PoLight - Norges teknologiske hemmelighet!

Myrabakk
PLT 29.09.2020 kl 15:43 115281

Det fundamentale i poLight - et forsÞk pÄ forklaring

Jeg forstÄr ut fra diskusjonene pÄ ulike forum de siste dagene at ikke alle har helt 100% klart for seg hva som er det grunnleggende bildet i poLight. Jeg velger derfor Ä legge inn et innlegg for de som Þnsker Ä forstÄ mer av selskapet. Dette er ment bare som et supplement, og fyll gjerne pÄ mer her.

Aller fÞrst: forskjell mellom vcm og tunable lenses. Vcm er voice-coil-motor. Dagens kamera funker ved at en motor flytter pÄ linser for Ä fÄ til fokusering. Det er omtrent som nÄr man bruker et forstÞrrelsesglass for Ä se pÄ ting, man flytter det frem og tilbake. Denne teknologien er relativt treg, bruker mye strÞm, koster mye penger, osv. Tunable lenses er linser som ikke trenger Ä flyttes. Man setter pÄ strÞm pÄ en linse slik at den endrer form. Da fÄr samme fokuseffekt som om man flytter linser.

For Ă„ se fremtidsvyene vi snakker om her sĂ„ mĂ„ man forstĂ„ dette. I dag er absolutt ALLE kamera i smarttelefoner, overvĂ„kningskamera, droner, biler osv. basert pĂ„ vcm. Det finnes altsĂ„ ikke ett eneste kamera i disse segmentene med noe annet enn vcm! Tlens kommer nĂ„ inn her fra sidelinjen og skal forsĂžke Ă„ kjempe mot denne etablerte teknologien. Da vil Tlens vĂŠre sĂ„kalt disruptiv teknologi, som forsĂžker Ă„ ta markedsandeler. Det er vanskellig! NĂ„ har de jobbet i mange Ă„r for Ă„ forbedre produktet sitt, og endelig ser det ut til at det er gjennombrudd. Tlens kom som fĂžrste «ikke-vcm» inn i et slikt produkt i klokkene fra Xiaomi. Dette er stort! Salget pĂ„ en million eller to er ikke sĂ„ viktig, det er gjennombruddet som er viktig. Etter et halvĂ„r i klokkene ser vi en eksplosjon i antall patenter med Tlens. Det betyr at verden har fĂ„tt opp Ăžynene for at det er kommet et alternativ til vcm. Herav litt hallelujastemning i poLight og blant oss aksjonĂŠrer. Tlens kommer til Ă„ ta andeler, sakte, men sikkert. Hvor mye er umulig Ă„ si.

SĂ„ var det barcode
 ogsĂ„ her brukes vcm i omtrent alt, men i tillegg finnes det linser som minner om Tlens, bare at de er basert pĂ„ flytende vĂŠske som settes pĂ„ strĂžm, sĂ„kalte «liquid lenses». Disse har fĂ„tt andeler i barcode, og er meget gode. Det at nĂ„ Tlens kommer fra sidelinjen her ogsĂ„, som disruptiv teknologi, og kjemper mot bĂ„de vcm og liquid lens med suksess viser hvor god denne Tlens er. Ingen bruker titalls millioner pĂ„ patenter, forskning og bygging av nye scannere med Tlens uten at den er bedre enn det som allerede finnes, som er mye billigere Ă„ bare kopiere inn i produktene sine. Det at poLight fikk selveste Honeywell som kunde her er stĂžrre enn vi i Norge antakelog forstĂ„r. Det er et av verdens stĂžrste selskaper innen teknologi, og har grener inn i det meste. Det at scan-engine med Tlens selges som markedets beste, null delay i distanser 10-2000 cm er helt rĂ„tt. Denne scanengine er solgt inn i minst 6 ulike konkurerende scannere fra andre selskaper i tillegg til Honeywells egne. Dette kommer vi til Ă„ hĂžre mer om fremover!

SĂ„ var det smartbriller, av type AR/VR/MR/XR (artificial, virtual, mixed, extended – reality). Disse er ikke kommersialiserte enda. Det betyr at det ikke finnes noen standard for om man bruker vcm, liquid eller Tlens som teknologi. Her stiller derfor Tlens meget sterkt! De er med fra starten og starter likt med de andre. Da velges den beste teknologien fra starten. Her er Isaksen tydelig pĂ„ at Tlens allerede har en sterk posisjon og er i ferd med Ă„ bli inkludert i noen tidlige produkter. Det er stort! Da kan vi oppleve at Tlens faktisk blir standard i smartbriller. Vi vet nĂ„ at Tlens konkurrerer ut bĂ„de vcm og liquid pĂ„ det meste. Dette markedet er stort, og absolutt alle vendorer satser enorme summer her. Det er antatt at i lĂžpet av de neste Ă„rene sĂ„ vil smartbriller i stor grad erstatte smarttelefoner. Vi har funnet patenter som viser Tlens som en av fĂ„ alternativer i bĂ„de Apple, Facebook, Alphabet(Google), Microsoft, Magic Leap, Varjo og mange flere.

Ser vi pÄ kamera som er tenkt under skjermen i smarttelefoner er det ogsÄ slik som med brillene. Det er ikke teknologi som er brukt til slikt fÞr, og Tlens stiller meget sterkt her. Add-in modul, der Tlens settes inne i mellom andre linser gjÞr frontlinsen mulig Ä gjÞre veldig liten, small-nose, og vil gi svÊrt lite synlighet i skjerm eller under skjerm. Isaksen sier pÄ Q4-rapporten at det nÄ er kommet sÄ langt som "til hvilken modell og nÄr".

Dersom jeg ikke hadde brukt sÄ mye tid pÄ Ä sette meg inn i selskapets fundamentale sÄ ville jeg neppe vÊrt sÄ positiv som jeg er i dag. Jeg finner svÊrt fÄ sammenlignbare eksempler med dette selskapet. poLight er i besittelse av en teknologi om er ettertraktet i aller hÞyeste grad. Dette KAN erstatte dagens kamerateknologi i mange omrÄder. NÄ har altsÄ poLight rokket ved dette vcm-monopolet.

Dette vet poLight, dette vet vi som har gravd i lang tid, men der er ikke sÄ enkelt Ä formidle pÄ kort tid nÄr det kommer nye aksjonÊrer. Da vil slike aksjesalg som de siste par dagene virke skumle. NÄr vi nÄ ser at det er diskusjoner om store tall i fremtidschartet til poLight sÄ er det fordi noen av oss som har gravd oss dypt inn i patentene ser endringer i aktivitet etter kommersialiseringen. Det er Äpnet en rekke dÞrer. Vi ser at Tlens patenteres inn i en hel myriade av produkter. Skulle bare en brÞkdel av disse bli realisert sÄ vil slike hÄrete regnestykker faktisk kunne realiseres.
 
