Sjekk hva aandalvanger har gravd frem! 25 milliarder???

poLight har mottatt wafere fra STMicroelectronics, og det er sagt fra poLight at det er gjort en bestilling som i alle fall skal holde ut 2023 og 2024. Det er brukt noen timillioner på wafere i 2022/2023, og er en av grunnene til at vekstemisjonen kom nå i 2023. Isaksen er aldri en som huser eller tar for hardt i, men WTF??? Hva venter de av bestillinger????

Det er shippet 631544 wafers fra STMicro til assembleypartner i Phillippinene. En wafer holder til 2000 TLens ifølge prospektet på emisjonen i vår.

631.544 wafers holder til 1.263.000.000 Tlens.

Tar man snittpris på 20 kroner per solgte TLens så er vi på 25.262.000.000 kroner. Det er 25 milliarder kroner!!!

NÅ er jeg VIRKELIG spent på hvem de jobber med, og hva de prosjekterer!
Myrabakk
10.08.2023 kl 08:02 1543

Lenke til eksportdatabasen:
https://www.volza.com/p/polight/import/
https://www.volza.com/p/tlens/import/

Denne nyheten diskuteres nå på Shareville. Dette finner du her:
https://shareville.no/streams/112276417