Jeg vil ikke si noe om mitt kursmÄl for poLight, men kommer jeg med en pÄstand om at jeg tror kursen er for eksempel 1000 om et par Är sÄ vil det vÊre noen som nikker anerkjennende og noen som tenker at det har rablet helt for meg. Dette kommer av at det er vanskelig Ä formidle hvor stort marked poLight egentlig jobber inn mot. Det er milliarder av linser som selges Ärlig.

Skulle nÄ Tlens bli foretrukket av noen av produsentene av smarttelefon, smartbrille, overvÄkningskamera, droner, actionkamera, automobil osv sÄ vil vi garantert se store salgstall. Skulle for eksempel Xiaomi byttet ut alle kamera de har, i absolutt alt, sÄ ville vi sikkert sett nÊr en milliard Tlens. Det skal vi ikke ha forhÄpninger om med det fÞrste. Men velger nÄ kun 1 produsent Tlens i en stor modell sÄ ser vi fort noen timillioner med Tlens sendt av gÄrde. Da er plutselig regnestykkene pÄ forum realistiske. En eneste stor mobilmodell vil gi sÄ store inntekter at vi snakker om P/E kanskje helt ned i 1, dvs inntjening pÄ stÞrrelse med aksjeverdien pÄ dagens kurs.

Sannsynligheten for at Tlens fÄr innpass i en slik stor modell er umulig Ä angi. Det eneste vi vet sikkert er at sannsynligheten har Þkt MYE med modulvendorens Þnske om Ä lage en stÞrre Tlens.
Jeg har nÄ gravd sÄ mye i patenter, selskaper og tekniske analyser at jeg tar det litt for gitt at Tlens blir en etablert standard i smartbriller og til dels i under-screen-camera. Derav min optimisme.

HĂ„per dette var til nytte, kommenter gjerne om det er noe som er glemt eller virker helt absurd.

NB! Oppdaterer her: Det skjer ting hele veien, og poLight har vunnet enda en kontrakt i enda et nytt segment. TLens er integrert i industrialprodukt innen MachineVision. Dette er enda et nytt milliardmarked som Äpnes. Kontrakten er ikke sÄ stor, men nÄ er den tekniske lÞsningen bygd, sÄ da er veien lagt klar.

OgsÄ innen consumer er det kommet ny designwin, denne gangen i konferanseutstyr. Maxhub har integrert TLens i webkamera, og dette er deres toppmodell. Et par deltakere pÄ Shareville har testet produktet, og det skal vÊre svÊrt hurtig pÄ Ä fokusere med god kvalitet.

Innen smartphone er det gjort store framskritt. TLens er designet inn i en konkret smarttelefon, og denne skal utgis senere i 2021, eller tidlig i 2022. poLight har fÄtt beskjed om Ä vÊre klar til levering til denne modellen i 2021. Senest Q4 skal de starte Ä levere, sÄ det er litt usikkert om de starter leveranser allerede i Q3. Kontrakten om levering kommer fÞr dette har jeg fÄtt bekreftet, men vet ikke hvor lant tid fÞr. poLight er i opprampingsfase der alt av bestilt materiell monteres nÄ, sÄ de kjÞrer pÄ maks. Dette gjÞr de fÞr bestillingen kommer. Det vil si at det fortsatt finnes en risiko, men den ser liten ut nÄ nÄr alle mann er i produksjon. Kraftig de-risking dette i alle fall!
Redigert 27.05.2021 kl 08:19 Du mÄ logge inn for Ä svare
happi67
08.11.2021 kl 10:34 9457

Takk for velformulert innlegg, myrabakk. NÄr jeg gikk inn i polight i 2019 sÄ hadde jeg troen pÄ teknologien. NÄ er det bevist at polight er i en egen divisjon. Dette prosjektet er helt unikt. Responstid ned pÄ 0,4 sekunder, ufattelig. 10 av 10 poeng pÄ maxhub. Teledyne fikk gullprisen. Xiaomi klokken skal selges til helsepersonell. Dette er fullstendig unik teknologi. Gleder meg videre.
Myrabakk
01.12.2021 kl 21:16 9077

AR-briller er prioritet nummer 1 for bÄde Apple, Samsung, Microsoft, Oppo, Huawei, Google, og egentlig alle andre store tech-aktÞrer. Hundretusener av ingeniÞrer, softwareutviklere og andre yrkesgrupper jobber med AR rundt om. Det satses enorme summer, og alle store er enige om at AR-teknologien kommer til Ä vÊre "the next big thing" i utviklingen, dvs neste skritt i den digitale utviklingen. Eller nesten alle. Det er selvfÞlgelig noen som ikke tror AR kommer til Ä slÄ an, men det begynner Ä bli fÄ av disse. Dette ligner faktisk pÄ situasjonen som var omkring telefon med ledning set opp mot den revolusjonerende telefonen UTEN ledning. Mange som ikke hadde tro pÄ den, og i alle fall ikke smarttelefoner... men det er en annen diskusjon. Det satses enormt pÄ AR blant store selskaper. Punktum.

Vi ser altsÄ nÄ at AR-teknologien bygges opp. For Ä ikke gÄ pÄ den store smellen der man utvikler et produkt som det ikke finnes nok og god nok programvare til, sÄ jobbes det enormt med Ä klargjÞre verden for AR. Det er apper til smartphones, spill med AR-fÞlelse, osv... Alt peker mot at AR-briller faktisk skal bli det neste steget mot en mer digital hverdag. SelvfÞlgelig med de fordeler og ulemper som fÞlger med. De som argumenterer for eller imot AR-briller argumenterer gjerne pÄ bakgrunn av nytte sett opp mot ulempe. Det er noe som mÄ diskuteres nÄr man kommer dit, men det er altsÄ ikke det jeg Þnsker Ä diskutere her. Jeg mener vi nÄ gÄr mot en verden med AR som helt sentral, og sannsynligvis det neste store som tar over mye av smartphonemarkedet. Da snakker man selvfÞlgelig om milliarder av enheter pÄ verdensbasis. Ikke i 2021 eller 2022, men pÄ sikt. Innen et tiÄr ble nevnt i 2019, i 2020 ble 2025 nevnt som mulig Är for gjennombrudd, men poLight nevner nÄ faktisk 2024 pÄ siste intervju. Ser vi til apple og Microsoft sÄ kan ting skje ganske fort allerede fra 2022. Dette kan altsÄ gÄ fortere enn fÞrst antatt!

AR vil ha behov for enorme mengder med kamera, sensorer og diverse laserstyringssystemer etc som krever en mikrolinse. Markedet her er derfor utrolig mye stÞrre enn smartphone, som typisk har bare 3, 4 eller 5 kamera. Vi har sett patenter med 15 kameraer, der flere har et flertall med tlens i enkelte av kameraene ogsÄ. Det kan pÄ sikt (men ikke enda) bli et tosifret antall TLens per enhet som produseres!

Men sÄ poenget her; siden AR i dag ikke har etablert en kamerateknologi sÄ er det slik at alt som finnes av tech vurderes, og de store aktÞrene vil garantert velge den beste teknologien som er mulig Ä oppdrive. De som velger det nest beste vil sakke akterut for de som kommer med det aller beste. Den beste teknologien vil derfor raskt etablere en markedsledende posisjon, og ofte ha en majoritet av store OEMs pÄ kundelisten sin. (Basert pÄ prinsippet om at disruptiv tech alltid strever opp mot etablert tech).

Et tidlig innpass i markedet, nÄr det er et nytt segment som utvikles, er derfor alfa og omega for teknologiutviklerne. Dette betyr ofte stor markedsandel, nesten alltid over 50%. (VCM har hatt 100% i alle smartphonekamera med fokusering...!)

I dag kom faktisk den meldingen jeg har hÄpt pÄ, men som jeg nesten ikke har turt Ä dagdrÞmme om!

I DAG FIKK POLIGHT DESIGNWIN I AR!

Det er en ordre pÄ noen hundre tusen kroner, ikke et stort belÞp, men du verden sÄ viktig! For meg betyr dette en helt enorm de-risking av caset. poLight har gÄtt skritt etter skritt inn mot AR, fra et par testprosjekter i 2020, til 3 design-ins i Q1 eller Q2 2021, med eksplosjon opp til 19 AR prosjekter pÄ Q3, og toppet dette med Ä lande sitt fÞrste prosjekt med Win i dag. Det som kanskje er enda viktigere; ingen prosjekter er stoppet eller avlyst, de gÄr videre. Det er minst 18 andre som har TLens pÄ testing!

Med dette tenker jeg derfor at dagens DesignWin i AR-briller er den stÞrste nyheten i poLights historie, og et enormt viktig steg mot det Ä bli det foretrukne valg nÄr AR kommersialiseres. Ser vi Designwin i noen flere av disse 18 gjenstÄende, sÄ kan vi konkludere at det er en svÊrt hÞy sannsynlighet for at polight kan bli hovedleverandÞr til AR-markedet nÄr dette eskalerer.

Da tror jeg det er greit Ă„ se tilbake til emisjonen i Ă„r;
poLight hentet penger for Ä klargjÞre organisasjonen for veksten de forventer fremover. Dette var et sÄ utrolig viktig steg for selskapet at jeg ikke klarer Ä foklare det pÄ annet vis enn med klisjeer...

"It's a small step for TLens, but a giant leap towards AR-dominance" (Myragubben, 2021)
2211
01.12.2021 kl 22:22 8965

Veldig bra innlegg 👍
tunktee
01.12.2021 kl 22:58 8957

👍
Muligens er konkurransehensyn til de 18 andre som tester T-Lens i AR, grunnen til at det forelĂžpig er konfidensielt hvem som er kunden.
Myrabakk
16.01.2022 kl 20:53 8141

MĂ„tte bare dra fram denne igjen, Q3 poLight;

The new camera module concept, based on add-in TLens design, is attracting good interest. This camera module concept has the potential to become a widely used solution for selfie cameras and may represent a route to the main camera (back camera) for TLens. During the quarter, several Proof of Concept (PoC) projects, with OEMs and camera module (CM) vendors, made progress.

TLens is currently being considered for use in next generation augmented reality (AR) headsets by key market participants, and testing/prototype building is continuing. TLens’ low power consumption, and compactness are being highlighted as key technical benefits. Currently, the company is engaged in three projects (design-ins) and six ongoing PoCs. In addition, four OEMs are considering starting PoCs. The ongoing projects (design-ins) are all related to professional use cases, i.e. low volumes, and have the potential to conclude in the first half of 2022/beginning second half 2022. Three of the ongoing PoCs target the consumer market (i.e. higher volume). The use case for TLens mainly relates to world-facing cameras, but the company is also involved in a laser display application.

I barcode er det helt enorm interesse etter Honeywells suksessprodukt! Det er 6 kunder som har konkrete prosjekter de jobber med nÄ, og hele 8 nye OEM (8 ulike kunder!) som gÄr inn i konsepttesting nÄ.

Er det flere som har begynt Ă„ glede seg til Q4-rapporteringen om drĂžye 4 uker?
Myrabakk
18.01.2022 kl 00:27 7884

Dette er sÄ herlig Ä se!
ZEBRA TECH CORP [US]

Zebra, Honeywells hovedkonkurrent, med GRANTED patent pÄ scanner, og TLens nevnes direkte. Men ikke slik vi er vant til Ä se det... Her er noen stikk til konkurrentene, og en kanongod pekepinn pÄ at TLens er i ferd med Ä bli etablert som en egen kategori.

Vi har nÄ de 3 autofokuserende teknologiene VCM, Liquid Lens og TLENS! Det er nice og litt av en anerkjennelse av poLights produkt!

Legg merke til at hastighet er viktig her. Patentet forklarer at i barcodescanning, machine vision og linjescanning er det viktig med korrekt fokus, og tre fokusomrÄder tas fortlÞpende for Ä korrigere scanningen. Vi kjenner til at TLens tar bilder med utrolig kort intervall (les; light field-funksjon), og kan gjÞre dette raskere enn alle andre.

Legg ogsÄ merke til at det problematiseres at liquid lenses har stor aperatur og dÄrlig bildekvalitet. Det er ogsÄ problemer med optisk drift og varmgang, i tillegg til at det er behov for mer nÞyaktig avlesing pÄ raske samlebÄnd og alle hÄndholdte scannere. Det er i dag for mange feilscanninger..


Patentnavn:

Focus stabilization of imaging system with variable focus lens


Utdrag fra claims:

9. The method of claim 1, wherein tuning the optical focus of the imaging system comprises tuning the focal distance of a variable focus lens by applying an operating voltage to the variable focus lens.

10. The method of claim 9, wherein the variable focus lens is one of a T-lens or a liquid lens.

11. The method of claim 1, wherein obtaining the first plurality of images comprises: obtaining a first image by obtaining a plurality of frames at a first optical focus; obtaining a second image by obtaining a plurality of frames at a second optical focus; obtaining a third image by obtaining a plurality of frames at a third optical focus; and wherein identifying a region of interest in at least one image of the first plurality of images comprises identifying, by the processor, a region of interest in at least of the first image, second image, and third image of the first plurality of images.

12. The method of claim 1, further comprising: identifying, by the processor, the indicia in the region of interest, with the indicia having a decodable payload.


Abstract
Method and apparatus for the focus stabilisation of an imaging system 106 comprising a variable focus (VF) lens for imaging an object of interest (OOI), such as a barcode. The system includes a controller configured to provide a voltage to the VF lens, an imaging sensor, and a processor. The processor obtains a calibration parameter 404 and the imaging system obtains a plurality of images of the OOI 408, with images optionally being captured in near, middle, and far focus-planes. A region of interest is identified in one or more of the images 410. A set of quality values are determined for each image 414 and an alignment parameter is determined from the quality values 416. The quality value may be a sharpness, contrast, or special-frequency content value. The alignment and calibration parameters may be the ratio of the quality values determined for the near and far focus-planes. A tuning parameter is determined 418 by comparing the alignment parameter and calibration parameters. The controller tunes the focus of the imaging system according to the tuning parameter 420. The variable-focus lens may be a T-lens or a liquid lens. The calibration parameter may be acquired by capturing a plurality of images, assessing an image-quality value for each, and comparing the quality values.

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/076954379/publication/GB2596650A?q=pn%3DGB2596650A
happi67
18.01.2022 kl 12:28 7712

Nydelig arbeid igjen myrabakk 😁. NĂ„ fĂ„r vi hĂ„pe pĂ„ at ting ikke tar sĂ„ lang tid👍
Myrabakk
21.01.2022 kl 12:12 7396

Brighterwave+poLight=AR++++!đŸ€©

Janne Kontinen i Brighterwavesendte meg mail for et par dager siden med info om at nÄ kunne de endelig dele teknologipatentet sitt med poLights TLens og Brighterwaves leserenhet for samarbeid om Ä lansere samarbeidsprodukt.

Dette er en meget god applikasjon for projisering av bilde pÄ AR-glass, men denne lÞsningen har faktisk et MYE stÞrre bruksomrÄde enn det jeg hadde antatt!

Sjekk denne listen!

18. An electronic device comprising a light beam scanner according to any of claims 12-16, wherein the electronic device is anyone of:
- a camera module,
- a portable computer device such as a smartphone, a watch, a tablet,
- a camera,
- a pair of spectacles,
- a measurement device arranged for scanning distances,
- an image projector arranged for creating an image by scanning light beams,
- another electronic device.

Ikke nok med det, men dette er ikke det eneste samarbeidsprosjektet poLight og Brighterwave har. Denne fulgte med som en kommentar fra Janne:

"For the more recent applications you need to wait for a bit longer."

AltsÄ, det er mer i vente derfra! Hva annet de har bygd opp vet jeg ikke, men det at de kjÞrer sÄ hardt pÄ med TLens-applikasjoner er i alle fall positivt!

NÄ er patenteringen pÄ laserscanneren AltsÄ i boks, og da er det ikke noe i veien for at kommende smartbriller, ToF-sensorer, scannere og mye annet kan komme med enda flere TLens!

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2022002907&_cid=P12-KYMQXF-03361-1


https://www.brighterwave.com/?p=technology

Kan kanskje se ut til Ä vÊre bÄde retinascanner OG displayprojisering av bilde pÄ gang sammen med Brighterwave...?

Dersom det stemmer, sÄ kan faktisk TLens snart ha kvalifikasjon pÄ samtlige optiske behov i AR-glasses...
Slettet bruker
21.01.2022 kl 14:02 7340

Fantastisk
Myrabakk
21.02.2022 kl 12:06 6923

NÄ har jeg endelig fÄtt sett Q4-presentasjonen, med pres. og Q&A

NÄ snakker vi om en meeeeget komfortabel CEO. For eksempel i introduksjonen av poLight, nÄr det snakkes om smartphone, sÄ drar han frem denne:

"...and that will happen!"

Smartphonekundene har en "strong willingness" til Ä fÄ dette til, og det kommer til Ä skje. Det er kjekt Ä hÞre. Han sier ogsÄ at "Progress in this Q is significant".
SÄ sier han at det er vanskelig Ä definere nÄr det gÄr fra POC til Design In, mens han konkluderer med fÞlgende: "They are at a very mature state!".

NÄ er altsÄ selskapet sÄ nÊre smartphone at sjefen sier at dette kommer. Tidspunkter for levering, release etc er bevisst gjort mer unÞyaktige, og de vil ikke fortelle oss at de er designet inn selv om det er veldig modne prosjekter.

Da lurer nĂ„ jeg pĂ„ om vi kanskje fĂ„r sett noe innen smartphone om veldig kort tid! đŸ€ž


Innen AR sÄ ble jeg helt utsatt, og mÄtte hÞre 2 ganger. Alle kunder av betydning kjenner til poLight og TLens! poLight jobber med "all of the MAJOR players". Det er gÄtt opp fra 19 til 22 prosjekter, der flere og flere modnes mye. Vi fikk beskjed om at det kom enda en Design In i AR-brille pÄ Q-pres, med ADD-IN!

Kunden som meldte Design Win 1.desember fĂ„r vi vite navnet pĂ„ nĂ„r de lanserer bredt. Det gleder jeg meg til!! For det er en av MAJOR playersđŸ’Ș

Videre ble jeg imponert over hvor mye han nevner Honeywells grad av fornÞydet. Det at Honeywell sier det er "a unike product" og at det "means a lot for Honeywell" er interessant! Viktigheten for poLight er ogsÄ stor, sÄ nÄ er pipeline Þkt til 20 prosjekter i vertikalen!

Fantastisk god presentasjon, og mange gode spÞrsmÄl som ble sendt inn av flere. Nice!
Myrabakk
22.02.2022 kl 18:40 6869

Apple's first AR/VR headset will enter mass production this fall with a launch taking place before the end of the year, according to industry sources cited today in a report from DigiTimes.

https://www.macrumors.com/2022/02/22/apple-ar-vr-headset-mass-production-fall/

Apple's first AR headset, mainly targeting professional vertical market applications, is expected to undergo EVT3 soon and enter volume production in August-September before hitting the market by the end of the year, the sources said.


NĂ„ begynner det Ă„ bli spennende omkring Apple!!

Dersom EVT-fasen er pÄ slutten sÄ skal de ha meldt Design-In pÄ linsene, eller kommer med DI veldig snart.

poLight har 3 prosjekter med AR-glasses som er meldt som Design In. De har 1 prosjekt som er meldt som Design Win, men som ikke er lansert pÄ markedet enda. I tillegg er det 18 andre AR-brille-prosjekter de er involverte i.

poLight sa pÄ Q4 at de jobber med alle de store i AR-markedet.

Da er konklusjonen min todelt:

-Dersom ryktene om Apple-lansering i hĂžst stemmer, sĂ„ skal det vĂŠre en meget pen mulighet for at TLens er med! đŸ€©

-...og, dersom TLens IKKE er med i Apples AR-satsing sÄ er det 22 konkurrenter med bedre kamerateknologi enn Apple (noe Apple selvfÞlgelig ikke Þnsker!)
Slettet bruker
04.03.2022 kl 21:14 6527

Episode 6 i poLight-podden er nÄ tilgjengelig pÄ Spotify. Del 1 av samtalen med poLight sjef Øyvind Isaksen. Fortsetter i samme informative spor.
Redigert 04.03.2022 kl 21:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Myrabakk
14.03.2022 kl 07:02 6292

Mye som skjer i AR-segmentet for tiden!
BĂ„de Vuzix og Magic Leap har showcaset neste versjon av AR-briller, og begge ser ut til Ă„ vĂŠre aktuelle som mulige poLight-produkter. Blir spennende Ă„ se om en av disse er den meldte DesignWin:

Magic Leap
https://preview.redd.it/kv7d0x3w9mi81.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=d7b6e774705c4017e5bff43c103b391698e617da

Vuzix
https://youtu.be/YyZThnR3uxM

Begge disse selskapene er Major Players, sÄ det kan passe med disse!
Slettet bruker
15.03.2022 kl 09:40 6109

Design-in award i AR (Augmented reality). Bestilling pÄ kroner 3.500.000,- og det forventes mer leveranse. Leveranse i Q3 2022.
https://newsweb.oslobors.no/message/556536
Redigert 15.03.2022 kl 09:56 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bettil
15.03.2022 kl 09:56 6142

Der kom den ja.

Blir vel fort dagens vinner pÄ en ellers laber bÞrs.
Myrabakk
16.03.2022 kl 10:45 5973

Denne bĂžrsmeldingen er nok stĂžrre enn mange kanskje tror.

GÄrdagens Design-In er en helt ny lÞsning, og poLight bekrefter nÄ pÄ spÞrsmÄl at det IKKE er en av lÞsningene med STMicroelectronics eller Brighterwave, dette er ENDA et oppsett. Det at det er knyttet opp til displayet gjÞr dette svÊrt interessant, for da er vi designet inn I et nytt bruksomrÄde med en ny lÞsning, dvs i tillegg til kameralÞsningene som er nevnt av selskapet til nÄ.

SÄ kan jeg opplyse om at dette prosjektet ble rapportert som "ongoing POC" pÄ Q4, altsÄ IKKE completed POC. Her gÄr de altsÄ direkte fra ongoing POC til Design In I et konkret prosjekt/produkt, med 3.500.000 i bestilling. Dette vitner om at det er umiddelbar suksess i testfase.

Videre kan jeg dra en kort slutning pĂ„ forstĂ„elsen for poLights posisjon i AR... De er nĂ„ inne i utvendig kamera med AutoFocus. Det er nĂ„ Design In med Add-In-design i et prosjekt, OG det er Design In I dagens meldte displayprosjekt. NĂ„ har vi derfor TLens-mulighet i en hel rekke lĂžsninger inn mot AR-segmentet, og vi vet at per Q4 sĂ„ var det i tillegg til disse 5 kundene ogsĂ„ ca 18 andre parallelle prosjekter i samme segment! Mye ser ut til at poLights troverdighet pĂ„ uttalelser om at de kommer til Ă„ bli en nĂžkkelspiller i AR holder vannđŸ’Ș

I gĂ„r kveld ble forresten ukas podcast spilt inn, med AR som tema. Her vil det, nĂ„r episoden er gjort klar, bli en gjennomgang av dette segmentet. Regner med den slippes fredag, og kanskje litt fĂžr til Patreons om podmaster "poLightlig" rekker redigeringen. Denne bĂžrsmeldingen passet derfor perfekt til allerede planlagte temagjennomgang👏👏

NÄ ser jeg at aksjekursen i poLight forsÞkes Ä holdes nede av 1 aktÞr, noe som mest sannsynlig er JPMorgan Bank De har drevet og solgt og kjÞpt en del aksjer siden jul, og Þker jevnt og trutt oppover i antall. En meget pen strategi for Ä bygge opp beholdningen sin uten Ä Þke kursen, og per i dag sÄ har de kommet seg opp som 10.stÞrste aksjonÊr i selskapet. Men for oss som ikke kan gjÞre slik, sÄ er disse dagene med JPM-salg kjekke, for da er det lettere Ä fÄ spart et par kroner pÄ kursen.

SĂ„ fĂ„r vi se hva som skjer nĂ„r det fĂžrste AR-produktet med TLens slippes pĂ„ markedet. Det er satt en antatt plan pĂ„ 1.halvĂ„r 2022 i den som er meldt DesignWin pĂ„ allerede. Det gleder i alle fall jeg meg til, for nĂ„r navnet offentliggjĂžres sĂ„ tror jeg vi vil fĂ„ oppmerksomhet fra mer enn Norge😉
Cumulus
16.03.2022 kl 13:57 5925

Fin oppsummering. Vi burde kanskje hatt mer enn 6-7 kroner pÄ kursen pÄ en slik sentral melding, men det kommer etter hvert.
Myrabakk
18.03.2022 kl 22:17 5694

https://www.oneplus.com/no/launch/10-pro#subscribe

OnePlus er som kjent et av de mest aktuelle selskapene for TLens Ă„ debutere i, etter det velkjente intervjuet med CEO Pete Lau i mars 2021, der han nevnte at de i fremtidige modeller skal utgi et utrolig raskt autofokuserende kamera med "T-Lens, we call it "Bionic Lens".

NÄ tenkte ikke jeg Ä hausse opp noe omkring dette igjen, men ta en svÊrt interessant timeline pÄ OnePlus, og dra en spekulasjon ut fra sammenslÄingen mellom Oppo og OP:

11.januar 2022 ble OnePlus 10Pro offentliggjort i Kina, med Äpning for et begrenset antall telefoner til forhÄndsbestilling. Det tok ca 1 sekund fÞr partiet var utsolgt! SÄ tok det flere uker fÞr OP10pro ble sluppet til resten av Kinamarkedet, og fÞrst i disse sene marsdager slippes modellen i resten av verden.

https://www.google.com/amp/s/www.gizmochina.com/2022/01/04/oneplus-10-pro-goes-on-pre-sale-china/%3famp=1


NĂ„ slippes altsĂ„ 5G-versjonen av OnePlus 10Pro snart, som vist i den offentlige nyheten som OnePlus har delt i den Ăžverste lenken her. Det er en egen modellversjon med egne specs. Denne modellen kommer til vĂ„ren, sier de. Jeg tror kanskje ikke TLens er i denne, men denne modellen passer svĂŠrt godt i en tidslinje pĂ„ hva som kommer som neste modell, og NÅR. Det er altsĂ„ ca 3 mnd mellom modeller her.

OnePlus har tidligere sluppet sine toppmodeller i mars-ish og i september-ish. Det har alltid vÊrt omtrent 6 mÄneder mellom high end, med en mid-end ca midt mellom dem. NÄ etter sammenslÄingen med Oppo slipper OnePlus altsÄ i januar, mens Oppo slipper sin toppmodell i mars! Tilfeldig? Neppe! De er samme selskap, og unngÄr derfor samtidig release av flaggskip som skal sloss om oppmerksomhet.

NĂ„r kan man da forvente neste release av flaggskip fra OnePlus?
Det aner jeg ikke, men en wild guess blir selvfÞlgelig tidlig juli, der noen fÄ enheter selges i forhÄndssalg, mens det stÞrre salget Äpner opp en mÄned eller to senere.

Hva betyr det for poLights leveringskapasitet, PO (Purchase Order) og tilhĂžrende bĂžrsmelding til oss??

Jo, det kan kanskje bety at poLight fÄr litt bedre tid til produksjonen, siden en DesignWin vil komme nÄr OnePlus lanserer for forhÄndssalg, mens litt stÞrre bestilling kan suppleres etter hvert som produksjonen pÄgÄr og OnePlus ser hvor stor interessen er for modellen.

Dersom dette stemmer, sĂ„ vil dette passe med en mulig oppstart av forsendelse av TLens i Q2, med lansering i H2. Da MÅ det vĂŠre minst 1 Design-melding pĂ„ 12.mai-rapporteringen i alle fall!!

Dette blir en del spekulasjon, sÄ jeg lurer pÄ om det er noen som har noen tanker om dette?

(NB! Det er ikke opplest og vedtatt at OnePlus er de som har avtale om Ă„ komme med TLens fĂžrst, selv om de skryter av at de jobber med teknologien!)
Myrabakk
20.03.2022 kl 00:04 5524

"We believe the Mini2P is a game changer, and we want to share it with neuroscientists and labs across the world."

Slik beskriver teamet til Nobelprisvinnerne i medisin, Edvard og May Britt Moser, sin revolusjonerende utvikling!

https://norwegianscitechnews.com/2022/03/mini2p-an-open-source-miniature-brain-microscope/

Hva dette har med aksjemarkedet Ă„ gjĂžre? Jo, det som muliggjĂžr hele denne utrolige fremgangen er en norsk mikrolinse fra selskapet poLight; TLens!

NÄ ser forskerteamet fremover etter utrolige resultater med mus: nÄ skal gÄten ved alzheimer lÞses:

"The new tool could also play a major role in understanding brain diseases.
“Alzheimer’s disease often starts with damage in the entorhinal cortex,” says Edvard Moser. "

Det er mye spennende som skjer, og klarer de Ä lÞse gÄten alzheimer sÄ vil det vÊre et enormt gjennombrudd i medisinverden. Dersom Mini 2P blir redskapet som lÞser gÄten alzheimer sÄ skal sannsynligheten for en ny Nobel-pris vÊre svÊrt stor, siden dette er av de absolutt stÞrste mysteriene som gjenstÄr Ä lÞse, og er forsÞkt lÞst i over 30 Är. Dette vil i sÄ fall vÊre en helt enormt stor prestisjewin for poLight!

Jeg anbefaler Ä se den lenkede artikkelen og filmsnutten pÄ et par minutter. Det er helt utrolig hva de har fÄtt til! Jeg kan ta et lite utdrag for Ä vise at det er TLens:

Zong, en av forskerne forklarer:

"One of several brilliantly engineered features of the Mini2P is a tiny electrically tuneable lens. By using static voltage, Zong was able to manipulate the curvature of the lens without causing a rise in temperature. Changing the lens’s curvature will trigger Mini2P to shift focal plane between the surface and deeper cell layers of the cortex, also enabling 3D structure recordings of brain tissue."

Egenskapene med Trademarkregistreringen til TLens om "InstantFocus" og "All In Focus" kommer til nytte her:

"Mini2P records simultaneously from ÎŒTlens
Individual Tlenses were constructed by a layer of glass membrane attached to a circle MEMS piezo actuator (thickness: 0.05 mm), a layer of transparent polymer (thickness: 0.1 mm), and a layer of thin glass (thickness: 0.03 mm) (Figure 2Aii). Depending on the voltage applied, the MEMS piezo bends the glass membrane to generate a divergent lens, a flat lens, or a convergent lens. For MINI2P, four Tlenses were centered and stacked together, and the alignment accuracy was determined by measuring the wavefront error under an interferometer thousands of brain cells. It can follow the same brain cells for more than a month, and keep them in focus even through the most vigorous of activities, like repeated jumps from a 22-centimetre tall tower."

Dette er gÞy Ä fÄ vÊre en del av som medeier i poLight!


poLight stÄr nÄ pÄ kanten til gjennombrudd i flere store markedsvertikaler, der de har fÄtt kontrakt om levering til AR-briller som skal ut om kort tid, og de er svÊrt nÊrme gjennombrudd i hÞyvolumsmarkedet smartphone. Antatt leveringsstart i smartphone er i Q2-22 om alt gÄr etter planen.

For Ä holde seg oppdatert pÄ nyheter kan jeg anbefale Ä fÞlge newsfeeden fra poLight. De melder aldri noe som ikke er kursdrivende, sÄ meldinger som kommer derfra er enten veldig store eller obligatoriske pÄlagte meldinger.
jarb
20.04.2022 kl 10:38 5078

Mye rykter siste dĂžgnet vedr Iphone 14 Autofokus Selfie Camera :-)
https://www.idownloadblog.com/2022/04/19/iphone-14-front-camera-autofocus-prediction/
FunHouseComp
20.04.2022 kl 14:51 5012

Hadde ikke denne rosgun et kursmÄl pÄ 6000 kroner for selskapet her i fjor? 6000 kroner uten begrunnelse og uten tidshorisont. Verdsettelse tilsvarende Hydro eller Equinor om man drar fram kuleramma og regner pÄ det. Ganske vilt Ä se hvordan enkeltpersoner leker seg inne pÄ dette forumet. Det mÄ sies.
Redigert 20.04.2022 kl 14:52 Du mÄ logge inn for Ä svare
Lim Gordon
20.04.2022 kl 20:10 4935

Det er nok du smart nok til Ă„ overse, du finner knapt noe forum som er mer seriĂžst enn dette.
Myrabakk
20.04.2022 kl 21:27 4909

Er vel ikke noen grunn til Ä diskutere snÞen som falt i fjor, for det er alltid noen som kommer med spreke mÄl og uttalelser, uten at dette trenger Ä vÊre det som skal vektlegges sterkest nÄr man sÞker informasjon om et selskap. Jeg vil anbefale Ä ta en titt innom Shareville pÄ bÄde poLight-trÄd og pÄ gruppen "poLight fra lille Horten"

I lÞpet av de siste 3 ukene er det delt en rekke fantastiske patentfunn og linker til store selskaper der. Blant annet ser vi at Samsung jobber med TLens I selfiecam, Apple jobber med "varifocal lens" i under-screen-cam selfie (varifocal er det samme som linse med varierende fokus, noe ingen andre kan klare Ä levere pÄ noe i nÊrheten av like godt vis som poLight), i tillegg til at et par av kameramodulselskapene har kommet sÄ langt i utviklingen av moduler at de er pÄ forbedringspotensiale for masseprodulsjonsstadie der yieldforbedring er tema.

GÞy Ä se at det gÄr mot noe stort for poLight nÄ fremover. 12.mai er det presentasjon av rapport, og der kan vi hÄpe vi fÄr bekreftet smartphoneplanen. DA skal det bli hyggelig Ä vÊre poLight-aksjonÊr!
Eqnrqec
21.04.2022 kl 23:07 4734

FÞlger med pÄ shareville, veldig mye spennende som skjer rundt polight, det blir et spennende 2022. Det jeg ikke liker er begrensingen i produksjonen, ser ikke helt at plt kan bli sÄ store med sÄ begrenset produksjon! Markedsverdien er jo allerede pÄ 1,7 mrd
 Kanskje derfor Isaksen er sÄ konservativ med et target pÄ 100 mill $ i 2025

Eqnrqec
21.04.2022 kl 23:11 4733

Tror ikke du har fĂžlgt helt med i timen, Equinor har en markedsverdi som er noe hĂžyere en 60 mrd đŸ€Ł Hydro er du noe nĂŠrmere, 185 mrd!!
Redigert 21.04.2022 kl 23:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
Myrabakk
02.05.2022 kl 23:33 4399

PoLight holdt presentasjon pÄ den Ärlige internssjonale MEMS-konferansen denne uka, og der kommer det frem noe som er svÊrt interessant.

poLight bekrefter at de jobber sammen med samtlige av verdens 10 stÞrste kameramodulselskaper. Det er veldig stort! Ser vi pÄ hvem dette er, sÄ er det relativt lett Ä finne de 10 stÞrste CMMs... der ligger LG Innotek, Sunny Optical, Q-Tech, Samsung, AMS(/Osram), Foxconn/Sharp, Truly Opto, Ofilm og flere.

Dette bygger sÄ til de grader opp under uttalelser fra bÄde CMMs og poLight selv at TLens I add-in small nose kan bli standardisert i selfiecams, og sannsynligvis ogsÄ i AR og andre segmenter.

Men, ikke nok med dette, poLight forklarer ogsÄ at de har lyktes med Ä produsere en optisk stabilisatormekanisme for kameraer, der TLens besÞrger OIS ved hjelp av kun linsen og en dobbel piezofilm som alltid styrer lyset slik at bilde/video alltid er stabilt. og det er i tillegg til AF med TLens!

Dette er vanskelige problemer med enda mer vriene lÞsninger for alle CMMs, men dersom poLight kan lÞse dette sÄ rimelig og sÄ enkelt sÄ kan dette fort bli veldig, veldig stort.

Dette vil jeg gjerne hÞre mer om pÄ Q1!

NĂ„ er det 7 bĂžrsdager igjen til Q1-presentasjonen👌
Redigert 03.05.2022 kl 05:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
Eqnrqec
03.05.2022 kl 07:15 4343

Meget bra Myrabakk, gleder meg sykt til fortsettelsen. Dette hĂ„per jeg blir veldig stort, tenker at innen sommeren 2023 vil vi ha en finfin aksjekurs đŸ€©
tunktee
03.05.2022 kl 19:32 4209

Fra dagens innkalling til GF:

«Styret Þnsker Ä tilrettelegge for Þkt likviditet i Selskapets aksjer, og vil derfor foreslÄ at det gjennomfÞres en aksjesplitt i forholdet 1:5, slik at Selskapets 10.385.873 nÄvÊrende aksjer, hver pÄlydende NOK 0,20, omgjÞres til 51.929.365 aksjer, hver pÄlydende NOK 0.04. Forslaget innebÊrer at nÄvÊrende eiere vil fÄ 5 ganger sÄ mange aksjer som de har i dag. Selskapets aksjekapital vil ikke endres, og den enkelte aksjeeiers samlede aksjebeholdning vil vÊre like mye verdt som fÞr. Styret foreslÄr derfor at generalforsamlingen fatter fÞlgende vedtak:»

Jeg har ikke opplevd splitt i aksjer med slike lave kronekurser tidligere.
Ser at argumentasjonen er bedret likviditet, men nÄ er det svÊrt lenge siden minste bÞrsposter ble fjernet pÄ OB.
Er det mange som handler aksjer for mindre enn 150 kroner pÄ bÞrsen?

Jeg hÄper at tiltaket vil Þke likviditeten.
Men er ogsÄ usikker pÄ om vi kan lese noe mer av denne splitten? (Som f.eks at styret og ledelse mener at selskapet skal opp i verdi)

Med fare for Ă„ starte konspirasjoner; noen som har synspunkt?
Jeg tror i det minste at kursen vil styre seg noe i morgen.

Takk ogsÄ til Kraamz og Myrabakk for Ä finne og dele info av den mer avanserte typen.
Jeg har i tillegg hÞrt pÄ podcasten pÄ Spotify, men ikke kommet helt i mÄl ennÄ.
Redigert 03.05.2022 kl 19:35 Du mÄ logge inn for Ä svare
Lim Gordon
03.05.2022 kl 21:19 4136

Jeg tror du leser nyheten om splitt feil. Tipper dette skjer med tanke pÄ fremtiden, nÄr salgene kommer vil aksjeprisen lett stige til litt uhÄndterlige nivÄer. Og da er det lurt Ä ha alt klart. AltsÄ en svÊrt optimistisk nyhet, pÄ linje med det meste annet fra samme hold.
tunktee
03.05.2022 kl 21:56 4132

AltsÄ som jeg hintet frempÄ!
Men i innkallingen stÄr det altsÄ spesifikt at splitten er for Ä bedre likviditeten, det er ikke min synsing.
Redigert 03.05.2022 kl 21:56 Du mÄ logge inn for Ä svare
Lim Gordon
03.05.2022 kl 22:15 4166

Sorry, jeg oversÄ det poenget.
aksjeintr
03.05.2022 kl 23:05 4158

Med bedre likviditet tror jeg de mener at det vil tiltrekke seg flere investorer. Flere vil finne det mer attraktivt Ä fÄ kjÞpt 30.000k aksjer pÄ kurs 30 enn 6.000k aksjer pÄ kurs 150. For ikke Ä snakke om forskjellen pÄ kurs 500 kontra 100 som jo vil bli en realitet innen 12mnd.

Dette gÄr pÄ ren psykologi.

Har tenkt tanken flere ganger siste 12-15mnd hvorfor de ikke har gjort dette tidligere.

Jeg tolker dette utelukkende positivt og som et godt tegn pÄ at de mener vi stÄr foran en hyggelig «reise» kursmessig.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 13:03 3889

Anbefaler Ä lytte til siste episode i poLight-podden. Nyheter fra Tristan Joo, poLight, sitt foredrag i USA. Finnes under linken eller siste episode slippes gratis pÄ Spotify i lÞpet av dagen.

For Þvrig 1: Noterer jeg meg at poLight-aksjen i dag er pÄ Hold deg unna listen til Investtech. Vi som fÞlger med pÄ patent- og teknologiutviklingen innenfor kameraer i smartphone og AR over Är lar nÄ bare Investtech hold pÄ med sitt.
For Þvrig 2: Det er lagt fram forslag til aksjesplitt 1:5 pÄ generalforsamlingen senere i mai.

https://www.patreon.com/polightpodden
Redigert 06.05.2022 kl 13:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
tunktee
06.05.2022 kl 19:30 3798

SĂ„ langt jeg vet leverer Investtech primĂŠrt automatisert teknisk analyse.

TA kan normalt sett ikke brukes alene. Det ville i sÄ tilfelle bety at det kun lÄ matematikk bak det Ä slÄ markedet. (Og at man dermed ikke trenger teft)

Selv er jeg glad i TA, men bruker det primĂŠrt til Ă„ enten bekrefte, eller avvente inntil videre, plassering i en fundamentalt god investering. (etter egne vurderinger)

Har vurdert at det er tekniske forhold som har sendt Polight ned siste tiden.
Ønsker Ä kjÞpe noe mer, men avventer nÄ til stÞtten pÄ rundt 150 blir ytterligere bekreftet, eller stigende trend etableres. (i beste fall et golden cross)
Myrabakk
07.05.2022 kl 00:00 3738

Aksjesplitt har kontant blitt avvist av poLight tidligere, sÄ det er interessant Ä spekulere I hvorfor de foreslÄr det nÄ pÄ dette tidspunktet.
V i ser at JPMorgan har jobbet i 5 mÄneder for Ä bygge opp beholdningen sin til dagens tall. De er nÄ oppe pÄ 6.plass pÄ topplisten, og om man ser bort fra Nordnetkontoene som inneholder alle smÄsparere med Zero/IKZ sÄ er de oppe pÄ 4.plass. 170.000 aksjer er eid av JPM, der det er samme eierskap bak disse ulike kontoene. Det er gjort en formidabel jobb for Ä fÄ til dette, uten Ä betale for mye. Prisen har faktisk gÄtt ned med mer enn 30% denne tiden, og for Ä fÄ til Þkningen har de kjÞpt en del, solgt litt, kjÞpt mer, osv...

Det er nok, for mange utenforstÄende i alle fall, vanskelig Ä forstÄ hvorfor ikke flere selger poLight-aksjer til en rimelig penge. Dette tror jeg kan skyldes at de som tviholder pÄ aksjene sine vet mer enn de som ikke fÞlger med pÄ det som graves frem. Det er derfor en mismatch mellom de som vil kjÞpe seg rimelig inn, og de som absolutt ikke vil selge. NÄ er vi da kommet dit hen at det ikke er selgere. Nesten ingen vil selge aksjer pÄ dagens nivÄ, og det er stort sett JPMs roboter som selger til hverandre, der de hÄper at noen andre gÄr lei og velger Ä selge. Tidligere i uka ble det kjÞpt en post pÄ 2-3000 aksjer i et jafs, pÄ kurs 150-152. Da hoppet robotene vilt, slettet og la til nye ordre. Da var det plutselig ikke en eneste aksje til salgs under 165 kroner.

Hvorfor vil vi ikke selge aksjene vÄre? Joda, det er enkelt. PoLight jobber med ALLE de 10 stÞrste kameramodulselskapene i verden. Jeg har selv sett at 3-4 av disse snakker om TLens som en ny mulig standard.

Og, med Tristan Joos foredrag for teknologiverden her om dagen, sÄ ble det enda bedre. En ting er at poLights TLens kan ta over store deler av selfiekameramarkedet, en helt annen ting er det at deres bildestabiliseringslÞsning, OIS, faktisk kan endre mÄten vi tar bilder og film pÄ i en grad som aldri er sett fÞr. Jeg skjÞnner godt at det drÞyer fÞr debut i smartphone, for denne teknologien SKAL ikke feile. Det har for mange aktÞrer satset for mye pÄ til at de lar skje

VCM har vÊrt enerÄdende i et hundreÄr eller noe sÄnt. Det har I mange Är vÊrt et Þnske om Ä finne en bedre lÞsning, og myyyye er prÞvd. Samsung jobbet i Ärevis med en liquid lens de villa ha i kamera, Huawei jobbet i Ärevis med liquid lens i smartphone. Dette ble skrotet, eller i det minste endret. For nÄ ser vi altsÄ at Samsung, Apple, Huawei, Oppo, Vivo, Realme, Google, Gionee og Honor alle patenterer telefoner med TLens,i alle fall med mulighet for at TLens kan bli brukt i oppsett. Siste pÄ treet her var patent fra Honor som ble funnet i dag. Der kan TLens gÄ inn i bÄde selfie og bakkamera.

NÄr vi nÄ ser at TLens kan havne i selfie, i bakkamera, OG ikke minst i OIS-llsninger for Ä krympe tykkelse og gi raskere bildestabilisering, sÄ er markedet sÄ stort at jeg ikke ser begrensning. Men da mÄ det vÊre suksess i fÞrste telefon!

Med dette som bakteppe sÄ mener jeg at poLight gjÞr rett i Ä kjÞre en aksjesplitt. For om bare 1 av alle disse aktÞrene velger TLens som standard I sine telefoner sÄ blir det ikke lett Ä kjÞpe seg noe opp i poLight!
Slettet bruker
07.05.2022 kl 08:56 3710

Godt skrevet Myrabakk. Foredraget til Tristan Joo fikk applaus i salen.
Det har vÊrt skrevet at man bÞr vekte seg ned i vekstaksjer da inntjeningen ligger mange Är i fremtiden og over i verdiaksjer. Verden stopper ikke opp sÄ man mÄ vÊre pÄ hugget i noen vekstaksjer og poLight topper min liste. Nr.2 pÄ listen er Crayonano, men de har for Þyeblikket utfordring med Ä finne rett Þyeblikk for notering pÄ Oslo BÞrs.
Myrabakk
07.05.2022 kl 10:01 3758

En ting til; Investtech satte poLight pÄ "Hold-deg-unna-portefÞljen" nÄ for et par dager siden, med en merkelig begrunnelse: "poLight har falt i gjennomsnitt et par prosent etter en kvartalspresentasjon tidligere, dersom man ser bort fra de kvartalene der de har gÄtt opp".

Dette er gÞy, synes jeg, for hver gang Investtech har satt poLight pÄ denne listen sÄ har de bommet kraftig. Det at de havner pÄ listen er gjerne begrunnet i at de har falt en god del fra en topp. Problemet med dette er ofte at etter et stÞrre fall sÄ pleier aksjer Ä hente seg inn igjen. Og nÄ til uka er det Q1-presentasjon...

Det store spÞrsmÄlet der er om det vil meldes at en av de 3 smarttelefon-aktÞrene som tenker Ä gi ut TLens-telefon i 2022 har gjort ferdig designet sitt. Da vil det i sÄ fall komme som "Design-In" i charter. Det er en enorm de-risking, og vil kunne gi oss en pekepinn pÄ hva som kommer.

Et annet moment som er interessant er at MSIP (Morgan Stanley sub) har lÄnt 50k aksjer som selges for Ä shorte, sannsynligvis etter Investtechs listing. Mye av aksjene er solgt allerede (JPMorgan har kjÞpt omtrent alt de har solgt...). men dersom poLights pipeline fortsatt er som antatt, sÄ vil leveranser til smartphone kunne starte allerede seint Q2, evt noe ut i Q3. Da er det i tillegg 2 andre smartphoneselskaper som er klare til utgivelser litt etter, sÄ jeg tror en inndekning av en short vil komme.

Og da lurer jeg pÄ; hvordan skal MSIP fÄ kjÞpt 50.000 aksjer nÄr det i dag ikke finnes salgsvilje under 160 (bortsett fra internsalg/robot i MSIP og JPM)??
Sweetspot
11.05.2022 kl 11:05 3414

Har fulgt med pÄ denne en liten stund nÄ, ser utrolig spennende ut.
Mange fine innlegg her. Blir spennende Ă„ fĂžlge videre!
KjÞpte litt nÄ :)
abbos
12.05.2022 kl 10:27 3200

Voldsomt fall idag đŸ˜©